calm Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Så var då mässhelgen över för denna gång och jag tänkte summera med några bilder och intryck. Först och främst kunde man konstatera att mässytan denna gång krympt påtagligt med ett våningsplan, men urvalet var mer inriktat på god hifi och mindre på audiovisuella upplevelser med krash och bang-effekter, som jag för min del inte saknar. Insåg att vissa nummer skulle bli rusning till så det gällde att vara på plats i tid. Så kön ringlade sig ut i lobbyn redan kvart i tio på lördagsmorgonen. Jag hade redan satt mina prioriteringar innan och en sådan var att få lyssna igen till TAD. Hörde dem såväl i Malmö som i Kista. Förväntningarna var höga. För att vara en av de "stora" högtalarna så har den ändå ett relativt nätt utseende. Calm Quote
calm Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 Även om baffeln är relativt modest så kan man konstatera det är en ordentlig bit, med en volym som kan leverera även toner långt ner i källaren. Jag har inga tekniska data om vikt eller volym, men det är en rejäl pjäs som synes. Calm Quote
Zalve Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Även om baffeln är relativt modest så kan man konstatera det är en ordentlig bit, med en volym som kan leverera även toner långt ner i källaren. Jag har inga tekniska data om vikt eller volym, men det är en rejäl pjäs som synes. Calm Ser ut om ett bekant gäng från HifiForum som plockar fram skivorna. Hur lät det ? Quote
Timbre™ Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Under tiden skjuter vi in en bild på det vänstra av Europapremiärmonoblocken Mark Levinson No.53. Quote
calm Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 Vi kommer till ljudintrycken, men först lite om elektroniken. Här kommer setupen. CD, försteg och slutsteg från Mark Levinson. Längst ner en DAC, Alfa från Berkely Audio Design. Längst till höger en musikserver av för mig okänt fabrikat. Calm Quote
Zalve Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Under tiden skjuter vi in en bild på det vänstra av Europapremiärmonoblocken Mark Levinson No.53. Ja DET var en storlek på en låda... Quote
P-pan Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Härligt med bilder från det enda rummet jag missade pga omtalade köer och annat. Det blev 2:a gången gillt då dessa skönheter slank mig ur näven Jag kommer naturligtvis att ta nya tag vid nästa tillfälle :evil: Quote
Matrixen Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 TAD reference one och de nya Mark Levinson stegen var det som fick mig att vilja gå på mässan. Det var också det enda som gjorde intryck av det jag hann titta och lyssna på. Bland det bättre mässljud jag hört och det var tveklöst så att alla inblandade komponenter hade högsta tänkbara prestanda. Även den "lilla" stativprototypen från TAD imponerade. Kanske tur att vi fick höra den före den stora. Vi hade bokat plats en vecka i förväg och det var onekligen hårt tryck på rummet. Quote
calm Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 En synnerligen vältalig, humoristisk och sympatisk engelsk representant från TAD, lotsade oss genom ett halvtimmes musikprogram. Han hade valt med omsorg och spelade ömsom cd och hårdisklagrat. Ett nummer med Patrica Barber från Nightclub, var direktnedladdat från mastertapen. Hur lät det då? Det första som slår en är formatet på ljudbilden som är fullskaligt och fyller hela rummet. Otroligt djupt och brett, utan musikerna svävar i luften. Dynamiken är reptilsnabb och nästan kuslig. Svärtan finns där men med en otrolig detaljrikedom. Basen så upplöst som jag knappt aldrig hört den tidigare, utan att vara knastertorr. Pianot skildrat med kropp, klang och övertoner. Instrumenten är väl definierade i ljudbilden och tonbalansen perfekt. Högtalarens styrka ligger onekligen i dess dynamik och magnefika bas. Men för att vara en högupplösande högtalare så finns det en röstbehandling som ger en naturlig värme i Patricias röst. Lyssningen avslutades med fri spelning av egna cd så jag passade på att passade på att höra lite på Bobo Stensons Cantando, fast på låg volym för att inte störa grannen Hifi-klubben. Samma fina intryck av pianot även här. Calm ps tack för biljettinsläppet. Quote
