Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Har surfat runt på diverse audioforum och detta föll mig på läppen. Inte ofta man ser "manuell och personlig" registrering. Toppenidé!

Hur som helst, ljud har alltid intresserat mig och för länge länge sedan så snubblade jag in på Hifiklubben och snubblade ut med en Nad stärkare samt ett par Cerwin Vega at80. Detta passade mig perfekt på den tiden då bas och ett jäkla drag låg i fokus (18 år gammal :) ). Nu har man hunnit bli äldre och den gamla anläggningen fick för några år sedan flytta ner till sommarstället och istället införskaffades ett par Dali 6006 och en Yamaha förstärkare. Tyvärr så känner jag att det saknas liv och rörelse i denna anläggning.

För någon vecka sen så snubblade jag av en händelse åter igen in på hifiklubben igen och mitt ljud-/musikintresse väcktes igen. Jag tänkte därför göra ett seriöst försök att uppgradera min anläggning här hemma. Tyvärr så är jag lite osäker på vad som egentligen behövs och hur framtoningen i de olika förstärkarna skiljer sig.

Jag har kikat lite på Dali Evidence 870 och några motsvarande från B&W. Om vi utgår från Dali högtalarna; vad kommer jag behöva för att driva dessa utan problem och med ljud från förstärkaren som passar min smak? Ledord för mig är; värme, närhet och tryck

Jag är främst ute efter begagnat för att det gagnar min nuvarande taskiga studentekonomi.

Jag har tittat lite på Cambridge P500 / C500, Nad NAD C325BEE men även Rotel intresserar mig. Jag är självklart öppen för förslag på både andra högtalare och förstärkare (för-/slutsteg).

Skulle någon av ovanstående fungera bra som källa till högtalarna och skulle dom stå sig om man i framtiden byter upp sig mot exempelvis Dali Helicon 400 eller B&W 703/803s.

Jag är som ni kanske märker ganska ny på detta och ni får ursäkta eventuella dumma frågor. Man måste ju börja någonstans :)

Har ni några tips? Något bra förstärkar alternativ? Jag vore evigt tacksam för hjälp till en bra start.

Robin

Posted

Hej och välkommen!

Din fråga är lite väl öppet ställd, för att man skall kunna svara kort.

Något att beakta är dock att B&W och Dali är två märken som generellt skiljer sig ganska mycket vad gäller klang, presentation och effekthungrighet.

Du får nog börja med att välja en högtalare innan man kan gå vidare med förstärkartips.

Posted
Hej och välkommen!

Din fråga är lite väl öppet ställd, för att man skall kunna svara kort.

Något att beakta är dock att B&W och Dali är två märken som generellt skiljer sig ganska mycket vad gäller klang, presentation och effekthungrighet.

Du får nog börja med att välja en högtalare innan man kan gå vidare med förstärkartips.

Hej och tack för ett snabbt svar. Det är om jag ska vara ärlig ganska mkt ekonomin som styr även valet av högtalare. Jag har lyssnat på evidence 870 och B&W 803s och jag uppskattade ljudet i båda.

870 är väl dock den som ligger närmast ekonomiskt.

Om vi utgår från 870n, vad behövs? och räcker kraften när man byter upp sig?

Posted

B&W 803S är ju en intressant golvare i mellanviktsklassen och specifikationerna antyder att man kan uppnå njutbara tillstånd utan att behöva släpa hem marknadens allra tyngsta kraftmonoblock.

Impedans: 8 ohm (minimum 3,0 ohm)

Känslighet: 90 dB

Ett spännande drivförstärkeri skulle kunna vara Rotels klass D-konstruktioner RB-1072 eller RB-1092. Har imponerat hittills och prislapparna är ganska moderata i jämförelse med mycket annat. Stora prisvariationer på denna produkt i Sverige så det kan säkert löna sig att söka på nätet. Men givetvis måste du testlyssna först.

rb1092_front.jpg

Posted

Tjenare och välkommen!

Håller med Matrixen. Föreslår också en bred rundlyssning på flera olika butiker med flera olika högtalare med din favoritmusik. HiFi Klubben har väl bra grejjor men det finns fler ställen och fler högtalarmärken som låter bra.

På hifimagasinet.com hittar du mycket begagnat. Har själv fyndat där.

Calle B

Posted
Tjenare och välkommen!

