Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lyra Erodion - Moving Coil Stepup Interface

Eliot och jag har diskuterat stepups ett tag och framför allt Lyra Erodion som vi inte hört någon av oss, men som lär ska tillhöra de bästa.

Den ska enligt uppgift passa alla lågimpedanspuppor, men är speciellt designad för Lyras sortiment, och både Eliot och jag spelar ju med Lyra.

Jag har lånat en Erodion för test.

DSC_1895.JPG

:)

Posted
Mkt vacker,Intressant att höra dina kommentarer kring detta du har väl redan nu något du inte är missnöjd med,kan det bli dyrt.. :?::D

Den är vacker, och tung för sin storlek!

Redan fraktkartongen skvallrade om att det inte är en lättviktare. Det sitter fasta spikes och de hade borrat sig igenom tre lager transportkartong :o

Det följer inte med några kablar, så jag använder ett par Nordost Valhalla som normalt sitter mellan min dac och försteg.

Jag får lite bekymmer att volymmatcha, eftersom den har högre förstärkning än den inbyggda trafon i EAR864B.

Inga problem egentligen, men voymmatchning underlättar när man jämför apparater.

Jag hade Jörgen på besök här och kopplade in den i halvtid. Det låter bra, sa han :D

Jag spelade Adagio d'Albinoni som ju sätter alla i en viss sinnesstämning. Kusligt :o

Det märks att den ger en öppnare instrumentåtergivning och mer bett.

Man bör använda flytande jord och jag fick bäst resultat när jag kopplade tonarmskablarnas jord till Erodion, och därifrån en jordkabel vidare till riaat.

Det blir märkbart tystare och det finns mindre som kan störa den känsliga signalen.

Lägg märke till den tydliga dual mono-konstruktionen.

DSC_1893.JPG

DSC_1892.JPG

DSC_1894.JPG

Posted
Det blir märkbart tystare och det finns mindre som kan störa den känsliga signalen.
Jo det är ju klart att det blir tystare. Men jag tror knappast att den tystnaden märks när du sätter på en vinyl. :)
Posted
Jo det är ju klart att det blir tystare. Men jag tror knappast att den tystnaden märks när du sätter på en vinyl. :)

Jag tyckte inte det var självklart att det skulle bli tystare :)

Någon form av artefakter försvinner som gör att det upplevs tystare genom Erodion än genom trafon i EAR864B.

Vissa vinylriggar ger ett oönskat skivljud och detta förstärks kanske lika mycket i ett riaa med eller utan Erodion.

Men jag hör även utan Erodion ganska lite skivljud i tysta partier från min spelare, så det kommer inte av det.

Vad jag förstår fungerar en MC stepup fundamentalt olika jämfört med en normal förstärkare. När en lågohmig pickup kopplas till ett riaa med hög förstärkning kan lasten ställas till något värde mellan 100 ohm och 47 kohm. En stepup är däremot konstruerad som en impedansmatchningsapparat mellan en MC pickup och ett 10-47 kohms riaa.

Erodion har en förstärkning på 26 dB (20 gånger) när pickupens interna impedans är 2-10ohm och ett MM riaa ger 47kohm last. Generellt ska lasten i MM riaa ställas mellan 10 och 47 kohm.

Frekvensomfånget uppges då till 10-100.000Hz. Mer än väl för oss människor alltså.

Storleken är 150x115x65mm och den väger 2.5kg.

Posted
Är den passiv?

Ja, det är en passiv step-up av transformatortyp, inte en head amp.

Priset är ca 2.800 EUR.

Bra att du lade in den länken, Plundin. Den måste ha kommit dit ganska nyligen. Det har varit tunt med info på Lyras hemsida tidigare, och jag har fått all info om Erodion via Stig Björge. Nu börjar ju deras hemsida se acceptabel ut :)

Observera kontakterna på bakstycket. Som gjorda för att sitta på en stridsvagn.

Posted

Jättemånga pickup-riaa-kombinationer kan låta bra, men behöver en kick i form av mellanliggande förstärkning. Jag tror att denna förstärkning har stor påverkan på signalen, och påverkar både elektrisk matchning mellan pickup och riaa samt brusnivåer.

Med Erodion handlar det alltså om att matcha pickupens signal så bra som möjligt utan att färga signalen.

Jag har hört en rad riaa-puppor som har en tendens till fadd eller tam återgivning jämfört med cd. Ibland handlar det om felinställning, men ofta blir det inte bättre pga mismatch.

I dessa fall kommer Erodion kunna avslöja bättre och locka fram bettet som får det att låta mer live.

Matchningen går inte att ta miste på:

DSC_1897.JPG

:)

Posted

Passar den till din pickup :?:

Om man kopplar en pickup med säg 2ohm intern impedans och utnivå 0.25mV till Erodion och vidare till en 47kohm mm-ingång, så får man 0.25*20=5mV med en naturlig impedans på 47000/20^2= 118ohm.

Man ska försöka lasta pickupen nå'nstans mellan tillverkarens rekommenderade lastimpedans och rek. lastimpedans + 10*PU internimpedans. Om pickupen har en rek minsta lastimpedans på 100ohm, så skall den naturliga impedansen med Erodion inkopplad falla mellan 100ohm och 100+10*2=120ohm.

Perfekt alltså!

