plundin™ Posted February 17, 2009 Posted February 17, 2009 Jag gillar verkligen den Ferrariröda kullören på Grande Utopia! /ptr Quote
eliot Posted February 17, 2009 Posted February 17, 2009 Vår engagerade föreläsare Thomas Gluck var stundtals riktigt snabb medan vi satt som klistrade på våra platser Quote
Zalve Posted February 17, 2009 Posted February 17, 2009 Vår engagerade föreläsare Thomas Gluck var stundtals riktigt snabb medan vi satt som klistrade på våra platser För den platsen fick man sitta stilla länge Quote
eliot Posted February 17, 2009 Posted February 17, 2009 Här är vi alla samlade när vi lyssnar på Thomas som nu håller sig lite stilla Quote
calle_jr Posted February 18, 2009 Posted February 18, 2009 Äntligen kan jag se alla bilder! Det fanns en del möjligheter i denna demo. Fantastisk många fina saker. Det riktiga kraftverket fanns annars långt tidigare i kedjan. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACFeb090299.jpg Audience's Adept Response Detta ser ut att vara den största modellen aR12, eller är det en nyhet Quote
calm Posted February 18, 2009 Posted February 18, 2009 Ett av de rum som innehöll vanlig "folk hifi" dvs sådant som inom rimliga gränser kan amorteras i en livstid, var Svanårummet på Audio Concept. Jag tillbringade några timmar där på lördagen, som diskjockey, ivrigt påhejad av en musikintresserad publik. Focal Scala känns precis som namnet en nedtrappad version av Grand Utopia. Samma grepp i diskant och mellanregister, men naturligtvis inte samma basdjup som den mycket större modellen, Utopia. Tycker att högtalarkaraktären går igen även i den nu släppta stativaren som P.L. Audio demade på mässan. Övrig utrustning från McIntosh och Boulder. Detta lät riktigt bra och jag förstog att Pierre från Focal fastnade rejält för ljudet i Svanårummet, trots att han borde vara van att höra dessa högtalare. Calm Quote
P-pan Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 Äntligen kan jag se alla bilder! Det fanns en del möjligheter i denna demo. Fantastisk många fina saker. Detta ser ut att vara den största modellen aR12, eller är det en nyhet Jag tror inte att det är några större nyheter i den här aR12:an. Jag vill minnas att det finns en variant till som har någon bokstav på slutet av modellbeteckningen men vad det är för skillnader ska jag låta vara osagt, kanske Robert kan svara på frågan ? För den nyfikne finns Här en recension från Stereophile att läsa om just aR12 . Quote
P-pan Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 HighEnd på Södra Agnegatan 29 Mera välljudsförmedling ... Då var det dags att tömma av de bilder som hör till själva mässdelen hos Audioconcept så... ... häng gärna med bland rattar & metallband ... Quote
P-pan Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 Vi kan ju börja i ett av de mindre rummen men som ger intrycket av att vara desto större ljudmässigt. Ett av Svanå Miljö Teknik lämnat sigill. Jag måste nog säga att varje gång jag träder in i ett akustikbehandlat rum, likt detta, så infinner sig en lätt sakral känsla. Men eftersom här inte finns någon orgel av ren fysisk art så får väl dessa i stället underhålla med ljuva toner. NerScalad Utopi(a) Kudde som extra akustikåtgärd är aldrig fel Quote
minesota Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Jag tittade in i efterhand och fick mig en demo av den stora MBL och Focal riggen. MBL:Otroligt luftigt. Högtalarna försvinner fullkomligt ur ljudbilden och det finns inte en tillstymelse till hårdhet och andra beskaffenheter som gör mig lyssningstrött. Instrument får en behaglig klang och samtidigt som ljudbilden är STOR får man en otroligt fin positionering och djup av scenen. För mig som gillar jazz musik och en del avskalad S-songwriter tilltalar denna anlägning mig otroligt mycket. Focal: Man blir nästan lite rädd när man sätter sig framför dessa monster och inser vilken energi dom är kapabla att trycka in i rummet. Ljudbilden är även här magnifikt stor och vällavägd. Detaljrikedomen i basen är fantastiskt och man får ett mycket homogen ljudbild om än såklart en mer riktad presentation av framför allt kortare ljud som exempelvis kontrabaspel högre upp i oktaverna. Vad som verkligen tilltalade mig var energin i diskanten som var OTROLIG. I avklingningen i pianotonerna finns innerligheten, karaktären och energin närvarande så länge ljudet finns kvar. Det har jag aldrig upplevt innan på detta sätt. Vi testade lite kort att byta mellan Boulder som signalkälla och den fyrdelade dCS källan. Focalerna byglades föressten om för att korrigeras för respektive. Det fanns en del skildnader men tiden med dem var för kort för att bilda sig någon omfattande uppfattning. Boulder fick dock min röst just då. Fantastiska musikmaskiner. Därtill får man själv tillfälle att byta skiva, känna på kontrollerna och uppleva dessa mer intimt vilket är fantastiskt. Tack Audio Concept. Härligt reportage från HighEnd-högborgen i Stockholm ... men hur lät det? Någon som kan beskriva ljudupplevelsen? Quote
