Jump to content

Sviktande hörlursmotsånd...


K-man

Recommended Posts

Jag har aldrigt kunnat njuta av hörlurslyssning... visst har jag lyssnat och gillat musiken men aldrig fått ngn "hif-wow"-känsla... Så jag har helt enkelt dragit rakt av att "Nej! hörlurslyssning är inget för mig" ... nu när man läst en del på forum och pratat med vissa personer så har det framkommit att vissa fullständigt älskar lurlyssning...varvid mitt hårda jag känner att det behöver ge vika och ge lurarna en chans.... :app:

Så det blir mao två frågor.... var kan man lyssna på en "riktig" lur? (så man förstår vad lurlyssning verkligen är) och vilka modeller är en god bit på väg inom rimliga pengar (några tusenlappar)om man då blir biten... för det har ju sina fördelar när man har småbarn hemma...

Vänligen

K-man

Link to comment
Share on other sites

Vi musiklyssnare har ju en skiftande och högst personlig relation till det här med hörlurar... :)

Mycket beror nog på hur man har "vuxit upp" i sina lyssningsvanor. Med tanke på dagens unga kommer hörluren att ha en säker framtid.

Mycket kan diskuteras men en sak står helt klar:

Det spelar ingen roll om du sitter på ett utedass i Småland, ett hotellrum i Las Vegas eller hemma i favoritfåtöljen. Ljudreferensen bär man med sig. En "global ljudreferens" som STAX har kallat det... :D

Man kan diskutera grammofonsteg med en japan över Internet, signalkablar med en kines och senaste Mobile Fidelityskivan med grannen. Har man samma hörlursreferens blir allt så mycket lättare.

Tyvärr kryper det snabbt upp i prisklasserna om det skall vara riktigt bra. Luftigheten, mjukheten, bandbredden och upplösningen har en prislapp. Lurar som överraskat mig med bra ljud till överkomligt pris är Sennheisers HD-600 (numera heter den HD-650), STAX Lambda (utgången) och några modeller från Sony. Det finns naturligtvis många fler men jag har inte lyssnat tillräckligt. Beyerdynamic har ett gott rykte och kan vara värda att undersöka.

Fler förslag... :?:

Link to comment
Share on other sites

HD650 är verkligen ett jättesteg över HD600 tycker jag. Och hur dom låter är det nästan bara lurförstärkaren som sätter begränsning för.

Fler förslag från min sida är en del av Grados lurar och sen tycker jag även AKG har en del bra lurar. Om du vill ha dom bästa in-ear lurarna så ska du kika lite närmre på Etymotic. Beyerdynamic gör också bra prylar. Finns egentligen inget som är dåligt. Man får helt enkelt lyssna själv och skaffa sig en egen uppfattning.

Om man har en bra lurstärkare kan det vara trevligt att ha mer än ett par lurar också. Så man kan skifta. En lur kanske passar viss musik bättre osv...

Link to comment
Share on other sites

:) Eller så är inte lurar din cup of tea helt enkelt, jag har också svårt för lurar även om jag använder dem ibland av hänsyn till omgivningen.

Dock dyker ständigt frågan upp: hur skulle det låta på riktigt med normal ljudbild från ett par högtalare.

Bra att ha, men vilket man föredrar mellan högtalare och lurar är nog personligt.

Link to comment
Share on other sites

"Vi musiklyssnare", mycket bra sammanfattning Timbre!...jag vill kunna sitta och lyssna länge även med lurar utan att bli spretig i öronen........tycker helt klart att du har en poäng Timbre med referensen...man har ju inte rumsproblemet som spelar en ett spratt...och man kanske inte skall jämföra det direkt med sin "högtalarlyssning"

"kryper snabbt upp i prisklasserna om det skall var bra"... hmmm...vad kostar en lur som t.ex. den "650" som ni refererar till?

Undrar om det inte var "650" som jag snabbt stack in huvudet i på Malmömässan? Kan det stämma? Ute i "pausrummet".

Marbrink, de Grado och AKG som du tycker är vettiga, har du några modellnr? Vet du var man kan lyssna på/köpa dessa (i Göteborg med omnejd)

Jag antar att man även behöver införskaffa en hörlursförstärkare till den....som antagligen även den finns i från lagom dyr till väldigt dyr...

Har ni ngn att rekomendera i samma "kvalitetsklass"? Kopplas dessa till fix utgång eller funkar det att köra på en reglerbar utgång till hörlurssteget?

Bravo, kan ju faktiskt tänkas att det är så , ja...fast jag måste ju helt klart ge det en ärlig chans!

Fler tankar blir det när man blir sugen...

Vänligen

\\K-man

edit: stavar fort...

Link to comment
Share on other sites

K-man: Själv har jag AKG K1000, AKG K340(gamla lurar, blandning mellan elektrostat och dynamiska lurar), Grado SR225 och Etymotic ER4.

