calle_jr Posted March 3, 2009 Posted March 3, 2009 Jag har ganska dålig mottagning där jag bor och efterlyser något som förbättrar signalstyrkan i radion. Någon som har tips på inomhusantenn eller antennförstärkare? Quote
Tompa Posted March 3, 2009 Posted March 3, 2009 Jag har ganska dålig mottagning där jag bor och efterlyser något som förbättrar signalstyrkan i radion. Någon som har tips på inomhusantenn eller antennförstärkare? Här hos mig är det väldigt dålig mottagning, men dessa två attiraljerna gjorde susen, då såklart tillsammans med en bra tuner Rekommenderas a det varmaste Magnum Dynalab MD-205. Magnum Dynalab MD ST-2. //-- Tompa -- Quote
Bebop Posted March 3, 2009 Posted March 3, 2009 Jag har ganska dålig mottagning där jag bor och efterlyser något som förbättrar signalstyrkan i radion. Någon som har tips på inomhusantenn eller antennförstärkare? Medan Du väntar på handfasta svar skickar jag ett par hemsidor som jag hämtat från en mycket intressant site om man är intresserad av FM-radio - innehåller bl a shootout och ranking av 84 olika tuners - se slutet på följande adress Shootouts Jeremy Lansman Brian Beezely Quote
plundin™ Posted March 3, 2009 Posted March 3, 2009 Om jag minns rätt har vi två gamla trådar i ämnet med ganska mycket tips, du får söka Calle! Nummer ett är annars att kolla i vilket vädersteck närmaste sändaren ligger och sedan hänga antennen högt och i rätt väderstereck! Själv har jag numer bara en enkel trådantenn, men borde kanske skaffa en ST-2a.. Fast jag har ju perfekt utsikt mot brudaremossen, så jag tror inte att det skulle bli bättre! /ptr Quote
calle_jr Posted March 4, 2009 Author Posted March 4, 2009 Bra Plundin, jag hittade ingen tråd direkt men efter lite klurande fann jag denna. Magnum Dynalab MD ST-2. Den tar jag med i beräkningen! Liksom Godar FM-DXR-1000. Shootouts Jeremy Lansman Brian Beezely Supertrådar! Min tuner var dock inte med, Sentec TU8 Quote
Kent_n Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Jag fick lite tipps om antener i min tråd "Kent_n stereo utveckling, Uppgradering till MBL" med start på s.17 och några sidor framåt, samt vad göra vid dålig mottagning. Quote
plundin™ Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Calle, minns inte om du bor i villa eller lägenhet, om det senare, kan det vara värt att kolla om det finns radio från centralantennen! Det kan vara ett fungerande alterntiv... Hade själv en Godar ett tag, men för mej gav den ingen skillnad jämfört med trådantennen för 19.90 på Clas så jag sålde den! Har ingen erfarenhet av Sentec, annat än att dom låg högt på "villhalistan" när jag drömde om HiFi på sjuttiotalet! Tyvärr kom annat i mellan... /ptr Quote
Bebop Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Min tuner var dock inte med, Sentec TU8 Taskigt ... :evil: Min Kenwood KT-1100 som inhandlats för 112 €uro på tyska EBay intar en hedrande 23:e plats Quote
eliot Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Supertrådar! Min tuner var dock inte med, Sentec TU8 En sådan skänkte jag precis bort till en behövande Quote
calle_jr Posted March 4, 2009 Author Posted March 4, 2009 Vi har centralantenn via kabel-TV, men det fungerar inte alls bra ens med mantelströmfilter. Bättre med trådantenn, men där blir signalen för svag. Den stora Malmö-sändaren ligger 7km rakt österut och vi bor nära Malmös högsta punkt, så det är lite knepigt Jag fick lite tipps om antener i min tråd "Kent_n stereo utveckling, Uppgradering till MBL" med start på s.17 och några sidor framåt, samt vad göra vid dålig mottagning. Bra läsning även där. Min Kenwood KT-1100 som inhandlats för 112 €uro på tyska EBay intar en hedrande 23:e plats Här finns det en som hamnade ett par snäpp högre i rankningen, dock för en ansenligt högre prissumma. Ser ut att vara ett kap du gjort. En sådan skänkte jag precis bort till en behövande Antingen har du också dålig mottagning, eller så är du för snäll Den har lite knepiga terminaler, men jag hittade en bra kabel på Flashback sales. Quote
eliot Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Antingen har du också dålig mottagning, eller så är du för snäll Den har lite knepiga terminaler, men jag hittade en bra kabel på Flashback sales. Det var min fars gamla - och jag har ju en L-01T - Jag har bra mottagning men jag brukar inte lyssna på radio. Kenwood L-01T har inga preset så det gäller att ratta och jag brukar glömma var sändarna ligger Quote
Bebop Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Det var min fars gamla - och jag har ju en L-01T - Jag har bra mottagning men jag brukar inte lyssna på radio. Kenwood L-01T har inga preset så det gäller att ratta och jag brukar glömma var sändarna ligger Jag har bara lärt min tuner en kanal, P2. Det är den enda kanal jag lyssnar på över "fin"-anläggningen. Calle: Jag har en Musical Fidelity X-Plora på hyllan som Du kan få prova/låna. Normalt preseterar den rätt så bra med vanlig T-antenn. Quote
K-man Posted March 4, 2009 Posted March 4, 2009 Hej, om jag inte minns fel var det lite antennsnack i tråden där jag testade Magnum Dynalab MD-90T... Länk dit... \\K-man Quote
calle_jr Posted March 4, 2009 Author Posted March 4, 2009 Länk dit... Tack för det! Många bra tips där och som grädde på moset fick jag se denna läckra bild; Foto: K-man Jag har en Musical Fidelity X-Plora på hyllan som Du kan få prova/låna Taget! Quote
