Jump to content

Olika grad av lyhördhet

johaan

Recommended Posts

Hej Alla,

Jag ska inom kort flytta till Sthlm och letar för fullt efter lägenhet på bostadsmarknaden.

En aspekt som seglat upp bredvid de vanliga (balkong, hiss, läge, etc) är hur lyhört huset/lägenheten är.

Har tidigare lyckats störa grannar både tre, fyra och fem våningar ner med basgångar som fortplantar sig i huset.

Finns det någon kunnig/erfaren hifi-nisse här som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Vilken sorts hur är bäst, sekelskifte, 30-tal, nyproducerat, etc?

I dagsläget tänker jag att ett nyproducerat hus med betong i väggar och tak/golv borde vara det vettigaste.

Som sagt, kom gärna med tips och idéer!

Normerna för bostäder är uppdelade i:

-Luftljudsisolering

-Stegljudsisolering

-Buller från installationer

-Trafikbuller

Normerna har olika klasser, A-E.

Krav på lägsta luftljudsisoleringen varierar mellan 48-60 RwdB.

Normerna är satta för normal användning. Dit räknas nog inte HiFi på hög volym

eller med sub.

Tung stomme som käkar upp ljudenergin är bäst för luftljudsisolering!

Helst platsgjuten betong i väggar och bjälklag, prefab-betong kan vara sämre.

För stegljudsisolering är tungt bjälklag med mjuk matta bäst.

/muffin

Jag delar uppfattningen att platsgjuten betong verkar vara bäst.

Bor själv i ett 60-talshus som jag tycker är ganska välisolerat.

I vart fall hör jag inte grannarna och de borde inte höra mig.

Ingen har klagat, tittat snett i hissen eller satt upp anonyma meddelanden i porten, så jag utgår från att hälsan tiger still.

Däremot har jag gjort lite specialarrangemang för att vibrationer inte skall gå vidare i golvet.

Har parkett på betong som gärna sjunger med. Så därför har jag placerat högtalarna på ett par Base-plattformar.

Sen kör jag strikta tider för mina lyssningar.

Har du tur att hitta någon bostad i ett ombyggt industrihus så är nog det allra bästa om vi pratar flerfamiljshus.

Calm

Jag tror att grundteorin är yt-massa och mekanisk avkoppling (av byggmaterialen). Till detta kommer massor med smådelar som påverkar...

Tunga väggar som helst också skall ha lite luft mellan sig och inte vara mekaniskt kopplade vore idealet.

Att dämpa bort bas är dock inte gjort i en handvändning och enligt min erfarenhet handlar det om olika nivåer av "dåligt". :(

Tack för svaren!

Lite som jag tänkt, betonghus är bättre.

Någon som har erfarenhet av "äldre" hus typ sekeskifte? (då menar jag 1800-1900 sekelskiftet :)

Finns ju en hel del såna fastigheter och färre nyproducerat iaf i centrala stadsdelar typ Vasastan etc.

Jag är faktiskt lite orolig då jag gillar en hel del elekronisk musik och basen är ju go att ha i botten.

Annars låter ett ombyggt industrihus riktigt nice, typ warehouse living. Fast kanske svårt att få till akustiken i en sån lägenhet.....

Muffin,

Ditt inlägg om ljudklasser fick mig att googla lite.

http://www.byggvarlden.se/byggprojekt/article362395.ece

Skulle inte vara dumt att bo i ett sådant hus.

Fast risken kanske är att man stör grannarna ännu mer när omvärldsljudet är reducerat och hyresgästerna förväntar sig en extra tyst boendemiljö.

Ingen som har en villa i centrala Sthlm att hyra ut :)

Jag är faktiskt lite orolig då jag gillar en hel del elekronisk musik och basen är ju go att ha i botten.

Det är nog inte fel använda hörlurar om man bor i en lägenhet för att ibland kunna leken rommen av sig utan att sätta grannrelationerna på prov.

När jag bodde i lägenhet berättade jag för mina grannar om mitt intresse och bad om deras kommentarer. Likaså förvarnade dom att det skall bli lyssningskväll med goda vänner och att det kunde bli lite högljutt. Det fungerade för mig, men sen kan man ju råka ut för besvärliga grannar också och det är aldrig kul.

