Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nya skivor med Josefine Cronholm:

• String Swing med Søren Siegumfeldt och Josefine Cronholm - Red Shoes
  • Josefine Cronholm - Natsange, Nightsongs.

Denna gång rör det sig om andras musik och texter. Den första skivan verkar mycket spännande :mm: Josefine blev belönad med Jazz in Sweden 2003. Då med skivorna Hotell Paradise och Wild Garden i bagaget. Den senare var hennes debutskiva.

Mer finns att läsa om de nya skivorna på:

Sweden Music Shop

Bra pris på skivorna där också.

/Mattias :)

Guest krelle
Posted

Tack Mattias! Josefine är en favorit, måste beställa dessa 2 skivor på direkten......mvh Krelle

Guest Zalve
Posted

Hoppas det är nån form av vokalist/pianist-jazz :app:

Guest krelle
Posted

Jag tycker wild garden är den bästa av de två soloplattorna. Hon har oxå varit med på Marylin Mazurs senaste skiva. Det är jazz men musiken blir aldrig enformig ( som Norah Jones mfl) utan varierar sig. Hittade en liten notis om henne:

Landets senaste sångfynd! Hon tycks kunna rita vilka melodilinjer hon vill - utan att briljera eller gå till överdrift. Själv säger Josefine Cronholm att hon gör "enkel" musik, låtar som inte bygger på mängder av ackord utan som sakta växa fram ur en kärna av lika delar luft och toner. Mycket välförtjänt är hon också utsedd till Jazz i Sverige-artist 2003. Josefine Cronholm sång, Fleming Agerskov trumpet och flygelhorn, Henrik Sundh piano, Thommy Andersson bas och Lisbeth Diers Slagverk. Entré 100 kr, studerande fri entré.

Gruppen som kompar heter Ibis......mvh Krelle

Guest krelle
Posted

Glömde ju att nämna att ljudet på speciellt Wild Garden är ypperligt.......mvh Krelle

Posted
Landets senaste sångfynd! Hon tycks kunna rita vilka melodilinjer hon vill - utan att briljera eller gå till överdrift. Själv säger Josefine Cronholm att hon gör "enkel" musik, låtar som inte bygger på mängder av ackord utan som sakta växa fram ur en kärna av lika delar luft och toner. Mycket välförtjänt är hon också utsedd till Jazz i Sverige-artist 2003. Josefine Cronholm sång, Fleming Agerskov trumpet och flygelhorn, Henrik Sundh piano, Thommy Andersson bas och Lisbeth Diers Slagverk. Entré 100 kr, studerande fri entré.

Bra beskrivning av hennes musik. Enkelheten är ett signum, inga överdrifter eller mängder av ackord.

Zalve, vet inte om det är din kaka. Vi får lyssna lite :)

K-man, tror detta passar dig och din "multimusiksmak" :mm:

Krelle, Kul att du gillar henne.

Råkade dra iväg en beställning på den ena innan jag såg den andra nya plattan. Så det lär bli en till beställning....

/Mattias

Posted

Min favoritskiva med Josefine hittils är precis som Krelle skivan: Wild garden

g32766dwe8t.jpg

Det är som nämts hennes debutplatta och den är bra inspelad och med bra dynamik. Bakom skivan står det Danska skivbolaget Stunt records. Nummer 1232.

Den finns också på Sweden Music Shop för en billig penning.

/Mattias

Posted

Hotell Paradise är min enda erfarenhet av Josefin. Mycket bra skiva med en lekfull blandning av trolsk jazz och visor. Genomsyras av lekfullhet och musikalitet. På några ställern spelas det fel, men på ett sätt så det blir rätt. Min enda anmärkning är ett par inspelningsartefakter i en överigt bra produktion. Kan vara mitt ex som är fel på. Lyssna på gittarmicken på spår 2 och det konstiga plonket på covern av true colors... Någon som har andra erfarenheter av sagda skiva?

mvh,

/M

Posted

bak2.jpg

Angående skivan Josefine Cronholm - Natsange, Nightsongs

Detta rör sig inte om en ny skiva, som jag tidigare trodde. Den släpptes år 2000 (eller 2001?). Det verkar alltså vara innan Josefines skivor med Ibis.

Lyssnat en smula och de första spåren är lovande ;)

/Mattias