calm Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 Den lilla TAD Reference One fick jag tyvärr inte möjlighet att lyssna på men väl se. Skulle varit roligt att höra men jag förstår att "scenbytena" måste varit ett jobb för ett stadsbudgäng med ordentlig muskelstyrka. Här framifrån med ett kraftigt stativ. Bakifrån med koppling för biwirat. En liten closeup. Calm Quote
Absolute Audio Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Inser nu vilken tur vi hade som började med detta rum. Vi behövde inga biljetter utan bara gick in och slog oss ner. Det är tredje gången jag njuter av denna högtalare och man slutar aldrig förvånas. Vilket ljud Quote
gcs Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Det är andra gången som jag kunnat lyssna på de här fina TAD högtalarna. Första gången var i höstas nere i Vimmerby och båda gångerna lyssnar jag med ett leende för det är så här som jag tycker att det ska låta. Jag vet själv inga högtalare som kan återge låga registret under 30Hz så bra i en och samma låda utan hjälp av en rejäl subwoofer. Transienter återges i mitt tycke också mycket bra, i klass med horn. Jag skulle gärna vilja ha hört Narcotango eftersom just det stycket innehåller frekvenser så lågt som 4Hz med full nivå. Det hade varit en prövning för TAD:en om något. Jag måste tro att de här högtalarna som ändå kostar mer än 600K också kräver ett rejält kraftigt slutsteg för nästan lika mycket pengar. Jag ska nu under vecka också lyssna på "Utopi" högtalarna som jag ännu inte hört. Men jag misstänker ändå att TAD troligen är ett strå vassare. Quote
calm Posted February 16, 2009 Author Posted February 16, 2009 Det är andra gången som jag kunnat lyssna på de här fina TAD högtalarna. Första gången var i höstas nere i Vimmerby och båda gångerna lyssnar jag med ett leende för det är så här som jag tycker att det ska låta. Jag vet själv inga högtalare som kan återge låga registret under 30Hz så bra i en och samma låda utan hjälp av en rejäl subwoofer. Transienter återges i mitt tycke också mycket bra, i klass med horn. Jag skulle gärna vilja ha hört Narcotango eftersom just det stycket innehåller frekvenser så lågt som 4Hz med full nivå. Det hade varit en prövning för TAD:en om något. Jag måste tro att de här högtalarna som ändå kostar mer än 600K också kräver ett rejält kraftigt slutsteg för nästan lika mycket pengar. Jag ska nu under vecka också lyssna på "Utopi" högtalarna som jag ännu inte hört. Men jag misstänker ändå att TAD troligen är ett strå vassare. I dom här prisklasserna är allt fråga om ljudideal. Transientförmågan som du säger enastående och om det är en av egenskaperna man sätter högt så blir man inte besviken. När vi talar om slutsteg så tycker jag att den här lilla pjäsen levererade mycket kraft, men också upplösning med kropp och själ. Faktiskt bättre matchning än vad jag hört tidigare. Calm Quote
calm Posted February 16, 2009 Author Posted February 16, 2009 Vi tar oss upp en våning till Mezzaninplanet och P.L. Audios rum. Välfyllt med godsaker i alla prislägen kan jag tänka. Den sympatiske Lars Ek har lyckats plocka lite russin ur kakan som presenterades på ett inbjudande sätt. Uppställningen med signalkälla från dCS, förstärkare från ASR och en nyhet i forma av Focals minsting. Allt snyggt presenterat på tydlig liten skylt, vilket saknades i en del rum. Hur lät det då? ASR:en känner jag sedan tidigare och här var inga överraskningar, lungt sansat och med den svärta och musikalitet som jag är van att höra. Focalerna har en genomgående karaktär från denna upp till Utopian som jag gillar. Hög upplösning utan för den skull ha ett uns av anstängning. Man testade lite olika uppkopplingar med Scarlattin när jag var inne med intressanta skillnader i ljudbildsperspektiv. Helhetsintrycket var mycket positivt med Stimela och Hugh Masakela på en stor scen förflyttad till Sydafrika. Calm Quote
calm Posted February 16, 2009 Author Posted February 16, 2009 Det fanns en hel del att se på i P.L. Audios rum. Här lite urval med bla nytt från Patos. Här Lavardin och Audionet. Plus en del golvhögtalare från Focal. Calm Quote