Sen är det ju också skillnad på högt o högt. Elektronika är väl inte den bästa kombinationen med lägenhetsboende ... ett dilemma :(

Ja, musiklyssning och flerfamiljshus kan ge musikälskare utmaningar.

Själv bor jag i en sextiotalsfastighet på fyra våningar som jag förstår är uppfört med en blandning av platsgjuten betong, tegel och trä.

Har förmånen att bo längst upp i en sk, ateljélägenhet med snetak omgärdad av smygvindsutrymmen som verkar isolera lyssningsrummet på ett mycket effektivt sätt. Med två enkeldörrar stängda från lyssningsrummet till trappuppgång kan jag spela så högt jag har behov av utan att det låter ut i allmänna utrymmen.

Högtaleriet, som i mitt fall är försedda med mjuka fötter, är stående direkt på ren parkett som jag antar jag är lagd direkt på betong. Arrangemanget med mjuka fötter har valts med tanke på basintegration i min uppställning och inte av hänsyn till grannarna..

Då jag här haft "turen" att enbart ha en granne i direkt ansluning till min lägenhet (under mig) har jag varit nere hos damen ifråga och bett att få lyssna hur mycket "oljud" som tränger ner vid de volumer jag normalt lyssnar på och till min förvåning är det nästan inte hörbart varför jag nu vågar lyssna på närmast normal lyssningsnivå även på nätter ;) Runt övriga grannar har jag bett att de gärna får meddela sig ifall de störs..

Rena betonghus tror jag leder stomburna resonanser mer än nyproduktion med betongelement- och gipsväggar, byggnader uppförda av "blandmaterial" platsgjuten betong, tegel och trä midre. Jag hade, om ingen villa finns tillgänglig ;), försökt att finna ett boende där lägenheten åtminstonde är placerad i en av fastighetens hörndelar. Med detta tror jag att man får fördelen av att man får mindre grannar att "bekymra sig om" samtidigt som jag tror att lägenhetens placeringen torde minska effekter av stomburna störningar. Detta är bara teorier från min sida...

/Suomela

Betonghus ja,bor i en lght byggd -84 med btg valv samt innerväggar i btg för tunna enl min erfarenhet,när man började med gjutna valv så var dom väldigt tjocka har tunnats av med åren men jag tror att dagens hus är betydligt bättre än -80 talets,sekelskiftshus har väl knappast gjutna btg valv tror dom började -30-40tal dom har nog mer tegelväggar o trävalv

Socialstyrelsens syn på störnivåer som måste följas

www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.pdf

Eftersom inga normala bjälklag dämpar mer än ca 40 dB i basen (de allra flesta runt 30dB) så är det omöjligt att kombinera musiklyssning på lite högre nivåer och hålla sig på rätt sida lagen

För detta krävs ett "rum i rummet" då en dämpning i de lägre frekvenserna på runt 60 dB kan uppnås

Har man otur med grannen så kan man förenklat säga att så länge som man hör basgångarna hos grannen så måste man sänka ljudnivån

Har som mätkonsult varit med om del fall i Sthlm där krogar hotas med böter på stora belopp om inte en limiter sätts in som begränsar de lägre frekvenserna.

Kopplas inte högtalarna bort från underlaget så sjunker dämpningen med ca 10dB från ovanstående siffror.

Hälsningar

Matts

Bor i 20-talskåk på Kungsholmen. Träbjälklag, bärande väggar tegel - med imkanaler i - samt ickebärande väggar kolslagg (en typisk stockholmsbyggprodukt från tiden bestående av byggelement ihoppressade av slaggprodukterna som blev vid stadsgastillverkningen).

I sidled sker nästan ingen överledning av ljud alls.

I höjdled är det rätt lyhört

Grannarna har enbart klagat vid ett tillfälle som dessutom var lite speciellt - föräldrafri tonårsson hade fest...

Vid normal lyssning har grannarna aldrig klagat, trots att vi emellanåt kan spela rätt sent. Men ingen granne har sovrum ovanför eller under vårt lyssningsrum. Vi har dessutom få nära grannar. En vägg i vägg och en ovanför. Under oss har vi en lokal (som för övrigt är någon form av musikstudio/-övningslokal...)

Basgångar kan sprida sig i huset - men vi har varken fått något klagomål på oss eller haft anledning att klaga på grannarna.

