Jump to content

Recommended Posts

Posted
Du kan ju också följa Conans råd om vatten och Yes, även om jag är lite reserverad mot detta, framför allt om Du har hårt vatten (kalkrikt).

Med tanke på hur mycket partiklar det är i vanligt kranvatten, så ställer jag mej oxå till dom tveksamma! Hårt vatten har jag ju stor erfarenhet av efter uppväxten på Gotland, det är jättelätt att man får mikrokalkavlagringar i spåren! ... jag har flera plattor från sjuttiotalet som jag experimenterade med, jag skulle vilja säga att vid sidan av permostat (antistatsprej) så är hårt vatten det värsta man kan utsätta en vinyl för!

Och en femliters dunk med destvatten är ju inte särskillt dyrt! ... Min erfarenhet är att ju nogranare man har kontroll på dom ämnen/vätskor man utsätter sin vinyl förju längre lever dom!

/ptr

Posted
Man kan misstänka att det inte bara var i Sverige man gjorde så här.

Jag skulle tro att återanvändning var legio i branchen! ... Dessutom var (vinyl)pelletskvaliten inte helt jämn överallt! Plastmaterialet man anväder idag är ju av mycket jämnare kvalitet, även om jag får för mej att man anväder mer släppmedel idag, spelade en helt virgin Analogue Productions 45 varvs 180gramspressning av Hugh Masekela's album Hope*, och det var förvånansvärt mycket släppmedelsrester kvar på alla fyra sidorna (Tyvärr var inte skivtätten igång, så vi kunde inte göra nått före och eftertest), detta hörst ett lågfrekvent "woff", varje gång nålen passerar.. Spelade också några (tidigare ospelade) Teldecpressade Bisvinyl (DMM, Sibelius Symfonier) från mitten av 80-talet och dom är, förutom en smula statiska knäppar, helt tysta!! Medan min HMV ASD 542 (Tjajkovskijs första pianokonsert med John Ogdon, Philharmonia Orchestra u. John Barbirolli från 1962), knäpper ganska friskt (trots att den är tvättad), fast den har jag ju å andra sidan spelat massor av gånger på den gamla Lencoharven som stod i föräldrahemmet, så det är kanske inte så konstigt!

/ptr

*i samband med efterlyssning på anläggningen som presenteras i denna tråd

Posted

Ett problem som jag ser med skivor som knäpper och knastrar är att för varje gång det kommer en knäpp så kommer Riaa förstärkaren att överstyras och blockeras någon millisekund. Det här kan man se när man förstorar upp vågformen i ljudprogrammet i datorn. Topparna klipps och blir platta och sedan med påföljande ringningar. Jag läste någonstans om en MM(5mV/5cm)-Riaa som hade 70mV headroom vilket betyder +22dB. Man kan ju undra var någonstans i frekvensbandet som man har +22dB. Har man det vid mittfrekvens eller vid 20KHz?

Posted

En bra förstärkare ska ha "headroom" så att den inte bottnar. Om den bottnar brukar det få effekten att återhämtningen inte sker så snabbt som om förstärkaren klarar att återge "spiken".

Det kan också vara så att ljudkortet inte klarar av transienten ..