Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat lite på vad som är viktigast i en anläggning, just med tanke på förstärkare, högtalare, källa; alltså vad som är viktigtast för hur det låter. Jag läste Robins Ny på forumet-tråd (välkommen Robin) och då sattes tankarna igång. Bebop skriver där att

1. Börja med att bestämma högtalare, eftersom det är här Du hör störst skillnad.

2. Sedan en förstärkare...

Många har den prioriteringen, men jag anser att förstärkaren är det viktigaste för mig i anläggningen, för det är där "själen" sitter, anser jag.

Jag tänker mig en analogi med hus/boende och inredning.

Högtalarna är arkitekturen, med planlösning, kvadratmeter osv. En högtalare är den potential en anläggning kan nå, med tanke på basdjup och diskanthöjd och ljudtryck. Den sätter de facto gränserna för hur djupt och hur starkt (med tanke på hur många watt den tål) du kan spela. Med hus-tanken sätter kvadratmetrarna och planlösningen gränserna, har du inte många rum, kan du inte ha många gäster som övernattar utan att det går ut över bekvämligheten. Har huset ingen övervåning blir det svårt att titta ut på trädtopparna, om det är något man längtar efter.

Förstärkeriet ser jag däremot som inredningen i det befintliga huset. Det är möbler och färger, textilier, pynt med mera. Det är där stämningen skapas. Det är där personligheten i hemmet finns. För min del är det därför jag helst utgår från förstärkaren då jag skapar mig min anläggning. Jag förstår att högtalarna är det som sätter begränsningar, och jag förstår därför också varför man väljer att börja med dessa vid byggandet av en hifianläggning, men för mig känns det som att jag kan få vilket hem som helst beboeligt bara jag får pynta med mina favoritsaker. Sen får man ju akta sig för "stilkrockar". Om man har ett modernt hem med mycket glas och stora öppna ytor, kanske en murrig, brittisk pub-inredning inte är helt rätt med tanke på den befintliga arkitekturen. Rätt matchning är viktigt, det kommer man inte ifrån.

Musiken, det är naturligtvis personerna som för tillfället befinner sig i huset... Utan människor kan ett hem inte existera, utan tappar sin funktion.

Vad tycker ni om min analogi, är den helt uppåt väggarna? :-)

Posted

Det är snarare ett samspel mellan alla komponenterna i kedjan med början vid inspelningstillfället ..

Jag vill nog påstå att det är svårast att bygga komponenter som överför mekanisk energi till elektrisk och vice versa, dvs vinylspelare/pickup och högtalare. Därför börjar jag där och köper sedan förstärkare som orkar driva prylarna. För mig ska förstärkaren - förstärka - och inget annat. Färgning av ljudet, om så önskas, ska ske vid källan eller av högtalarna i kombination med rummet. Man köper ju inte bara en högtalare - man köper också ett rum/möbleringsideal - där högtalarna låter som det var tänkt.

Posted
Vad tycker ni om min analogi, är den helt uppåt väggarna? :-)

Det finns olika vägar och jag håller med mycket av det Du säger. En del börjar med källan enligt logiken att ingenting kan bli bättre än vad som kommer därifrån, vilket också är rätt. Mitt angreppssätt är det följande:

Anta att jag köper en 50 W Rotel förstärkare för att jag tycker att den passar in i mitt rum. Sedan har jag blivt förtjust i ljudet från ett par Dynaudio Audience 52 som jag tror man kan få för ca 5,000:- Problemet är att det är inte en perfekt match. Däremot har jag utmärkta erfarenheter av Rotel tillsammans med B&W 603 (tror jag dom hette). Det kommer att låta bättre. Om jag däremot parar Dynaudion med en Primare så låter det bättre. Så frågan är nu vilket skall jag välja först?

Som Du känner till så är jag förtjust i Dynaudio, jag tycker dom har rätt värmeinnehåll, diskanten är fantastisk och de kan också spela oerhört dynamiskt. Däremot kräver dom sin utrustning. Mitt tillvägagångssätt har därför varit att först bestämma mig för högtalare, instrumentet om Du så vill - den del som färgar ljudet mest eller som är mest ofullkomlig. Därefter har jag byggt upp min anläggning för att dom skall låta så bra som bara möjligt. . Jag har hört flera uttala sig om Dynaudio att de har ingen bas, kan inte rocka, spelar inte ut, fantasilöst ljud etc. Det brukar dom inte säga när de har varit här, vilket är en form av kvitto på att jag lyckats hyggligt.

