Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så var det äntligen dags för den länge efterlängtade Euphoniaträffen hos Audio Concept och Likki, Robert och Gunnar.

Fredagen den 13 brukar anses som en otursdag för den som är lite vidskeplig.

Men den här gången var alla goda krafter på vår sida, vilket ni kommer att se.

Vi var 27 st som samlades för en helkväll och endast en avbokning vars plats snabbt fylldes av en tillresande gäst.

IMG_9970.jpg

Det stora lyssningsrummet var fyllt till sista plats.

Kvällen inleddes med att Robert hälsade välkommen och presenterade det späckade programmet.

Men innan det var dags att sätta igång så måste magen få sitt och torra strupar släckas.

En läcker buffé var uppdukad och kvällen till ära bjöds på utsökt öl från Nynäshamn Ångbryggeri.

Min välkylda lager bar det passande namnet Landsort.

Calm

Posted

En sådan här träff ger mycket mer än att bara lyssna och se på utrustning.

Att träffa likasinnade ger nya inputs och ideér om hur man kan utveckla sitt system och kunskapsnivån är mycket hög det kan jag lova.

Här lite mingelbilder:

IMG_9937.jpg

Här kvällens initiativtagare Kent i livligt samspråk med Jorma.

Tyckte mig se att det utbyttes kort.

Kan det vara en uppgradering på gång?

IMG_9935.jpg

Här Eliot och P-pan säkert i samspråk om kameravinklar och ljussättning.

Det fotograferades en hel del under kvällen och jag ser verkligen fram emot fotoproffsens bilder.

I avvaktan på det får ni hålla tillgodo med mina.

Calm

Posted

Så till programmet.

Kvällen inleddes med lysande föreläsning över jazzbasens historia, från tubabasen till Charlie Hadens fria basspel.

Vår ciceron var Thomas som på ett utomordentligt sätt förklarade skillnaderna i spelstilar allt från 1927 och fram till våra dagar.

IMG_9953.jpg

Tror och hoppas att spellistan kommer att läggas ut på något sätt.

Calm

Posted

Förra bilden avslöjar lite av kvällens system som får väl anses vara yppersta världsklass.

IMG_9932.jpg

Om vi börjar från vänster ser vi Weiss Minerva som ny dac-standard för 24/192 med överföring från datorn via Firewire.

I mitten Bridge Audio Laboratory, Balabo - combon som vi som besöker Audio Concept regelbundet ser som standard numera. :D

Ovanför denna Pierre Lurne skivspelare med för kvällen Europapremiär på Dynavectors XV 1-ST pickup.

Längst till höger Boulder 1021 CD-spelare och under den ett Manley-steg som fick tjänstgöra som RIAA.

IMG_9938.jpg

IMG_9945.jpg

Calm

Posted

Så var det dags för nästa presentation.

Hitflugen från Frankrike en livs levande representant från Focal, Pierre, som på ett förtjänstfullt sätt presenterade dessa giganter. Grande Utopia EM.

IMG_9963.jpg

IMG_9964.jpg

De här högtalarna är verkligen bjässar. Men de kan faktiskt anpassas genom de ca 1000 inställningsmöjlighterna till att spela lika i rum från 20 kvm till över flera hundra kvadratmeter.

Calm

Posted

Hur lät det då?

Pierre spelade några väl utvalda stycken och man kan bara konstatera att det låter otroligt bra.

Enda problemet är att tillvändningen är ganska snabb och att man lätt jämför sitt eget system med dessa mångmiljon musiktransfusionsmaskiner.

För vad de faktiskt gör är att överföra ren musik.

Efter denna demo var det dags för spel av medlemmarnas egna medhavda plattor både CD och vinyl.

Kvällen avslutades på närliggande restaurang, med asiatiska fläktar.

IMG_9980.jpg

Stämningen var på topp.

IMG_9981.jpg

Maten , ölet och vinet smakade extra gott efter en sådan här musikalisk högtid.

