Jump to content

Leveranstider från USA


Timbre™

Recommended Posts

Ett kollinummer borde du kunnat få...

Det är kanske så att den ligger i Tullen, och väntar på att DU ska ta kontakt med dem..

Kollade mailfakturan och jag har ett Order Number samt Shipping Method: International Standard.

Det kanske skall ta ett par månader för spänningens skull :) eller så är det tullen som spökar.

Link to comment
Share on other sites

Normal leveranstid ligger mellan 4-7 arbetsdagar, och merparten av mina paket hamnar i det intervallet. Bortsett från Tullens inverkan ska det aldrig ta över 2 veckor, så har det gått längre än så är det nog nåt skumt på gång.

Tullen kan fördröja saker ganska länge ibland, det kan bli ett par veckors extra väntan hos dem. Mitt tips är att först få fram dels ett kollinummer från avsändaren, och dessutom be dem berätta vilken transportör de har använt (USPS, FedEx, UPS osv). Om det är skickat via USPS (amerikanska postverket) - kontakta Posten Utrikes resp. Tullen på Arlanda eller i Malmö (de flesta USA-paket kommer till nån av dem). Om det är ett privat fraktbolag tar du kontakt med dem direkt. Då behöver du i regel ett "AWB" (airway bill number = deras variant av kollinummer), annars kan de inte söka fram ditt paket.

Håll också koll på kalendern: om du inte lyckas få fram något inom 60 dagar från att betalning har gjorts måste du anmäla det till ditt kortbolag. Du har då god chans att få köpet att gå tillbaka (en s.k. "chargeback"). Detta måste i regel anmälas innan 60 dagar har passerat, så glöm inte det om nu olyckan är framme. :)

edit: "International Standard" som du nämner innebär vanlig airmail, och det faller inom 4-7-dagarsintervallet det också. Numera finns det bara flygfrakt från USA - tidigare fanns det möjlighet att posta via båt osv, men det är borttaget helt nu.

Link to comment
Share on other sites

International Standard är visserligen det långsammaste alternativet men det är nog dags att börja rota i beställningen.

Börjar med Stax.

Jag brukar ta nästa nivå (minns inte vad det heter), kostar lite mer men det känns säkrare. När jag bodde i Belgien beställde jag 3 gånger från CDNOW, kom aldrig fram. Fick istället ett stor paket skickat till min adress i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Eft som jag är ovan.. :blush:) men länge funderat på att skicka eft från USA o då mer än någon enstaka skiva,vart går gränsen för denna ev tull o moms o allt vad det innebär,både vad gäller tid samt extra penningar.. :?::)

Enligt reglementet skall det utgå moms på allt. Någon gång slinker det igenom utan moms, men jag tycker det blir mer och mer sällan.

När Du beställer från t ex Amazon, så får Du slutpriset för skivorna och frakten. Du har då fortfarande chans att stoppa ordern. På detta kan Du sedan räkna ca 100-150 SEK i expeditionsavgift (minns inte exakt) samt moms på hela beloppet, alltså även frakten.

Men vad gör man när skivorna inte finns i Sverige? Dollarn är väldigt dyr nu, så man gör inga klipp direkt. Det beror lite på vad man söker. Det släpps en hel del vanlig vinyl nu i USA till ca 11-12 USD. Dom blir fortfarande prisvärda, men man får köpa en rejäl bunte så att frakten inte slår för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Den billigaste internationella USPS-tjänsten som kan användas av företag

är International Surface Air Lift (ISAL). Tillika är den långsammast,

enligt min erfarenhet typiskt 3 veckor från postandet till adressat i Sverige.

Mekanismen bakom ISAL är: flyg till destinationslandet, B-postbefordran inom

destinationslandet. Nu går nog inte ISAL-flygen långsammare utan den långa tiden

måste bero på att posten mellanlagras nånstans i USA, ackumulerar volym kanske.

Tyvärr händer det att volymsäljande amerikanska skivhandlare tar betalt för "airmail"

men sedan skickar per ISAL för att göra en god vinst på ens porto också. Argumenterar

man sedan med skivhandlaren så trycker de hårt på att, "jamen, det gick ju med flyg ju"...

Jepp, jag har råkat such morons. USPS definierar ISAL som ytpost!

Men nu skriver Staxmuseet att "STANDARD: Will be shipped via the U.S. Postal

Service's Priority Mail International service.", vilket väl är just den snabba och säkra

"nästa nivå" som Bebop föredrar, så något är inte som det ska.

Link to comment
Share on other sites

Men nu skriver Staxmuseet att "STANDARD: Will be shipped via the U.S. Postal

Service's Priority Mail International service.", vilket väl är just den snabba och säkra

"nästa nivå" som Bebop föredrar, så något är inte som det ska.

Hu, det är dessutom en ganska stor beställning av både CD-skivor, småprylar och konfektion... :diss:

Har mailat museet.

Link to comment
Share on other sites

I förrgår fick jag ett kuvert från Amazon med en styck CD, skickad från USA och igår kom ett 10-tal till med avsändare Amazon.com Auckland, New Zeeland :o:?: Kom för avhämtning på posten, ingen moms. Leveranstid 6 dagar. Snittpris 155:- SEK

Idag kom det ett paket med vinyl från en ny leverantör (för mig) SoundStageDirect.com i USA. Tog 7 dagar, excellent packat. Levererades direkt till dörr med UPS - införselavgift och moms avkrävdes cash (min fru råkade vara hemma som väl va). Summan av kardemumman blev det 29,3 % moms (inklusive frakten). Vinyl har blivit rejält dyrt att köpa från USA just nu. Rekommenderas att enbart inrikta sig på det som inte finns att få tag på i Sverige (eller inom EU).

Suck ... :(

Link to comment
Share on other sites

Om du beställer skivorna ifrån www.amazon.co.uk även om säljaren befinner sig i USA,Tyskland,Japan eller något annat land betalar du varken tull eller moms jag brukar beställa av Caiman i USA via Amazon i England o betalar då 1.79 pund i frakt.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Det var minsann på tiden...

Men hemsidan (staxmuseum.com) kunde man lätt gräva ner sig i.

Såg en intressant bok som de sålde online:

http://shop.staxmuseum.com/prodimg/100528946.jpg

Foto: staxmuseum.com

Frågan är om försändelsen var kompensationspackad :D för här fanns både klistermärken och lite småprylar som inte stod med på fakturan. Tveksamhet vände till rekommendation.

museum002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Läst tråden slarvigt är det en bok eller en cd-box du inhandlat :?: Misstänker bok och då får jag väl fråga om du har stora Stax-boxen, själv har jag lilla varianten på 4 eller 5 cd :)

Staxbeställningen bestod mest av sommarkonfektion :D att användas på jobbet när musikdiskussionerna blossar upp. Känner inte till vilka Staxsamlingar som har släppts på senare tid men jag var tidigt ute efter The Complete Stax/Volt Soul Singles allteftersom de tre boxarna släpptes på nittiotalet.

soul020.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...