Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Som nybliven vinylspelarägare har jag maniskt köpt skivor sista veckan. Jag har noterat en sak som jag inte riktigt förstår.

Vissa skivor som till synes är i nyskick och ren från damm har en hög knasternivå medan andra i samma skick är helt fria från knaster. Vad beror detta på?

Hur minimerar jag knaster med utgångspunkt att skivan är i fint skick?

Kan jag se detta när jag köper skivor ?

Mvh Peter

Posted

Knaster är i regel omöjligt att se. Jag brukar leta efter mycket fina repor och låta bli att köpa sådana plattor - de brukar knäppa rätt ordentligt. Stora repor är inte säkert att de hörs på grund av att de är djupa och pickupen kan "hoppa över" repan, så att säga.

Jag köper hellre skitiga plattor, ingrodda av damm och fingeravtryck. Om en rökare har spelat plattan så är ofta diskanten "bevarad" i skiten. En ordentlig skivtvätt plockar fram musiken igen.

Inga regler utan undantag, givetvis ... :o

Posted
Knaster är i regel omöjligt att se.

Jag har precis samma erfarenhet. Sen är det också så att visa etiketter har tystare vinyl, verkar inte så känsliga för skräp. Nålslipningen kan också betyda en hel del. När jag bytte från Ortofon till Benz upptäckte jag att skivor som innan knastrat var nu tystare än tidigare. Förklaringen lär vara att den annorlunda slipningen gör att nålen går djupare i spåret med större anliggningsyta och går i spår där Ortofonen tidigare inte "trampat".

Men den riktigt stora förändringen fick jag efter att ha köpt en Okki-Nokki (eller något sådant) skivtvätt. Den illustrerar på ett utmärkt sätt att det mesta skräpet går att fiska upp. Köpte t ex en begagnad platta för någon vecka sedan en 50 år gammal platta från Ebay - Harry Belafonte Sings the Blues utgiven 1958. Rätt mycket knaster vid första spelningen. Körde den två gånger i skivtvätten och den är nu praktiskt taget helt tyst.

Samtliga begagnade plattor tvättar jag. Av mina gamla plattor åker bara dom sprakar in i tvätten.

Om du köper nya skivor så brukar dom vara helt OK, men tystast, enligt min erfarenhet, är japanska pressningar samt utgivningar på Mobile Fidelity.

Med tanke på att de flesta är vana vid CD och/eller MP3, så kan LP-mediet bli en chock. En skivtvätt menar jag är ett måste.

Posted

Ok . Ni menar då att det exempelvis ligger damm i spåren då eller? Köpte till exempel en gammal simon and garfunkel skiva som ser helt ospelad ut. Jag har tom tittat på den med lupp och jämfört med en ny skiva och jag kan fasen inte se några olikheter :-) Plockade en Gammal Jim Hall platta från samma butik på chans som var ganska repig som spelar ofantligt fint och tyst.

Jag har inget emot nåt knäpp då och då, men nivån av sprak på nämnda skiva ovan är olyssningsbart. Får kanske spara ihop till en tvätt framöver när samlingen växer. Vore kul att tvätta just denna skiva som ser helt ny ut och sedan se vilket resultat det skulle ge. Har iaf fantastisk kul men vinylen och förstår inte varför jag inte börjat tidigare.

/P

Posted
Ok . Ni menar då att det exempelvis ligger damm i spåren då eller? Köpte till exempel en gammal simon and garfunkel skiva som ser helt ospelad ut. Jag har tom tittat på den med lupp och jämfört med en ny skiva och jag kan fasen inte se några olikheter :-) Plockade en Gammal Jim Hall platta från samma butik på chans som var ganska repig som spelar ofantligt fint och tyst.

Jag har inget emot nåt knäpp då och då, men nivån av sprak på nämnda skiva ovan är olyssningsbart. Får kanske spara ihop till en tvätt framöver när samlingen växer. Vore kul att tvätta just denna skiva som ser helt ny ut och sedan se vilket resultat det skulle ge. Har iaf fantastisk kul men vinylen och förstår inte varför jag inte börjat tidigare.

/P

Själv har jag ingen gammal fin skivsamling, utan bara ett mindre antal skivor från vinden. Min sambo är duktig på att hitta skivor på loppis. En del har jag fått till skänks och en del har inhandlats "på chans". Dessutom gör jag numer en del nyinköp av 180-grammare och audiofilutgåvor.

Eftersom jag har del i en Okki-nokki skivtvätt, tvättar jag mina skivor succesivt varefter de provlyssnas. Sedan sker sortering i

"steker fläsk" -> soptunnan

knastrig, trist eller dublett -> vinden

något repad eller knastrig, men fin skiva med fint ljud i övrigt - > behålles i samlingen med "varningslapp" på

knasterfri, fint ljud - > till aktiva samlingen.

