Jump to content

Recommended Posts

Posted

em09_kol.jpg

Stationshuset på bilden är Kolmården, strax norr om Norrköping.

Bilden är tagen genom tågfönstret, vilket hade en hel del att önska angående den optiska kvalitén. :dead:

Men det blev lite "vintage" blåstick som på en del gamla diabilder från 60-talet. :)

Posted

em09_hvg.jpg

Ungefär mitt i denna bild har min mor en gång bott under sitt första år, det var på Hantverkargatan 33. Huset är sedan länge rivet men man kan ända ana hur det kan ha varit att bo på Kungsholmen.

Jag skulle inte ha något emot att bo i ett äldre hus, typiskt 30-tal eller så.

Posted

em09_ac.jpg

En annan höjdpunkt på resan var ett antal vinylbutiker på St Eriksgatan och Odengatan. Dock inga bilder från butikerna - det glömde jag i ivern att hitta kul vinyl. Några av fynden dyker upp lite senare .. inga märkvärdiga saker ..

Den tredje och primära höjdpunkten var förstås Audio Concept, forummedlemmarna, föredraget om kontrabasister .. fler bilder kommer senare.

Posted

Hehe, jag tror minsann du lyckats fånga mig och Harryup på väg till butiken också. ;)

Posted

em09_foc.jpg

Många trådar visar dessa skapelser, Focal Grande Utopia EM, från alla möjliga vinklar. Här skildras basen och slutsteget med den blå effektmätaren inte sällan ganska högt på sin wattskala, och det behövdes nog för dessa stora baselement och den aktiva magneten.

Blandljuset i lokalen gjorde det svårt att fotografera - men det fungerar rätt ok ändå.

Posted

em09_xv.jpg

Vinylspelaren Audiomeca Belladonna med Dynavector XV pickup spelade fint på Focalerna.

I bilden är känslan av 20-talet överhängande med guldmetall, bakelitsvart och brunvitmönstrat i bakgrunden. Det är riktigt snyggt ihop! :app:

Posted
Taget på fri hand ... jaha du.

Inga öl där va :?: ..eller ... :D

Riktigt snygga bilder :mm:

Vad använäde du för objektiv ?

Tack!

Nej, bara en öl .. och ett fusk, bildstabilisering. :D

Alla bilder är tagna med Minoltas 50mm 2.8 Macro 1:1 - oftast inställt på 2.8 eller 4.

Posted

em09_adj.jpg

När andra trådar accelererar allt snabbare bland mässrummen på Sheraton, ja då ligger jag efter på Audio Concept, med giganterna från Focal.

Här är veven som justerar ryggraden hos den höga talaren. :D

Skymtar gör också de många inställningsmöjligheterna. Kombinationerna är naturligtvis många ..

Posted

em09_tho.jpg

Den fotografiska verksamheten kräver en del av sina utövare, Timbre och P-pan. I detta fallet passar jag på tillfället att fånga en tankens överföring mellan Thomas vår engagerade föreläsare och en ännu icke för mig namngiven lyssnare.

Härefter bar det iväg på middag - varifrån jag inte har en enda bild .. orutinerat egentligen ..

Posted
http://conny.nu/em09_tho.jpg

Den fotografiska verksamheten kräver en del av sina utövare, Timbre och P-pan. I detta fallet passar jag på tillfället att fånga en tankens överföring mellan Thomas vår engagerade föreläsare och en ännu icke för mig namngiven lyssnare

Det är om.s som också har färdats tvärs över riket... :)

Posted

em09_end.jpg

Efter en natt i kanske det minsta hotellrum jag bott i och efter ett frukostköande utan dess like, det var nog tre eller fyra busslaster pensionärer före mig ... receptionen höll med att det brukar bli lite kö på helgerna och att kön peakar vid 9-snåret, ännu en gång, orutinerat .. så bar det av mot Sheraton.

Väl på mässan var det en strid ström besökare och det blev trängre för varje timme som gick ..

Posted

em09_heg.jpg

Hegel visar här upp sitt stora slutsteg H4A samt jubileumsupplagan på 30 exemplar av H10. Verkligt bra grejer. Jag kände igen ljudet från H200:an. Det spelades på högtalare från Wilson Benesch vars modellbeteckning jag glömt.

Mr. Hegel själv, Bent Holter, höll sig i bakgrunden och svarade ivrigt på frågor om konstruktionslösningar mm.

Mannen på bilden företrädde de aktiva kablarna från Synergistic Research - dock minns jag inte vad han hette.

Posted

em09_neo.jpg

I samma rum som Hegel stod två intressanta skivspelare från The Funk Firm. Denna modell, en "the funk Saffire", såg effektfull ut. Dock spelades ingen musik på den - men säljaren argumenterade att den designats av en professor inom det finmekaniska området - ja, så den borde låta bra - någon som lyssnat på den?

Intill stod en "the funk Vector" med den mycket lätta tallriken i materialet "AchroMat" som sades vara mycket dämpande och stabilt. Det kändes verkligen när man lyfte tallriken.

Posted

em09_la1.jpg

Lunchen bestående av en Cola med tunnbrödsrulle, tillbringades hos Larsen. Här ser vi en lyssnare som kanske funderar över hur dessa små Larsen 6:or kan låta så bra och med en så fin ljudbild. Lösningen på gåtan ligger i Larsens läromästare, Stig Carlsson. Högtalarna är vidareutvecklade från Carlssons alster.

De nya Larsen 8 (vita prototyper) demonstrerades också, vilka bådar gott inför en framtida introduktion på marknaden.

Larsen spelade med Roksan-elektronik. CD-spelaren ville inte riktigt samarbeta - men det löste sig med envishet.

Posted
http://conny.nu/em09_neo.jpg

I samma rum som Hegel stod två intressanta skivspelare från The Funk Firm. Denna modell, en "the funk Saffire", såg effektfull ut. Dock spelades ingen musik på den - men säljaren argumenterade att den designats av en professor inom det finmekaniska området - ja, så den borde låta bra - någon som lyssnat på den?

Fräck bild!

Jag har inte lyssnat på just denna modell kanske, men i så fall en liknande. Det är bra grejer helt klart. Jag kan inte priserna så det är svårt att uttala sig om pris/prestanda, men om man gillar designen är det en fräck spelare som inte gör bort sig ljudmässigt. För min del föredrar jag lite tyngre spelare.