SorenG Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Skulle behöva lite råd om vad som är bästa alternativet för ett par högtalare på 35kg som står på stavlimmad ekparket ovanpå sand över betong? För närvarande står de på orginalspikes på SD-skyddsbrikor som i sin tur står på en betongplatta under var högtalare. SD-brikorna flyger ut rätt snart då högtalarna nu agerar svajmaster... Funderar på att skaffa Soundcare superspikes och köra direkt på parketten. Bra eller dåligt? Något förslag på bättre lösning? Quote
Guest asimov66 Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Jag brukar (helt generellt) säga att hårt golv=mjuk koppling och tvärtom. I ditt fall skulle jag antingen säga SD fötter men då kan högtalarna bli lite ostadiga som du säkert märkt. Jag hade provat Superspikes, det blir stadigare men samtidigt om man använder spikes vid ett hårt underlag så riskerar vibrationerna studsa tillbaka i kabinettet. Med andra ord, det finns ingen superformel som passar alla. Quote
caddy Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Mitt golv är uppbyggt med betong,30mm ribbor och sedan trägolv så jag har en stor resonanslåda undertill. Jag är i byggbranchen och kom över ett ark steppisol 20mm som man anväder i bjälklag för stegljud, det är hårt packad skumgummi. Jag skar ut bitar lika stora som betongplattorocch ställde mina Audiovector Arrate med superspiks på platterna. Det blev ett par nya högtalare, ut i verkstaden och fixa en till min sub och det blev inte så mycket burr längre och fick skruva upp volymen på den. Här gjorde det nytta på detta golv, kanske värt att prova med mjukt och hårt underlag. Quote
toobs Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Skulle behöva lite råd om vad som är bästa alternativet för ett par högtalare på 35kg som står på stavlimmad ekparket ovanpå sand över betong? För närvarande står de på orginalspikes på SD-skyddsbrikor som i sin tur står på en betongplatta under var högtalare. SD-brikorna flyger ut rätt snart då högtalarna nu agerar svajmaster... Funderar på att skaffa Soundcare superspikes och köra direkt på parketten. Bra eller dåligt? Något förslag på bättre lösning? Hej, prova med en klump Bostik häftlera i varje hörn mellan högtalarna och betongklumpen. Jag tyckte att det gav en bas med mer känsla - mer Kött så att säga. Spikes gav djupare men odefinierad bas tyckte jag. Låter det bra så är det bra! Toobs Quote
Guest om.s Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Jeg har presis testet BDR pucks med stort hell under høyttalerene, der har man også mulighet å sette spikene rett i om man tester med BDR Pits, disse er nesten identistiske med puckene men er ikke gjennomgående gjengede. mvh Quote
Guest asimov66 Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Glömde nämna vad jag hade under SD fötterna, dvs granitskiva typ 8 cm tjock och något för att skydda golvet. Så om man ksall använda sd fötter under högtalare så skapa en stadig bas. Quote
Markus Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Själv har jag testat med lite olika sätt att få golvet att sluta spela med. Har ett parkettgolv på träbjälkar där jag har 2-kanalsanläggningen och parkett ovanpå betonggolv där jag har hemmabion. I två-kanalsanläggningen, (som är den enda där jag tar ljudet på allvar ;-)) har nu mina ganska stadiga högtalare, Audio Physic Caldera 2, stående på så kallade A.R.T. Q-Dampers.De kändes först som en skum tweak. De är gjorda av syntetisk grafit. De är små fyrkanter med metall ingjutet i mitten. I metallen finns en försänkning där man ställer spetsen på spikes-en. Varje liten Q-damper kostar ca 500 SEK st. Ganska dyra alltså. Men jag fick med en uppsättning när jag handlade kul ljud-prylar vid ett tidigare tillfälle. Och det låter riktigt bra. A.R.T. Q-Dampers sägs överföra rörelse/ljudenergin på ett optimalt sätt till golvet. Humbug? Vet ej, men det låter rent och bra. Till fronthögtalarna i hemmabion, ca 55 kg styck, har jag högtalarna stående på SD-fötter, som sedan ligger på en 20-kilos stenplatta. Denna stenplatta har jag sedan isolerat från golvet med egentillverkade dämpfötter, (4 st). Dessa är större till ytan än SD-fötterna. Denna tre-lagers dämpning har fått golvet att tystna samtidigt som jag tycker att högtalarna spelar klart renare. Inte minst basen har blivit bättre. (Klart bättre än med bara SD-kuddarna eller spikes). Och på bakhögtalarna har jag Soundcare superspikes. Jag följer alltså regeln, hårt golv-mjuk koppling och tvärt om. Det fungerar bra för mig. Quote