/ :app: Ulf

Posted
Om du har löpt en ny skiva som knastrar så gå och lämna tillbaka den och kräv att få en ny.

Det skulle jag göra en gång med ett Elton John-album som jag köpte från USA. Det blev dyrt eftersom jag fick skicka tillbaka skivan och betala tull och moms på den nya en gång till.

Det är inte helt ovanligt med knäpp och knaster på helt nya LP. Exvis var det så på en Clark Terry och på en Cannonball Adderley Clarity vinyl som jag köpt nyligen.

Av för mig okänd anledning så är det alltid de 5-10 första sekunderna på sid 1 som det händer.

Posted

På mina plattor hemma är det sällan som repor orsakar sprakandet utan statisk elektricitet. En kolfiberborste med ena handen och den andra på centrumpinne så neutraliseras detta.

Posted

Nu får jag väl spö av puristerna kring detta med skivtvätt - men jag brukar tvätta skivorna med Yes och kranvatten. Köp en 5cm bred pensel av naturhår och blöt under kranen. Spraya på lite Yes på penseln och borsta runt skivan. Är det ingrott så får man gno lite hårdare. Låt stå någon minut - men se till att inte medlet hinner torka till på ytan - dra lite med penseln runt. Spola under kranen med lite lagom tryck mot varje liten bit av skivan men undvik att dränka etiketten. Hittills har jag inte haft någon etikett som tagit skada - men lite försiktig bör man nog vara. Låt skivan rinna av och eftertorka lätt med en luddfri bomullstrasa. Tvätta andra sidan. Torka en kvart eller så. Klart.

Posted

Kran vatten är inte att rekommendra eftersom det innehåller en massa tillsatser som järn, flour och gud vet vad.

Om du ska göra detta så köp destillerat vatten istället.

Posted
Nu får jag väl spö av puristerna kring detta med skivtvätt - men jag brukar tvätta skivorna med Yes och kranvatten. Köp en 5cm bred pensel av naturhår och blöt under kranen. Spraya på lite Yes på penseln och borsta runt skivan. Är det ingrott så får man gno lite hårdare. Låt stå någon minut - men se till att inte medlet hinner torka till på ytan - dra lite med penseln runt. Spola under kranen med lite lagom tryck mot varje liten bit av skivan men undvik att dränka etiketten. Hittills har jag inte haft någon etikett som tagit skada - men lite försiktig bör man nog vara. Låt skivan rinna av och eftertorka lätt med en luddfri bomullstrasa. Tvätta andra sidan. Torka en kvart eller så. Klart.

Usch, jag ryser. Kanske Du har rätt, men det känns farligt ...

Posted
Hej

Som nybliven vinylspelarägare har jag maniskt köpt skivor sista veckan. Jag har noterat en sak som jag inte riktigt förstår.

Vissa skivor som till synes är i nyskick och ren från damm har en hög knasternivå medan andra i samma skick är helt fria från knaster. Vad beror detta på?

Hur minimerar jag knaster med utgångspunkt att skivan är i fint skick?

Kan jag se detta när jag köper skivor ?

Mvh Peter

Har samma erfarenhet. Är också förundrad.

passar på att slänga in ett sidospår:

Hur påverkar jordningen detta? (statisk elektricitet och så) Jag har ännu inte kopplat jordkabel till min Audio Note-spelare då det (tycker jag) låter bra utan - och då jag fått lite skräck för jordloopar. Riian från Cambridge är ojordad medan de andra apparaterna är jordade.

Har någon tips eller synpunkter?

P.S. kan ej köra tricket med kolfiberborste och centrumtapp då denna på min spelare är av någon sorts plast :o (och lite extra grov så att jag måste vidga hålen lite på alla skivor)

Toobs

Posted
Om du har löpt en ny skiva som knastrar så gå och lämna tillbaka den och kräv att få en ny.

Om det går, helt klart ja! Men jag vill varna för skivbutiken i Nybro, Mindrockers. En polare köpte en ny skiva samt en begagnad. Den nya var olyssningsbar då den klippte i ljudet. Den begagnade hade hack. Han kom tillbaka och de provspelade skivorna. De tog inte tillbaka dem då de menar att det här måste man lyssna in i butiken innan man köper dem. Jag går aldrig dit mer!

Posted
Usch, jag ryser. Kanske Du har rätt, men det känns farligt ...

