Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag tillhör en av dem som alltid kör utan dammskydd på mina högtalare. Hur gör ni andra får att dammtorka elementen?

Har själv ingen bra idé utan brukar mest blåsa lite försiktigt då o då.

Posted
Nu använder jag spagettidammskydd men kör ändå över baffeln med försiktiga dammvippedrag emellanåt.

Ibland kan damer vara ett större hot än damm... :D

Hm Sonus Faber mao hehe

Posted

Angående Spagettidammskyddet.

En polare till mig slog ut en framtand när han skulle sträcka ut och sätta skyddet på plats på sina SOnus Faber. Det tycker jag är galet roligt så här i efterhand. Snacka om livsfarlig produkt :-)

Posted
Angående Spagettidammskyddet.

En polare till mig slog ut en framtand när han skulle sträcka ut och sätta skyddet på plats på sina SOnus Faber. Det tycker jag är galet roligt så här i efterhand. Snacka om livsfarlig produkt :-)

Musik kanske skall lidas fram men där kan vara ett osäkert moment :) om man inte har

plockat av och hanterat lasagneplattorna på ett tag.

Posted

Jag har för det mesta dammskydden på av estetiska skäl. Gillar inte att ha elementen synliga. Dynaudio rekommenderar att man skall köra utan skydd vid kritisk lyssning, vilket jag gör då och då. Skillnaderna är inte stora men dom finns.

Dammar sällan av själva elementen. De ser alltid rena ut, men när jag gör det, så kör jag med strutsvippan.

Guest asimov66
Posted

Jag blåser av mitt damm som samlas manuellt. Har skydden på när jag inte lyssnar och av när jag lyssnar, blir en dramatisk skillnad. Mer än vad man kan tro och mer än det någonsin varit med andra högtalarskydd.

Posted
Har skydden på när jag inte lyssnar och av när jag lyssnar, blir en dramatisk skillnad. Mer än vad man kan tro och mer än det någonsin varit med andra högtalarskydd.

Det borde inte vara så men jag föredrar Amati och Guarneri med dammskydden på både estetiskt och ljudmässigt (det handlar säkert om självsuggestion... :)).

Posted
Det borde inte vara så men jag föredrar Amati och Guarneri med dammskydden på både estetiskt och ljudmässigt (det handlar säkert om självsuggestion... :)).

Kör på samma sätt med "fronterna på", på mina Amati Anniversario, tycker att det blir en mer mjuk och diffuserad ljudbild, som jag gillar.

När det gäller dammning så är det strutsfjädervippan som gäller fullt ut.

Calm

Posted

Skydden får sitta på. Visst är det skillnad om man tar av skydden men inte tillräckligt jämfört med det estetiska ..

Annars går det väl att använda en mjuk dammtrasa eller vippa på elementen. Det ska de väl tåla ..

Posted

Inga fronter här. Högtalarna blir fulare med dem på. Men framför allt låter det sämre. Rejält sämre. Instängd och odefinierat - framför allt i basen.

Använder srutsvippa för dammning. Längst in i "tulpanen" används en mjuk "mirakeltrasa". Funkar bra.

:) /Jörgen G

Posted

Har fast monterad perforerad metall framför diskant och mellanregister, tyg framför basen. Hör ingen skillnad om jag tar av tyget framför basen. Och med tanke på basens fysik borde det inte påverka med tyg framför den, men borde påverka mer framför diskanten/mellanregister, eller?

Dammar själv med strutsvippan!

Calle B

Posted
Har fast monterad perforerad metall framför diskant och mellanregister, tyg framför basen. Hör ingen skillnad om jag tar av tyget framför basen. Och med tanke på basens fysik borde det inte påverka med tyg framför den, men borde påverka mer framför diskanten/mellanregister, eller?

Dammar själv med strutsvippan!

Calle B

Beror nog lite på högtalare hur mycket det påverkar. Basen är nog det som påverkas minst, i vart fall det nedre registret. Diskanten är ju mer direktverkande och där påverkar dammskyddet något, även på mellanregistret. Det jag kan märka är inte så mycket "mer eller mindre" diskant eller mellanregister, utan snarare ljudbild, framför allt ljudbredd. Skyddet ger också en något varmare klang, precis som Calm är inne på. Men som sagt, det skiljer mellan högtalare.

Avalons högtalare är konstruerade för att ha grillen på. Där får man en direkt obalans mellan registren enligt dom själva.

Posted
Avalons högtalare är konstruerade för att ha grillen på. Där får man en direkt obalans mellan registren enligt dom själva.

Jag har sedan jag köpte Avalon Ascendant har jag haft grillen på. Jag har blivit uppmana av bekanta att prova lyssna in mej några veckor med grillarna av, men dom åker på väldigt fort. Håller helt med om obalans där framför allt diskanten blir verkligen påträngande. Avalon's grill är ju också försedd med dämpmatta överallt utom just där elementen sitter för att minska spridningen i sidled.

Annars så håller jag med om att grill av brukar låta bäst.

Posted
Jag har sedan jag köpte Avalon Ascendant har jag haft grillen på. Jag har blivit uppmana av bekanta att prova lyssna in mej några veckor med grillarna av, men dom åker på väldigt fort. Håller helt med om obalans där framför allt diskanten blir verkligen påträngande. Avalon's grill är ju också försedd med dämpmatta överallt utom just där elementen sitter för att minska spridningen i sidled.

Annars så håller jag med om att grill av brukar låta bäst.

Mina 801 nautilus e så jvla fula med skydd på så de måste vara av. Dock har jag alltid "gallret" för diskanten på. Har iofs inte utforskat om ljudet blir sämre/bättre, återkommer med info ang det.

Posted
Mina 801 nautilus e så jvla fula med skydd på så de måste vara av. Dock har jag alltid "gallret" för diskanten på. Har iofs inte utforskat om ljudet blir sämre/bättre, återkommer med info ang det.

Tycker att färgen på mellanregisterkevlaren är så läcker att det skulle kännas fel med kamouflage... :cool: :)

Posted

Det får vara listiga dammkorn om de skall lyckas klamra sig fast vid 15" Nautilusbas :D

Posted
Det får vara listiga dammkorn om de skall lyckas klamra sig fast vid 15" Nautilusbas :D

Haha, jo du har förvisso rätt. Men man e ju lite pedantisk emmelanåt och vill hjälpa det stackars elementet :)

Posted

Mina Infinity Renaissance 90 har man listigt nog konstruerat så de låter bäst med fronarna monterade så här är det damfritt... =).

Tur det för dammtorkning av bandelement lockar lite sådär faktiskt.....