Jump to content

Euphoniaträff hos Kenneth Englund Audio.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spot on! :)

Som stativnisse (vilket jag egentligen är) kan den här bilden tolkas med dubbla budskap... :) Det var naturligtvis drakarnas afton men vakthundarna har sannerligen inte gjort bort sig i de två rum jag har lyssnat hittills.

klippan029.JPG

Cerberus ständigt på sin vakt och så här såg det ut i Kenneths rum några veckor innan förberedelserna till Euphoniaträffen.

Frågan är vem som bevakar vem... :?::)

rodasten003.JPG

Design: 2-way port tuned

Crossover frequencies: 2.800 Hz

Frequency Range: 30 Hz - 40.000 Hz

Sensitivity: 91 dB @ 1W / 1 m.

Impedance: Linear 6 ohm to 50 Hz

Dimensions: H: 125 cm. W: 39 cm. D: 60 cm.

Weight: 120 kg.

Link to comment
Share on other sites

...ja, riktigt härliga bilder.....men jag kan inte minnas att det var så ljust där inne...

...och inte fick man stöd av ljusa väggar :D

Lägg märke till designen som återkommer i skivklämma, armlyft och fötter.

CD-spelaren Vitus SCD-010 är toppmatad, med en DSP-modul för 384kHz samplingsfrekvens från Anagram och en transistorbaserad analogdel hämntad från Vitus-förstärkarna. Den har fyra nätdelar; en för transport, en för DAC och en för respektive kanal i analogdelen!

Fötterna är ersatta med Finite Elemente Cerapucs (Det ombyggda SolidTech-racket har FE Cerabase) och en Entreq-mus har lagt sig på toppen.

DSC_2173.JPG

DSC_2157.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som stativnisse (vilket jag egentligen är) kan den här bilden tolkas med dubbla budskap... :) Det var naturligtvis drakarnas afton men vakthundarna har sannerligen inte gjort bort sig i de två rum jag har lyssnat hittills.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp1/klippan029.JPG

Cerberus ständigt på sin vakt och så här såg det ut i Kenneths rum några veckor innan förberedelserna till Euphoniaträffen.

Frågan är vem som bevakar vem... :?::)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp1/rodasten003.JPG

Design: 2-way port tuned

Crossover frequencies: 2.800 Hz

Frequency Range: 30 Hz - 40.000 Hz

Sensitivity: 91 dB @ 1W / 1 m.

Impedance: Linear 6 ohm to 50 Hz

Dimensions: H: 125 cm. W: 39 cm. D: 60 cm.

Weight: 120 kg.

Ja stativare är ju enklare att flytta runt...va sa du 120kg :o dreglet ligger utbrett på tangentbordet,detta repotage innehåller mkt godbitar :mm:

Link to comment
Share on other sites

Design: 2-way port tuned

Crossover frequencies: 2.800 Hz

Frequency Range: 30 Hz - 40.000 Hz

Sensitivity: 91 dB @ 1W / 1 m.

Impedance: Linear 6 ohm to 50 Hz

Dimensions: H: 125 cm. W: 39 cm. D: 60 cm.

Weight: 120 kg.

Hmm...jag vill nog hävda att de väger 143kg...eller har de måske bantat lite? :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Vars är On/off knappen och fartväljaren på skivspelaren?

//rillo

Så här ser det ut på ett ungefär.

Inte särskilt stor kan tyckas men den sträcker sig en ganska bra bit in i racket.

E-trffKennethEnglund0424.jpg

Inget lämnas åt slumpen, en väl avvägd PSU är nyckeln till allt välljud ;) ...

