Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är ju mycket intresserad av skivspelarkonstruktion och håller på och bygger själv. Min skivspelare är byggd efter det som anses rätt idag dvs remdrift, inverterat lager osv....

Men jag har börjat intressera mej för vintage och vad konstruktörerna kämpade med för problem förr i tiden. Finns det något att lära? Utvecklingen går ju framåt sägs det.... mendans skivtallriken går runt runt :D

LP1.jpg

Är det någon som känner igen denna skivspelare från slutet av 60-talet??

Posted

sony-tts3000-2.jpg

Så här ser hela spelaren ut :)

Denna har stått på Sveriges radio och är försett med en modifierad SME 3009. I plinten sitter också ett riaa-steg med ett vred för stereo eller mono och ett för vilken frekvens du vill skära uppåt.

Posted
Denna har stått på Sveriges radio och är försett med en modifierad SME 3009. I plinten sitter också ett riaa-steg med ett vred för stereo eller mono och ett för vilken frekvens du vill skära uppåt.

Vi har kanske lyssnat på den här svarven när det serverades Tio i Topp eller Kvällstoppen... :?::)

Posted
Vi har kanske lyssnat på den här svarven när det serverades Tio i Topp eller Kvällstoppen... :?::)

Det är ju inte helt omöjligt :D

Men vad jag har förstått så har SR haft ett rätt stort lager med proffsspelare typ Technics SP-10(min lilla drömdrive) och EMT 930.

Denna spelare anses vara den första spelaren med servostyrning av motorn. Dock fortfarande remdriven.

Posted

Nä, jag tror mer på Bertil Perrolf ... var det, Skivor till Kaffet ... eller kakor i konvolutet ? :D

Posted
Snickarglädje??

Ramen är knappast något att skryta med. Och den är definitivt inte orginal.

Mer detaljer Kansas :mm: ... PMP...

......"Pimp my Player" .

Posted
Är det någon som känner igen denna skivspelare från slutet av 60-talet??
Mmm jag har en sådan men inte ombyggd. Jag tror att jag köpte den 1971 med originalarm PUA 286. Armen sålde jag tyvärr och nu sitter det en Rabco SL8E på spelaren. Den här spelaren utnämndes till "state of art" av Absolute Sound då på sin tid.
Posted
Det där kan du nog få till något exotiskt och tillika välljudande av! :mm:

Vad är det som sitter snett åt vänster bakom tonarmsfästet :?:

:D

sony-tts3000-4.jpg

Det var en cylinder som stoppade tallriken, och styrdes från denna blåa knappen. Den vita knappen var av och på.

Posted
Mmm jag har en sådan men inte ombyggd. Jag tror att jag köpte den 1971 med originalarm PUA 286. Armen sålde jag tyvärr och nu sitter det en Rabco SL8E på spelaren. Den här spelaren utnämndes till "state of art" av Absolute Sound då på sin tid.

sony-tts3000.jpg

Kul!! Använder du spelaren idag eller samlar du gamla skivspelare??

Visst hade det varit kul med tonarmen oxå.... men det är inget jag kommer att försöka hitta. Men den modifierade SME armen kommer nog inte att monteras tillbaka....

State of the Art i Absolute Sound låter ju riktigt fint :D Och det var ju en ny teknik med servostyrning för att få ner ojämnheter i hastigheten (Om man bortser från Thorens pantent från 20-talet :blush ). Denna teknik kritiserades ju senare för att man kompenserar för något som redan hänt. Tycker ändå det är spännande att försöka med nya tekniska lösningar för att komma till rätta med problem istället för att överdimensionera (dock brukar överdimesionering vinna i hifi-djungeln :evil: :cool: )

Posted
Jodå! :mm: En Sony TTS-3000. (Försökte mej på en gissningstävling, men råkade döpa bildfilerna till skivspelarens namn :blush )

Det var enklare än så, det går ju att läsa på bild 2

Posted

sony-tts3000-5.jpg

Detta är SR riaa't som följde med. Finns vred för mono eller stereo. Andra vredet ställer man vid vilken frekvens den ska skära 4, 5.6, 8, 11.2 eller 15khz. Varför man just valt dessa frekvenser skulle vara kul att veta för 5.6khz låter ju inte som en slump. Har tyvär inte en Pick-up bra nog att utvärdera riaa't ordentligt men det lät helt klart hyggligt.

Posted

Jag använder min spelare än idag. Men jag funderar faktiskt på att sätta den i ett fundament av sten eller något annat stumt. Jag har fått byta den lilla glimlampan till stroboskopet så den lyser med grönt sken. Rumble i skivspelaren är -78dB NARTB vägt. Jag har också en service manual som man på den tiden kunde beställa gratis från Sony. Jag har också en Thoren TD124 MkII som jag tycker är snyggare, men den rumblar mera.

Posted
Men vad jag har förstått så har SR haft ett rätt stort lager med proffsspelare typ Technics SP-10(min lilla drömdrive) och EMT 930.

