Jump to content

Euphonia West Coast Reunion


Timbre™

Recommended Posts

Hamnkvarter och saltvattenshifi... :cool: :)

Dags igen för Kvarteret Klippan, Röda Sten och Kenneth Englund Audioimport. Fredagen den 27:e februari klockan 19.00 blir det Euphoniaträff med musik, hifi, fika och social samvaro under avspända former. Danska flaggor och danskt besök då Peak Consult, Vitus Audio och Bergmann Audio är med oss denna afton.

rodasten029.JPG

Euphonia har lagt beslag på 15 platser och anmälan mottages via PM. Skulle man upptäcka tråden först när kvoten är fylld finns det även möjlighet till lördagslyssning och besök på egen hand.

Adress, vägbeskrivning och övrig information allt eftersom skutan bokas upp.

rodasten010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Önskar att det fanns tid att åka ner :( Det var ju otroligt trevligt förra gången!! :) Skulle vara kul att höra vad som hänt med rummet, det var ju lite för mycket "disco" över basen helt obehandlat, men det märktes vilken potent återgivning som skulle kunna fås till.

Hälsn. / En grymt avundsjuk Kansas som inte kan åka :(

Link to comment
Share on other sites

Det går alltid fler skutor och själva området blir ju mer och mer aktivt allteftersom våren tränger in. Efter att ha hoppat av spårvagnen vid Vagnhallen Majorna och tagit mig igenom en typiskt kommunal gångtunnel :) är det som att träda in i en helt annan värld. Göteborgsk hamn- och hantverkskultur, anrika byggnader plus en fin utsikt över hamninloppet på köpet. Här finns redan trevliga och etablerade restauranger men jag känner på mig att tätheten är på uppåtgående utefter hela Göta Älvs södra strand.

rodasten015.JPG

Link to comment
Share on other sites

Önskar att det fanns tid att åka ner :( Det var ju otroligt trevligt förra gången!! :) Skulle vara kul att höra vad som hänt med rummet, det var ju lite för mycket "disco" över basen helt obehandlat, men det märktes vilken potent återgivning som skulle kunna fås till.

Hälsn. / En grymt avundsjuk Kansas som inte kan åka :(

Hej

Jag har bett Timbre om hjälp lägga in ett par bilder. Taket är byggt ner runt om (80 cm ner från tak och 100 cm in från vägg) med bas-absorbenter, ritat av Matts Svanå. I mitten har taket byggts ned 40 cm med (Träullits) 25 mm träulls-skivor. Plus diverse experiment med Golden Horn och AD40. Känns som en utmaning att få det klart....... Problemet var att tak-höjden på 3.8 m satte igång 40 Hz, 'disco' var bara förnamnet :)

'Drakarna' åker tillbaka in i rummet imorgon, jag tror det kan bli ganska bra....

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag håller verkligen med Calm och Kansas, det var en mycket lyckad kväll.

Tyvärr håller inte tidsplanen för mig heller så jag hoppas ni får lika trevligt som senast :) ....

...reverse, det BLIR nu besök av undertecknad också :)

Väntar med spänning på att få se och "höra" nya rummet :mm:

DSC_0115-1.jpg

DSC_0120.jpg

DSC_0110.jpg

Link to comment
Share on other sites

Väntar med spänning på bilder från nya inredningen i rummet :mm:

Här kommer den andra långväggen så länge och den fotografiska anslutningen till denna träff växer hela tiden i styrka :) så vi kan nog förvänta oss en rejäl dokumentation av rummet när det är klart.

rodasten044.jpg

Link to comment
Share on other sites

btw, I'm in! :app:

I det här skedet ser det ut som vi kan tala om lyssningsvalv :) men Kenneth får rätta mig om jag har fel. Så här såg det ut i måndags med Cerberus på plats och uppställningen inför Euphoniaträffen är inte helt bestämd ännu men det kommer även att smygas in en och annan nyhet... ;)

rodasten006.JPG

En förutsägbar Cerberusvy i alternativt ljus... :)

rodasten008.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer också i mån av plats. Jag kan också plocka upp folk längs rutten E22 med start Sölvesborg via Malmö och därifrån E6 norrut. Först till kvarn via PM. Jag räknar med att köra hem på natten men är flexibel för övernattning.

Link to comment
Share on other sites

Kenneth!

Kul att akustikregleringen verkar vara i full gång.

Minns att du berättade om planerna vid mitt och Sker:s besök.

Skall bli mycket intressant att höra hur åtgärderna förändrat ljudbilden.

Tycker att grunden var riktigt bra, så detta måste bli ytterligare fulländning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kenneth!

Kul att akustikregleringen verkar vara i full gång.

Minns att du berättade om planerna vid mitt och Sker:s besök.

Skall bli mycket intressant att höra hur åtgärderna förändrat ljudbilden.

Tycker att grunden var riktigt bra, så detta måste bli ytterligare fulländning.

Calm

Tack Calm för uppmuntrande ord. Drakarna flyttades in idag. Första intrycket positivt, men man vet väl hur det är med första intryck :) I alla fall fungerar det vi har gjort så långt. Vi är på rätt väg, nu väntar avmätning och finjustering.