K-man Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 ...som grädde på moset fick jag se denna läckra bild; Hehee...kul att testa lite nya grepp...såhär i efterhand skulle jag nog tagit bort kabeln med...hade nog blivit ännu läckrare... \\K-man Quote
plundin™ Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Jag tror oxå att det kan vara smart att testa en annan tuner för att se om det är TU8an som behöver servas.. En MD tuner skulle ju vara en dröm! /ptr Quote
Jörgen_G Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Radio genom kabelnätet, som någon redan nämnt, bör prövas om man har tillgång till det. Kvaliteten på signal kan emellertid vara si och så. Vi hade dålig och klagade hos leverantören, ComHem. Det tog visserligen ett tag - typ ett par månader - men plötsligt en dag var signalen OK. Klagomålet hade uppenbarligen kommit upp på någons "att göra lista" utan att det var med högsta prio. Mantelströmfilter är dock behövligt för bästa resultat. (I alla fall hemma hos mig med mina grejor...) Lyssnar emellertid enbart på P1 och Radiosporten på radio... /Jörgen G Quote
calle_jr Posted March 5, 2009 Author Posted March 5, 2009 En MD tuner skulle ju vara en dröm! Kanske det, men jag har inte heller så stora krav. Det är mest talade program vi lyssnar på. Sentec TU8 gör att jag slipper bygga om racket också. Quote
Timbre™ Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Radio genom kabelnätet, som någon redan nämnt, bör prövas om man har tillgång till det. Kvaliteten på signal kan emellertid vara si och så. Vi hade dålig och klagade hos leverantören, ComHem. Det tog visserligen ett tag - typ ett par månader - men plötsligt en dag var signalen OK. Har också haft en längre tids dåliga erfarenheter av kabelnätet via ComHem men numera fungerar det riktigt bra. Full signalstyrkenivå på många FM-frekvenser och distorsionsmätaren har lagt sig i viloläge. Quote
conan Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Jag hade ganska länge en egen filserver stående i garderoben bakom sovrummet. Klockradion spelade glatt upp alla frekvenser dator sände ut .. :angry: Det var i stort sett bara en lokal sändare för P1 som fungerade skapligt - och det räcker egentligen för min del. Datorn gav sedermera upp efter flera års tjänst utan omstarter !! Linux är stabilare än det mesta .. hårdvaran ger upp först! Därefter kunde jag få in en mängd radiostationer i Linköpingstrakten .. riktigt stor skillnad. Quote
Bebop Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Här finns det en som hamnade ett par snäpp högre i rankningen, dock för en ansenligt högre prissumma. På Hifimagasinet finns en KT-917 också. En av de absolut bästa tuners som har gjorts, en 9-gangad maskin. Ett kap för den som lyssnar på mycket P2. För fin för endast strölyssning. Annons Quote
calle_jr Posted March 5, 2009 Author Posted March 5, 2009 Mantelströmfilter är dock behövligt för bästa resultat. (I alla fall hemma hos mig med mina grejor...) Lyssnar emellertid enbart på P1 och Radiosporten på radio... Via kabel-TV funkar mantelströmfiltret perfekt, men det brummar oerhört via kabelradio. Någon som provat jorda antennen på annat sätt Quote
conan Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 Du kan ta två keramiska kondensatorer på säg 4,7nF 100V och koppla i serie med både jord och signal till antennuttaget: mittstift ----------||---------- radio skärm -----------||---------- radio I bästa fall försvinner brummet. En annan lösning är att stoppa dit en transformator, t ex tio varv koppartråd runt en ferritkärna "donut". mittstift ------OOOOO------- skärm ===== radio ---------OOOOO------- radio Quote
calle_jr Posted March 5, 2009 Author Posted March 5, 2009 En annan lösning är att stoppa dit en transformator, t ex tio varv koppartråd runt en ferritkärna "donut". Verkar vara en bra idé, men jag förstår inte riktigt Går det bra med ett sån't ferritblock som ibland sitter på nätkablar Var ska jag sätta det Quote
conan Posted March 5, 2009 Posted March 5, 2009 En donut . Skämt åsido, så här kan en sådan trafo se ut (den stora ringen): Quote
conan Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 De två koppartrådarna du ser på den stora ferritringen kopplar du till antennens mittstift och skärm - det brukar ju vara en standard "TV-kontakt" i väggen. Sedan har du lindat en till koppartråd runt ferritringen på andra sidan - typ där den vita tråden är nu. Dessa två ändar kopplar du in i radion - skärm och signal eller om det är + och - eller liknande. Quote
Hans-Tommy Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 Via kabel-TV funkar mantelströmfiltret perfekt, men det brummar oerhört via kabelradio. Någon som provat jorda antennen på annat sätt om man inte vill löda så finns det färdiga lösningar se http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=235&menu=1 tommy Quote
calle_jr Posted March 7, 2009 Author Posted March 7, 2009 Tusen tack conan och Hans-Tommy! Båda alternativ är frestande, och det blir slumpen som avgör vilken jag väljer testa först. Quote
conan Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Tusen tack conan och Hans-Tommy! Båda alternativ är frestande, och det blir slumpen som avgör vilken jag väljer testa först. Dryga 300 spänn är ju inte så mycket - principen mellan en egenlindad trafo och Ljudmakarns är densamma plus att ett köpt filter är säkert bättre anpassat. Quote
Recommended Posts