Per Östling Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 En synnerligen vältalig, humoristisk och sympatisk engelsk representant från TAD, lotsade oss genom ett halvtimmes musikprogram. Hehe.. den vältaliga "representanten" råkar vara chefsingenjören, Andrew Jones, själv. Så om du hade velat få svar på din fråga om "Jag har inga tekniska data om vikt eller volym, men det är en rejäl pjäs som synes." Så skulle du frågat "representanten" eftersom det är han som byggt dem. Quote
Pettersson Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Det fanns en hel del att se på i P.L. Audios rum. Här lite urval med bla nytt från Patos. Calm Vad är det för ny förstärkare från Patos som står längst åt vänster med skylten nyhet på sig? Quote
K-man Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Vad är det för ny förstärkare från Patos som står längst åt vänster med skylten nyhet på sig? Hmmm...menar du kanske höger? :clown: Isf är det väl en ny Mk av Classic One... För längst till vänster står ju en dCs... \\K-man Quote
calm Posted February 16, 2009 Author Posted February 16, 2009 Hehe.. den vältaliga "representanten" råkar vara chefsingenjören, Andrew Jones, själv. Så om du hade velat få svar på din fråga om "Jag har inga tekniska data om vikt eller volym, men det är en rejäl pjäs som synes." Så skulle du frågat "representanten" eftersom det är han som byggt dem. Där ser man, han verkade på något sätt extremt familjär med produkten Mitt intresse är dock inte så kopplat till tekniken, utan vad den kan prestera och det gjorde den med råge. Blev faktiskt mest frågor om musiken och där var han inte lika tvärsäker Tror faktiskt att den tekniktörstande kan få sitt lystmäte genom deras hemsida. http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Pro...AD-HomeSpeakers Technical Specifications Design: Three-way vented cabinet Bass Driver: 25 cm (10 in.) cone x 2 Midrange/Tweeter: Concentric beryllium 16 cm cone/3.5 cm dome Performance Frequency range: 21 Hz to 100 kHz (-10 dB), 25 Hz to 20 kHz (±3 dB), frontal average response Crossover frequencies: 250 Hz and 2 kHz Amplifier requirements: 50 W to 300 W Sensitivity: 90 dB @ 2.83 V and 1 meter (anechoic conditions) Maximum output: 115 dB Nominal impedance: 6 ohms (minimum 4.1 ohms) Weight 150 kg each (330 lb) Dimensions Height 1,293 mm (50 H/i in.) Width 554 mm (21 BD/bg in.) Calm Quote
Absolute Audio Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Jag tar och fyller på med mina få bilder i den här tråden, det blev tyvär inte så mycket fotande. Denna stativare från Focal imponerade som ingen annan Focal högtalare gjort på mej tidigare. Visst är ljudet fortfarande på den ljusare sidan, men med nya diskanten och så rätt matchning på elektroniksidan blir detta en upplevelse. Vi hade nöjet att få spela några medhavda spår och högtalaren skämde inte ut sej ett dugg trotts att vi verkligen försökte spelar svårare material. Väldigt mycket detaljer utan att förlora helheten och känslan. Quote
Absolute Audio Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Den välmatchade elektroniken bestod bl.a av ASR som kan, med kraft, få ner de flesta högtalare på jorden. Quote
Absolute Audio Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 På signalsidan var det DCS som gällde. Antingen med cd-transport eller från en bärbar via USB till Dac'en. Jag hamnade i en väldigt intressant diskussion men DCS representant. Det är många som har hävdat att USB inte är ett bra gränssnitt för musiköverföring. Det stämmer inte alls enligt DCS representant som tycker det är ett perfekt sätt att överföra musik, så länge det görs på rätt sätt. Det kritiska var att se till att inte datorn får agera masterklocka, detta var dock enkelt löst och DCS skickar även tillbaka en klocksignal till datorn vilket gör att jittret på USB signalen blir ändå mindre. Och detta helt utan några extra drivrutiner, bara plug n'pray. Quote
Guest Peo Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Det kritiska var att se till att inte datorn får agera masterklocka Härligt att höra att det finns tillverkare som har förstått vad det handlar om! Quote