Håller med Matrixen. Föreslår också en bred rundlyssning på flera olika butiker med flera olika högtalare med din favoritmusik. HiFi Klubben har väl bra grejjor men det finns fler ställen och fler högtalarmärken som låter bra.

På hifimagasinet.com hittar du mycket begagnat. Har själv fyndat där.

Calle B

Känns nästan lite syndigt att lyssna i butik om jag inte också ska handla där. Det kanske bara är jag iofs.

Jag föll verkligen för Dali evidence 870 när jag lyssnade på dem, tyvärr så vet jag inte riktigt vilken stärkare som dom gör sig bra med.

Då det kan vara lite svårt att provlyssna på just den högtalaren ihop med diverse förstärkare så undrar jag om någon har några egna erfarenheter?

Tyvärr så känns det som om 870:orna är lite för "low class" för detta forum. Ni verkar köra tyngre grejer här :) Man måste ju börja någonstans dock.

Posted
Känns nästan lite syndigt att lyssna i butik om jag inte också ska handla där. Det kanske bara är jag iofs.

Jag föll verkligen för Dali evidence 870 när jag lyssnade på dem, tyvärr så vet jag inte riktigt vilken stärkare som dom gör sig bra med.

Då det kan vara lite svårt att provlyssna på just den högtalaren ihop med diverse förstärkare så undrar jag om någon har några egna erfarenheter?

Tyvärr så känns det som om 870:orna är lite för "low class" för detta forum. Ni verkar köra tyngre grejer här :) Man måste ju börja någonstans dock.

Jag kan försäkra dig, Robin, att vi aldrig pratar om "low-class" eller förskjuter någon för att anläggningen är för billig eller något ditåt. Det är riktigt att det finns medlemmar som har mycket kostsamma system men här finns andra änden också.

Oavsett om Du har ett per Wilson för en halvmiljon eller ett par högtalare för 5,000:- så är råden desamma från några av oss:

1. Börja med att bestämma högtalare, eftersom det är här Du hör störst skillnad.

2. Sedan en förstärkare vars egenskaper kan delas upp i 2 delar. Dels skall den ha effekt som kan driva högtalarna. Av känsligheten på högtalarna, t ex 88-89 dB, kan Du utläsa att högtalarna är rätt så lättdrivna medan känsligheter under detta kan kräva lite mer pulver. En annan aspekt är hur låg impedans högtalarna har och besvärliga fasvinklar (som t ex HiFi musik redovisar). Högtalare som går ner mot 4 ohm, framför allt i de lägre registren, kräver också en rätt så stabil förstärkare, dvs som kan ge mycket effekt i 4 ohm. T ex om den ger 50W i 8 ohm och 90W i 4ohm, så är den rätt så stabil (idealt skall effekten fördubblas mellan 8 och 4 ohm).

En annan egenskap är ju hur förstärkaren låter med den aktuella högtalaren och det måste man nästan prova. Det går knappt att beskriva. Det beror också på rummet, om man vill ha hög upplösning eller lite mjukare återgivning.

3 När väl detta är gjort så är mitt råd att skaffa så bra källa Du har råd till. Om vi håller oss till CD, så är min erfarenhet att dom ligger närmre varandra än förstärkare och framför allt högtalare. Skivspelare är också rätt så enkelt i de vanliga prisklasserna. En Rega, Thorens och liknande låter bra. I takt med större plånbok kan man sedan satsa på finare pickup och/eller RIAA.

Möjligen finns det andra sätt att närma sig en anläggning, men ovanstående är det jag tycker funkar bäst.

Det är inte fel att prova förstärkare. Var öppen mot din handlare och säg vad Du vill. Om Du möter motstånd, så fortsätt att leta tills Du hittar en som är samarbetsvillig. Besök mässor, skaffa kontaknät. Om du berättar var Du bor, så kan du få inbjudningar och tips här.

Posted
Känns nästan lite syndigt att lyssna i butik om jag inte också ska handla där. /.../
Seriösa hifi-butiker ser det som fullständigt naturligt att kunder kommer in och provlyssnar - och att det sedan inte leder till affär. Den gången. Bemöter de dig väl vet de att du kommer tillbaka nästa gång det är dags att handla. Var ärlig och tala om ditt ärende. Då får du också den bästa servicen och möjligheten att provlyssna till det som butiken bedömer passar dig.