Däremot händer det på sommarnätterna att det är fest i något hus mot gården. Med öppna fönster blir kvarterets runtbyggnad innergård en fin baslåda. I synnerhet för vissa toner i vissa hörn och prång...

:) /Jörgen G

När jag bodde i lägenhet berättade jag för mina grannar om mitt intresse och bad om deras kommentarer. Likaså förvarnade dom att det skall bli lyssningskväll med goda vänner och att det kunde bli lite högljutt.

Dette er mitt recept også, "bedre före var, enn etter snar", skal det spilles höyt/fest en kveld gir jeg de sågar telefon nummeret mitt så de kan slå en signal om det skulle bli plågsamt. Noen ganger virker det som om man får bedre forståelse og större spillerom om bare man viser en viss villighet å ta hensyn, imho....

mvh

Hej!

Bor i ett 103 år gammalt hus i Vastastan Stockholm. Träbjälklag. Det är ju inte helt fel ljudkvalitetsmässigt men viss är det ganska lyhört både upp och neråt, dock inte åt sidorna. Man hör det mesta när grannarna leker, går spelar, lyssnar på TV etc. Av hänsyn spelar jag sällan högt eller ser på film enligt referensnivåer. Du kan ju testa om du är på visning att hoppa lite i golvet. Rör det på sig så är det garanterat lyhört.

60-tal och framåt är generellt mindre lyhörda, men å andra sidan så stängs basen inne med stående basvågor som följd. Bodde i 80-tal ett tag och det var i princip tyst och lät ganska OK faktiskt.

/Shaft

Tung stomme som käkar upp ljudenergin är bäst för luftljudsisolering!

Helst platsgjuten betong i väggar och bjälklag, prefab-betong kan vara sämre.

För stegljudsisolering är tungt bjälklag med mjuk matta bäst.

Har tillbringat den mesta tiden i tidiga landshövdingehus (typiskt Göteborg... :)) sedan jag flyttade hemifrån och här finns ju en allsköns blandning av material. Brandväggar i tegel, stenfundament våning ett och övriga väggar i trä. Invändigt tillkom ofta 80-talets epok av gipsskivor. Visst kan man höra att det finns grannar men jag reflekterar nästan aldrig över ljud. Närmaste grannen gjorde det dock en gång och då plockade vi ut 174 W per kanal över verkningsgraden 92 dB och om jag inte minns fel var bl.a. K-man med vid detta tillfälle... :?::D

Har tillbringat den mesta tiden i tidiga landshövdingehus (typiskt Göteborg... :) ) sedan jag flyttade hemifrån och här finns ju en allsköns blandning av material. Brandväggar i tegel, stenfundament våning ett och övriga väggar i trä. Invändigt tillkom ofta 80-talets epok av gipsskivor. Visst kan man höra att det finns grannar men jag reflekterar nästan aldrig över ljud. Närmaste grannen gjorde det dock en gång och då plockade vi ut 174 W per kanal över verkningsgraden 92 dB och om jag inte minns fel var bl.a. K-man med vid detta tillfälle... :?::D

Jag hamnar väl inte i denna grupp, men kan väl lägga en lite historia till handlingen.

Vid ett tillfälle, så var några nerad (inom data) över och vi spelade lite bilspel. Med full 5.1 anläggning och 3 subbar inkopplade.

Snackade med närmsta grannen några dager senare och då kom vi in på Formel 1 (Ett av de bilspel vi hade provat på kvällen/natten när nerdarna var förbi) och han sa att han hade tyckt att det var Formel 1 på TV, men kunde inte förstå varför det var genomhörning får en annan kanal...

Själv hade jag inte sett det programmet, för jag hade hafr lite vänner på besök, och vi hade spelat lite spel.

Nämnde dock inget om att det var bilspel på HÖG volym som hade förekommit.

Til saken hör att detta utspelade sig i min källare och grannen satt i sin egen källare, i sin villa, 10-15 meter bort :D

Tilläggas kan att jag tyvärr själv mår dåligt av för stora basgångar även när jag själv spelar beroende på min Neurologiska sjukdom med bla Spastisitet,så jag försöker att inte väcka ont blod i grannarna men så länge man avibrerar från golv o bär sig vettigt åt själv så kan tom grannens tv störa mer.. :o:)