Jump to content

Renoverar en skivspelare


Absolute Audio

Recommended Posts

EMT 927 och 930 är avsamma typ som Thoren TD124, alltså med steghjul. Jag känner väl till dessa tre spelare och jag anser att dom rumblar lite för mycket. EMT 927 och 930 är två kraftigt byggda spelare med tung tallrik och en jättemotor med kraftiga mellanhjul.

Link to comment
Share on other sites

sony-tts3000-9.jpg

Materialvalet för plinten föll på björkplywood som är ett vanligt byggmaterial för skivspelare. Och jag kan verkligen förstå varför när man knackar på ett par ihoplimmade skivor. Det blir en mysig distinkt ton som dör ut direkt. Om jag mäter med RTA i min Iphone så har den en enormt bredbandig klang med en peak runt 1khz. Jämnfört med en aluminiumbit kan jag tänka mej har en klang som inte sprider så många hz och peakar på en betydligt högre frekvens, dock inte sagt att en bit aluminium inte kan låta bra som skivspelare.

Link to comment
Share on other sites

Så brutalt läcker!!

Har sett att Highfidelity har den som referense när de provar div utrustning. Och det måste man ju kalla en långlivad referens.

Korrekt! En SP10 Mk II inngår ochså i samlingen. Ennu äldre och mera nostalgisk är en renoverad Garrad 301. Har ochså haft en TD 124 men den er solgt.

Här SP 10 innbygd i hemgjort plint med FOS. Armen är en Fidelity Research FR64s och pickupen en Ortofon SPU Gold.

SP10%20first%20setup.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Korrekt! En SP10 Mk II inngår ochså i samlingen. Ennu äldre och mera nostalgisk är en renoverad Garrad 301. Har ochså haft en TD 124 men den er solgt.

Här SP 10 innbygd i hemgjort plint med FOS. Armen är en Fidelity Research FR64s och pickupen en Ortofon SPU Gold.

http://www.soundimage.dk/images/SP10%20first%20setup.jpg

Riktigt snyggt Jan! Någon dag ska jag ha en sådan, men med vintage ska man aldrig brådska. Förr eller senare dyker det alltid upp något :app:

sony-tts3000-10.jpg

Däremot diy projekt bör det finnas en takt som tar en lite framåt hela tiden, så länge det känns roligt. En plint har sågats till av björkplywood och här syns att all elektronik får plats.

Link to comment
Share on other sites

sony-tts3000-14.jpg

Det blir träslaget valnöt som får pryda spelaren :mm: Och även sidorna ska kläds. Så det kommer inte vara någon som helst synlig plywoodkant till vissa personers glädje :D

:diss: Dock så kommer det dröja ett tag innan arbetet kan fortskrida. Jag försökte nämligen borra ett 9.9mm hål genom handen idag :diss: Men kom bara halvägs. Så jag ska läka några dagar innan jag kan gå på't igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Handen håller på att läka och jag har pysslat ihop nätdelen till spelaren.

MEN.... :o

Nu ska Kansas karaktär provas på största allvar. :D

Det står en Technics SP-10 mk2 och spelar Steely Dan i vardagsrummet!! Behöver jag säga att det låter bra :?:

Kommer Sonyn bli färdig eller för alltid ett dåligt samvete?? Tanken är att inget jobb med Technicsen förens Sonyn är färdig. Vi får se, nu börjar det svåra jobbet med faneéring vilket är kul men tålamodsprövande.

Bilder kommer....

Link to comment
Share on other sites

Emille-kpe-1.jpg

Hittils har P-Pan's gamla pro-ject phonobox fått tjänstgöra som Riaa. Men nu så har det innhandlats ett riaa med lite mer.... glöd :mm:

Emillé KPE-1 är ett gamalt rör-riaa från 90-talet som fortfarande har myckat att ge. När väl rören stått och myst till sej någon timme så skulle man nog kunna säga att Emillén fullkomligt pulveriserar Pro-jecten på alla parametrar.

Detta är egentligen den första riktiga rör komponenten jag använder. I Audio Aero Cap så sitter det ju bara små buffertrör som bara tillför lite lite värme. Men med detta riaa så är det en enorm värme, ett magiskt mellanregister och en luftig diskant. Me även en bas som känns realistisk då jag är van med bas från rörtopp. Jag har faktiskt blivit liiiite rör frälst. Snart så ska det öppnas upp och titta vad det sitter för rör....

Link to comment
Share on other sites

Men med detta riaa så är det en enorm värme, ett magiskt mellanregister och en luftig diskant. Me även en bas som känns realistisk då jag är van med bas från rörtopp. Jag har faktiskt blivit liiiite rör frälst. Snart så ska det öppnas upp och titta vad det sitter för rör....

Jag tippar på Sovtek... :cool: :D

Link to comment
Share on other sites

Emillé! Det var spännande och oväntat.

Jag tippar på Sovtek...

Jag tippar på JJ, och det är väl 50-50 vem som får rätt :)

det kommer inte vara någon som helst synlig plywoodkant till vissa personers glädje :D

Inte min, men jag vet att de finns :D

Link to comment
Share on other sites

sp10-1.jpg

Technics SP-10 mkII i standard SR plint. :mm:

Spelaren är inte helt "Mint" start/stop knappen är ur funktion vilket är rätt vanligt på dessa, men det kan oxå vara en SR moddning då den startar och stannar på den vita knappen vid tonarmen. Lampan till stroboskopet är trasig. Ena hörnet har använts som avställningsyta för centrumvikten vilket lämnat sina märken. Men detta är små problem i det stora hela.