Om jag skulle byta högtalare idag till något helt annat märke, så är det stor risk att jag hade fått börja om med allt det övriga, åtminstone delar av det, placering och rum inberäknat. Jag skulle aldrig börja med en förstärkare och sedan se vilka högtalare som passar. Det utesluter inte att det finns andra sätt som de Du beskriver. Jag har offrat lite på designen på så sätt att mina prylar tar upp alldeles för mycket plats och det är egentligen för mycket prylar för att det skall se prydligt ut. Det försöker jag dämpa med bl a möbler, mattor, blommor och blader, vilket jag fortfarande jobbar på.

Din approach fungerar ju också, Lindvall. Var och en måste känna sig trygga i sin metod.

Hurvida förstärkaren är mer pynt än högtalarna är ju en smaksak. Min fru "hatar" utseende på förstärkare, men tycker högtalare kan vara vackra. En gång fördes McIntosh på tal, men någon sådan kommer aldrig innanför mina väggar och där är det min kära hustru som sätter nivån. Andra tycker det är det vackraste som finns ... för att inte tala om MBL, men det törs jag inte ta upp igen :D

Posted

Intressant tråd!

I många reportage från mässor beskrivs hur olika anläggningar låter, och ofta görs jämförelser med tidigare/andra uppställningar. Exempelvis att Wilson Alexandria lät bättre med VTL, ARC eller vad det nu var, rör i alla fall, när det demonstrerades på andra sidan atlanten, jämfört med Krell som användes här i Sverige. Det är väl få förunnat att ha haft möjligheten att göra denna jämförelse men säger inte detta att förstärkaren är viktigast, när det gäller själen och/eller karaktären på anläggningen? Jag tror att de flesta som hörde Alexandria i Göteborg anser att detta är något av det bästa som finns i högtalarväg. Däremot tror jag att många med mig gärna hade hört högtalarna tillsammans med något annan förstärkare.

Jag håller med "conan" att det svåraste i kedjan borde vara när den elektriska signalen ska bli analog, men det är på sätt och vis en annan diskussion. Däremot håller jag inte med dig när du skriver att "förstärkaren bara ska förstärka". Finns denna förstärkare? - hur vet vi i så fall det?

Den förstärkarkonstruktör som ligger mig närmst om hjärtat är Nelson Pass. Tyvärr har jag inte hört hans förstärkare mer än vid två tillfällen, och då med helt olika högtalare, Avalon respektive Gallo. Jag har däremot läst en massa recensioner och man beskriver alltid samma grundläggande karaktär trots olika högtalare. Detta torde tala för att förstärkaren spelar störst roll för karaktären på ljudet.

MEN

naturligtvis är allt en fråga om matchning, det är vi alla rörande överens om, men slutligen håller jag med Lindvall att hjärtat i anläggningen är förstärkaren. Eller ska jag säga så här: För mig är den karaktär som förstärkaren ger viktigare än den karaktär som högtalaren ger!

das Boot

Posted

Man kan ju leka med mitt förra exempel och åter köpa ett par begagnade Dynaudio Audience 52 och slänga upp en VTL, ARC och Krell. Vi kan också prova en rimligare prissatt Primare samt en Rotel. Visst det är säkert skillnade på skälen. Men vi kan också leka med tanken att hosta upp ett par Avalon Indra eller ett par Wilson Duett och prova med samma förstärkare.

Jag är tämligen säker på att såväl Indran som Duetten spelar skjortan av kombinationen med Audience 52. Det är därför jag satsar mest på högtalaren och sedan byter upp mig med elektroniken. Visst är det skillnade på förstärkare, men den skall inte överdrivas. Jag har lyssnat på Lamm, VTL och Parasound vid sidan om varandra. Skillnaden är inte tillnärmesvis så stor som mellan t ex Avalon, Audio Physics och Wilson som också fanns i samma lokal.

Posted

Slänger in en liten brandfackla och påstår att musiksmaken har en betydande roll när det har att göra med prioriteringen. Vad är det tänkt att anläggningen ska spela? Decibel, detaljer eller både och? Utifrån detta skulle jag nog prioritera antingen högtalare eller musikkälla. Förstärkaren ser jag mer som komponenten som skall medla mellan vald högtalare och källa, inte som förstaval.

