vovven Posted February 26, 2009 Posted February 26, 2009 På påskafton 11/4 blir det stordemo av olika skivspelare under den stora skivmässan i Huskvarna Folkets park. Det är Sunjay productions som står som arrangör och som från och med i år flyttar från Tändsticksområdet till denna för ändamålet perfekta anläggning. Utöver ca 300 m försäljningsbord av mjukvara samt minikoncerter blir det alltså även demo av olika skivspelare och RIAA-steg i olika prisklasser, allt kopplat via en och samma elektronik och högtalare. Quote
Musicman Posted February 27, 2009 Posted February 27, 2009 Underbart! Jag kommer. Träffade Dig på Arken och trevligt med lite annorlunda grepp. Då jag står i begrepp att förnya mig med ny skivspelare och arm samt riaa så ser jag fram emot att få lyssna till lite olika spelare. Detta har jag aldrig någonsin lyckats få göra så det blir verkligen spännande. Vet Du något om vilka spelare Ni funderar på att köra med? Quote
vovven Posted February 27, 2009 Author Posted February 27, 2009 Underbart! Jag kommer. Träffade Dig på Arken och trevligt med lite annorlunda grepp. Då jag står i begrepp att förnya mig med ny skivspelare och arm samt riaa så ser jag fram emot att få lyssna till lite olika spelare. Detta har jag aldrig någonsin lyckats få göra så det blir verkligen spännande. Vet Du något om vilka spelare Ni funderar på att köra med? Kul att Du gillar konceptet. Jag skulle gärna vilja börja i Low-End träsket med en riktigt primitiv och billig ny skivspelare med inbyggt RIAA, därefter en eller t vå begagnade svarvar , kanske en gammal Thorénare. Till detta skulle det vara trevligt med några "instegsskivspelare" för att avsluta med ambitiösare svarvar med High-End ambitioner. Vad tror Ni om denna meny? kan bli ganska kul att jämföra hur en gammal Thorénare står sig mot nyare instegsvarvar. Samtidigt skall det bli intressant att höra vad en ambitiös och påkostad skivspelare kan leverera. Kom gärna med förslag, jag har mina idéer men är självklart öppen för nya. Vill härmed även bjuda in olika leverantörer av skivspelare att delta. Quote
Musicman Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 Ja, det här blir otroligt spännande. Vet inte varför det varit så svårt att kunna få till en demo av olika spelare emot varandra med i övrigt samma elektronik och högtalare. Det jag är en aning orolig för är att spelarna kommer att ha olika pickuper och armar vilket gör att det blir inte så självklart att förstå om det är spelaren, armen eller pickupen som gör den till vinnare. Om det går så vore det förstås ett plus att samma pickup används. Gammal Thorens låter kul då jag nu kör med en TD318 som jag köpte ny i mitten på 80-talet. Har sedan uppgraderat med en Symphony MC ifrån Clearaudio samt riaa ifrån Primare, R20. Då jag nu har funderingar att byta upp mig till en Simply Black skulle det vara bra om en sådan kan vara med. Men jag förstår att man får se vad som finns att tillgå. Hursomhelst blir det mycket intressant. Quote
hultin Posted March 1, 2009 Posted March 1, 2009 En strålande idé - jag befinner mig faktiskt i Huskvarna under påsken (svärföräldrarna bor där) - några timmar under helgen borde man kunna smita undan de sociala förpliktelserna. Jag tycker att det är ett mycket bra förslag att börja i budgetsidan, sitter själv med en Linn Basik/Akito/AT95E från -93 som jag funderar över vad man ska göra med. Att köpa en ny Linn blir det knappast (30k och uppåt)....men hur stor skillnad är det mellan insteg och "mid-fi"? Funderingarna just nu ligger mot Rega P3-24, Project RPM 9.1 eller något i samma prisklass... Jag instämmer med föregående om att det är intressant med resan genom prisklasserna. Mvh Andreas Quote
vovven Posted March 2, 2009 Author Posted March 2, 2009 Så här långt är följande "svarvar " klara Begagnad Thoréns TD 316 Rega P3 Kuzma Stabi Kom med förslag, Hallå distributörer, vill Ni vara med? Quote
conan Posted March 2, 2009 Posted March 2, 2009 Jag är gärna med på demon. Är det begränsat antal platser bokar jag en!! En spelare jag funderat på är Pro-Ject Xtension med 12" arm. Pro-Ject 9.1 vore fint också då jag har en sådan själv. Quote
