Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar om det finns någon med kunskap om denna, min barndomsfavorit?

Jag undrar helt enkelt om ni har några rekomendationer på CD skivor med bra inspelningskvalitet, eller hyffsad i alla fall.

Jag vet att jag för många år sedan såg en "unplugged" upptagning på SVT gjord av BBC, finns denna på skiva.

Vinylrekomendationer är oxå välkomna då jag, kanske ikväll redan, ska försöka få ordning på en gammal skivspelare!

Mvh

Stefan-med förhoppningar :)

Posted

Känns som min avdelning, Chuck Berry det finns nästan hur mycket som helst med honom utgivit. Hans karriär började hos bröderna Leonard & Phil Chess på deras bolag Chess Records Leonard och Phil Chess var immigranter från Polen och hade etablerat en The Macamba Night Club under fyrtiotalet tog sedan steget ut och startade

skivbolag. Chess Records med sina under etiketter som Cadet, Aristokrat hade alla de stora. Chuck Berry, Bo Diddley, Etta James, Muddy Waters för att bara nämna några även Albert King gjorde någon inspelning hos bröderna.

Men ny var det Chucken det handlade om, vad vill du ha med honom? förmodar att du vill ha rock & roll spåren han gjorde under femtiotalet och sextiotalet.

Det finns hur många samlingar som helst att välja ur och de flesta innehåller Johnny B Goode, Maybellene, Roll Over Beethoven Sweet Little Sixteen och Rock & Roll Music,

Däremot tycker jag du ska satsa på en samling med mindre kända spår (åtmistone sådant som inte spelas på alla oldies stationer) och då är spår som Havana Moon, Confessin' The Blues och Promised Land kanske lite mindre kända men inte dessto mindre bra. Det finns en samling som heter Anthology med 50 spår spridda på två CD's

som döpts om till Chuck Berry Gold med samma spår 159 respektive 119 kronor väldigt prisvärt, en samling fokuserar på mer bluesiga spår och heter just Blues för 79:-

om man nu inte vill ha rock & roll spåren. Kollade precis på CDON och alla finns där, bara att shoppa.

Vill man nu göra sig en riktigt cool Berry samling köper man på sig DVD boxen Hail Hail Rock & Roll som är en dokumentär spridd på 4 DVD skivor från 1986. Sanslös historia om hur Keith Richard försöker få till en konsert med Chuck Berry på åttiotalet, bråk argumenteringar men också en massa bra musik där till slut Keith Richard, Eric Clapton står på samma scen som Berry. (finns även som dubbel DVD).

Det där med en av fem bästa gitarrister....tja det är ett djäkla liv om att Chucken byter accord mitt i sina låtar lite hursomhelst och det bråkas som f-n om detta i dokumentären, i synnerhet då Keith menar att han ska spela solo och Berry hålla sig i bakgrunden. Den andra inpelningen från SVT känner jag dock inte till.....

Själv såg jag Chucken på Baltiska Hallen i Malmö för några år sedan......ingen kul upplevelse av en man som en gång skrev hela rock & roll katalogen.

Ett sista tips, satsa på utgåvor av "seriösa" bolag det finns en massa samligar med väldigt dåligt ljud med de jag rekommenderar här är "riktigt" gjorda, men glöm inte att Berry's guld år var på femtiotalet och därmed inspelade då.Hoppas det här hjälper en bit på vägen and keep on rockin'............

Conny T

Posted

Tack Conny T!

Precis sådan informatioon jag sökte, skivorna är beställda!! Jag ska samtidigt leta reda på min vinylskiva som jag har. En dubbel LP med vit bakgrund, någon gul cirkel med ett cola glas med sugrör i tror jag. Kommer inte ihåg faktiskt, den första och hittils enda skiva med Chuck jag har!

Tack igen!!

/Stefan

Posted

En liten uppdatering, jag har på chans beställt flera av hans skivor och två av Conny T rekommenderade! Har inte fått alla, men jag har fått en som heter TV Special från 1972. Det är en ljudupptagning från konserten han gjorde i London då och som sändes av BBC. Mao, jag är lycklig!

Ljudet är ok men gammalt, jag tror man använt en LP som "mastertejp" för det knastrar och sprakar :D

Ett litet, inte helt rumsrent, guldkorn på den skivan är helt klart South of the border!

/Stefan