plundin™ Posted June 25, 2004 Posted June 25, 2004 3 musikstycken som jag tar med mej på semestern för att rädda dagar som idag när regnet öser ner (det skall bli skönt att lämna regnkusten ett tag ) # - Samuel Barber - Summer Music : ett tio minuter långt stycke som fångar alla mina minnen av bardomens sommrar, det finns en fin inspelning på Naxos med den Engelska ensemblen Michael Thompson Wind Ensemble. # - Johan Sebastian Bach - Kantater : Jag har ett eget litet projekt, nämligen att lyssna på en Bachkantat varje kväll under semestern. Detta är min tredje säsong, så det finns kantater kvar för 3-4 semesterar till. Min personliga favorit när det gäller Bachkantater är Ton Koopman, men inte heller Philippe Herrewege går av för hackor. Ett bra ställe att börja en Bachkväll är H-moll mässan, lite lång kanske, men strots detta 100% Bach. En bra inspelning är den med Anders Öhrwall på Swedish Society Discofil (SCD 1092-93) # - Efter sommardagar som har vart för varma finns det inget bättre än lite cool-jazz, det bästa i min handbok är den för tidigt bortgångna Norska sångerskan Radka Toneff, albumet Farytales är en tidlös exposé av avskalad röst och piano, spelat av den begåvade Svensk-Amerikanen Steve Dobrogosz : (Utmärkt ljud oxå) Med förhoppning att Juli blir en bra musikmånad! /ptr Quote
Guest Zalve Posted June 25, 2004 Posted June 25, 2004 Den senare måste nog inköpas märker jag.. Blivit HELT fast vid samme pianist tillsammans med Jeanette Lindström. Quote
plundin™ Posted June 26, 2004 Author Posted June 26, 2004 Den senare måste nog inköpas märker jag.. Blivit HELT fast vid samme pianist tillsammans med Jeanette Lindström. Sitter vid en lånad dator så jag kan kanske pyssla in några svar under semestern! Zalve, om du gillar Steve Dobrogozs skall du kolla in hans plattor med sångerskan Berit Andersson på skivbolaget Dragon (Dist : CDA) - Både med piano och med ett mindre band, finns en platta som heter "Jade" som är 'Kanon'... /ptr Quote
Timbre™ Posted June 26, 2004 Posted June 26, 2004 Fairytales är ett album man bara kan rekommendera rakt av oavsett musiksmak. Inledningsspåret The Moon Is A Harsh Mistress finns även med på Burmesters audiofila samlings-CD II. Redan originalet låter gudomligt och är ett perfekt referensstycke vid utvärderingar. Tidlös musik som sagt. Quote
Mattias Posted June 27, 2004 Posted June 27, 2004 Härliga tips plundin Ideen med en Bach kantat per kväll är lysande! Kanske snor jag ideen och brukar den på nåt sätt Barber skivan, borde vara denna va? Barber, Samuel: Summer Music, Op. 31 -Michael Thompson Wind Ensemble 8.553851 HINDEMITH / BARBER / LARSSON / JANACEK: Wind Quintets - Timing: 11:44 Måste kolla upp ngn bra version av Bachs H-mollmässa. Har inte den tror jag Steve D och Radka Toneff skall kollas upp! Tackar /Mattias Quote
Guest Zalve Posted July 7, 2004 Posted July 7, 2004 Jag frågade Timbre (idag) om en skiva som han spelade för mig när jag var och besökte honom i våras. Detta var en Radka Toneff låt som jag fastnade för. Då man oftast får med 2 skivor på en frakt kostnad, så tänkte jag beställa med en Steve Dobrogozs skiva, då Plundin rekommenderat en sån. Vad får man nu se... JO att dessa 2 artister har gjort en skiva ihop. Va kul man kan ha när man läser inläggen mer noggrant :clown: Quote
plundin™ Posted July 13, 2004 Author Posted July 13, 2004 Bra fråga, det slog mej inte att kanske inte alla här är bevandrade i alla sorters musikalsika termer, här kyrkomusikaliska : En kantat är en längre eller kortare vokalt (med sång) verk, i Kyrkosamanhang ofta med text och/eller motiv ur bibeln. Ofta är det en solist (ibland fler) som sjunger bibeltexten och sedan en kör som sjunger en hyllningstext. innemellan en orkester, eller ibland bara orgel eller cembalo som spelar mellan spel (kantatformatet kan varieras i det oändliga så det är svårt att ge nått exakt format..) Det finns även profana (ickekyrkliga) kantater.. ett exempel på detta är tex. JS Bach's Kaffekantat som hyllar kaffedrickandet och samkväm på kaffehuesn i det tidiga 1700-talets Leipzig.. /ptr Quote
plundin™ Posted July 13, 2004 Author Posted July 13, 2004 Appropå Radka Toneff och Steve Dobrogosz så tror jag att det finns minst ett live album med Toneff, inspelat i Tyskland tror jag, men med en mindre Jazzcombo och inte så avskalat som fairytales.. Steve Dobrogosz har även gjort plattor med flera andra sångerskor, en man skall hålla ögonen på är Berit Andersson, det finns en väldigt svängig platta på skivbolaget Dragon som heter "Jade".. :cool: /ptr Quote
Recommended Posts