Posted

Både förstärkare och högtalare är enormt viktiga och det finns egentligen ingen anledning att diskutera vilken som är "viktigast" båda bör ligga på en bra nivå. Jag håller med bebop om att det är större skillnad mellan bra högtalare än mellan förstärkare av bra klass men man måste ha en riktigt bra förstärkare också det är hjärtat i anläggningen det är den som ska se till att högtalarna kan andas.

Hörde en gång en demo mellan Krell KAV400xi och deras monoblock fpb-450mcx och det var en helt enormt stor skillnad, och då är inte 400xi en helt oäven förstärkare.

Posted

Många goda tankar och insikter. Någon skola förevisar 30/30/30/10 regeln, dvs 30% högtalare, 30% källa, 30% förstärkare och 10% kablar. Läste en gammal artikel i en Brittisk hifitidning där man lät en panel blindlyssna på en anläggning där man i tur och ordning fördubblade priset på en enhet i taget i anläggningen. Den testen påvisade att referensgruppen upplevde mest ljudförbättring när man la fördubblingen på källan. Men det förutsätter ju att man utgår ifrån ett bestämt system, lite annorlunda när man ska börja från början.

Jag sällar mig till högtalargänget. Börja där, sedan är det bara att ösa på med allt vad plånbok, hustru och rum tillåter. Inbillar mig dock att ju mer digital källan blir desto mindre pengar behövs där. Tror att källa (DAC) och förförstärkeri påverkar ljudet mer än effektförstärkaren gör. Lite deg måste nog läggas på kablaget oxå.

Var det förresten inte Nordost som hävdade att en anläggning med en 100 000 kronors kabel och en 20 000 kronors försärkare lät bättre än en anläggning med en 100 000 kronors förstärkare och en 20 000 kronors kabel...som sagt; sagt av ett företag som tillverkar kablar och inte förstärkare...

Det är väl en himla tur att det kommer nya råd och rön hela tiden så man har något att lägga slantarna på ;)

Mr T

Posted
Det är väl en himla tur att det kommer nya råd och rön hela tiden så man har något att lägga slantarna på ;)

I likhet med andra utflykter fylls hifiresan på med intryck och erfarenheter utefter vägen och vad som är en tillgång kan samtidigt bli ett dilemma. En insikt utvecklas ju ofta via ett inköp och det är nog inte så vanligt att erfarenhetsbanken är välfylld samtidigt som lyssningsrummet är tomt, d.v.s. möjligheten finns att starta från ruta ett. Högtalarna och det rum de skall spela i är trots allt själva spelplanen och när den väl är bekant blir det ju så mycket lättare att pyssla ihop tillhörande laguppställning. Det hela kompliceras ändå av svårigheten att bilda sig en uppfattning om den enskilda komponentens betydelse innan övrigt har lyssnats in på plats och t.ex. en pickupjämförelse framstår ju mycket tydligare när allt annat i signalväg och rum är välbekant. Samma sak gäller förstärkarvalet till högtalarna och i vissa extremfall kan den kombinationen, som jag upplever det, vara avgörande för lyssningsglädjen. Det här med hifiuppgraderingar är inte överstökat på ett veckoslut och tidigare inköp kan ibland styra eller begränsa framtida val om man nu inte vill realisera alla förluster på en enda gång. Lugnet är fortfarande hifins bästa vän och impulsen kan nog räknas som dess fiende... :cool: :angry:

Posted

Jag skulle nog säga att högtalarvalet kommer först i fråga om att välja grundton i ditt system.

Den kan delvis ändras i någon mån med val av olika elektronik. Men grundtonen består.

Jag tänker på en närliggande demo från mässan i Stockholm, nämligen Audio Nords demo av SF Elipsa.

Den högtalaren har jag hört ett antal gånger och gillar dess något gladare och piggare SF-ton.

Med hjälp av Moon-uppsättningen och en förmögenhet i kablage, strömrenare etc så lät det bättre än någonsin jag hört den högtalaren prestera, men definitivt inte artfrämmande

från grundtonen som är ett fantastiskt mellanregister, en silkeslen och luftig diskant. Basen var det mest påtagliga skillnaden i fråga om dynamik, djup och skärpa. Men det blev definitivt ingen ny högtalare av detta.

