Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Imorgon kommer elektrikern och ska byta central ocg jag går här med ångest som heter duga.

Idag har jag inga problem med elstörningar(knäpp,brumm etc),Kör med ojordade uttag från 1970 med allt vad det innebär,använder Supras grendosa och elsnören.

Om jag nu vill dra in "ren el" från egen säkring till Hifi´n,kan jag råka ut för problem med brum och andra störningar som inte fanns förut.

Tanken är att dra in en kabel från egen säkring till ett utanpåliggande uttag vid stereon.

Kan denna operation tillföra saker som jag inte känner till eller är det bara av godo????

Patrik

Posted
Hej!

Imorgon kommer elektrikern och ska byta central ocg jag går här med ångest som heter duga.

Idag har jag inga problem med elstörningar(knäpp,brumm etc),Kör med ojordade uttag från 1970 med allt vad det innebär,använder Supras grendosa och elsnören.

Om jag nu vill dra in "ren el" från egen säkring till Hifi´n,kan jag råka ut för problem med brum och andra störningar som inte fanns förut.

Tanken är att dra in en kabel från egen säkring till ett utanpåliggande uttag vid stereon.

Kan denna operation tillföra saker som jag inte känner till eller är det bara av godo????

Patrik

Nej det borde ju inte medföra några problem alls. Passa på att få jordat på en gång och en ordentligt överdimensionerad enkardelig kabel.

Posted
Nej det borde ju inte medföra några problem alls. Passa på att få jordat på en gång och en ordentligt överdimensionerad enkardelig kabel.

Jag kan också bekräfta vad Underspell säger. Det Du också bör göra är att försöka se till att fasen Du drar ut till din anläggning är så ren som möjligt. Om kylen och frysen (vars motorer går relativt frekvent) ligger på den fasen Du drar ut, så kan ju dessa bytas mot spisen som går mer sällan och inte ger samma störningar om ens några. Samma sak om Du har gamla lysrör eller tyristorer som också kan läggas om på någon av de andra 2 faserna. Helt ren kan Du inte få den. Elektrikerna måste fördela hushållets elslukare på olika faser och då räcker det inte med 2. Det är heller inget problem.

När det gäller jordning, så är jag inte så säker på att Du får jorda endast en lina. Möjligen är det OK om den ligger utanpå väggen. Det finns andra på forumet som vet bättre besked om detta. Om du använder sökmotorn, så finns det också tidigare trådar i ämnet.

Posted
Vill man jorda ett uttag i ett rum, så måste ALL el, även takbelysning mm. jordas. Att bara jorda ett uttag är olagligt.

Ja det stämmer! all el måste vara jordad i ett rum, att blanda kan dessutom innebära stora faror!

Men annars tror jag inte det kommer vara till någon nackdel att byter central och får en egen "hifisäkring" tvärtom!

Jag hade sett till och få en jordfelsbrytare instalerad också, fast jag har svårt och tro att en elektriker sätter en ny central utan det idag!