calle_jr Posted February 21, 2009 Posted February 21, 2009 Tack för det. Även Focal Scala inger förtroende. Den ser trevlig ut. Focal-frälsta har såklart redan sett denna: http://www.grande-utopia-em.com/ Bra fakta om Grande Utopia på komponentnivå och videon visar klipp från tillverkningsprocessen. Quote
P-pan Posted February 21, 2009 Author Posted February 21, 2009 Då var vi åter ett med cyberspace. Det uppstod krångel med nätverkskort och trådlösa signalöverföringar här hemma men nu är det åter kontakt med hjälp av fysisk lina, känns tryggt med en hederlig kabelkoppling :cool: Eftersom visningar och små mässor av det här slaget ger möjlighet till en stor mångfald av tillverkare så är det sällan svårt att finna något som passar den egna smaken. Kanske inte alltid så kul med "torrdemo" men man finner ju som oftast alltid något som behagar det emotionella. Bösendorfer VC 2 sida vid sida med Eben. Önskar man ytterligare finish av träarbetet så föreslår jag ett par av dessa Sonus Faber Elipsa Tillsätt endast en skog med rör och du har skönsång för lång tid framöver. Jag är inte så hemma på det här med rör men det som vi ser i förgrunden är nog baksidan av en Manley stingray Ytterligare ett alternativ för de med lite större budget ... YG ipod ...fast med K så blir det inga förvirringar och märkeskorsningar YG Kipod ... snart tillbaka ... efter en ... Måste ha lite förfriskningar känner jag Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Vi lämnar det lite tystlåtna produkterna för en stund och koncentrerar oss lite på en producent med ett mycket välspelande sortiment. Inte så svårt att gissa namnet på den här tillverkaren antar jag Quote
Guest om.s Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Focal Scala.... Detta lät riktigt bra och jag förstog att Pierre från Focal fastnade rejält för ljudet i Svanårummet, trots att han borde vara van att höra dessa högtalare. Calm Jeg hadde noen minutter i det rummet med Pierre på fredagen og lyttet til noen låter og han gav vel egentlig klart uttrykk for at Scala var hans personlige favoritt, dog var vi enige om at det kunne värt spennende å testet en viss annen elektronikk på de, han med erfaringen, og jeg med tanken på den kombinasjonen... ..... mvh Quote
calm Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Jeg hadde noen minutter i det rummet med Pierre på fredagen og lyttet til noen låter og han gav vel egentlig klart uttrykk for at Scala var hans personlige favoritt, dog var vi enige om at det kunne värt spennende å testet en viss annen elektronikk på de, han med erfaringen, og jeg med tanken på den kombinasjonen... ..... mvh Spännande! Kan det t.ex. röra sig om vissa japaner? Eller är det något helt annat? Calm Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 MBL's övre produktlinje har ju dokumenterats väl här på forumet men eftersom denna setup var en av två mycket fina anläggningar som demades denna minimässa så tror jag att ni tål ytterligare några bilder. MBL Reference Line Transport 1622A & Dac 1611F Det ligger verkligen en gedigen kvalité känsla i det tunga locket på transporten. Quote
Guest om.s Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Spännande! Kan det t.ex. röra sig om vissa japaner? Eller är det något helt annat? Calm Jo han nevnte visst at noe Japanskt skulle väre "a match made in heaven" med Scala ... mvh Quote
Guest Audio Concept Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 MBL's övre produktline har ju dokumenterats väl här på forumet men eftersom denna setup var en av två mycket fina anläggningar som demades denna minimässa så tror jag att ni tål ytterligre några bilder. MBL Reference Line Transport 1622A & Dac 1611 F http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...End20090375.jpg http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...End20090377.jpg Det ligger verkligen en gedigen kvalité känsla i det tunga locket på transporten. