Jump to content

Acapella 5th Ave II & Edge NL-12


calle_jr

Recommended Posts

En första setup

Jag kopplar inledningsvis upp Pinnarna med mina egna förstärkare och rummet fylls med klanger i en tonalt välbalanserad återgivning. De har en naturlig klang, där röster och intrument låter som de ska, och även placeringen av ljudkällor känns rätt vilket är imponerande. Vid högre volymer med lite svårare musik låter toppen mer behagligt än de flesta andra högtalare jag hört, och jag kan tänka mig att de skarpaste diskantljuden rundas av en del på vägen till öronen pga elementkonfigurationen. Trots det tycker jag att mikrodetaljer och övertoner som jag är van att höra finns med. De har inte riktigt den snabbhet, kraft och dynamik jag är van vid från Acapellas större modeller och från mina egna högtalare för den delen. Jag tänker att det kan bero på elektronikmatchning, men vem vet? Jag behöver mer tid att sätta mig in i högtalarna, och gärna lite specar.

Jag gillar träarbetet på kabinettet. Det är äkta och ser också så ut med en levande karaktär. Terminalerna sitter väldigt dumt till, i nederkant och i princip under kabinettet. De tar bara spadar eller möjligen går det att få dit även en naken kabel. Inledningsvis ställer jag upp Pinnarna helt och hållet på känn, och jag har inget annat än egen erfarenhet och känsla att gå på. Rummet är 3.60x7.30m2, och jag hittar bästa placering med 0.70m till sidovägg och 1.80m till bakvägg. Högtalarna är 107cm höga och ruterformade med planmåtten 26x32cm, och de väger 23kg/st. Placeringen som Alfred Rudolf valt vid sin demo i München kunde gett en fingervisning, men konferensrummet på Hifideluxe var väldigt stort.

DSC_1816-.JPG DSC_1809-.JPG DSC_1821-.JPG

Från vänster: Terminaler, koaxialelement, basport i botten

Man behöver absolut inte sitta framåtlutad i en lyssningsfåtölj och lyssna koncentrerat. Tvärtom, 5th Ave II gör sig bäst som sällskapshögtalare, raffinerade sådana. Att lyssna till när man är flera samlade i rummet, eller om man ligger och läser en bok.

DSC_1854-.JPG

DSC_1828-.JPG

DSC_1931-.JPG

 

Jag får så småningom reda på lite specifikationer via Hermann WintersAcapella, och känsligheten 88dB/W/m tyder på att jag inte framkallat högtalarnas potential med de rörförstärkare jag använt (Cayin 860, 2x38W triod / 2x70W UL, 8ohm). Konstruktionen är en Helmholz resonator, med två identiska 18cm koaxialelement som specialgjorts av Seas för Acapella (filter 6dB/oktav).

Tanken klarnar att jag måste hitta på nå't.

   
 
Link to comment
Share on other sites

En andra setup

Ett trevligt ljudminne från en annan mässa är när Avalon-högtalare kopplats upp med Edge-elektronik på Arken i Göteborg. Så när jag fick se att Patric Caesar har ett Edge-slutsteg stående i sitt showroom på Limhamn var saken biff. Han väntade på ett matchande försteg och jag fick chansen att låna slutsteget ett tag. Jag visste vad som fanns i slutsteget och hade fått en indikation på hur det lät från Arken. Det var därför med spänning och förväntan jag närapå knäckte ryggen när jag bar hem Edge NL-12. Planen var förstås att koppla Edge till Pinnarna.

Edge Electronics startades 1987 av Tom Maker. Det finns en rad för- och slutstegselektronik i sortimentet, men även integrerade förstärkare, cd-spelare och strömrenare. Allt är solid state, och man riktar sig både till stereo- och flerkanalsanvändare. Det mest iögonenfallande är förstås deras Reference NL monoblock, med två pyramidformade chassin per kanal, 800W / 8ohm och en vikt på 100kg/chassi!

Men även NL-12 är en kraftfull best i sammanhanget, med 300 kraftfulla Watt per kanal i 8ohm. Den blir inte speciellt varm, och jag förmodar att den arbetar i klass AB (Edge's huvudkvarter ligger idag i Cape Coral, Florida).

Nu får 5th Ave II en helt annan kraft, och det finns inte längre någon återhållsamhet eller kompression i dynamikomfånget. Med Pinnarna finns det inget direktljud, så återgivningen är helt beroende av rummet och högtalar-placering. Efter en dos av Scythian Suite känner man sig som en nyplockad ungersk gås. Jag skakar på näbbet och lägger på Adagio d'Albinoni och den laddade känslan späds på. Det låter bra, men Satchmo får mig på bättre humör i dialog med Mr Bing (when you swing). Ett ljudklot tecknas upp i rummet. Storlek på och placering av ljudklotet styrs av högtalarplacering. Rumskänslan förstärks respektive försvagas beroende av var man väljer sin lyssningsplats. Även när högtalarna var placerade ganska långt fram i rummet låg ljudbilden längre bort, bakom högtalarna. Det tydliga ljudklotet har sitt centrum perfekt placerat mellan högtalarna, men något bakom dem.

DSC_1911-.JPG DSC_1909-.JPG

Jag tänker återigen på det här med hur vi lyssnar och vad vi lyssnar efter; upplösning, tonal balans, perspektiv, dynamik, timing, sammanhållning, musikalitet osv. Nu ska jag inte uttrycka det som att 5th Ave II gör allt detta som ingen annan, men jag tycker Acapella har hittat en mycket bra kompromiss där högtalarna når långt med alla dessa egenskaper. Många högtalare i denna klass är bättre på enskilda egenskaper, men Pinnarna snittar väldigt högt.