Kan vara ett problem. Hos de allra flesta hifi-handlarna har du emellertid möjlighet att låna hem det som intresserar dig. Ofta som öppet köp, ibland som rent hemlån (mot någon form av pant, i regel en manuell slip på ditt betalkort som aldrig dras från kontot och som rivs i din åsyn när du lämnar tillbaka produkten)

Vi har alla varit där Robin - och vet hur det känns. Därför vet vi också att med lite tålamod och finurlighet kan man komma långt även med en begränsad budget. Och vi hjälper gärna till. Om det behövs, du har själv angivit en av det bästa vägarna: köpa begagnat.

Skrev jag välkommen? Välkommen Robin?

:) /Jörgen G

Posted

Hej och välkommen Robin..

Alla på forumet är här av en anledning, vi tycker om bra ljud, utbyta erfarenheter, tippsa varandra om förbättringsförslag...och då är det här forumet i mina ögon bäst, vi bryr oss inte om priset på anläggningen..ganska oitressant..Huvudsaken man själv är/blir nöjd..

Lyssna i affär, herrjäklar vad jag har sprungit och lyssnat på olika anlläggningar- enheter i olika affärer utan att handla, blir till slut kompis med försäljarna, för dom brukar ochså vara hifi nördar.

Posted

intressets styrka är sällan direkt relaterat till budgeten. Det viktiga är att sätta musiken i centrum och lyssna med öron och hjärta. Inte plånbok och fåfänga.

en kommentar kring provlyssning. Jag hade inte medvetet kunnat med att lyssna på en högtalare i butik om jag redan på förväg planerar köpa den tex på nätet. Kanske ok om man informerar innan. Däremot lyssnar jag ofta förutsättningslöst i butiker för att allmänbilda mig och hålla koll inför framtida eventuella byten... eller när någon ställer en fråga likt denna :)

AV hifiklubbens instegsmärken har jag blivit mest imonerad av Cambridge. Tight och neutral klang med bra upplösning och torrhet. I jämförelse med NAD upplevs NAD mer åt det mörka, varma hållet. Dock också bra. Jag har aldrig fallit för Dali i något prisläge och de flesta av mina utvärderingar har gjorts på diverse B&W modeller. Cambridge(eller varför inte Rotel som du nämner) är ett säkert kort, men tror nästan NAD skulle passa DAli bättre, klangmässigt.

Posted

Stort tack till alla svar och ett extra tack till bebops förklaring. Jag vet inte om jag missat det men finns det någon "ljud-faq" här på forumet för oss nybörjare? Jag tror det är ganska vanligt att vi stirrar oss blinda på rena siffror som watt etc utan att egentligen förstå saker som impendas/ohm/dB o.s.v.

Hur som helst, jag gick faktiskt in på Hifi-klubben vid slussen idag och lyssnade på lite olika högtalare och förstärkare (en eloge till dem för deras bemötande). Detta var helt klart ett bra tips. Bara från den lilla stund jag var därinne så fick jag helt nya infallsvinklar. Precis som matrixen skrev så kändes NAD lite tyngre/varmare än exempelvis Cambridge som i mina öron var lite toppig.

Jag är helt övertygad om att detta kommer bli ett äventyr :) Nu ska jag även försöka läsa på lite om aukustik o.s.v så man får ordning på grejerna när dom väl är inhandlade.

Stort tack till er alla igen!

Posted
Stort tack till alla svar och ett extra tack till bebops förklaring. Jag vet inte om jag missat det men finns det någon "ljud-faq" här på forumet för oss nybörjare? Jag tror det är ganska vanligt att vi stirrar oss blinda på rena siffror som watt etc utan att egentligen förstå saker som impendas/ohm/dB o.s.v.

Hur som helst, jag gick faktiskt in på Hifi-klubben vid slussen idag och lyssnade på lite olika högtalare och förstärkare (en eloge till dem för deras bemötande). Detta var helt klart ett bra tips. Bara från den lilla stund jag var därinne så fick jag helt nya infallsvinklar. Precis som matrixen skrev så kändes NAD lite tyngre/varmare än exempelvis Cambridge som i mina öron var lite toppig.

Jag är helt övertygad om att detta kommer bli ett äventyr :) Nu ska jag även försöka läsa på lite om aukustik o.s.v så man får ordning på grejerna när dom väl är inhandlade.

