Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det blev ingen Stockholmsmässa i år för de flesta Euphonia-skåningarna, så vi försökte göra något på hemmaplan. I lördags hemma hos mig, och igår besökte undertecknad, Storhövdingen och Lister-Nisse en trygg smålänning, sedan länge med hemvist i Landstingets huvudstad i Skåne.

Staty.jpg

Vi var bjudna hem till Glesnaimet och jag antar ni förstår den gröna lampans anspelning:

Naim1.jpg

Naim2.jpg

Posted

Hos Glesnaimet, så är det bred musiksmak som gäller. Hans program är alltid minutiöst förberedda med hela baletten från blues, visa, jazz, Dylan och klassisk musik i kammarformat. Pop är väl det enda som saknas. En vägg täcks till hälfen av det svarta guldet och här finns nästan bara pärlor, vilket inte minst de oranga ryggarna från Impulse vittnar om. Var jazzälskare vet vad som döljer sig innanför dessa ryggar ...

Album.jpg

CD-plattor saknas inte heller. Min helt ovetenskapliga bedömning är en fördelningen på ca 60 % CD och 40 % LP.

CD.jpg

Posted

Vår värd är också flitig radiolyssnare, framför allt P2 där 92,4 står för Hörbysändaren. Sånär som på semestrar, så har den här radion, Naim NAT 02, stått på i 25 år och fungerar fortfarande klanderfritt. För många, inte bara Naim-ägare, är detta en referensradio som kan mäta sig ljudmässigt med de bästa. Jag är beredd att hålla med även om jag har ett par andra jag sätter lite högre. Byggnadskvaliteten kan man dock inte klaga på.

Tuner.jpg

Posted
Hos Glesnaimet, så är det bred musiksmak som gäller. Hans program är alltid minutiöst förberedda med hela baletten från blues, visa, jazz, Dylan och klassisk musik i kammarformat. Pop är väl det enda som saknas. En vägg täcks till hälfen av det svarta guldet och här finns nästan bara pärlor, vilket inte minst de oranga ryggarna från Impulse vittnar om. Var jazzälskare vet vad som döljer sig innanför dessa ryggar ...

Kitaro och Andreas Vollenweider var länge sen .. roligt att se på LP dessutom.

Posted

"Glesnaimet" har valt Dynaudios 5.4 efter många år med en av Cantons gamla värstingar (glömt modellnamnet). Det tog honom nästan ett år av sökande innan han bestämde sig för just denna modell. Det är resliga pjäser, men ser rätt så små ut i det stora rummet som är ca 35 m2 och säkert 3,5 meter upp till tak.

Dynaudio.jpg

Posted

Naim och Linn hör på något sätt samman, framför allt när det gäller LP12:an. Så även hos "Glesnaimet". Förresten varifrån kommer nicknamnet? Jo, det är så att i Kristianstad har vi en tradition att döpa varandra till lite beskrivande namn. "Glesnaimet" hänger ihop med att vi har här att göra med en Naim-fantast som gillar gles musik, alltså inte symfonisk eller storbandsjazz, snarare mer åt kammarmusikhållet.

Linn LP-12 med Eikos-arm

Linn.jpg

Ortofon Jubilee vaskar fram signalerna. Ibland kan det bli riktigt effektfullt när man inte har tillgång till ett fungerande stativ. Full bländaröppning ...

Ortofon.jpg