Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan,

Fick några bilder från andra sidan pölen och tänkte delge dom! :)

Innan SMT kontaktades...

zervigonbefore.jpg

Efter SMT kontaktades OCH efter installation...

zapc1200zervigon.jpg

En dubbel-mätning...

ZervSpkrsBeforeAfter.jpg

...Här ses hur toanliteten neutraliseras, peakar och toppar försvinner och att högtalarnas egna karaktär/signatur kommer fram (relativt exempelvis Stereophile's egna mätningar på JM Lab's högtalare).

Från hemska + - 10 dB till behadliga + - 4 dB och tekniknerdarna kanske kan tänka sig vad som hänt i tidsdomänen... :D

Posted
Läckert rum och pölen betyder alltså Atlanten och inte Kattegatt som jag först associerade till... :?::D

:o:D Atlanten är i detta fall lika med pölen...

Jag sitter och klurar på hur rummet ser ut utan en stor hård blixt - tror rummet upplevs mysigare!

Posted

Med santakopplingar , menar du givetvis ett av banden man lyssnade till i högstadiet - Santana ;)

mvh en gurka som tycker grabben har bra smak

Posted
Med santakopplingar , menar du givetvis ett av banden man lyssnade till i högstadiet - Santana ;)

mvh en gurka som tycker grabben har bra smak

Snavfel...men det skall va rättat nu! :) JM Lab som märke och företag växer i mina ögon, vilket är märkligt då jag generellt sett inte håller Frankrike så speciellt högt med avseende på vad som helst (förutom vin och livslust).

Fin anläggning. Men elektroniken nådde inte upp i rubriken såg jag :)

:D

Posted
Från hemska + - 10 dB till behadliga + - 4 dB och tekniknerdarna kanske kan tänka sig vad som hänt i tidsdomänen... :D

Man skulle inte gissa att det var så illa i inledningsbilden. De flesta svenskar har betydligt kalare än så.

Med tanke på elektronik och högtalare skulle man inte heller tro att det är andra sidan pölen.

(Andra sidan Pölen möjligtvis... :clown: )

Posted
Man skulle inte gissa att det var så illa i inledningsbilden. De flesta svenskar har betydligt kalare än så.

Med tanke på elektronik och högtalare skulle man inte heller tro att det är andra sidan pölen.

(Andra sidan Pölen möjligtvis... :clown: )

Om inte jag är helt felunderrättad så var rummet akustikbehandlat av proffisionella "gubbar", i "före-bilden"! :o

Undrens tid är inte över...

Posted

Hej!

Instämmer med att det såg mysigast ut i första bilden, men gissningsvis kommer ägaren att bo in sig i det nya med lite utsmyckningar, etc.

Ljudkurvan såg även trevligare ut :)

Undrar hur efterklangstiden ser ut för resp efter?

/Shaft

Posted

Tycker faktiskt att alternativet efter ombyggnad ser bättre ut både utseendemässigt och ljudmässigt.

Vem vill leva med den baspuckeln, med dom högtalarna dessutom?

Har varit på hemma hos besök i ett akustikbehandlat lyssningsrum med ett par högtalare av samma sort och lyssnat på den förmodligen bästa basbehandling jag upplevt hitills någonsin.

Det går säkert att "mysa till" även det senare lyssningsrummet med rätt belysning och möblering.

Det första ser mer ut som kapten Nemos salong i en berömd roman från 1870.

Man väntar att glasväggen bakom skall öppna sig, mot undervattensvärlden.

Calm

Posted

Tydligt att det råder delade meningar om huruvida det blev estetiskt bättre eller sämre efter SMT's bygge.

Om jag hade haft ett lyssningsrum enbart för mig själv skulle detta nog komma att se ut så...

...även om det inte passar min smak vad det gäller inredning av ett hem. :diss:

Min fråga till er, ärade kunninga, är:

Skulle diffusorernas verkan försämras avsevärt om jag skulle hänga ett tunnt tyg framför?

/// gravalter

Posted
Tydligt att det råder delade meningar om huruvida det blev estetiskt bättre eller sämre efter SMT's bygge.

Om jag hade haft ett lyssningsrum enbart för mig själv skulle detta nog komma att se ut så...

...även om det inte passar min smak vad det gäller inredning av ett hem. :diss:

Min fråga till er, ärade kunninga, är:

Skulle diffusorernas verkan försämras avsevärt om jag skulle hänga ett tunnt tyg framför?

/// gravalter

Tunna tyger kan hängas framför alla SMT-diffusorer (men även V4 och V6)! Så är det gjort både hos Marten och Audio Concept. På pappret och i praktiken kvarstår prestandan till 90-95% och upplevelsemässigt dämpas/absorberas toppdiskanten något.

Posted
Tunna tyger kan hängas framför alla SMT-diffusorer (men även V4 och V6)! Så är det gjort både hos Marten och Audio Concept. På pappret och i praktiken kvarstår prestandan till 90-95% och upplevelsemässigt dämpas/absorberas toppdiskanten något.

Härliga tider!!!

En ny "genväg" har öppnat sig mot det "perfekta" ljudet.

Tackar!

Posted

Låter bra! :) tyckte även Eddy in New Jersey om sitt nya lyssningsrum :

“I can't be more thrilled with my PAL experience! Tom and Mike tailored a solution to my room grounded in science and the results show. They were very accommodating in helping me understand every piece of the process and the cost/benefit. I can say with complete confidence, PAL was the single biggest contributor to the overall performance of my dedicated listening room - money well spent!"

PAL är alltså min distributör i USA där Tom är ansvarig för de akustiska installationerna .I och med denna installation =examen (som han skötte på egen hand med telefonsupport) är han nu SMT:s första certifierade Room Tuner. Detta kommer att avlasta mig betydligt så jag får tid att bygga upp en liknande organisation i ASIEN.

PAL lägger upp sin hemsida nästa vecka där all info finns för akustik intresserade boende i USA.

Hälsningar

Matts

• 2 weeks later...
Posted
Hejsan,

Fick några bilder från andra sidan pölen och tänkte delge dom! :)

Innan SMT kontaktades...

zervigonbefore.jpg

Efter SMT kontaktades OCH efter installation...

zapc1200zervigon.jpg

En dubbel-mätning...

ZervSpkrsBeforeAfter.jpg

...Här ses hur toanliteten neutraliseras, peakar och toppar försvinner och att högtalarnas egna karaktär/signatur kommer fram (relativt exempelvis Stereophile's egna mätningar på JM Lab's högtalare).

Tjusigt!

Trevligt rum, och jag har full förståelse för att han är nöjd :)

Det lär väl vara lite skillnad i det rummet vad gäller efterklang och energitids-kurvan :o

Men den tjocka mattan på golvet, aj aj aj. Har han provat att ta bort den, eller fått rådet?