Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lite MBL utmärkelser under 2008.

http://www.mbl-germany.de/english/site_3.html

Måste väl vara rekord att så många produkter från samma tillverkare får så många priser för välljud ?

Appropå att bära högtalare i trappor, här är en kund som har värre trappa än jag...

http://www.avguide.com/forums/mbl-101-x-tr...ler-loudspeaker

Min var en barnlek, trappan alltså..Men skulle gärna byta mitt mot det dom bär upp

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
I sanning imponerande ingenjörskonst. Layoutmässigt passar dom utmärkt i Frankensteins laboratorium. Sorry för att jag inte imponeras av utseendet. Ljudmässigt är de säkert en killer.

Haha, ja smaken är som baken. Jag håller med föregående talare. Det är inte direkt sensibel formgivning. Men som sagt, de låter säkert fantastiskt.

Men det lökigaste tycker jag är suffixet "Extreme Luxury" som de kör med i alla annonser. Jag tycker det signalerar helt fel saker ur ett musikälskarperspektiv. Men det funkar väl i Mercedes-land. ;)

Posted

För mej är 101Extreme en av de tre visuellt mest tilltalade högtalarna jag kan komma på!! (Ser framemot att besöka AC för en långlyssning 2010)

MBL's elektronik däremot, har för mej, vid sidan av Burmester motbjudande Kromgrillar, kanske marknadens minst tilltalade industridesign!

Det är tur att det finns sån variation på marknaden att alla kan tillfredställas!

Tycker ni helt klart skall starta en MBL Club Schweden, det är alltid värdefullt att utbyta erfarenheter!

/ptr

Posted
För mej är 101Extreme en av de tre visuellt mest tilltalade högtalarna jag kan komma på!! (Ser framemot att besöka AC för en långlyssning 2010)

MBL's elektronik däremot, har för mej, vid sidan av Burmester motbjudande Kromgrillar, kanske marknadens minst tilltalade industridesign!

Det är tur att det finns sån variation på marknaden att alla kan tillfredställas!

Tycker ni helt klart skall starta en MBL Club Schweden, det är alltid värdefullt att utbyta erfarenheter!

/ptr

Ja kan nog hålla med. Kul och bra högtalare som påminner om krompumpor från mars. :)

Elektroniken är väl inte så speciell egentligen. Lite vräkigare än det mesta annat bara...

galaxy.gif

Guest Audio Concept
Posted

Garanterar att ni kommer att få en härlig blandning av ståpäls, haksläpp och genuint habegär när ni ser och hör dem.... :-)

Skämt å sido. När vi själv började ta in MBL så var vi också lite osäker på huruvida designen skulle framstå som vräkig, svulstig osv. Han man en apparat så skiljer de från gängse designen i branschen ( tack o lov) och kan sticka ut. Har man flera bredvid varandra så blir en mycket läcker helhet, och allra snyggast är de i svart/guld kombinationen. För att tillgodose de som har svart/guld allergi så kan man nu även få varianten svart finish med blanka knappar.... Sådana apparater är redan levererade, och efter vad vi erfar också de mycket väl mottagna.

Personligen så tycker jag att det är befriande med produkter som står fram, att någon vågar ta en annan väg en den tråkigt säkra, där allt skall vara fyrkantigt, svart eller fanerat - och en variant på något som det redan finns 48000 ex av i marknaden. Få branscher har varit så stereotypa som hifibranschen. Numera är det bättre och som sagt är vi lyckligt lottade att det finns företag som MBL som vågar gå utanför ramarna, både vad gäller teknik och design.

Designen i MBL's fall är snarare ett uttryck för den kvalitet MBL tycker är viktigt att produkterna utstrålar och förmedlar, men framför allt ett resultat av, precis som för deras ljudmässiga prestanda, ett kompromisslöst tänk vad gäller tekniken. Här är hänsyn tagen till hur vibrationer effektivt skall leta sig ut ur lådorna, hur en cd t.ex. skall skyddas av ett tungt lock där den absolut ostört kan spelas upp. Enbart locket på cd'n är en specialkonstruktion som i sig utesluter vibrationer osv. Titta närmare bara på den detaljen nästa gång ni är i närkontakt med "probably the best products in the world" - så förstår ni... :-)

Mvh, Audio Concept

Posted
Och jag lyckades så klart pricka in dom produkter som inte fick pris... :(

Men dom låter bra ändå... :)

jag lyckades pricka in två enheter, högtalare och försteg, men jag är lika glad för det..

Posted
Lite MBL utmärkelser under 2008.