SP-10:an var väl den epokens mest ouppnåeliga dröm. Direktdrift i stilren form med möjligheter att expandera till en SP-100s och då satt man med ett rejält sektionsindelat vinylpaket.

sl1000obsid2.jpg

Vi vanligt dödliga utanför studios och kontaktnät fick kompensera med direktdriven Pioneerspelare och det gick ju också bra. Är lite osäker på modellbeteckningen men den användes flitigt i flera år.

Posted
Jag använder min spelare än idag. Men jag funderar faktiskt på att sätta den i ett fundament av sten eller något annat stumt.

Trevligt, precis så jag tänker. :)

Dock blir det inte sten, men den tanken fanns oxå. Likaså Corian som nu kommer under massa nya namn t.ex formica.

Posted
SP-10:an var väl den epokens mest ouppnåeliga dröm. Direktdrift i stilren form med möjligheter att expandera till en SP-100s och då satt man med ett rejält sektionsindelat vinylpaket.

Så brutalt läcker!!

SP-10or av MKII kan betinga reäla summor på ebay, och jag har faktiskt förlorat några budgivningar :blush .

Har sett att Highfidelity har den som referense när de provar div utrustning. Och det måste man ju kalla en långlivad referens. Direkt drivet har ju länge varit utdömt i medier men underground finns det många fastbitna. Även DJ spelaren SL-1200 har en hängiven skara freaks som menar att den kan moddas till en riktig high-end spelare. Vilket brukar mötas av häftiga åsiktsstormar av inbitna Linn fans som tycker dom redan dödat den draken.

Posted

Varför är det så? Jag tror att det är med tanke på att frekvensomfånget i en FM sändning inte är högre än 16KHz.

Posted
Jag äger faktiskt en sådan Technics med originalarm. Jag gillar Technics SP 10 bättre än EMT 948.

"You lucky bastard" som Monty Python säger :D Vi får se om det blir tillfälle att slå till på en SP10 någongång, för det är ju helt klart en klassiker. Men det finns ju många andra DD-TT av hög klass, Denon har ju gjort många fina med DP-100M i spetsen har jag för mej.

Posted
"You lucky bastard" som Monty Python säger :D Vi får se om det blir tillfälle att slå till på en SP10 någongång, för det är ju helt klart en klassiker. Men det finns ju många andra DD-TT av hög klass, Denon har ju gjort många fina med DP-100M i spetsen har jag för mej.

Här har ni min favorit. Det var en sådan till salu i DK för lite sedan. Jag missade den p g a slarv, men jag har inte gett upp än. Den används som referensspelare i HiFi World som dammat av direktdrivna spelare och dom menar också att deras underlägsenhet mot remdrivna är kraftigt överdrivna.

KenwoodL07D.jpg

Nya verket från Brinkman, som heter Oasis, är en direktdriven spelare, så möjligen kommer dom tillbaka.

Mellan 1998-2002 hade jag en Technics SP-25 med två titanarmar. Den var också fin. Spelar nu hos en musikrecensent som "aldrig" kommer att byta bort den, säger han.

Posted
Här har ni min favorit. Det var en sådan till salu i DK för lite sedan. Jag missade den p g a slarv, men jag har inte gett upp än. Den används som referensspelare i HiFi World som dammat av direktdrivna spelare och dom menar också att deras underlägsenhet mot remdrivna är kraftigt överdrivna.

Nya verket från Brinkman, som heter Oasis, är en direktdriven spelare, så möjligen kommer dom tillbaka.

Mellan 1998-2002 hade jag en Technics SP-25 med två titanarmar. Den var också fin. Spelar nu hos en musikrecensent som "aldrig" kommer att byta bort den, säger han.

Kenwood spelaren är ju bara för snygg. Lycka till i jakten. Kul att en så tung aktör som Brinkman börjar titta på direktdrivet, det blir lite mer officiellt acceptabelt då. Lika så Grand Prix Audio Monaco är ju en uber-high-end spelare med direktdrift.

1107gp.1.jpg

Varför just SP-10 lockar mej är pga att jag får labba med plint & tonarm till ett syveränt driverk. Vilket gör driverks-konstuktion lättare med ribban satt högt. Även om jag nog kommer fortsätta med remdrift.

Posted

sony-tts3000-8.jpg

Dax att börja tänka på en plint!

Plinten skall vara riktigt stabil, det är först och det viktigaste. Men den får gärna rymma all elektronik oxå, utan att tumma på stabilitet och tyngd. Plan B är att bygga en separat hus för elektroniken som inte sitter fast i driven.

Återstår att se vilken väg det blir....

Posted
Varför är det så? Jag tror att det är med tanke på att frekvensomfånget i en FM sändning inte är högre än 16KHz.

Stegen är nära delbara med 2^0.5. Lämpliga steg, jämför med bländartal inom optiken.