Vikten av Edge NL-12 är påfallande 48kg, och även om den solida aluminiumlådan med kraftiga flänsar utgör en del, så hyser innandömet två bastanta transformatorer som tynger till.
DSC_1885-.JPG

DSC_1915-.JPG

DSC_1910-.JPG

DSC_1917-.JPG

DSC_1921-.JPG

 

Förstärkarna i Edges NL-serie har laserstyrd bias, och det man vid en snabb titt tar för audiorör när man lyfter på locket är lasrarna, som även de har separerats till respektive kanal. Dessa 630nm-lasrar direktstyr transistor-kretsarna. Ingångarna är av RCA-typ och de kraftiga högtalarterminalerna är avsedda för spadar eller naken kabel.

DSC_1881-.JPG DSC_1916-.JPG DSC_1918-.JPG

Enbart min inledningsvis totala ovisshet om specifikationer för 5th Ave II gjorde det nödvändigt att prova med andra förstärkare. Men det var inte bara de enklaste elektriska förutsättningarna som drev på mig att prova med annat förstärkeri, utan även mer subtila matchningsfrågor och kanske mest av allt för att kunna skapa mig en mer objektiv bild av högtalarna. Tillfället att prova med Edge NL-12 var perfekt. NL-12 tar tydligt befäl. Med en fullkomlig kontroll, som tydligast märks i basen, låter 5th Ave II lättare och med ett bättre rinn. Jag har haft ett antal förstärkare i mitt system, men ingen som spelat med sådan samtidig kraft och finess. Det spelar väldigt bra ihop, ett mjukt och behagligt ljud med mycket detaljer men lite avrundat i diskanten, aldrig skarpt eller påträngande.

Ibland vill man ha två system :)

DSC_1924-.JPG DSC_1924-.JPGDSC_1924-.JPGDSC_1924-.JPG

     
 
Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning

Acapella Audio Arts 5th Ave II är en segmenthögtalare, gjord för ett segment. Men den riktar sig till ett brett segment. Man kan ta bort den koncentrerade ensamlyssnaren som sitter i närfält å ena sidan, och heavy-duty-bombastlyssnaren som eftersträvar en stark fysisk upplevelse å andra sidan. Då har man kvar segmentet som kan förälska sig i 5th Ave II.

Vad Edge NL-12 beträffar har jag ännu svagare limiteringar. Det är ett slutsteg som skulle falla ännu fler på läppen. Som vanligt faller nog 300B-gänget bort, och allt vad det innebär i form av begränsat högtalarutbud. Jag vill helst kombinera Edge NL-12 med ett rörförsteg av bättre snitt (eller möjligen Edges eget försteg). Egentligen med vilken högtalare som helst, och speciellt med de krävande och trögdrivna typerna där det har ännu färre konkurrenter.

 

DSC_1884-.JPG
Pris/prestanda är ett svårt och väldigt subjektivt mätetal. Om apparat 1 är dubbelt så bra som apparat 2 kan det ju ge en fingervisning. Men om skillnaden är 20%, 10% eller 5%? Skillnaden i DNA mellan människor och apor är bara några procent, och prestandan man får i de sista procenten kan vara ganska betydande. Det är mycket hög kvalitet på båda produkterna, men det finns många bra konkurrenter i prisklasserna. De som gillar MBL och andra rundstrålande system kommer även gilla detta.

Det kommer enligt uppgift från Acapella komma ett reflektortillbehör som ersätter frontskydden och riktar en del av direktljudet mot lyssnaren. Det ska bli intressant att se om dessa kommer visas i München i maj.

DSC_1838-.JPG Tekniska data

Högtalare:

Typ:

Känslighet:

Mått:

Vikt:

Pris:

Förstärkare:

Typ:

Uteffekt:

Ingångsimpedans:

Utgångsimpedans:

Mått BxDxH:

Vikt:

Pris:

Acapella Audio Arts 5th Ave II

Helmholz resonator

88dB/W/m, 4ohm

1070x260x320mm

23kg

70.000:-

Edge NL-12

Slutsteg i dual-mono-konstruktion

med laserstyrt utgångssteg.

2x300W / 8 ohm

30 kohm

0.025 ohm

375x475x225mm

48kg

155.000:-

Fotnot: Tack till PL Audio och Patric Caesar för lån av Edge och High-fi Consult för lån av 5th Ave, samt Herman Winters på Acapella för input.

DSC_1928-.JPGDSC_1319-.JPGDSC_0412-.JPGDSC_1926-.JPG

 
Link to comment
Share on other sites

System vid lyssningstillfällen

DSC_1879-.JPG

Drivverk: Kuzma Stabi Reference

Tonarm: Kuzma 4Point

Pickup: Lyra Skala

Förstärkare: EAR864B & Edge NL-12 samt Cayin 860

Signalkablar: Nordost Valhalla rca

Högtalarkablar: Audioquest Volcano SB

Högtalare: Acapella 5th Ave II, Silverline Grandeur MkII och Audiodata Soutien 2

Nätkablar: Nordost Valhalla, Brahma och Signalcable Magic Power

Nätlist: Audio Agile Line 1 parallellt med PS Audio Noise Harvester

Bänk: DIY

Lyssningsrummet är 3,6x7.3x2.4m och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan. Rummet är något akustiskt behandlat med 4st 800x1200 dacronplattor, 4st 600x600 Vicoustic diffusorer i tak, 4st kvartvågspipor och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och kanter. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och bokhyllor.  
Vill du veta mer?

Hemsidor: Acapella Audio Arts

Edge Electronics

Återförsäljare:

High-fi Consult

PL Audio

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...