Så visst har elektroniken betydelse, men förändrar inte grundtonen i högtaleriet.

Samma upplevelse med TAD:en som aldrig låtit bättre i mina öron än med Mark Levinson-elektroniken.

Calm

Posted
Om jag skulle byta högtalare idag till något helt annat märke, så är det stor risk att jag hade fått börja om med allt det övriga, åtminstone delar av det, placering och rum inberäknat.

Just det. Men om du skulle byta förstärkare så finns även denna risk.

Det handlar alltså om flexibilitet mer än vad som är viktigast.

Eftersom matchning förstärkare-högtalare hänger ihop så har man snärjt åt flexibiliteten så fort man valt en av dem.

En del högtalare snärjer åt mer än andra, och detsamma gäller förstärkare.

Källan har en mer oberoende roll.

Posted
Just det. Men om du skulle byta förstärkare så finns även denna risk.

Det handlar alltså om flexibilitet mer än vad som är viktigast.

Eftersom matchning förstärkare-högtalare hänger ihop så har man snärjt åt flexibiliteten så fort man valt en av dem.

En del högtalare snärjer åt mer än andra, och detsamma gäller förstärkare.

Källan har en mer oberoende roll.

Så är det verkligen och även om högtaleriet inte räknas in bland ytterligheterna när det gäller impedans, fasvinklar och verkningsgrad kan skillnaderna vara nog så tydliga. Har hunnit med att prova åtta olika förstärkarvarianter på mina högtalare och en av dessa lägger ribban på en nivå där de andra helt enkelt inte når upp i mina öron. Den klassiska fällan blir då att man börjar kvalitetsgradera - B är bättre än A som är bättre än C o.s.v. men det handlar inte om specifik kvalitet utan om matchning, kombinationer, preferenser, uppställning och miljö. Töm rummet på möbler och dessa skillnader slås ut i ett svep.

Posted

Precis som "Calm" tycker att SF Elipsa har en viss grundton oavsett vilken elektronik som används, så tycker jag att ett Pass-Labs system har en viss grundton oavsett högtalare. Ingen av oss är intresserad av pajkastning, och det är nog så, som det brukar vara, att det inte finns någon absolut sanning. Är man en Sonus-Faber-kille så är man, och så vidare... För att sedan få anläggningen att lyfta ytterligare så kommer det med matchning in och det är nog det viktigaste av allt!

Det är naturligtvis så att en kvalitetsbalans bör råda i hela systemet. Det går alltid att göra extrema jämförelser för att visa på en specifik ståndpunkt men i verkligheten försöker nog de flesta välja produkter som ligger kvalitetsmässigt i nivå med varandra. Sedan är naturligtvis frågan vilken kvalitet man uppnår med en viss summa pengar för varje enskild komponent. Är kvaliteten lika hög på en förstäkare för 30.000 och en högtalare för 30.000 ?

En av de stora fördelarna med att gå på hifimässa är att göra en hifi-reset, att gå tillbaka till grunden - var står jag i mitt ljudideal? vilka parametrar är viktiga för mig? vilken karaktär på ljudet önskar jag? Det är lätt att bli förförd av olika system men det jag har kommit fram till är att karaktären på anläggningen är mycket viktigare än exempelvis extrem hög upplösning. När hifi kommer upp på en tillräckligt hög nivå så handlar det inte om vad som är bra eller inte utan om vilken karaktär olika prylar har. Genom att höra på många olika system bildar vi oss uppfattningar om högtalare, förstärkare och allt annat, och någonstans på vägen formas ett ljudideal eller en insikt om hur man vill ha sitt system.

Robert på Audio Concept har sagt en klok sak: "Man ska lyssna med magen och inte med hjärnan" - detta håller jag verkligen med om! Kittlar det i magen så är man på rätt väg, och när jag, Ranefjord och dr.Horace lyssnade på kombon Ref.3A och Sugden i våras så kittlade det minsann ordentligt!! Det kom att bli en avgörande lyssningsupplevelse för mig. Vilken matchning, det var helt galet!

das Boot

Posted
Läste en gammal artikel i en Brittisk hifitidning där man lät en panel blindlyssna på en anläggning där man i tur och ordning fördubblade priset på en enhet i taget i anläggningen. Den testen påvisade att referensgruppen upplevde mest ljudförbättring när man la fördubblingen på källan.

