Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej

införskaffade ett par dynaudio contour 1.3 med tillhörande stativ här i veckan. de är i mycket bra skick förutom just en liten grej, ena diskanten har fått sig en liten törn. den ser ut att ha varit intryckt och att nån sen har lyckats tryckt ut den. även om detta dock inte verkar påverka ljudet sådär jättemycket (har knappt hunnit spela dem än så svårt att säga) så är det störande. speciellt eftersom de i övrigt ser ut som nya.

kan man byta bara själva membranet till diskanten? att byta hela diskanten låter dyrt samt onödigt.

är det svårt att göra detta? jag har aldrig konat om ett element tidigare, men är inte helt ohändig.

mvh

Posted

Om dom som försökt att få ut elementet igen inte lyckats helt, så kan det funka med en dammsugare - håll munstycket en bit ifrån och gå sedan närmare tills kalotten ploppar ut - var dock försiktig och gå inte närmare än nödvändigt. Om möjligt så kan du även sänka sugeffekten innan operationen påbörjas...

Har själv gjort samma procedur på ett par 1.3 för många år sedan - den gången var det lite mkt småbarn på besök, dom gillade att trycka in diskanterna - efteråt kunde man inte se att dom varit intryckta...

Om inte detta funkar, så är det nog byte av hela elementet som krävs...

Mvh

Jocke

Posted

nån har försökt att buckla ut det igen och gjort ett ganska bra jobb, men det är lite småbucklor, 6-7st kanske. så dammsugare tror jag inte att dammsugare kommer göra så mycket skillnad.

köpa ett helt nytt diskantelement tror jag är dyrt... fan.... illa. man kanske får palla sig till reference audio och se om de vet nått. nån som vet vad diskantelementen heter? tänkte om man skulle leta upp nått beggat i bra skick.

mvh

Posted

Dammsugare är lite vanskligt, det kan lätt sluta med att Du blir av med membranet. Jag rekommenderar istället att Du sluter munnen runt membranet och suger så mycket Du kan. När Du optimerat så låt det vara sedan. Om Du har membranet konkavt så räcker det även om det är ett par knutor på det. Det inget som kommer att påverka ljudet, möjligen utseendet bara, men vem är så korkad att man kör högtalare utan grillen på :D OK finns olika meningar om det, men om Du byter så är det bara för utseendet.

Posted
men vem är så korkad att man kör högtalare utan grillen på :D

Hehe - det är därför man kör Martin Logan istället :D

Mvh

Jocke