Tonarmen är en moddad/slaktad SME 3012-R som många håller som en favorit än idag. Ska försöka hitta de saknade delarna så den blir komplett igen. En tonarmslyft, stödarm & antiskateingvikt saknas.

Centrumvikten i mässning är en egen snabbskapelse då centrumpluggen bara är 5mm och en skivas hål minst 7mm. Denna är gjord med en kona från 5-7mm som centrerar skivan.

Detta var bara ett litet instick i Sony TTS renoverar tråden. :blush Nu ska allt jobb gå åt till att få ordning på sonyn.

Link to comment
Share on other sites

SR köpte många skivspelare från Technics som monterades i en låda på en vagn med stora hjul. På SR kopplade man bort start/stopp knappen på skivpelare och istället hade man en remote knapp on/off på PFL förstärkaren som sitter till vänster om skivpelaren. På vagnens baksida sitter det bl.a en multikontakt för remoten som i andra änden kopplades till en motsvarande på det analoga ljudbordet. Det gjorde man för att på så vis kunna starta eller stoppa skivspelaren så fort man lyfter regeln.

Link to comment
Share on other sites

SR köpte många skivspelare från Technics som monterades i en låda på en vagn med stora hjul. På SR kopplade man bort start/stopp knappen på skivpelare och istället hade man en remote knapp on/off på PFL förstärkaren som sitter till vänster om skivpelaren. På vagnens baksida sitter det bl.a en multikontakt för remoten som i andra änden kopplades till en motsvarande på det analoga ljudbordet. Det gjorde man för att på så vis kunna starta eller stoppa skivspelaren så fort man lyfter regeln.

Just det, jag har sätt den där remoten på Ebay. Jag ska försöka hitta någon elektronik kunnig person som kan återställa spelaren och även byta de elektronikkomponenter som åldras. Och sedan ett par droppar olja i lagret så borde den gå 30år till. Finns en Engelsk sida som heter Sound Hifi och har en diger lista på allt som ska gås igenom innan skivspelaren funkar i närheten av tillverkarens spec.

Link to comment
Share on other sites

Just det, jag har sätt den där remoten på Ebay. Jag ska försöka hitta någon elektronik kunnig person som kan återställa spelaren och även byta de elektronikkomponenter som åldras. Och sedan ett par droppar olja i lagret så borde den gå 30år till. Finns en Engelsk sida som heter Sound Hifi och har en diger lista på allt som ska gås igenom innan skivspelaren funkar i närheten av tillverkarens spec.

Jag har en likadan skivspelare som har skadats under transporten. Nu funkar den 100%. Jag har även bett om att koppla bort alla "onödiga" knappar så som huvudströmsbrytaren och start/stopp knappen som installerades av SR. Skivspelaren återställd till ursprungliga skicket. Nackdelen är att RIAA steget inte fungerar längre då den matas via SR:s anordning som inte finns längre. Men kanske en tube-box kan installeras i lådan!?

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen är att RIAA steget inte fungerar längre då den matas via SR:s anordning som inte finns längre
Det ska du inte vara speciellt ledsen för. Den inbyggda Riaa´:n är ändå ingen höjdare. Jag har skaffat en annan lös förstärkare till min skivspelare.
Link to comment
Share on other sites

Det ska du inte vara speciellt ledsen för. Den inbyggda Riaa´:n är ändå ingen höjdare. Jag har skaffat en annan lös förstärkare till min skivspelare.

Jag måste hålla med om att det SR riaa jag har låter ganska tråkigt, matchar billigare riaa-steg men inget för att gräva fram magin i spåren :)

Kul att du fått ihop SP10:an adi6606, och så smånging om vill jag gärna ha reda på vem som fixa till den eftersom jag oxå har lite el-jobb jag måste leja bort på min spelare.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste hålla med om att det SR riaa jag har låter ganska tråkigt, matchar billigare riaa-steg men inget för att gräva fram magin i spåren :)

Kul att du fått ihop SP10:an adi6606, och så smånging om vill jag gärna ha reda på vem som fixa till den eftersom jag oxå har lite el-jobb jag måste leja bort på min spelare.

Skivspelaren ska hämtas i helgen. Tyckte väl att det var ngt. fel med pluggen, lite väl tunn. Den måste jag också skaffa. Kanske du Kansas kan tillverka en till?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med era mitt pinnar på skivtallriken? Min pinne är lite tunnare än vanligt för att man ska kunna centrera skivor som är något ocentrerad. (excentriska kanske det ska heta).

Ganska smart eftersom en excentrisk platta påverkar både hastighet och HTA. Men är det inte svårt att lägga vinylen rätt med ögonmått?

Min pinne ser ut att vara helt standard, och vissa nya skivor måste man t.o.m trycka till lite för att få på plats.

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte svårt att lägga vinylen rätt med ögonmått?

Nja lite pyssligt är det nog allt. Jag har en skiva med Stan Kenton från 1963 "Kenton Nova". Den är extremt excentrisk och jag spelade över den till en CDR för att slippa hålla på med fnulet varje gång jag vill spela skivan. "Kenton Nova" en mycket bra skiva som går i bossa takt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...