I alla fall till en sådan här utomordentligt snygg design :mm:

E-trffKennethEnglund0423.jpg

E-trffKennethEnglund0426.jpg

E-trffKennethEnglund0431.jpg

E-trffKennethEnglund0425.jpg

Det blir väl mest reprisbilder på det jag har att visa men det var ju "Bevakning från olika vinklingarna"

vi var ute efter :?: :cool:

Link to comment
Share on other sites

...ja, riktigt härliga bilder.....men jag kan inte minnas att det var så ljust där inne... :D

\\K-man

Detta är inget lätt rum att fotografera i och därmed ökar digniteten på bildmaterialet... :cool:

Entréavdelningen är betydligt lättare... :)

Det kommer jag ihåg från träffen under Arkenhelgen :black:

Fantastiska bilder måste jag säga :mm:

Link to comment
Share on other sites

Detta är inget lätt rum att fotografera i och därmed ökar digniteten på bildmaterialet... :cool:

Entréavdelningen är betydligt lättare... :)

En bild som kanske "belyser" ljusförhållandet.

E-trffKennethEnglund0438.jpg

Som alla redan har sett så finns det mycket fin konst på väggarna hos Kenneth Englund Audio.

E-trffKennethEnglund0421.jpg

E-trffKennethEnglund0444.jpg

Min sambo deltog en stund under kvällens början.

-Så här vill jag också ha.

-Självklart :mm: , svarade jag... ska vi börja med slutstegen eller högtalarna :?:

-Dummer, jag menar ju tavlorna och belysningen.

:o:o:black::D

Link to comment
Share on other sites

Läckra bilder!

Men det viktigaste av allt hur lät det?

När vi hälsade på Kenneth så var rummet fortfarande relativt obehandlat vad gäller akustiken.

Förstod att saker var på gång efter Matts besök.

Vad har hänt ljudmässigt?

Tyckte redan då att systemet spelade ut riktigt bra, med undantag för botten som behövde lite makeup.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det mesta av det som finns på väggarna är danskt, allt som står på golvet - förutom kablarna då - är danskt, det mesta av det som finns i racket är danskt. Av någon anledning har jag hamnat i händerna på danskarna, trots att jag inte förstår mycket av vad de säger :D men jag gillar deras stil. Trots också allt de gjort oss. Det finns inte mycket runt i kring, vare sig på denna eller andra sidan älven som inte tillhört Danmark. Mitt i smeten i Klippan har vi gamla Älvsborgs fästning, vår idag absolut dyraste fastighet, Sverige fick betala lösen till danskarna ett belopp som motsvarade hela BNP!!!!!

/Kenneth

PS. dessutom köpte Carlsberg upp PRIPPS och lade ner tillverkningen här i Göteborg. Inte för att jag saknar Pripps men bara grejen!

Link to comment
Share on other sites

Läckra bilder!

Men det viktigaste av allt hur lät det?

Jag tyckte det lät bra men inte super. Det innebär inte att jag skriver ner anläggningen som sådan. Det är förmodligen bland det bästa som man kan få tag på.

Jag tycker dock att rummet var lite för dämpat för min smak och säkert lite för litet för dessa bestar, scenen blev s a s lite för liten. Det som presenterades var dock oerhört rent och oavsett ljudnivå lät det alrdig ansträngt eller obehagligt. Hög värmefaktor. Basen var oerhört ren och gav inget bulligt intryck. Märkte detta när jag kom hem då jag spelade en del av de plattor som kördes i Götet. Jag tycker att jag har en ren bas men med lite för mycket energi kring ca 50-70 Hz. Efter lyssningen i Göteborg blev detta än mer tydligt.

Så tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Det mesta av det som finns på väggarna är danskt, allt som står på golvet - förutom kablarna då - är danskt, det mesta av det som finns i racket är danskt. Av någon anledning har jag hamnat i händerna på danskarna, trots att jag inte förstår mycket av vad de säger :D men jag gillar deras stil. Trots också allt de gjort oss. Det finns inte mycket runt i kring, vare sig på denna eller andra sidan älven som inte tillhört Danmark. Mitt i smeten i Klippan har vi gamla Älvsborgs fästning, vår idag absolut dyraste fastighet, Sverige fick betala lösen till danskarna ett belopp som motsvarade hela BNP!!!!!