vovven Posted March 11, 2009 Author Posted March 11, 2009 Nu är det klart att vi även kommer att spela på "Knaster!. Som många av Er känner till är det ju Lasse på Transient design som utvecklat denna eminenta spelare, jag återkommer med bilder inom kort. Vi närmar oss sakta mot den slutliga Line-Up-en för denna vinylspelardag. Grip möjligheten till att på detta sätt jämföra skivspelare i olika prisklasser, vinylmediat gömmer mer nformation än vad de flesta vet. Väl mött Quote
vovven Posted March 12, 2009 Author Posted March 12, 2009 Här kommer som utlovat en bild på "Knaster" Härmed har vi två representanter av skivspelare som verkligen kan gräva djupt i vinylspåren och locka fram det där som ger "ståpäls". Quote
Transient Design Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Detta är samma spelare som vi visade hos Caroli Musik och Bio på vår demo inte länge sedan. Fast nu är lagret i rätt höjd för denna tallrik... Ni som varit med ett tag vet att jag jobbat på Knaster under en tid nu och att det verkar ta tid att bygga en skivspelare som jag vill sälja. Mycket beror helt enkelt på att jag har höga krav på vad jag vill släppa ut under egen namn men en del även på att misstag gjorts och fått göras om ett par gånger. Idag så bygger konceptet på ställbara fötter i aluminium sittandes på en 40mm tjock finsk plywood. Denna har till uppgift att dämpa ut alla eventuella resonanser som kan uppkomma hos den 20mm tjocka högglanspolerade diabasen från Brännhult. Efter lyssningstester mot tidigare versioner av en bakelit-knaster så upplever jag denna materialblandning som att föredra. Det inverterade lagret har en 16 mm axel av härdat stål (H4-tolerans) och tallriken vilar på en kula i toppen av keramik (Al2O3). Tallriken är aluminium liksom armhuset men vi kommer att göra lyssningstester utifall rostfritt är att föredra här. Motorn är en likströmsmotor utav schweizisk tillverkning med en extremt jämn gång. Styrningen till denna är utav egen konstruktion och justeras med hjälp av en 10-varig precisions-potensiometer. Tonarm som används är en SA-750D från japanska Jelco som låter mycket bättre än vad de flesta trott möjligt för de pengarna. Pickup är från Benz-Micro. Allt detta resulterar i vad jag anser vara ett rätt trevligt ljud ;-) Väl mött för en lyssning i Jönköping! Mvh Lasse Quote
vovven Posted March 18, 2009 Author Posted March 18, 2009 Följande nya svarvar är klara: Rega P! och P3 Kuzma Knaster Prisklasser inklusive pick-up: 3 000, 10 000, 25 000 och slutligen ca 35 000.- Därmed har vi ett brett startfält i olika prisklasser som ger oss möjlighet att direkt kunna jämföra vad som skiljer. Hur mycket skall det behöva kosta för att verkligen ge "gåshud"? Till detta blir det även en eller två begagnade spelare Jag tänker mig en gammal och enkel svarv från sjuttio-åttiotalet och en mer ambitiös dito, kanske Thoren´s eller Systemdek. Därmed är "line-Up-en" klar Quote
vovven Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Följande RIAA-steg kommer att användas. Rega Fono Mini ca 1 250.- Rega Fono ca 2 000.- Trigon Vanguard II 4 900.- Trigon Advance 12 000.- Inom kort kommer även en redovisning vilken elektronik samt vilka högtalare vi skall spela med. CU Quote
vovven Posted April 3, 2009 Author Posted April 3, 2009 Följande högtalare är klara: Vivid Audio V 1.5 Sydafrikanska skönheter som låter bedårande och har en design som sticker ut. Tannoy Glenair 10 Engelska högtalare av mer klassiskt snitt och med en inbjudande ljudkaraktär. Mer kommer Quote
vovven Posted April 8, 2009 Author Posted April 8, 2009 Följande elektronik kommer att användas. Rigg I Förstärkare: Trigon Energy CD-spelare Trigon Recall II RIAA-steg Trigon Advance samt Vanguard II Rigg II Förstärkare Primare I 21 CD-spelare Primare CD 21 RIAA-steg Rega Mini samt Fono Håller som bäst på med att plocka fram lämplig mjukvara för ändamålet, trodde väl att detta skulle gå ganska fort men börjar det provlyssnas rinner tiden iväg. Väl mött i Huskvarna Quote
vovven Posted April 8, 2009 Author Posted April 8, 2009 Följande elektronik kommer att användas. Rigg I Förstärkare: Trigon Energy CD-spelare Trigon Recall II RIAA-steg Trigon Advance samt Vanguard II Rigg II Förstärkare Primare I 21 CD-spelare Primare CD 21 RIAA-steg Rega Mini samt Fono Håller som bäst på med att plocka fram lämplig mjukvara för ändamålet, trodde väl att detta skulle gå ganska fort men börjar det provlyssnas rinner tiden iväg. Väl mött i Huskvarna Quote
Recommended Posts