Det sista kan framstå som överkurs, speciellt eftersom de flesta tillverkare har svårt att ange korrekta data. Men det är detta som mest påverkar frekvensgången, och impedansmatchning här ger rätt balans. De flesta som har möjlighet att variera impedans på sitt riaa brukar prova sig fram, och det är väl också att rekommendera. För låg naturlig impedans ger övervikt av lägre register, för hög ger övervikt i toppen.

Som utgångsläge passar Erodion med pickuper som har utspänning mellan 0.13 och 0.50mV och en intern impedans mellan 2 och 10ohm.

DSC_1901.JPG

Intressant läsning...även för oss som inte har vinyl....än... :D

Aha, ännu en vilsen själ att bearbeta :D;)

Posted

Jag har ju själv en stepup från Lundahl (LL1681). Den har också 20 ggr förstärkning, men sedan kommer det ann på kvaliteten på efterföljande Riaa. Det vore ju av intresse att jämföra Erodion med några andra stepup trafon och kanske några aktiva MC Riaa-förstärkare.

Posted
Det vore ju av intresse att jämföra Erodion med några andra stepup trafon och kanske några aktiva MC Riaa-förstärkare.

Ja, absolut. Jämförelserna ovan är ju mot Paravicinis stepup som sitter inbyggd i försteget EAR864B (fast det var nog mest hans fru Yoshino).

Uppe till vänster i detta blockdiagram ser man kopplingen, och här är en bild på försteget med riaa-delen till vänster;

DSC_6211-.JPG

Posted

Erodion fick väldigt bra recenssion i HIFI+ tillsammans med både Skala och Titan i. Tillsammas med rör Riaa från Aestethix så upplevdes tydligare tystnad.

Posted

Jag tittade på schemat från Paravicini och där kan man se att han använder en stepup tranformator och därefter kommer den vanliga Riaa förstärkaren. En sådan konstruktion kommer att ha mindre brus än den som jag själv har. På de två som jag har går man in direkt med MC puppan in i första steget som Riaa korrigera signalen och förstärker signalen med +20dB. Sedan går signalen in i nästa steg där den förstärks med minst +40dB och ut från de här två stegen kan man få ut upp emot +18dBu beroende på hur starkt skivan är utstyrd. Alltså det finns gränser för hur lite brus man kan få i en stärkare. Det beror ju på hur mycket förstärkning man har. Ett annat sätt är då att förstärka signalen genom en trafo, men det sker på bekostnad av något annat, men inte då genom att höja bruset. Jag tycker så här att så länge bruset ligger under skivbruset spelar det inte så stor roll med lite högre brus som man får vid aktiv förstärkning.

Posted

Bra synpunkter!

Instämmer om det, men vill understryka hur viktig impedansmatchningen är. Det är egentligen vad denna tråd mest kommit att handla om :clown:

Erodion fick väldigt bra recenssion i HIFI+ tillsammans med både Skala och Titan i. Tillsammas med rör Riaa från Aestethix så upplevdes tydligare tystnad.

:o Intressant men förvånande. Man skulle annars gissa att Rhea klarar sig på egen hand.

Apparater är som vanligt en flaskhalsfråga. Den kostar en del den rackarn, och EAR864B står sig väldigt bra i riaa-jämförelser generellt. Men om jag nå'n gång ska uppgradera till en riktigt fin MM-riaa, så kommer Lyra Erodion finnas med i bilden.

DSC_1899.JPG

Här ser vi tonarmskabelns jord kopplad till Erodion, och därifrån vidare till riaat;

DSC_1902.JPG

Olika setupper har testats, och här råkade det sammanfalla med en uppkoppling ihop med EDGE NL-12;

DSC_1907.JPG

Posted
Alltså det finns gränser för hur lite brus man kan få i en stärkare. Det beror ju på hur mycket förstärkning man har. Ett annat sätt är då att förstärka signalen genom en trafo, men det sker på bekostnad av något annat, men inte då genom att höja bruset.

Många undviker att konstruera en trafo på grund av att det inte är helt lätt att få den bredbandig. Om Lyra har lyckats kan man ju gissa :) . Förstärkning och impedansanpassning går hand i hand på gott och ont. Antalet varv på ingångsidan vs. antalet varv på utgångsidan avgör var man hamnar med förstärkning och impedans.

Med en aktiv förstärkare har man fler friheter att konstruera men också problem med att brus introduceras. Sedan kan man ju alltid diskutera om en trafo för 30kkr+20kkr för RIAA eller vad det kan kosta är så mycket bättre än ett RIAA för 50kkr?

Calle, går den att skruva isär? :D

Posted

Jag har en EMT 948 med inbyggd MC-Riaa. I självaverket är det en helt vanlig MM-Riaa för 47Kohm som föregås av en EMT-trafo.

Posted
Calle, går den att skruva isär? :D

Ja, men jag har inte den kvar nu längre... :black:

Lyra rekommenderar ju också i första hand att koppla MC-pickuper direkt till ett bra riaa. Men då syftar man säkert på Lyra Connoisseur 4-2 SE Phono ;)

• 3 years later...
Posted
Jag väcker till liv denna tråd igen. Kul notera att medlemmar i Steve Hoffmans forum noterat Euphonia och länkar hit.

Hoffman-länk

Bildspråket är globalt och behöver inga translations... :icon_smile_cool::)

A Swedish site with some very nice photos
Posted
Snyggt! Det är nog skruven vid "Made In Japan" man ska lossa. Sedan kommer allt ut ...

Jag trodde också att det nog var den :D

Men icke så lätt. Åtminstone inte utan våld...

Tack Tomkha!

DSC_0753.JPG