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...End20090378.jpg Pga allt annat som presenterades förra helgen så fick vi inte tid att fokusera specifikt på dessa produkter, men detta är faktiskt något av det bästa som har hänt på denna sidan av millennieskiftet. DAC'en är välkänd av oss men när man matchar den med nya multiformatspelaren 1622A - och spelar högupplöst material så nås nya höjder. Kom gärna in och provlyssna - ta med eget material..... :-) Mvh, Audio Concept Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Samtliga signaler tas naturligtvis omhand av Der Vorverstärker 6010 D Som med god hjälp av dessa monster på 90 kg / st ... ...får högtalarna Reference Line 101 att sjunga ut rejält. Det blev många närbilder märker jag så vi kanske ska backa lite så att ni som inte var med under helgen får ett lite bättre perspektiv över det hela. Eftersom jag tycker minesotas beskrivning av ljudåtergivningen i denna anläggning är väl överänsstämmande med min egen så hoppas jag det är okej att klippa in hans tidigare inlägg i tråden ... Otroligt luftigt. Högtalarna försvinner fullkomligt ur ljudbilden och det finns inte en tillstymelse till hårdhet och andra beskaffenheter som gör mig lyssningstrött. Instrument får en behaglig klang och samtidigt som ljudbilden är STOR får man en otroligt fin positionering och djup av scenen. För mig som gillar jazz musik och en del avskalad S-songwriter tilltalar denna anlägning mig otroligt mycket. Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Vi lämnar de stora demo(nernas) uppställningar för ett tag och tittar lite på det övriga som fanns till åskådning. Det finns totalt 4 st lyssningsrum hos AudioConcept och det här är nog det rum jag gillar bäst. Dels för att rummet har "normal" storlek, att jämföra med normala vardagsrum, och dels för att det inte finns allt för mycket akustikprylar på väggar och tak. Det blir m.a.o en bra hemmahosvemsomhelst referens redan vid butikslyssning. Under mässan huserade här en representant från Electrocompaniet som b.l.a demade deras nya och första högtalare... Prelude En nätt liten 2,5 vägs golvare med 2 st 6,5-tums basar och en 1-tums diskant. MDF används som material till kabinettet och basporten är riktad bakåt. Fåtöljen som Charles Eames en gång ritade är riktigt skön att sitta i. I alla fall när utsikten är som här nedan Quote
calle_jr Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Som med god hjälp av dessa monster på 90 kg / st ... http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...End20090385.jpg Rejält med ström ser jag - dubbla nätisar Quote
Timbre™ Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Samtliga signaler tas naturligtvis omhand av Der Vorverstärker 6010 D http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...End20090379.jpg Namnet på förförstärkaren ger ett lite kaxigt intryck :cool: - eller är det bara jag som uppfattar det så... Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Namnet på förförstärkaren ger ett lite kaxigt intryck :cool: - eller är det bara jag som uppfattar det så... Jo, jag kan nog hålla med om det. Det låter lite som "bestämd artikel" Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Rejält med ström ser jag - dubbla nätisar Kanske behövs för att ordentligt fylla burkarna på insidan med kraft. Enligt uppgift så ska värmeutvecklingen dock inte vara särskilt plågsam. Quote
Timbre™ Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Det låter lite som "bestämd artikel" Dubbelt budskap... Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Eftersom vi ändå snubblat tillbaka på MBL så kan jag visa att det inte bara är Focal som levererar högblanka ljudburkar. MBL Noble Line 116 En säkerligen välmatchad högtalare till elektroniken i samma modelrange. MBL's Noble Line 7008, integrerade förstärkare & Cd'n 1531 Bänken kommer från Finite Elemente och ingår i deras Modul-serie. Återigen något som borde ha hög WAF Quote
Guest Audio Concept Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 P-PAN DER FOTOGRAF Tror du kvalificerar till titeln numera..... :-) Grymma bilder! Mvh, Audio Concept Quote
P-pan Posted February 22, 2009 Author Posted February 22, 2009 Det är väldigt mycket fokus på design och noggrannhet hos AudioConcept. T.o.m belysningen ... Har strömrening ... ... eller är det voltomvandling kanske Man har nattbelysning ... ...till den egna korvkiosken ... ... och massor av tilltugg för ljudsugna besökare. Jag tänkte försöka återfå mitt privatliv (sambon upplyste om att jag hade ett före mässan) och i.om det rundar jag av den här mässbevakningen hos AudioConcept. Det har varit en intesiv period i mitt lilla Hi-Fi liv så jag skulle vilja tacka min kära sambo för allt från lån av kameran, min själviska tid framför datorn och inte minst för alla sent fixade nattmackor. Utan henne hade det inte blivit mycket till bildtråd från min sida... :kiss: Men den här skuggan dyker säkert upp igen ... Så tills dess ... ha det så bra. Quote
K-man Posted February 22, 2009 Posted February 22, 2009 Härligt P-pan! ..och även jag tackar dig och din sambo för detta! ..ocjh har vi tur kanske vi träffas på fredag? Än en gång, kanonförmedling!!!! \\K-man Quote
Recommended Posts