Absolute Audio Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Härligt att höra att det finns tillverkare som har förstått vad det handlar om! Det kan ju vara så att många tillverkare är lite "bambi på hal is" när det kommer till digitalträsket. Många litar nog på andras kunskap och halvfabrikat för att få ihop sina mediaspelare. Då är det kul med ett företag som har all kompetens i huset som DCS även om prislappen för kompromisslöshet är stor. Och jag tror definitivt en svag källa hade gjort intrycket av PL-Audio's rum mycket mindre njutbart. Quote
Guest patrikcaesar Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Jag lyssnade en kort stund på mässan, har alltid varit otroligt förtjust i snabbheten i utopia serien, men inte diskanten i samma utsträckning. Har aldrig kunnat sätta fingret på det, men nu tyckte jag att detta är en högtalare med en homogenitet, snabbhet, lätthet som fick mig att känna att jag har hittat en högtalare som jag kan rekommendera om man nu inte gillar Vivid Audio. (as that would ever happen ) Jag tycker det är segt på tråden, var är alla intryck, bilder? Vem förutom jag fick uppleva detta? Motorsåg? En god vän tjöt av skratt när jag berättade att detta demades på mässan. Han ställde en fråga som kanske är lite underlig, men han undrade om det inte är billigare att köpa en motorsåg och starta upp den och höra den "live" Han frågade mig om jag njöt av detta då han kippade efter andan, han grät och tjöt och tackade mig för att jag hade lyft honom ur hans vanliga söndagsdepression. Hur många av er hörde detta? Patrik Quote
Käera Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 http://i217.photobucket.com/albums/cc6/Hug...sin/utopia1.jpg Jag tar och fyller på med mina få bilder i den här tråden, det blev tyvär inte så mycket fotande. Denna stativare från Focal imponerade som ingen annan Focal högtalare gjort på mej tidigare. Visst är ljudet fortfarande på den ljusare sidan, men med nya diskanten och så rätt matchning på elektroniksidan blir detta en upplevelse. Vi hade nöjet att få spela några medhavda spår och högtalaren skämde inte ut sej ett dugg trotts att vi verkligen försökte spelar svårare material. Väldigt mycket detaljer utan att förlora helheten och känslan. Ja dessa stativare skulle vara härligt att lyssna till,finns hos AC eller..?? någon som vet pris för skojs skull Quote
Timbre™ Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Den lilla TAD Reference One fick jag tyvärr inte möjlighet att lyssna på men väl se. Det var väldigt mycket samma klangkaraktär som golvmodellen men baskonerna fick arbeta med betydligt större utslag när vi kom fram till de tyngre avsnitten i musikprogrammet. Andrew Jones har ju en väl förankrad studiovana och uppenbarligen även goda demostrategier då exakt samma musikprogram presenterades över de två högtalarmodellerna. Utmärkt tillfälle till jämförelser och bl.a. Patricia Barber-inslaget hade man ju inte tackat nej till... - Finns den här upplagan att köpa... frågade en lyssnare i publiken och den frågan var väl berättigad. Quote
P-pan Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Ja dessa stativare skulle vara härligt att lyssna till,finns hos AC eller..?? någon som vet pris för skojs skull De dyker säkert upp hos AC. Om jag minns rätt så stod att läsa 86.000:- på prislappen. Till detta kan dock en investering för stativen tillkomma. Quote
RobRoy Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Det var väldigt mycket samma klangkaraktär som golvmodellen men baskonerna fick arbeta med betydligt större utslag när vi kom fram till de tyngre avsnitten i musikprogrammet. Andrew Jones har ju en väl förankrad studiovana och uppenbarligen även goda demostrategier då exakt samma musikprogram presenterades över de två högtalarmodellerna. Utmärkt tillfälle till jämförelser och bl.a. Patricia Barber-inslaget hade man ju inte tackat nej till... - Finns den här upplagan att köpa... frågade en lyssnare i publiken och den frågan var väl berättigad. Jag frågade också, och svaret jag fick var ja, de kommer att finnas att köpa. Priset skulle bli runt 300 000kr. Det var en väldigt bra högtalare, men de va fasen i saftigaste laget ändå.. Quote
Recommended Posts