Vikko Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Hej, hoppas ni inte är less på trådar som denna jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning här. Jag har nyligen sålt min surroundanläggning och ska nu spendera slantarna på stereo. Jag har nästan bestämt mig för vilka högtalare jag ska köra på och det blir QRS Luna Au (hittade beggat här på forumet för 4500:-). Frågan är vad jag ska driva dessa med. I butik har jag testat med Rotel Ra-06 och detta tycker jag lät riktigt fint. Jag är bara sugen på lite olika alternativ, jag har hittat en del fina begagnade prylar men jag har ingen möjlighet att lyssna på dessa. T.ex. Primare i21 för 6000:- eller Vincent SV-233 för 5000:-. Roteln jag har testat tror jag går på 6700:- eller liknande. Vilken av dessa rekommenderar ni, har ni några andra att tipsa om? Har ni några andra högtalare till bra pris (<9000kr) att tipsa om? Budget ligger på 10000-15000kr inklusive stativ+kablar (kanske även en DAC) Quote
Matrixen Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Hej o välkommen! Jag var nära att kopiera mitt inlägg från den förra liknade frågan. Slående hur lika de är Jag kan inte råda om högtalaren tyvärr, för jag har ingen erfarenhet av den. Primare får ju ofta bra omdömen och det kanske finns potential för nordisk synergi?! Quote
lindvall Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Hej Vikko! Jag har haft förmånen att lyssna på Primare-elektronik på hifiskåne. Där har dom det uppställt så att man bara genom en knapptryckning kan växla mellan olika förstärkare. Där upplevde jag Primaren som en belevad gentleman, som gjorde allt snyggt och prydligt. Jämförelsen var mot en Arcam, som kändes mer stampa-takten-svängig. Vincent har jag hört hemma hos en kompis, och den känns mer frustande och gungig, stor bas, ingen gentleman, snarare en kraftkarl, med rejäla underarmsmuskler. Och inget fel i det! Kanske snarare tvärt om! Det var mina subjektiva intryck! Quote
decay Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 hej. primare i21 är en bra förstärkare, har själv haft primare (men inte just i21, men har lyssnat på den) och gillar dem. vill du ha en lite svängigare förstärkare så kanske engelska cyrus kan ha något att erbjuda? de har flera förstärkare som går att hitta beggade i den prisklassen, de brukar dyka upp med jämna mellanrum på hifimagastinet.com med mera. vill du ha något som är "varmare" än primaren så kan jag rekomendera densen, dock ovanligare, men väldigt bra förstärkare. har själv en b-110 och är väldigt nöjd med den. Quote
conan Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Lite högre pris - men väl värt att lyssna på - är Hegel H1 mk4. Neutral och transparent. Dock krävs det bra grejer både som källa och högtalare för att klämma ur all potential .. .. har själv en H200. Quote
Vikko Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 Tack för en hel del bra tips! Jag kanske ska ligga lågt någon vecka till och se om något spännande kommer upp på marknaden. Annars har jag fått ett tips om Advantage I-200 som nu finns ute på hifimagasinet för endast 6000 kr, det verkar vara ett riktigt kap. Vad tror ni? Låt tipsen flöda in bara! Quote
Bebop Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Jag har haft förmånen att lyssna på Primare-elektronik på hifiskåne. Där har dom det uppställt så att man bara genom en knapptryckning kan växla mellan olika förstärkare. Där upplevde jag Primaren som en belevad gentleman, som gjorde allt snyggt och prydligt. Jämförelsen var mot en Arcam, som kändes mer stampa-takten-svängig. Vincent har jag hört hemma hos en kompis, och den känns mer frustande och gungig, stor bas, ingen gentleman, snarare en kraftkarl, med rejäla underarmsmuskler. Och inget fel i det! Kanske snarare tvärt om! Mästerlig beskrivning. Jag börjar tycka om Arcam mer och mer. Hörde dom en hel del i Kanada. På avdelningen prisvärda kombinationer är det svårt att inte nämna Marantz. Dom sticker egentligen inte ut åt något håll, men dom gör det som skall göras, spela musik och lyssningströtthet och det till en vettig peng (dom har i och för sig highend lösningar också till 5-siffriga belopp). Yamahas retrostylade CD och förstärkare bör också nämnas - finns i 2 modeller, serie 1000 och 2000. Har inte hört dom själv, men de har åtminstone tagit kritikerkåren med storm. Harman Kardon är ju också en instegsfavorit för många, men jag kan inte riktigt med dom (har inte hört den senaste). För mycket pang på rödbetan och finess i termer av rum och perspektiv, tycker jag. Som vanligt mycket beröm i senaste Hifi-musik, emellertid. Quote