Det fungerar faktiskt bra för jag har själv tidigare gjort på samma vis. Numera har jag nästan obegränsad tillgång till destillerat (vatten) från torktumlaren. Jag har numera också köpt en Clear Audio skivtvätt som jag faktiskt ännu inte provat, men det skulle nog förvåna mig om den är mycket bättre än Yes + vatten. Jag får väl återkomma när jag testat maskinen.

Posted
Det fungerar faktiskt bra för jag har själv tidigare gjort på samma vis. Numera har jag nästan obegränsad tillgång till destillerat (vatten) från torktumlaren. Jag har numera också köpt en Clear Audio skivtvätt som jag faktiskt ännu inte provat, men det skulle nog förvåna mig om den är mycket bättre än Yes + vatten. Jag får väl återkomma när jag testat maskinen.

Yes + vatten går väl bra att testa i skivtvätten? Det ena utesluter väl inte det andra? Skivtvättmaskinens uppgift är ju att (som en dammsugare) suga upp tvättvätskan snabbt och effektivt, så att den inte torkar in i spåren... Man kan testa olika tvättvätskor, bara de inte är frätande eller löser upp vinylen el dyl...

/ Ulf

Posted
Man kan testa olika tvättvätskor, bara de inte är frätande eller löser upp vinylen el dyl...

Himla bra att du sa det. Jag som hade tänkt mig att prova med aceton. :D

Posted
Av för mig okänd anledning så är det alltid de 5-10 första sekunderna på sid 1 som det händer.

Hmmm, håller helt med dig. Konstigt! Det bästa exemplet på detta var en nyinköpt och nypressad favoritskiva "Tindersticks - Trouble every day OST". Den knastrade supermycket på sida 1, spår 1. Tvättade noga med dåvarande skivtvätt och senare med Kuzma tvätten, men det fortsatte att knastra. Men nu efter många års spelande så är den helt knasterfri. Det borde väl tala för Roy Gandys (Rega) teori om att man bara ska spela sina plattor och fokusera på att hålla nålen ren. De tycker inte ens att man ska köra skivborste.

Nåväl jag fortätter ändå med skivtvätt och exotiska vätskor för att jag sover bättre då. :)

Posted

De enda plattor jag behövt tvätta en gång extra är de som har ingrodd cigarettrök. Är det damm, fingeravtryck och liknande brukar det räcka med en omgång Yes+kranvatten :black: .

Nu kanske jag får en omgång stryk :black: ... ifall det knäpper på grund av en liten repa så kan man använda en skalpell i skivspåret och dra lite fram och tillbaka för att "släta till" repan i spårets riktning. Det funkar men ersätter knäppet med ett lätt väsande resultat - bättre det tycker jag.

Posted
De enda plattor jag behövt tvätta en gång extra är de som har ingrodd cigarettrök. Är det damm, fingeravtryck och liknande brukar det räcka med en omgång Yes+kranvatten :black: .

Nu kanske jag får en omgång stryk :black: ... ifall det knäpper på grund av en liten repa så kan man använda en skalpell i skivspåret och dra lite fram och tillbaka för att "släta till" repan i spårets riktning. Det funkar men ersätter knäppet med ett lätt väsande resultat - bättre det tycker jag.

Nja, här är väl en till som ska ha stryk i så fall - jag brukar lägga på någon extra gram på nåltrycket på min Lyra Argo i och spela stället ett tiotal gånger för att försöka "slipa av" knäppet. Ibland går det bra...!

/ Ulf

och qcs: såååå konstigt var väl inte mitt förra inlägg - själv har jag nämligen tidigare tvättat skivor manuellt också, och då (för mer än 10 år sedan) i ren Isopropanol. Senare har jag fått reda på att det kan angripa en del ämnen (mjukgörare eller vad det nu var) i vinylen. Så många av mina gamla skivor är väldigt knastriga av förklarliga eller oförklarliga skäl (även om man inte ser repor)...

Posted
Nja, här är väl en till som ska ha stryk i så fall - jag brukar lägga på någon extra gram på nåltrycket på min Lyra Argo i och spela stället ett tiotal gånger för att försöka "slipa av" knäppet. Ibland går det bra...!

/ Ulf

Ughh :o , en 15kkr skalpell !! Du vet väl att en skalpell förlorar sin skärpa ... fast å andra sidan är det ju en diamant vi pratar om i Argon.

Trevligt i övrigt - min egen Argo gillas skarpt, men jag försöker undvika att utsätta den för knäppa skivor. :)

Posted
ifall det knäpper på grund av en liten repa så kan man använda en skalpell i skivspåret och dra lite fram och tillbaka för att "släta till" repan i spårets riktning. Det funkar men ersätter knäppet med ett lätt väsande resultat - bättre det tycker jag.