AKG K1000 är överlägset bäst av alla lurarna jag nämnt. De är dock omöjligt att få en lyssning på dom i någon hifi butik i Sverige..dom är ganska ovanliga.

Etymotic ER4 är också en väldigt speciell upplevelse. Dom är väldigt detaljerade och neutrala. Omöjligt att lyssna i Sverige.

Grados lurar bör du dock kunna lyssna på en del ställen. AKG, Sennheisers och Grados vanligare lurar ska inte vara svårt att hitta nånstans att lyssna på.

Ågrens hifi i göteborg verkar ha en del lurar att lyssna på.

Läs mer om mina åsikter om K1000 och kolla på lite bilder här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...hp?showtopic=50

I vilken prisklass letar du lurar i förresten?

Link to comment
Share on other sites

Jorma... så det krävs hörlurar för att kunna njuta av Coltrane! :D;) Tycker nog de funkar bra hemma hos dig utan lurar....

marbrink, skall genast söka lite info om dessa lurar på nätet. Tack! Prisklassen... eftersom det är ett test för att se om man inte kan utvidga sina musikaliska njutningar så hänger väl prisklassen till viss del på vad man kan tänkas behöva betala för att ge lurlyssning en vettig chans utan att lägga ut FÖR mycket pengar om det inte skulle falla väl ut .... Kan väl tänka mig upp til 5' för testkalaset.... och tror då mig få in ett lursteg oxå...

...är inte rädd för begagnat....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

När jag började intressera mej för hörlurar så fanns det en modell,Jecklin Float 2 som i mitt tycke lät väldigt bra för pengarna då kostade den runt 1500kr jag vet inte om den finns kvar i sortimentet jag tror Ljudtema säljer dessa.Hörlursförstärkare har du en del att välja på Project,Musical Fidelity,Harmony Design mm.och en bra rcakabel så är du med i spelet.En annan lur lur jag tycker låter helt ok för priset är Beyer Dynamics mod.531.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med ett par HD600 från Sennheiser och då jag köpte dessa under min tid i tyskland (för ca ett år sedan) betalade jag 1600 svenska kronor vilket var mycket billigare än i Sverige . Jag tror dock att priset smugit ner i Sverige (har tyvärr tappat kollen på svenska priser på sistone men jag har för mig att man ville ha ca 3000kr i butik i Sverige när jag jämförde).

Jag utrustade omgående mina lurar med Red Jaspis 212 (kan ha fel om beteckningen här......), en dedikerad hörlurskabel som definitivt var att betrakta som en värdefull investering. Mer musikaliskt sväng än med orginal kabel.

Denna kabel är lite styvare än man normalt förväntar sig att en hörlurskabel skall vara, men det är värt det om man kör med HD600an. Man får helt enkelt sätta sig ner med lite mer omsorg...... :app:

Drömmen är ju annars ett par Stax och med bilreportaget som finns på forumet blev ju inte suget mindre :diss:

Link to comment
Share on other sites

  • 18 years later...

Har hittat tillbaka till Grado. Hade en period med Stax men de lät väldigt instängt. Alltså inte diskantfattigt eller så, men det fanns ingen luftighet. Det är just den öppna luftigheten jag saknar med alla andra lurar än Grado. Nä, har inte på långa vägar lyssnat på "allt" men vare sig Sennheiser 650, eller vad de heter, Denon eller de till konstruktionen öppna Stax (kan de ha hetat 007 eller 009?..) låter öppet. 

Grado PS 500 tror jag de lurar heter som jag har idag. Köpte dem olyssnade.
Väldigt nöjd!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Har hittat tillbaka till Grado.

Samma här.

 

Förr ägde jag ett par RS2 som jag gillade väldigt mycket. Nyss trillade jag över en gammal Harmony Design Ear90 och då vaknade något. Köpte ett par RS1i som verkar vara en bra matchning. De är så lättdrivna att det även funkar bra med hörlursuttaget i Cyrus Quattron jag har i hemmakontoret.

 

Låter det neutralt? Vet ej. Blir jag glad av att lyssna på allt från musik, till film och vanlig radio i dem? Absolut.

 

Sen att det finns olika storlekar på kuddar till dem är bra. Jag använder de stora kuddarna som jag tycker känns bäst och ger en lite större ljudbild än de som sitter ”på” örat.

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att den här tråden äntligen har blivit myndig! 

 

Nu när jag blivit med ny förstärkare ska det bli kul att koppla in mina gamla AKG K701 och se hur de presterar med Bel Canton. Försökte lyssna för nån kväll sen, men då var tvn på och AKG är en öppen konstruktion och frugan envisades med att prata med mig samtidigt. Tror egentligen jag är en "sluten lur"-person, men det råkade bli AKG när det begav sig.  

Myndig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...