sladd Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Är väl förmodligen diskvalificerad då jag förmodligen skruvat ihop den Luna Au du funderar på men du har ju nämnt den stärkare som både är stark nog och belevad nog att göra jobbet. I dina kläder skulle jag gå på Advantage IA 200. mvh Quote
Vikko Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 Är väl förmodligen diskvalificerad då jag förmodligen skruvat ihop den Luna Au du funderar på men du har ju nämnt den stärkare som både är stark nog och belevad nog att göra jobbet. I dina kläder skulle jag gå på Advantage IA 200. mvh Hahah, jo det kan bli lite partiskt Men du om någon borde kunna veta vad man ska driva de med. QRS Callisto finns också ute på marknaden för bara någon tusenlapp mer, är den tusen kronor bättre än Luna Au? Rummet jag kommer spela i är för övrigt ca 20 kvadrat med snedtak åt båda håll och heltäckningsmatta på golvet. Quote
sladd Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Luna i standardutförande är ganska imponerande. Men att ha ett mindre vardagsrum och gilla att krypa upp i soffan och ägna en timme år lite blandat hifi-godis...nja, då är den lite för "på". Luna Audiofil är något mer trögdriven men en mycket bättre kamrat för längre lyssningar. Jag hade aldrig i livet sparat en tusing för att få den enklare standardhögtalaren... Perfekt match är en Tyr. Eller en beggad IA 200 Lycka till! Quote
Vikko Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 Luna i standardutförande är ganska imponerande. Men att ha ett mindre vardagsrum och gilla att krypa upp i soffan och ägna en timme år lite blandat hifi-godis...nja, då är den lite för "på". Luna Audiofil är något mer trögdriven men en mycket bättre kamrat för längre lyssningar. Jag hade aldrig i livet sparat en tusing för att få den enklare standardhögtalaren... Perfekt match är en Tyr. Eller en beggad IA 200 Lycka till! Jag tror du läste lite för fort där Frågan var att jämföra Callisto med Luna Au Quote
sladd Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Ah, sorry Hm, nu blev det en helt annan femma. Gå på en Callisto och ring mig så fixar vi till en beskrivning av Callisto "audiofil light" per telefon. Svårt att slå en låda som är dubbelt så stor i volym med fler element och en slavbas. Luna Au kan kännas mer spännande och imponerande men Callisto är mer korrekt. mvh Quote
Vikko Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 Ja det känns mer och mer som att de får bli ett par Callisto Spännande med lite extra pyssel i form av "Audiofil light" vad kan detta innebära mån tro? Quote
K-man Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 ...du verkar ju gilla Qrs-linjen...och du skriver att priset skall vara under 9000...och då finns ju även ett par Merkurius till salu för 8500 på hifimagasinet...då får du en högtalare som även levererar en bra botten. \\K-man Quote
K-man Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 ...btw...i vilken del av Svea bor du? \\K-man Quote
Vikko Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 ...btw...i vilken del av Svea bor du? \\K-man Jag bor uppe i Umeå. Jag har bara lyssnat ordentligt på Luna Au av QRS och dessa tyckte jag lät bättre än Dali, Dynaudio och Quad i liknande prisklass. Steget från Luna till Callisto inbillar jag mig inte är allt för stort klangmässigt etc. därför verkar dessa så intressanta. EDIT: Jag tror Merkuriusarna blir lite för dyra, jag ska försöka komma undan lite billigare än jag först tänkte Quote
K-man Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Jag bor uppe i Umeå. Jag har bara lyssnat ordentligt på Luna Au av QRS och dessa tyckte jag lät bättre än Dali, Dynaudio och Quad i liknande prisklass. Steget från Luna till Callisto inbillar jag mig inte är allt för stort klangmässigt etc. därför verkar dessa så intressanta. EDIT: Jag tror Merkuriusarna blir lite för dyra, jag ska försöka komma undan lite billigare än jag först tänkte OK. Jag undrade beroende på att jag har en kollega som han ett par Tellus som han inte har plats till och vill därmed bli av med...så priset är väl det som man erbjuder honom...så du hade säkert fått dom för samma pengar. Men det är ju i Gbg-trakten så det är ju inte direkt "vägen förbi" \\K-man Quote
Vikko Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 Nej det finns mycket jag skulle vilja lyssna/titta på om jag hade krokarna förbi Göteborg, dock är det sällan jag tar mig dit. Quote
Recommended Posts