I min ungdom på 50-talet brukade jag laga EP-skivor med hjälp av en styv mono pickup just på det sättet. Jag har ett minne från 1958. Det hade hade just kommit en ny skiva med Elvis Presley som jag köpte och misslyckades med. Låten hette Good Rocking To Night och den fick sig ett jack så att puppan hoppade över några spår. Jag lagade skadan och istället så brusade och skrapade nålen sig igenom alldeles i början av låten. Sedan dess och fortfarande nu 50år efter så läggs det här bruset till i min hjärna varje gång jag hör Good Rocking To Night med Elvis från en CD-skiva. :)

Posted
På mina plattor hemma är det sällan som repor orsakar sprakandet utan statisk elektricitet. En kolfiberborste med ena handen och den andra på centrumpinne så neutraliseras detta.

Då jag köpte min skivtvätt ifrån Clearaudio så hade jag strax innan investerat i en borste ifrån samma firma. Fick tips av en kompis att byta borsten till något bättre för att ta bort dammet. Men denna borste är primärt inte till för att ta bort damm men däremot statisk elektrisitet. Då skivtvätten har en stor förmåga att både tvätta men också bilda denna el så behövs en borste av dylikt slag. Skall prova att även sätta fingret på centrumpinnen även om jag sällan eller aldrig har problem med att det bildas statisk el.

Posted

Jag greppar detta fortfarande inte.

Köpte exempelvis ett jättefint ex av Bill Evans Jim Hall - Intermodulation Label: Verve Records Catalog#: V6-8655 (E). Den är i absolut nyskick och den knastrar så in i skogen. Tycker inte den är laddad med elektrisitet eller på nått sätt skiljer sig från andra skivor som jag har som spelar utmärkt. Kanske borde testa en annan typ av borste?

Bebop tex, du lär ju ha denna skiva. Har du upplevt nått knas med den eller har jag helt enkelt nått som inte står rätt till hemma med anläggningen ?

/P

Guest Audio Concept
Posted

Minesota,

hos vissa skivor kan vinyl-kvaliteten vara rätt så usel och knaster-genererande oavsett om de är rena eller inte.

Prova att tvätta skivan och se om det blir någon förändring.

Mvh, Audio Concept

Posted
Minesota,

hos vissa skivor kan vinyl-kvaliteten vara rätt så usel och knaster-genererande oavsett om de är rena eller inte.

Prova att tvätta skivan och se om det blir någon förändring.

Mvh, Audio Concept

Hur kommer sig detta..??olika kvaliteér är ju inget konstigt men,köpte för några år sedan både Springsteen o Elvis men gillar mina gamla bättre..??

Posted

Köpte exempelvis ett jättefint ex av Bill Evans Jim Hall - Intermodulation Label: Verve Records Catalog#: V6-8655 (E). Den är i absolut nyskick och den knastrar så in i skogen.

Varför har den ett (E) :?:

Ett (E) ger alltid dåliga vibbar hos mig: Electronically Processed to Simulate Stereo (betyder det på RCA). Jag har skivan i två utgåvor: Japanpressning (gatefold) och engelsk förstautgåva - men inte amerikanska originalet....

//Eliot

PS. Stereo-originalet är gatefold....

Posted

Köpte exempelvis ett jättefint ex av Bill Evans Jim Hall - Intermodulation Label: Verve Records Catalog#: V6-8655 (E). Den är i absolut nyskick och den knastrar så in i skogen. Tycker inte den är laddad med elektrisitet eller på nått sätt skiljer sig från andra skivor som jag har som spelar utmärkt. Kanske borde testa en annan typ av borste?

Bebop tex, du lär ju ha denna skiva. Har du upplevt nått knas med den eller har jag helt enkelt nått som inte står rätt till hemma med anläggningen ?

/P

Sorry, Minesota, jag har den på CD...

Prova att få skivan tvättad hos någon som har skivtvätt ... Det låter som om det är skräp i spåret. Om den är dåligt pressad brukar det mer låta som en konstant oljud. Du kan ju också följa Conans råd om vatten och Yes, även om jag är lite reserverad mot detta, framför allt om Du har hårt vatten (kalkrikt).

Posted

Jag vet sedan den tiden då jag jobbade nära ett presseri. Jag fick då veta av en händelse att man återanvände skivreturer som man malde ner till ny pressmassa. Tilläggas bör att man först tryckte ut vinylen runt etiketten. Så här gjorde man på ett stort presseri i Sverige. Skivorna som sedan pressades och innehöll kasserat material kunde vara allt utom klassiskmusik. Man kan misstänka att det inte bara var i Sverige man gjorde så här.