Var det förresten inte Nordost som hävdade att en anläggning med en 100 000 kronors kabel och en 20 000 kronors försärkare lät bättre än en anläggning med en 100 000 kronors förstärkare och en 20 000 kronors kabel...som sagt; sagt av ett företag som tillverkar kablar och inte förstärkare...

Var källan CD har jag svårt att förstå detta då jag tycker skillnaderna mellan lite bättre CD-spelare är förhållandevis små, vinyl är en annan femma.

Kanske inte så förvånande att en kabeltillverkare kommer med ett sådant påstående som Nordost tydligen gjorde ;)

En till här som sällar sig till högtalargänget. Visst gör förstärkare skillnad men långt ifrån så stor som högtalarna.

Posted
Ingen av oss är intresserad av pajkastning, och det är nog så, som det brukar vara, att det inte finns någon absolut sanning. Är man en Sonus-Faber-kille så är man, och så vidare... För att sedan få anläggningen att lyfta ytterligare så kommer det med matchning in och det är nog det viktigaste av allt!

Just nu känns den här tråden känns så långt från pajkastning man kan komma i forumssammanhang och de absoluta sanningarnas tid är sedan länge över för min del. Under lång tid hade jag ett inbyggt motstånd :) till att mixa förstärkarprodukter från olika tillverkare men även det har brutits ner.

Posted
Just nu känns den här tråden känns så långt från pajkastning man kan komma i forumssammanhang och de absoluta sanningarnas tid är sedan länge över för min del. Under lång tid hade jag ett inbyggt motstånd :) till att mixa förstärkarprodukter från olika tillverkare men även det har brutits ner.

Vi skall ha lammfärspaj ikväll, men den är för god att kasta på varandra :)

Den här typen av frågor och funderingar är ju ingen tävling om vem som har rätt. Tycker det är intressant att ta del av olika angreppssätt. Man gör det som känns rätt. För egen del har jag bestämt att stanna vid dom högtalarna jag har. Jag var också oerhört nöjd med min solid-state elektronik (Bow - som för övrigt köpts upp utan Prima Luna numer). Trots detta ville jag prova på ett par kraftfulla rörsteg (VTL). Med dessa låter mina C4:or ännu bättre. Jag var helt övertygad om att det är VTL's monoblock som gjorde denna skillnad, men när jag mixat runt lite mellan Bow och VTL, så är det faktiskt VTL's försteg som gjort den största skillnaden i helheten.

Detta har gett mig den insikten att mina högtalare har tillräcklig höjd för ytterligare förbättringar, så på så vis kan jag köpa Lindvalls och das Boots argument, men först sedan man nått tillräcklig höjd på högtalarna. Jag har också provat mina Carlsson OA51.3 (som jag har till min TV-anläggning). De räcker helt enkelt inte till och kan inte matcha elektronikens potential. Om jag skulle sätta dom i min musikanläggning så har min elektronik skjutit över målet.

Det handlar om balanserade val där både lyssningsrum, utrustning, ekonomi och ideal är ingående komponenter. Man måste också vara ödmjuk mot sig själv och vara öppen för att det alltid finns något därute som kan förbättra mitt ljud. Inte alltid så lätt, man förälskar ju sig lätt i sina val och då är det magen och hjärtat som styr. Det gäller även undertecknad. Ibland kan det vara klokt att koppla på hjärncellerna också. Forumet, butiksbesök, hemspelningar, tidningar och mässor kan hjälpa till men kan också bekräfta de val man gjort.

En klok devis att följa är Ingvar Kamprads; "Det mesta är ännu ogjort"

Posted
"Det mesta är ännu ogjort"

Så är det och det väntar alltid nya ljudupplevelser runt hörnet. Man behöver ju heller aldrig gå i försvar för någon viss hifiideologi utan det är just erfarenhetsutbytet som leder framåt.

Posted

När jag skaffade mina högtalare blev det en resa i att hitta bra kompanjoner till dessa.Som ex. linnist har man blivit intutat med "skräp in skräp ut" filosofin och den låter ju sund egentligen.Men jag har trotts det varit av den åsikten att högtalarna är den viktigaste länken.Det är ju via dessa musiken förmedlas och det är där man hittar sitt idealljud s.a.s.