Kul med en solskenshistoria såhär på fredagseftermiddagen!

Go helg alla! :)

Posted

Dali är som jag upplevt det lite toppig för att generallisera. Just därför jag tror Cambridges ärlighet inte riktigt går hem där.

Posted

Jag glädjs med dig, Robin :app:

Förstärkarkuberna och högtalarkurvorna i HiFi-Musik, ger en hygglig bild över hur kraftfulla förstärkare är och hur svårdrivna högtalare är. Observera dock att detta säger inte så mycket om HUR det låter, det visar enbart de elektriska egenskaperna. En förstärkare som mäter bra kan också låta bra men det är ingen naturlag som säger att det är på det viset.

Om kassa är skral, hade jag ändå lagt så mycket jag någonsin kan på högtalarna och köpt billigare (begagnad) elektronik. Du kan då leva med högtalarna ett bra tag och sedan byta upp din elektronik och få ut mer och mer av högtalarna hela tiden.

Posted
/.../ Jag vet inte om jag missat det men finns det någon "ljud-faq" här på forumet för oss nybörjare?

/.../

På grannforumet Hififorum.nu finns en tråd som heter Mickes Hifi-kokbok. Den svarar på många av de frågor som den som känner sig som nybörjare har. Länk dit: Mickes Hifi-kokbok

Läs väl!

/Jörgen G

Posted

Jag kan också rekommendera att gå till butiker som har lagt mycket energi på lyssningsrummet och lyssna på både dyra grejer och billigare - för att få ett perspektiv på hur det kan låta och vad du vill eftersträva i anläggningen. Det är inte givet att det man tror sig vilja ha är det som örat, ljud-hjärnan och hjärtat vill ha. :mm:

Sedan kan säkert en och annan på forumet ställa upp med provlyssning ..

Posted

Denna guide till praktisk akustik kan ge lite kött på benen.

Posted
Dali är som jag upplevt det lite toppig för att generallisera. Just därför jag tror Cambridges ärlighet inte riktigt går hem där.

Precis som jag också upplevt det. Därför jag föll lite för evidence 870 som iaf jag upplever lite tyngre än snitt-Dali.

När du skriver att Cambridge är ärlig gör mig intresserad, visst har alla olika preferenser om hur ljudet skall upplevas men drömmen måste ju egentligen vara att få skivan man lyssnar på att låta som den är tänkt att låta - ärlighet. Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det resonemanget utan det skrevs nog mest bara ner :)

Jag ska faktiskt i dagarna få chansen att lyssna lite på Ino pi60, det ska bli spännande. Tyvärr så blir det väl som när jag lyssnade på B&W 802d ihop med Classé att man jämför allt nytt man lyssnar på mot det, vilket då ofta blir en besvikelse. Iaf när man letar i prisklasser lååångt under :)

Jag glädjs med dig, Robin :app:

Om kassa är skral, hade jag ändå lagt så mycket jag någonsin kan på högtalarna och köpt billigare (begagnad) elektronik. Du kan då leva med högtalarna ett bra tag och sedan byta upp din elektronik och få ut mer och mer av högtalarna hela tiden.

Jag har funderat lite i samma banor och majoriteten av budgeten får nog hamna på högtalarna. Sen måste jag väl kanske inse att jag får nog lägga ner lite mer pengar på förstärkare än vad jag egentligen tänkt :)

Förresten, någon som har erfarenhet av något av följande; Classé cap80, NAD c162+c272 eller Cambridge c500+p500 ?

Trevlig helg!

Posted

det jag menade var att jag upplever B&W mer neutral och då tillsammans med Cambridge blir det vare sig pluss eller minus åt något håll. Har förvisso aldrig hört Nautilus B&Wer med Cambridge och inte heller testat Cambrdige hemma hos mig. Däremot är en av de bästa, om inte den bästa subb 20k-högtalar/förstärkarkombo jag hört B&W CM1 och Cambridge 840A.

Posted

Jag fyller på lite här i tråden. Är det någon av er som äger ett par Ino piP? Har hört mycket gott om dessa och blir ju självklart lite nyfiken.

Jag har turen att få en provlyssning på storebror pi60 i nästa vecka med. Finns nog fler platser för intresserade :)

Åter igen, trevlig helg.