Än en gång tack till värdarna och initiativtagaren och alla övriga inblandade.

Ser redan fram emot nästa träff.

Calm

ps. beklagar mina bristande fotografiska färdigheter.

Posted
mångmiljon musiktransfusionsmaskiner.

:D:app:

Vilklet härligt destillat, calm! Inte dumt att få det som inledning. Nu ser man fram emot detaljerna.

Men vad var det för öl?

Posted
:D:app:

Vilklet härligt destillat, calm! Inte dumt att få det som inledning. Nu ser man fram emot detaljerna.

Men vad var det för öl?

Det var god öl förstås :D ... eller jag tror det i alla fall :?:

Eftersom jag körde bil fick jag nöja mig med en torr pappersvariant av dryckjomen.

EuphoniatrffACFeb090295.jpg

Omdömet från övriga var - Väldigt god öl, vem gör den här ?

EuphoniatrffACFeb090293.jpg

Den fanns olika varianter så de personliga smakerna kunde uppfyllas.

Posted

Som komplement till min föregående bild ser vi lite action :)

focal2.jpg

...med Calm strategiskt placerad på första raden med kameran redo ...

Posted

Var på två mässor idag Sön, först på mässan på Sheraton, lite mindre folk idag än i går Lörd enligt uppgift. Jag tror att mina förväntningar var lite för höga, hört pratet om få utställare med supertungt..TAD kom jag inte in på för tredje året i rad, var en liten kö med 10 talet personer som väntade, ställde mig snällt i kön..biljett..va ? du måstre ha biljett för att lyssna ! Jaha, var får jag tag på biljett..finns inga.. nähä..hur skall man då kunna lyssna ? det går inte..men ni spelar ju, ja för dom som har biljett, får jag en biljett då ! Nu kommer pudelns kärns...Biljetterna tog slut igår (Lör)..men jag var inte här igår...Av antalet som stod i kö har jag svårt att tro att det blev fullt i rummet, för antagligen har väl en del som fick biljett igår fått förhinder idag..Men lyssna fick jag inte...Och det var vät antagligen det rummet som var supertungt .

Men en vacker dag kanske jag får höra TAD..

Övrigt var det välljudande..men tungt..nja, sisådär..få utsällare, lite besviken..

Den andra mässan var på Kungsholmen, behövdes ingen biljett..prata om mkt folk, fullr på undervåningen samt att Likki hade fullt upp på övervåningen...

Audio Consept lät överlägset bättre en Sheraton (OBS: Har inte hört TAD)

Lite orolig blir jag för Sthlms mässans framtid..Hoppas bara att det här var en formsvacka..för att endast ha ett plan med utställare i en miljonstad...Hoppas att min oro är obefogad..

Posted

Eftersom jag körde bil fick jag nöja mig med en torr pappersvariant av dryckjomen.

EuphoniatrffACFeb090295.jpg

EuphoniatrffACFeb090293.jpg

Riktigt, riktigt god..bara så du vet :D

Posted
Riktigt, riktigt god..bara så du vet :D

OK, den kommer tydligen från Nynäshamns Ångvryggeri

Namnet Bedarö Bitter kommer från den ö som ligger utanför Nynäshamns hamn. Ölet är bryggeriets stora produkt och är av typen överjäst bitter ale. En bitter är oftast torrare än den rundare pale alen men i övrigt är de mycket närbesläktade. Ölet är jäst i öppna tankar och färdigjäst på fat med en alkoholhalt på 4,5 vol%.

Zalve, vad står det på displayn i denna bild? :cool:

Posted
Lite orolig blir jag för Sthlms mässans framtid..Hoppas bara att det här var en formsvacka..för att endast ha ett plan med utställare i en miljonstad...Hoppas att min oro är obefogad..

Det där med biljetter tycker jag också är ett ofog, Kent_n. Kan förstå att man vill göra en bra presentation, men det brukar ju fungera med vanligt kösystem ...

