Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har idag en Meridian 800 och hur mycket man än kallar den multispelare och uppgraderingsbar så kommer jag nog få vänta länge på att den spelar SACD... :D

Ett alternativ är ju givetvis att jag byter 800:an mot en Gondul men jag gillar Meridians närvaro och uppgraderingsmöjligheter på bild och multikanalssidan så njaeee....

Men jag vill kunna spela SACD, hjälp mig med förslag på spelare jag bör titta närmare på de kan gärna vara renodlade SACD spelare för CD och DVD Audio har jag väl tillgodosett med 800:an. Pris... Tja, gärna under hundra papp om ni inte har VÄLDIGT goda skäl till varför jag skall betala mer... :o Men det skall vara en jäkligt bra/referensspelare... Ingen Pioneer för 7.000:- som "spelar allt". :black:

Posted

Hej Pjotre,

Har du tänkt köra SACD i 2-kanal eller ska det också vara multikanal?

De extrema SACD-spelare/kombos jag känner till är 2-kanalare. Det verkar som att de SACD-spelare som stödjer multikanal då slänger in video och DVD-A på köpet samt MP3 och hela rasket av format när man ändå håller på. :(

Emm Labs har intressanta produkter :cool: Accuphase och dCS likaså :)

Posted

Tja, om jag skulle ha en ren SACD 2-kanal punkt slut, och med ett tak på 100 papp, så hade jag haft med Accu 77:an i alternativen...dock är det ju inte alla som gillar Accuphase ;)

\\K-man

Posted

Jag har nog tänkt köra den 2 kanaligt, är ingen vän av musik i mulitkanal....

Vad kostar en Krell SACD Standard? Hittar den inte på varken Audionords hemsida eller på Krells egen hemsida...

Accu 77, är det den som Timbre har?? Vad köstar en sådan?? :black:

Posted

Nej, jeg tror inte Timbre har en DP 77 ----- men jeg har!

Alternativt til en mycket billigere pris er der den nye Marantz SA-8400 til ca. 10.000 SKR. Den spiller ochså bara 2 kanal CD och SACD.

Marantz_SA8400.jpg

Posted

Nej, det är inte den modellen Timbre har. 77:an är en "integrerad" 2-kanals sacd-spelare. Listpriset är ca 110'....

...den testades High Fidelity i hmm....våras? ...eller hur Jan ;)

\\K-man

Posted

Jan, ser inte du på fotboll??? :evil: :D:D:D

Har du/ni testat Marantzen och vet ni i så fall vad den "duger" till jämfört med typ Krell SACD Standard eller DP 77:an? Vad tycker du om DP 77??? :mm:

Posted

Nej jeg ser inte fotboll längre - danskerne taber, det er inte kul! :(

Min Accuphase er jeg väldig tilfress med. Den har dette specielle afslappede och mycket glatte sätt at spela på som er typisk Accuphase. Jeg likar det väldig mycket. Har lige monteret de svenske "Feet of Silence" från Solid Tech under och det var absolut positivt! Med svenska Jorma Design No. 1 signalkabel er det en bra kombination af svensk/japansk hifi som spelar musikk på såvel SACD som CD.

Marantzen er spritt ny och jeg tror mycket få har hört den enn. Jeg har bara sett nyhetsomtalen på hifilink.dk

Posted

Nä det var inge vidare danskt spel idag.... :(

Accuphase har jag ju hört många gånger hemma hos Timbre mjukt tillbakalutat men ändå härligt detaljerat... Ett givet provlyssningsalternativ, var man nu hittar Accuphase i Göteborg/Sverige??? :o:black::shy:

Får jag möjlighet att låna hem en skall jag absolut testa den med Feet of Silence! Jorma Designe No1 finns genom hela anläggningen just nu... Men dom skall få gå en match mot Kimber Select och Transparents bättre kablar under vintern.... :app:

Marantzen skall jag testa, har rätt bra "kontakt" med Septon (svenska generalagenten) så det lovar jag återkomma om!

Ingen som vet vad Krell SACD Standard kostar? Är Björn medlem här på forumet?? Jag får väl be snällt att få låna hans också... ;)

Posted

Krell SACD standard kostar 59000 kr. finns dock på esoterisk hifi för ett par tusenlappar mindre :)

Esoterisk hifi har även MF:s SACD-spelare och Lindemans spelare till bra priser..

Marantz har en även en SACD/CD spelare som är bra mycket dyrare än den Jan nämnde...nämligen SA-17S1

e_sa17s1_lrg.gif

e_sa17s1_bck.gif

Posted

Frågan är förståss om han tycker det är så kul att ta hem en bara för att jag skall testa...... Tja, det vet vi först om vi frågar.... :D

• 3 weeks later...
Posted

Vad kostar en Marantz SA-17S1?? :black::D Hittade den inte på Septons hemsida, kanske för dyr för den svenska marknaden? :clown:

Posted

Pjotre: Så hemskt dyr är den faktiskt inte, men visst den är inte billig. Tror nypriset är 30000 kr men då är det en ren SACD/CD-spelare. Malmsjö Hifi i Helsingborg har en ståendes och den ser väldigt välbyggd ut. Har dock inte lyssnat på den....

Malmsjö säljer ut sitt demoex. nu för 19895 kr :) Du kanske ska slå till? ;)

Kolla hemsidan http://www.malmsjohifi.nu/ och sedan under Sommar Rea.

Posted

Någon som har koll på om SA-17S1 har samma SACD uppbyggnad som DV-12S2 och att det "bara" är DVD A och DVD V som är extra på DV-12S2? Eller har någon av dem en bättre SACD uppbyggnad än den andra?? :?:

Posted

Hej Pjotre; fick ju min TEAC DV50 för ett tag sedan, kan verkligen rekomendera den. du finns väl här i GBG ?? Det finns 4 st kvar på centrallagret i London.......

Den låter verkligen kanon.

Posted

Jag gillar denna Pansarvagn från Sony.En riktigt populär spelare bland audiofiler också har jag förstått.

Sony_SCD1_d.jpg

Inte kanske den lättaste spelaren att få tag på,men det finns några på audiogon,bla ovanstående exemplar.

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlplay&1093658126

Om det sedan kommer uppgraderingar till din Meridian och inte behöver denna pjäs längre så borde den vara ganska lätt att sälja vidare.

edit_ursäkta för jättebilden,vill ni att jag plockar bort den så säg till!

Posted

Gränsfall, new order, men låt gå för den här gången. (Bilden e ju snygg... :app: )

Nästa gång, använd något bildhanteringsprogram för att reducera bilden i storlek och kanske även i pixlar.

Photoshop, Paintshop pro, acd fotocanvas el. dylikt.

/ stargazer, moderator

Posted

Ja, dessutom lyssnar dom på Jacintha så det ser ju väldigt trevligt ut... :)

Fast bilden är som stargazer säger i största laget för detta lilla forum.

740 pixlars bredd är perfekt har jag upptäckt.

Posted

Den der SONY er väldig snygg och spelar bra. Men akta på at den er MYCKET langsam! Der går ca. 30 sekunder från du trykker på "PLAY" til der kommer lyd i högtalarne! Om su skal skifta mellem CD och SACD er det ennu längre.

Posted

Väntrumshifi... :)

Man får gott om tid att tänka igenom nästa CD-val. Man bör alltså välja format innan locket får glida på och A/B tester PCM/DSD är inte att tänka på. Kanske lika bra det... ;)