Vill med detta inte alls förringa förstärkarens eller ljudkällans (i mitt fall cd-spelarens) betydelse eftersom bägge påverkar ljudet i positiv liksom negativ betydelse.Att få en synergi-effekt mellan de tre är förhoppningen.Oftast lättare sagt än gjort.

Men det är egentligen inte någon vetenskap det här.Precis som das boot tidigare sagt om magkänslan så är nog den det viktigaste att gå efter.Vad är det man går igång på,vilket låter skoj och engagerande?Följer man den så borde det funka.

Sen så har vi ju detta med kablar........ :) Inget att underskatta och en väldigt viktig komponent.

/n.o

Posted

Som någon sagt så finns det ingen absolut sanning, utan fler sanningar.

När det gäller högtalare så har konstruktören säkert en idé hur han vill att högtalaren skall låta.

Vill han betona detaljer så konstruerar han högtalare därefter och man får ofta en högupplösning i diskanten.

Vill han betona kraft och tyngd så blir det nedre registret väl tillgodosett.

Vill han betona harmoni i mellanregistret så är den en annan konstruktion.

Vill han ha luft och rymd, kanske detta leder i en annan riktning, osv.....

Dessa egenskaper är svåra att förändra om man har ambitionen att det skall låta naturligt och avspänt.

Man kan visseligen förstärka eller försvaga dessa egenskaper, men min övertygelse (=min sanning) är att grundkonstruktionens påverkan består.

Jag föreställer mig att det är lika med förstärkare, men då högtalare sällan är helt neutrala, YG är ett undantag, så blir ändå resultatet, en färgning från högtalaren.

Jag har precis som Bebop och Timbre utgått från ett "högtalarsound" som jag gillar och testat olika elektronik till dessa. Det är ingen religiös övertygelse utan ett medvetet val.

Kommer något ännu bättre i högtalareväg som har samma grundton så kan jag tänka mig att byta.

Jag har haft i vart fall tre olika förstärkarekombinationer till de nuvarande högtalarna och tror inte att jag är framme vid slutet än.

Calm

Posted
Jag har precis som Bebop och Timbre utgått från ett "högtalarsound" som jag gillar och testat olika elektronik till dessa. Det är ingen religiös övertygelse utan ett medvetet val.

Kommer något ännu bättre i högtalareväg som har samma grundton så kan jag tänka mig att byta.

Jag har haft i vart fall tre olika förstärkarekombinationer till de nuvarande högtalarna och tror inte att jag är framme vid slutet än.

Slutet är ännu inte i sikte. Skutan ros i revfyllda vatten, med sirener bakom varje klippa, lockande oss att förföras av havsbrusets formgivare.

:app:

Posted

Jag vet inte om mitt svar tillför så mycket, det är kanske mer av en blaskig åsikt som baseras på snart tio års lyssnande. Kanske inte låter mycket för alla äldre medlemmar men för en som snart fyller 30 och får såna aha-upplevelser kring sin ålder så är det mycket. :blush:D

Jag säger också att högtalaren är klart viktigast men samtidigt är jag inte intresserad av att lyssna på mina nuvarande högtalare (B&W N804) tillsammans med min första bio-förstärkare, en Denon i nedre mellanklassen. Det jag istället landar i är att matchningen kan vara väl så viktig och då förstärkeri och högtalare viktigast.

Läste en ledare/krönika i senaste Stereophile som tog upp just vad som är viktigast i systemet med en utläggning om den brittiska source first-skolan. Kontentan där var dock att en lång förberedelse och många och långa lyssningar hos olika handlare/system var det viktiga.

Posted

Jag har MBL högtalare 101, låter i mina öron väldigt bra, men dessvärre trögdrivna. Nu leker vi att vi kopplar in en förstärkare á 2 x 25 W kostnad ny på OnOff 3200 kronor. Behöver inte vara något fel på förstärkaren, kan vara mkt prisvärd...men till dessa högtalare antagligen en kattastrof, eller vi vänder på steken...en Boulder förstärkare som är fruktansvärt bra som vi kopplar in till ett par billiga högtalare á 1500 kr, återigen högtalarna behöver inte vara dåliga för sitt pris, men till den förstärkaren, antagligen en kattstrof...

