Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eftersom man gjort några mätningar i sitt rum och kommit fram till att både efterklangen och basförstärkningen måste åtgärdas så funderar jag ju även på att skaffa någon typ av stereobänk.

Så kan man kanske göra 2 flugor i en smäll och använda en V4a som stereobänk eller blir det för mycke vibrationer i lådan? Tänkte pga att ju mer V4an hjälper ju mer kommer den vibrera...

Posted
Eftersom man gjort några mätningar i sitt rum och kommit fram till att både efterklangen och basförstärkningen måste åtgärdas så funderar jag ju även på att skaffa någon typ av stereobänk.

Så kan man kanske göra 2 flugor i en smäll och använda en V4a som stereobänk eller blir det för mycke vibrationer i lådan? Tänkte pga att ju mer V4an hjälper ju mer kommer den vibrera...

Tjockleken på basfällans väggar och hur de är infästa är en del i fällans kosntruktion för att anpassa Q-värdet till rummets Q-värde . Detta innebär att fällan går att ställa in endast med hjälp av fingertopparna och testtoner

(Skulle den vara tillverkad i glas eller keramik så blir den effektiv inom 1 Hz).

I de fall V-4 :n läggs ned mellan högtalarna och ska användas som stereo bänk så är det viktigt att köpa till en trä eller stenskiva som placeras på speciella vibrationsdämpare Vill du hjälp med detta så hör av dig genom PM

Hälsningar

Matts

Posted

Ställa in en V4 bör inte vara några problem då jag har tillgång till många olika typer av mätutrustning ;)

Men det finns inte några större nackdelar att använda V4 som stereobänk än att man får anpassa underlaget lite?

Ska bygga egen basfällor en akustikkursen jag läser, får se efter kursen om jag har samma problem i rummet. Vore helt klart mycket smidigt att V4 som bänk!

Jag hör av mig på PM när jag vet om jag har råd eller inte ;)

Posted

En mycket bra idé för att hushålla med plats i rummet.

Basenergin måste ju bli av nå'nstans, och det ligger väl nära tillhands att vibrationerna övergår i lådan.

Jag har aldrig känt på en V4/V6 när man spelar, men mina egna kvartvågspipor vibrerar rejält.

Även om en avkoppling mellan V4 och en hylla kan fungera bra, är det kanske ett säkrare alternativ att grensla ett DIY-rack över den :?:

Posted

Nu är det ju inte precis att mina SFCA spelar så mycket bas så det skakar i rummet, men tänkte rent generellt så borde den börja vibrera en del. har just nu hockeypuckar och en matta under förstärkaren, och det funkar bra. Kanske går att använda samma lösning på man kör V4a som bänk? har tillgång till "designlabbet" hela terminen så jag kan ju passa på att bygga ett diy-rack till, men frågan om det blir bättre och prisvärt, har begränsat med pengar...

Kvartvågsfällor borde vibrera mycket, är av den typen jag och en till ska bygga. Men det blir efter tentaperioden som närmar sig...

Posted
Nu är det ju inte precis att mina SFCA spelar så mycket bas så det skakar i rummet, men tänkte rent generellt så borde den börja vibrera en del. har just nu hockeypuckar och en matta under förstärkaren, och det funkar bra. Kanske går att använda samma lösning på man kör V4a som bänk? har tillgång till "designlabbet" hela terminen så jag kan ju passa på att bygga ett diy-rack till, men frågan om det blir bättre och prisvärt, har begränsat med pengar...

Kvartvågsfällor borde vibrera mycket, är av den typen jag och en till ska bygga. Men det blir efter tentaperioden som närmar sig...

Du kan också höra med Krelle här på forumet!

Han har kört med denna lösning under en tid, och har fått till det väldigt bra. Du kan även se detta på en äldre tråd han har här på forumet.

Posted
Detta innebär att fällan går att ställa in endast med hjälp av fingertopparna och testtoner.

Hälsningar

Matts

Jag fick precis in mina två sista V6or och det är fullt möjligt att ställa in dom med "fingertoppskänsla"! :)

Guest justaudiomagic
Posted

Mycket intressant läsning, jag har själv funderingar på att ha en sådan som stereobänk!

:)

Posted

Ja det vore ju perfekt att använda den som absorbent och som stereobänk. Betongväggar ställer till många problem i mitt rum...

Posted

Jag sällar mig också till skaran som har planer på att kanske ha en V4 som stereobänk mellan högtalarna.Hittar dock inga bilder där man tex har en skiva ovanpå en V4 men någon kanske kan hjälpa till här?

Krelles gamla tråd kanske någon också kan länka till?

Tack på förhand!

Guest krelle
Posted

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...7&hl=krelle

Jag har inte min Ekskiva på bilderna tyvärr men det funkade faktiskt bra. Jag hade mjuka kuddar mellan v-4:orna och den tjocka skivan. Base-plattor på bänken gjorde det hela ännu bättre.

Jag har gjort en del ändringar sen dess men mer om det senare.......

Mvh Krelle

Posted

Först får jag väl som alla andra gratulera till ett mycket fint och smakfullt lyssningsrum.Kul att se att det går att få till det estetiska trots alla "åtgärder".

Det är väl just det estetiska som har fått mig att backa en del vad gäller att ställa in V4:or och liknande men kan man få till det som en bänk så kan det ju beviserligen bli rätt snyggt.

Är nog inne på att ha en skiva ovanpå isf så det skulle uppskattas väldigt mycket om man kunde få se en sådan bild.

Tack för svaret och länken förresten!

Posted

det blev Meshuggah och en annan spelning samt en ny hdd för mig istället för en V4a.

Ska nog köpa en efter sommaren!

Ser framemot att se någon bild hur ni har det, ni som nu kör V4a som bänk ;)

Guest krelle
Posted

Hrk: Tack själv. Jag har inte några bilder på ekbänken ovanpå v-4:orna (2 st). Nu har jag inte kvar det på detta sättet så jag kan tyvärr inte visa ngn bild på detta. Snyggt blev det med bänken iallafall! Nu har jag stereon på andra "bänkar". Som sagt mer om detta senare när jag är klar med rummet....

Mvh en hemlig Krelle :D