Jag hoppas också att din oro är obefogad om framtida mässor. Vi får väl se hur det ser ut framöver i München och på hemmaplan i Malmö under hösten. Jag läste någonstans att det var rätt så stort manfall även på CES i Las Vegas. Många tomma bås sedan utställare dragit sig tillbaka. Dessvärre kan det bli mer av den varan i finanskrisens spår.

Det verkar dock vara en liten trend att dom tyngre butikerna gör egna utställningar. Audio Concept är ett exempel, HiFi-Stället i Göteborg under Arken, Peak Consult likaså (en ny spelning om några veckor), OJCO, Helsingborg 21 mars, Marten Centre ... Jag tror faktiskt att det blir mer och mer så.

Även i min bransch söker vi oss ifrån de stora mässorna och gör mer riktade mässor där man kan möta sin kundgrupp mer direkt.

Posted

Sett ur ett besökarperspektiv är det trevligt med ett samprojekt som detta. Får naturligtvis inte bli alltför spritt över stan för då urvattnas själva huvudmässan.

Under Arken-helgen så var jag på fyra ytterligare ställen i Göteborg. Hifi-Stället, Marten, Kenneth och Wilson-demon på Elite hotell.

Det borde funnits förutsättningar för några ytterligare ställen i Stockholm också, finns ju fler butiker som har ett bra sortiment som jag saknade på mässan.

Lördagen var nästan klaustrofobisk. Lika mycket besökare som förra Sheratonmässan på hälften av ytan.

Ljudmässigt lyckat. Återkommer i annan tråd med intryck och bilder.

Calm

Posted
Lördagen var nästan klaustrofobisk. Lika mycket besökare som förra Sheratonmässan på hälften av ytan.

Ljudmässigt lyckat. Återkommer i annan tråd med intryck och bilder.

Mässupplevelser kan ju också ha med den egna personliga hifivandringen och lyssningsvanorna att göra. För femton år sedan tyckte jag att det var otroligt kul att tränga in i fullpackade rum och gå över så mycket hifi det bara var möjligt. Idag kommer tveksamheten redan när jag kikar in i ett överfyllt demorum och till slut blir det cafeterian som lockar mest. En mässtrategi kan ju vara att man som besökare koncentrerar sig på en till tre utställare och istället köra grundliga genomlyssningar från olika positioner på skilda publikstolar. Har en stark känsla av att de småskaliga mässarrangemangen är på stark frammarch i Sverige och trevnadsfaktorn har onekligen bättre förutsättningar. Andrew Jones, Ultimate Sound & Music & TAD hade god kontroll på beökarantalet vid sina demonstrationer och här passar det bra med ett par MarkLevinson-monoblock som förmedlar musik från hårddisklagrade filer. Besökare som dessutom har rutin på att lyssna och sitta still under pågående demo kan mycket väl vara en bidragande orsak till de positiva omdömen som många lyssnare lämnade beträffande denna TAD/MarkLevinson-demo. Den primära svårigheten för många mässbesökare var kanske främst att slinka in genom dörren?

highend13.JPG

Posted
Mässupplevelser kan ju också ha med den egna personliga hifivandringen och lyssningsvanorna att göra. För femton år sedan tyckte jag att det var otroligt kul att tränga in i fullpackade rum och gå över så mycket hifi det bara var möjligt. Idag kommer tveksamheten redan när jag kikar in i ett överfyllt demorum och till slut blir det cafeterian som lockar mest.

Jag hoppas du fick bättre kaffe på annat ställe :D

Personligen tror jag bara att en "smal" mässa leder till att besökarna blir besvikna, mycket pga av att det ständigt är fullt i alla rum.

Jag läste nåt i stil med att man nu skulle kunna ha tid att lyssna på de flesta systemen i lugn och ro,,,

Det var inte min iakttagelse under mässan.