/Kenneth

PS. dessutom köpte Carlsberg upp PRIPPS och lade ner tillverkningen här i Göteborg. Inte för att jag saknar Pripps men bara grejen!

Vad gör man inte för lite "Hygge"?! :D

Link to comment
Share on other sites

Man måste lyssna "genom" rummet för att ana hela anläggningens potental. Det jag kommer ihåg mest från lyssningen i samband med arkenhelgen var för mycket basförstärkning.

Detta hade mycket av krutet lagts på att hantera med hjälp av svanåkompetens. Jag medverkade på Tisdagen innan träffen vid lite fintrimning av anläggningen och absorbenter och det var tydligt att man jobbar mot och inte med rummet. När vi äntligen nått en skapligt rak baskurva där texturer och konturer kom fram och balanserat och förbättrat perspektivåtergivningen, så saknades helt plötsligt luftigheten. Luftigheten var klart förbättrad på Fredagen, då man plockat bort en av diffusorerna. Man hade trott att det skulle ge motsatt effekt, men i rummet är det så många parametrar som bråkar med varandra, så inget är bestämt på förhand.

Drakarna i rummet upplevs lite som Gulliver med lilleputtarnas nät fastspilkat över sig.

Link to comment
Share on other sites

Drakarna i rummet upplevs lite som Gulliver med lilleputtarnas nät fastspilkat över sig.

Det var en bra liknelse Matrixen. För oss som hört Drakarna ett antal gånger under olika omständigheter så vet vi ju hur mycket mer de har att förmedla, jämfört med vad som förmedlades i detta rum. :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

;)

Ingenting kan ju garanteras :) men enligt nattens uppgifter lär det förekomma en hel del bildfiler på skilda minneskort så det kan nog vara säkrast att köra i sedvanlig och stillsam Euphoniatakt.

Som en extra överraskning kunde vi dessutom förse oss med ett lämpligt vårplagg inför kommande vårpromenader... :cool: Ett trevligt minne av aftonens övningar och tack för det Peak Consult!

klippan003.JPG

Hej alle !

Jeg vil lige takke for et rigtig god arrangement af Kenneth og Euphonia :mm:

Vi havde en fantastisk aften med snak om alt indenfor HiFi, men også indenfor andre emner :D

Der ud over er det med stothed i stemmen at jeg takker Timbre for "min" Euphonia nål :o;)

Glæder mig som altid til vi ses igen og håber at nogle af jer vil få tid til at besøge os her i Danmark :cool:

Tak for god ro og orden, så vil jeg lade snakken gå :D

Peak

http://www.peak-consult.dk/

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra liknelse Matrixen. För oss som hört Drakarna ett antal gånger under olika omständigheter så vet vi ju hur mycket mer de har att förmedla, jämfört med vad som förmedlades i detta rum. :)

\\K-man

Det har blivit bättre men vi får inte fram den där goa djupbasen runt 20 Hz och har aningens för mycket vid 65 - 70 Hz även om jag gjort mitt bästa för att maskera det (ref. Bebops kommentar). Det är bara att jobba vidare. När det väl är färdigt är det väl bara att börja om från början igen när en mindre högtalare skall in i rummet :D:diss:

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra liknelse Matrixen. För oss som hört Drakarna ett antal gånger under olika omständigheter så vet vi ju hur mycket mer de har att förmedla, jämfört med vad som förmedlades i detta rum. :)

\\K-man

Helt klart :)

Men i 24 kvm. rum, må jeg sige at det var lidt imponerende den måde de spillede på, de svarer til at jeg skulle spille med InCognito X i mit gæstetoilet :D

Ganske som Matrixen sagde: man skal lytte igennem rummet og så kan man høre potentialet ;)

Peak

www.peak-consult.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...