Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så har vi slutligen vår uppställning modell Kanada (kablaget borträknat som är engelskt/amerikanskt).

Fourplays Moonjogger återgavs med en krispighet och spänst som skakar liv i den här lite tillbakalutade inspelningen. Det spelades mycket musik ur Kents egen skivsamling och ett bestående intryck var just pondus och spänst i framförandet.

WIND gräver djupt i bottenoktaverna och känslan som infann sig efter en stund var ett rop på ännu större rum. Nu finns det större ytor att tillgå men det är ju inte var dag man kan välja Totemhögtalare efter behag och lyssningsrum.

Alltså gällde det att passa på... ;)

HiFiArt034.JPG

Posted

Som alltid i hifisammanhang rinner tiden iväg. Kvällsolen har så smått börjat sänka sig över Östermalm och det brukar ge ett trevligt ljus.

En liten paus med kyrktuppen... :cool: :)

HiFiArt023.JPG

Posted

Här finns onekligen spännande miljöer att studera. Undrar just hur många lämpliga lyssningsrum man skulle kunna hitta uppe bland takåsarna... :?:

Förmodligen ganska många.

HiFiArt021.JPG

Posted

Tillbaka till Hifi Art. Med så mycket hifi att välja på gäller det att hitta en linje och koncentrera sig på några få utvalda produkter så att man inte går vilse. Temat fortsätter som det började med elektronik från Simaudio MOON och högtaleri från Totem. Det finns även annat som lockar men här gäller det att stå emot... :D

HiFiArt012.JPG

Trots att det är mitt i sommaren var det en jämn ström av hififolk som tittade in. Trevligt!

HiFiArt010.JPG

Posted

Samma rum, samma elektronik men denna gång med en stativhögtalare som fått sitt namn efter Manitou, den magiska livskraft som utstrålas av både levande organismer och döda ting i vår omgivning.

MANI-2 är bestyckad med en diskant från SEAS samt dubbla (en sitter på insidan) 17W75XL från Dynaudio. Verkningsgraden är lägre jämfört med WIND och uppgår till 85dB/W/m.

Baffelavrundningen på framsidorna drog till sig uppmärksamhet. Mycket läckert... :mm:

HiFiArt002.JPG

Posted

Trevliga uppställningar, även om jag har lite svårt för WIND:s former.....men den kan säkert låta kalas för det! :)

"mycket folk trots att det är mitt i sommaren" OT, men jag tycker det är lite konstigt att flertalet hifibutiker "slår igen" på sommaren....själv tänker jag varje semester att nu när jag har tid skall jag åka runt lite extra...och i de städer som man kommer till på sina semesterresor letar jag upp butiker....men de flesta är stängda, eller väldigt urplockade :diss: jag förstår att de också vill ha semester, och den stora köpskaran handlar säkert inte på sommaren, men vi hifitokar hade nog besökt ännu mer? Eller är jag helt ute och cyklar tro?

\\K-man

Posted

Vi lägger alla olika aspekter på detta med ljudåtergivning och hifi. För min del är det viktigt att en tillverkare har ett ljudideal eller en ljudfilosofi som genomsyrar alla modeller i programmet. Det ger en form av trygghet och man vet vad man betalar för.

Totem Acoustic håller en rak linje och det finns ett signum som går igen även hos stativmodellen MANI-2. Samma krispighet, samma spänst som övriga modeller jag har lyssnat på även om den naturligtvis inte gräver lika djupt i basområdet som WIND. Den kändes däremot avstämd, "voiced", för att ge intryck av att vara större än vad den egentligen är. Allt enligt subjektiva öron.

MANI-2 fungerade utmärkt i rummet och det hela drog ihop sig till en rejäl njutningsstund. Bra djupledsperspektiv med denna smala uppställning.

HiFiArt031.JPG

Posted

K-man!

Du är inte ute och cyklar. Jag hade också tänkt att besöka en speciel butik på semestern, men den är stängd då :(

Mvh

Guest krelle
Posted

Kul Timbre att du fick lyssna på Mani 2 signature oxå! Jag jämförde faktiskt Wind med Mani 2 förra sommarn och kom fram till att Wind var lite för mäktiga för mitt rum.

Därför blev det Mani 2 som funkar så bra tillsammans med Moon w-3 slutsteget.

Ha det gött! mvh Krelle

Guest Zalve
Posted

När först bilden av MANI-2 dök upp på skärmen, så trodde jag att det var en HFLS1a kom hade kommit på villovägar :cool:

Alltid lika trevligt med ljusa stativare,,, Klart mycket lättare att "sälja in" i familjen :D

Blir den inte lite "tungdriven" med den känsligheten ? (85dB/W/m)

Guest krelle
Posted

Tjena Zalve, mani 2 kräver lite av sin förstärkare men med min w-3 har jag inte märkt att det inte skulle räcka till. Jag kan spela tokhögt utan att det låter pressat på något vis. Hoppas mina grannar tycker det oxå :D

mvh Krelle

Posted

MagnumDynalab är en gammal favorit och det har uppenbarligen hänt en hel del sedan Etude & Co... :o Detta är en tillverkare som alltid varit förknippad med FM-mottagning av hög klass men på Hifi Art finns även en receiver och en integrerad förstärkare att lyssna/kika närmare på.

Kanada igen... ;)

HiFiArt028.JPG

Posted

Den va´ populär... :mm::D

Kan föreställa mig att radiodelen inte går av för hackor i denna Discrete Audio Receiver MD-208. Den finns även med svart front i traditionell MagnumDynalabstil.

HiFiArt027.JPG

Posted

Två delar helsvart MagnumDynalab. Renodlat förstärkeri i Integrated Amplifier MD-308 och renodlad radiomottagning i den rörbestyckade Analog FM Tuner MD-106 triode.

HiFiArt030.JPG

Posted

Tunerns triodavdelning är designad av Zdenko Zivkovic och beteckningen på använda tubes är 6922. Både MagnumDynalab och Zdenko Zivkovic har pysslat med sådana här verksamheter ett bra tag så erfarenhet saknas nog inte... ;)

Den integrerade förstärkaren MD-308 kan leverera 100W i 8 ohm och 160W i 4 ohm.

Trevligt att denna tillverkare finns representerad i Sverige!

HiFiArt029.JPG

Posted

Solen sjönk allt längre ner i väster och klockan på Hedvig Eleonora Kyrka har slagit midnatt för längesen. Tuppen är säkert redan insomnad och ni vet själva hur det kan bli när man fastnar i hifipyssel... :o:)

HiFiArt025.JPG