Posted

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACFeb090295.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACFeb090293.jpg

Nynäshamns ångbrygeri har helt klart Sveriges godaste öl. Finns oxå en Indianviken pale-alé och en sotholmen stout om jag inte minns fel. Har spenderat några kvällar på bärsaklubben i Nynäs som tillhör bryggeriet. Förut hade dom mottot - vi brygger, vi dricker och säljer det som blir över :D

Posted
Nynäshamns ångbrygeri har helt klart Sveriges godaste öl. Finns oxå en Indianviken pale-alé och en sotholmen stout om jag inte minns fel. Har spenderat några kvällar på bärsaklubben i Nynäs som tillhör bryggeriet. Förut hade dom mottot - vi brygger, vi dricker och säljer det som blir över :D

Håller med detta var ett utomordentligt gott öl som även en inbiten vindrickare kan uppskatta.

Själv lät jag en Landsorts-lager fukta min torra strupe.

Inga eftervärkningar mer än en mycket god sinnesstämning, infann tämligen snart! :app::mm:

Calm

Posted
Mässupplevelser kan ju också ha med den egna personliga hifivandringen och lyssningsvanorna att göra. För femton år sedan tyckte jag att det var otroligt kul att tränga in i fullpackade rum och gå över så mycket hifi det bara var möjligt. Idag kommer tveksamheten redan när jag kikar in i ett överfyllt demorum och till slut blir det cafeterian som lockar mest. En mässtrategi kan ju vara att man som besökare koncentrerar sig på en till tre utställare och istället köra grundliga genomlyssningar från olika positioner på skilda publikstolar. Har en stark känsla av att de småskaliga mässarrangemangen är på stark frammarch i Sverige och trevnadsfaktorn har onekligen bättre förutsättningar. Andrew Jones, Ultimate Sound & Music & TAD hade god kontroll på beökarantalet vid sina demonstrationer och här passar det bra med ett par MarkLevinson-monoblock som förmedlar musik från hårddisklagrade filer. Besökare som dessutom har rutin på att lyssna och sitta still under pågående demo kan mycket väl vara en bidragande orsak till de positiva omdömen som många lyssnare lämnade beträffande denna TAD/MarkLevinson-demo. Den primära svårigheten för många mässbesökare var kanske främst att slinka in genom dörren?

highend13.JPG

Vad stod Mac Pro:n för i sammanhanget? musikserver eller?

Posted
Vad stod Mac Pro:n för i sammanhanget? musikserver eller?

Ja, den agerade musikserver med en solidstate-hårddisk för operativsystem(windows) och musikfiler.

Posted
Så var det dags för nästa presentation.

Hitflugen från Frankrike en livs levande representant från Focal, Pierre, som på ett förtjänstfullt sätt presenterade dessa giganter. Grande Utopia EM.

IMG_9963.jpg

IMG_9964.jpg

De här högtalarna är verkligen bjässar. Men de kan faktiskt anpassas genom de ca 1000 inställningsmöjlighterna till att spela lika i rum från 20 kvm till över flera hundra kvadratmeter.

Calm

Jaha ja, nu var ytterligare ett euphoniamöte klart, denna gång återigen hos Audio Consept på Kungsholmen. Som vanligt tänkte jag säga var det otroligt välarrangerat från hifi till tilltugg, intresanta människor, tack Robert, Likki och Gunnar.

Undertecknad pratade med Pierre (bild ovan) en stund, han var representanten från Focal, var jag därimot inte visste var att han var bästa kompis med Keith Richard gitarisst i Stones som han föresten arrangerat konsertarna för i Australien och om jag minns rätt även Europa,,appropå band nämde han Mettalicka plus en hel drös stora band till, samt att han var musiker, spelade gitarr-bas- blåsinstrument.Undertecknad stiod där med hakan hängade vid knäna ungefär och frågade var han gjorde på Kungsholmen med 27 st hurtiga svenskar ? Jag älskar musik o ljudet från Focal blev svaret..duger bra för undertecknad, för bra lät det milt utryckt..