Nu var i o för sig dessa liknelser kanske lite för mkt...Men jag tror att anpassningen mellan komponenter är det absolut viktigaste..

Vad man skall starta med,,har väl lite med tycke o smak, kanske springer man på en suverän förstärkare, kul..men då är det väl bara att pröva-pröva..tills man hittar rätt..Den gamla "sanningen" ingenting är starkare än dess svagaste länk..tror jag stämmer här oxå..

Ett enkelt sätt kan vara att köpa allt från samma tillverkare, antagligen är chansen stor att dom matchar varandra större, än olika märken..

Lyssna på andras upplevelser, är just andras upplevelser, det dom tycker är suveränt..behöver inte på något sätt betyda att jag tycker likadant.

Att köpa HiFi kan ibland ta tid, trist..men sant..

Posted
Slutet är ännu inte i sikte. Skutan ros i revfyllda vatten, med sirener bakom varje klippa, lockande oss att förföras av havsbrusets formgivare.

:app:

Ja hifi kan verkligen vara en odyssé. :D

En irrfärd eller en resa mot okänt mål.

Men jag undrar om det inte är själva resan som är hela nöjet.

Vem vill komma till vägs ände och stå vid slutmålet? :dead:

Om det nu ens finns ett slutmål, jag tvivlar.

Calm

Posted
.....och de absoluta sanningarnas tid är sedan länge över för min del.....

Dette tror jeg at jeg vil henge meg på, selv tror jeg vel på at kjeden ikke bedre nn det dårligste leddet, om det sitter först eller sist kjeden tror jeg ikke har så mye å si. Selv har kjört lenge på forsterkere til 3x prisen av höyttalerene og levde lykkelig med det, og en annen gang var cd spilleren det rimeligste komponentet og levde vel lykkelig uvitende med det og....det eneste jeg forsöker holde på prinsippiellt er vel at kablene er av samme produsent/modell....

Men sm noen også har påpekt, bytter man en ting i kjeden er det lett at det fölger med annet også, har vel ett komåplett nytt oppsett pr idag enn for bare 1 år siden, og jeg vet jammen ikke om det stopper her heller :blush:) ......

mvh

Posted
.....och de absoluta sanningarnas tid är sedan länge över för min del.....

Dette tror jeg at jeg vil henge meg på, selv tror jeg vel på at kjeden ikke bedre enn det dårligste leddet, (matchingen) om det sitter först eller sist kjeden tror jeg ikke har så mye å si.

Selv har kjört lenge på forsterkere til 3x prisen av höyttalerene og levde lykkelig med det, og en annen gang var cd spilleren det rimeligste komponentet og jeg levde vel lykkelig (uvitende?) med det og....det eneste jeg forsöker holde på prinsippiellt er vel at kablene er av samme produsent/modell....

Men som noen også har påpekt, bytter man en ting i kjeden er det lett at det fölger med annet også (matcingen igjen), har ett komplett nytt oppsett pr idag enn for bare 1 år siden og det begynte med ett forsterker bytte, og jeg vet jammen ikke om det stopper her heller :blush:) ......

mvh

Posted
Många har den prioriteringen, men jag anser att förstärkaren är det viktigaste för mig i anläggningen, för det är där "själen" sitter, anser jag.

Håller med i lindvall´s slutsats och analogi! :)

En liknelse som jag tänkte på, är en människa som sjunger.

Hjärnan är signalkällan.

Känslan o utspel är förstärkaren.

Stämbanden är högtalarna.

Högtaleriet lade jag på en bra nivå från början.

Förstärkeriet fick jag byta ett antal gånger för att hitta den rätta känslan.

(tidigare Pioneere, Primare, Nuforce, Primaluna)

Sitter nu med en Ayre-förstärkare som jag tycker för första gången gav den

musikalitet och den rätta känslan som jag hade saknat.

Kvalitet är något jag lärt mig förstå och bli lyhörd för under resans gång.

En sångare kan sjunga bra ur ett tekniskt perspektiv, men kan sakna den rätta känslan.

Då blir sången ointressant utan att beröra.

En förstärkare kan ha pondus, driv och perspektiv och lite till, utan att vara musikalisk.

Så förstärkaren är i mitt fall den viktigaste pusselbiten, utan att underskatta övriga komponenter!