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer också i mån av plats. Jag kan också plocka upp folk längs rutten E22 med start Sölvesborg via Malmö och därifrån E6 norrut. Först till kvarn via PM. Jag räknar med att köra hem på natten men är flexibel för övernattning.

Bebops anmälan är registrerad och jag vill inte stressa er - men nu har det flutit in PM från alla väderstreck :) och vår Euphoniakvot är snart fylld. Dessutom pågår ett intensivt arbete i kulisserna på ett heltäckande program som aktiverar betydligt fler sinnen än ett... :cool: :)

Komplett deltagarlista och program läggs ut i tråden när allt har fallit på plats.

rodasten037.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer också i mån av plats. Jag kan också plocka upp folk längs rutten E22 med start Sölvesborg via Malmö och därifrån E6 norrut. Först till kvarn via PM. Jag räknar med att köra hem på natten men är flexibel för övernattning.

Bebop, du hade inte behövt vara orolig. För så långväga gäster gör vi plats....kul att du vill komma.

Det finns billigare alternativ men jag kan rekommendera Novotel, på krypavstånd från lokalen, och hyfsade helgpriser:

Standard enkel 1030:-

Standard dubbel 1130:-

Superior enkel 1180:-

Superior dubbel 1280:-

(superior innebär utsikt mot älven annars tror jag rummen är likadana)

Sist fick vi 10% eftersom vi bokade fler än 10 rum men jag tror inte det blir så den här gången. Vitus, Per K och Johnnie Bergmann fyller bara ut tre....

PM'a mig om det finns intresse, för Novotel eller annat

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Du får ha meg unnskyldt om dette blir for OT i tråden Timbre, du får ta det vekk om det er upassende, men jeg fikk sånne assosiasjoner når jeg så bildet ut mot havnen og det som ofte, skjuler seg der ute...

Det er ikke bare tung HiFi som presenteres i Gbg, havnen tar også imot tunge besøk i helgen var det nest største fartyget på over 20 år på besøk...

THI.jpg

Olympic Liberty 305000 dwt, 335m lang, 58m bred og ett djupgående på 22m med 9 meter fribord.

THII.jpg

En aning om størrelsen får man her..

TH.jpg

Nå er det riktignok noen år siden man navigerte disse kjempene rundt verden og seilte inn i solnedgangen, men man glemmer det aldri...

THIII.jpg

Unnskyld OT, men det kan jo være en symbolikk for at det tyngste, og beste finner man på vestkysten, både av det maritime og HiFI.. ;):D ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

http://i5.photobucket.com/albums/y165/oddmagne/THIII.jpg

Unnskyld OT, men det kan jo være en symbolikk for at det tyngste, og beste finner man på vestkysten, både av det maritime og HiFI.. ;):D ....

Hon är en mäktig syn!!, precis som Dragon är en är en mäktig hörupplevelse...

Efter att vart och förlyssnat några gånger (ett privilegium) så kan jag säga det där med rumsakustik inte är helt enkelt, framförallt så finns det så många tolkningsmöjligheter av vad som är "rätt" ... Vi får diskutera detta på fredag, det vill säga om vi kan slita oss från denna skapelse :

Sindre-1.jpg

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Du får ha meg unnskyldt om dette blir for OT i tråden Timbre, du får ta det vekk om det er upassende, men jeg fikk sånne assosiasjoner når jeg så bildet ut mot havnen og det som ofte, skjuler seg der ute...

OT... :?::o:D Det är ju en perfekt matchning till vårt hamntema... :cool:

Link to comment
Share on other sites

. Känns som en utmaning att få det klart....... Problemet var att tak-höjden på 3.8 m satte igång 40 Hz, 'disco' var bara förnamnet :)

'Drakarna' åker tillbaka in i rummet imorgon, jag tror det kan bli ganska bra....

/Kenneth

Här ser ni Disco kurvan som uppmättes före level 1 installationen

http://i635.photobucket.com/albums/uu75/pa...englund-fre.gif

Man ser också den typiska sänkningen i sweetspot över 2000Hz som främst mattan orsakar

Pga mikrofonen så faller kurvan över 15000Hz

Hälsningar

Matts

PS

Blir det efterfest , stäng alla basfällor så får ni perfekt partyljud :cool:

Link to comment
Share on other sites

Om Västtrafik fick bestämma skulle alla åka spårvagn i Göteborg :) och till kvällens övningar är det linje 3 som gäller. Vägen västerut förbi Järntorget till hållplatsen Vagnhallen Majorna och här finns en gång/cykeltunnel alldeles i närheten åt älven till. Passera tunneln, fortsätt rakt fram mot kajen och ta till vänster mot Novotel.

Inte ens jag själv gick vilse första gången så det går inte att missa.

Bilister kör förslagsvis utmed Banehagsgatan (Majorna alltså) i riktning mot älven och där finns parkeringar. Övernattande har förmodligen redan funnit Novotel och det ligger ju i samma område.

Adressen till Kenneth Englunds lokaler är Banehagsgatan 1i inne på gården vid det gamla sockerbruket. Inte så långt därifrån finns det berömda skolutflyktsmålet Röda Sten... :)

gbgrecords102.JPG

Den här öltunnan kan annars vara ett bra landmärke att rikta in sig på... :)

rodasten023.JPG

Väl mött på Novotel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...