Posted
Jag fyller på lite här i tråden. Är det någon av er som äger ett par Ino piP? Har hört mycket gott om dessa och blir ju självklart lite nyfiken.

Jag har turen att få en provlyssning på storebror pi60 i nästa vecka med. Finns nog fler platser för intresserade :)

Åter igen, trevlig helg.

På Faktiskt finns det måna Ino-vänner ...

Posted

Hehe bara namnet Ino får mig att rysa :) Har tyvärr stött på för många frälsare som i princip sågar allt utom det egna (vad är det för fel på sådana personer?)... Själv är jag mer öppen och bred. Ska dock tillägga att jag bara hört ino pip och inte de större modellerna. Personen ifråga som hade pip menade på att de fullkomligt spöade skiten ur alla högtalare upp till 60 lök. Jag höll inte med även om de lät bra.

Tips till dig Robin är verkligen att kolla begmarknaden. Själv hade jag aldrig haft råd med min setup om jag inte fyndat. Mina grejer är i genomsnitt 4 år gamla och nypriset för min stereo ligger någonstans kring 280 000kr (2 kanalare) men jag har "endast "betalt ca 125 000kr. Sjukt mycket pengar men också en stor skillnad mot nypris....

Posted

Jag stannar kvar här, ni verkar vara ett trevligt gäng :)

Hehe bara namnet Ino får mig att rysa :) Har tyvärr stött på för många frälsare som i princip sågar allt utom det egna (vad är det för fel på sådana personer?)... Själv är jag mer öppen och bred. Ska dock tillägga att jag bara hört ino pip och inte de större modellerna. Personen ifråga som hade pip menade på att de fullkomligt spöade skiten ur alla högtalare upp till 60 lök. Jag höll inte med även om de lät bra.

Tips till dig Robin är verkligen att kolla begmarknaden. Själv hade jag aldrig haft råd med min setup om jag inte fyndat. Mina grejer är i genomsnitt 4 år gamla och nypriset för min stereo ligger någonstans kring 280 000kr (2 kanalare) men jag har "endast "betalt ca 125 000kr. Sjukt mycket pengar men också en stor skillnad mot nypris....

Varför jag blev lite nyfiken på piP var det faktiskt ganska låga inköpspriset, jag ska dock lyssna på dom innan jag säger bu eller bä.

Begagnat är nog toppen precis som du säger. Enda nackdelen är att det är lite svårt att lyssna på just den setup man är intresserad av när en del står i ystad och den andra i leksand :)

När studierna är slut till sommaren och jag hunnit dra in lite slantar (i framtiden) så ska jag frossa i ett par 802d, dom gav mig rysningarna och värmesvallningar när jag avnjöt dom :) Finns säkert både billigare ovh bättre högtalare, vad vet jag. Dom var dock något i hästväg.

Posted
Jag stannar kvar här, ni verkar vara ett trevligt gäng :)

Varför jag blev lite nyfiken på piP var det faktiskt ganska låga inköpspriset, jag ska dock lyssna på dom innan jag säger bu eller bä.

Begagnat är nog toppen precis som du säger. Enda nackdelen är att det är lite svårt att lyssna på just den setup man är intresserad av när en del står i ystad och den andra i leksand :)

När studierna är slut till sommaren och jag hunnit dra in lite slantar (i framtiden) så ska jag frossa i ett par 802d, dom gav mig rysningarna och värmesvallningar när jag avnjöt dom :) Finns säkert både billigare ovh bättre högtalare, vad vet jag. Dom var dock något i hästväg.

802d är helt klart bra :) Själv har jag ett par 801:or
Posted

Redan 802:an i föregående version kan ge välbehagsrysningar och det kan ju vara att något att spana efter på andrahandsmarknaden. Men försök först lyssna på allt som verkar intressant.

Posted
802d är helt klart bra :) Själv har jag ett par 801:or

Ja dom är inte helt ointressanta :) Skulle vara roligt att lyssna på någon gång.

Redan 802:an i föregående version kan ge välbehagsrysningar och det kan ju vara att något att spana efter på andrahandsmarknaden. Men försök först lyssna på allt som verkar intressant.

Rådet är taget. Ska lyssna på så mycket som möjligt tills man vet på ett ungefär vilket mål man har. Nu styr dock ekonomin ett tag framöver och då får det bli en billig men förhoppningsvis ändå välljudande anläggning.