Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag sitter här nu som deltidspensionär och lyssnar på en några skivor ur serien "The Golden Age Of Light Music". Vilken musik man skrev förr och vilka fantastiska arrangemang. Musiken är skrivna av G.& I Gershwin och Jerom Kern. Inspelningarna på just den här skivan är gjorda åren 1945 till 1957 och man blir alldeles lyrisk när man hör t.ex I´ve told ev´ry little star från musicalen Music in the air. Just den låten kunde man höra i en poppigare "ny inspelning" i början av 60-talet med Linda Scott, om någon nu mins henne. Jag har väl idag 10, 15 CD´n från den här serien som idag omfattar kanske 50 skivor. Ja det är verkligen roligt att lyssna på alla dessa fin fina arr från förr med orkestrar ledda av namn som André Kostelanetz, Gordon Jenkins, Percy Faith & Robert Farnon m.fl m.fl. Musiken är inte i stereå och ibland inte heller hajfi men ändå värt att lyssna på.

Guild GLCD 5148

Posted

Gillar man "Light Music", så kan jag hjärtligen rekomendera inspelningar med New London orchestra och Ronald Corp på Hyperion. Dom har gett ut ett halvdussin plattor med läckra tolkningar och ypperlig ljudkvalitet, dom flesta inspelade av ljudtekniklegenden Tony Faulkner

Light Music, oavsett var den kommer ifrån kan vara en bra tå in om man vill bekanta sig med klassisk musik!

/ptr

Posted

Hyperion serien är egentligen inte riktigt samma sak som Guild. Hyperion serien är väl mera underhållningsmusik från förra sekelskiftet men i modern tappning. Värdet tycker i alla fall jag ligger i de gamla inspelningarna.