Guest Peo Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Testa finite elemente's "CeraPuc" om du kan låna dem nånstans. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 I två-kanalsanläggningen, (som är den enda där jag tar ljudet på allvar ;-)) har nu mina ganska stadiga högtalare, Audio Physic Caldera 2, stående på så kallade A.R.T. Q-Dampers.De kändes först som en skum tweak. De är gjorda av syntetisk grafit. De är små fyrkanter med metall ingjutet i mitten. I metallen finns en försänkning där man ställer spetsen på spikes-en. Varje liten Q-damper kostar ca 500 SEK st. Ganska dyra alltså. Men jag fick med en uppsättning när jag handlade kul ljud-prylar vid ett tidigare tillfälle. Och det låter riktigt bra. A.R.T. Q-Dampers sägs överföra rörelse/ljudenergin på ett optimalt sätt till golvet. Humbug? Vet ej, men det låter rent och bra. Det var just A.R.T. Q-dampers som öppnade mina öron för vad kopplingen till ett resonant trägolv kan betyda. Quote
Bebop Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Det var just A.R.T. Q-dampers som öppnade mina öron för vad kopplingen till ett resonant trägolv kan betyda. Jag missade dom. Jag var i kontakt med tillverkaren i Italien för någon månad sedan och uttryckte min önskan om att få köpa dessa "dampers". Svaret jag fick var något i stil med att dom inte tillverkas längre men att dom som köpt dom njuter i fulla drag av att de var ute i tid ... det framfördes dock med glimten i ögat. Quote
Leif Eriksson Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Jag har provat SD-fötter, spikes och superspikes, numera är det A.R.T. Q-dampers under Verity Audio Fidelio, jag fick dom med på köpet när jag köpte högtalarna. Som der ser ut så blir dom kvar. Quote
SorenG Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 Tack för alla tips! Lite att jaga runt efter och testa nu... Börjar med att koppla hårt mot betongplattan samt direkt mot parketten. Är det förresten någon som har erfarenhet av Ringmat Domes som Svalander säljer? Quote
Timbre™ Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 Jag missade dom. Jag var i kontakt med tillverkaren i Italien för någon månad sedan och uttryckte min önskan om att få köpa dessa "dampers". Svaret jag fick var något i stil med att dom inte tillverkas längre men att dom som köpt dom njuter i fulla drag av att de var ute i tid ... det framfördes dock med glimten i ögat. Kunde naturligtvis inte hålla mig utan gick vidare med A.R.T. Big Feet Limited Edition. Samma uppstramning men här blev det nästan för mycket av det goda vilket förmodligen berodde på att högtalarna lyftes upp en bra bit från golvet. Ljudbalansen blev i slankaste laget och varje centimeter spelar ju faktiskt roll för en golvanpassad högtalare. Quote
Danne75 Posted February 21, 2009 Posted February 21, 2009 Jag håller med Peo, prova Cerapucs! Använder dom under mina Vienna Mahler. Har parkett golv på betong och det funkar ypperligt, hela registret skärps och stramas upp. Har provat dom under ett par C2:or men där fanns inte så mycket att hämta, tror det har med den något speciella foten som sitter på den högtalaren. /Daniel. Quote
SorenG Posted February 23, 2009 Author Posted February 23, 2009 Är det någon handlare i Sverige som säljer Cerapucs? Quote
Guest om.s Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 Är det någon handlare i Sverige som säljer Cerapucs? Audio Concept kan sikkert hjelpe deg i Stockholm... mvh Quote
Guest Audio Concept Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 Det gör vi gärna. Ceraball, -puc och -base finns inne. Det går givetvis bra att låna dem först för att se om de har den effekt du söker. Resultatet brukar dock vara att de ofta hamnar under fler komponenter än man först hade tänkt sig. Mvh, Audio Concept ps. har inte hunnit att få ut dem på nya hemsidan - men strax. Quote
Käera Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 Är det någon handlare i Sverige som säljer Cerapucs? Bla annat AC eller Ljudmakarn i Sthlm finns nog en uppsjö Använder Ceraball själv med mässings brickor under ståendes på parkett med btg under,kan vara värt att prova med olika mtr under Quote
Recommended Posts