Det riktigt eldprovet presenterades i The Absolute Sound's 2008 Products Of The Year i Januarinumret. Hifins Oscar om man så vill. Där blev det "bara" en seger för MBL som delas med Wilson. Wilsons Alexandria X2 får tillsammans med MBL 101 X-Treme priset "Overall product of the Year" - alltså bästa produkt om man inte tar hänsyn till pris. Det är den finaste utmärkelsen. I klassen under på högtalarsidan tog Quad ESL-2905 och Magico V3 varsin titel.

På elektroniksidan i övre klassen var det Conrad Johnson, VTL, och Pass som tog titlarna (Pass tog t o m två). Clearaudio, Basis Audio, Zanden och Koetsu tog hem de vinylrelaterade övre klasserna och på digitalsidan i highend klassen tog Burmester och dCS de åtråvärda titlarna.

Ett grattis till både Robban och stolta MBL-ägare till den delade första platsen av det finaste priset. Även ett grattis till Audionord för samma placering av Wilson Alexandria X2, naturligtvis.

Posted
Designen i MBL's fall är snarare ett uttryck för den kvalitet MBL tycker är viktigt att produkterna utstrålar och förmedlar, men framför allt ett resultat av, precis som för deras ljudmässiga prestanda, ett kompromisslöst tänk vad gäller tekniken. Här är hänsyn tagen till hur vibrationer effektivt skall leta sig ut ur lådorna, hur en cd t.ex. skall skyddas av ett tungt lock där den absolut ostört kan spelas upp. Enbart locket på cd'n är en specialkonstruktion som i sig utesluter vibrationer osv. Titta närmare bara på den detaljen nästa gång ni är i närkontakt med "probably the best products in the world" - så förstår ni... :-)

Hmmm, jag tvivlar verkligen inte på att det är kompetenta byggen. Men det där är väl argument som alla tillverkare använder sig av. Tror du inte Boulder tänker exakt lika? Eller Leben? Eller Balabo? :)

Guest Audio Concept
Posted

Underspell,

tillsammans med MBL så nämner du två till som definitivt hör till i samma absoluta toppklass, BOULDER och BALABO. En sak är att vilja "tänka" som dessa - en annan sak är det att göra det i praktiken. Konstruktörerna bakom dessa märken har gått hela vägen från tanke till handling (och lite till) och det är därför de är exempel på produkter som står ut i relation till massan.

LEBEN som du nämner är utmärkta byggen, men de hör inte till i samma kvalitetsliga som de ovan nämnda. Att jämföra rör och avancerade transistorkonstruktioner är dessutom inte så relevant.

Mvh, Audio Concept

Posted
Elektroniken är väl inte så speciell egentligen. Lite vräkigare än det mesta annat bara...

Jag skulle nästan säga tvärtom.. Högtalarna är i mina öron det bästa som finns, men utan den matchande elektroniken får man inte ut allt från dem. De hör ihop, helt enkelt. Elektroniken är konstruerad för just det ändamålet, dessutom.

I övrigt har jag aldrig hört en mbl-produkt göra bort sig, oavsett sammanhang. Elektroniken fungerar alltså strålande även i mixade riggar.

Själv har jag inte testat så mycket, förutom ett par små Vivid Audio-högtalare som kom på besök för ett tag sedan, och det lät väldigt bra tyckte jag.

..och allra snyggast är de i svart/guld

Haha! Det är ju glädjande att du har sett ljuset, till sist.. :D "Told you so" ? ;)

/lycklig ägare av 116/6010D/2x8011AM/1621A/1611F .. alla i svart/guld. :)

Posted
Känsligt ämne :) men kan det möjligen ha med verkningsgrader att göra... :?:

Ingen aning. :)

Men vad jag förstått har elektroniken skapats efter högtalarna i respektive serie (Reference, Noble, Classic), för att få ut mesta möjliga ur dem. Det här kan säkert Robert berätta mer om. :)

Posted
mbl039.jpg

Jag lyssnade på prototyperna förra sommaren och jag kan bara instämma i att man verkligen har lyckats :mm:

//Eliot

Tycker man inte om utseendet på högtalarna så kan man alltid vila ögonen på tjejen, och lyssna på ett par av dom bästa högtalare som finns, enligt många..

Posted

Ja, hon ser väldigt trevlig ut.. Synd att man inte var med. ;)

Posted

Lite rödvin, skum belysning, soft på stereo (märket har vi klarat av) titta varandra djup i ögonnen..mmmm skulle inte göra alltför ont om man säger..

Sen ropar tanten..

Posted
Ingen aning. :)

Men vad jag förstått har elektroniken skapats efter högtalarna i respektive serie (Reference, Noble, Classic), för att få ut mesta möjliga ur dem. Det här kan säkert Robert berätta mer om. :)

Hmmm ... har Du provat en fullmatad Krell eller något ditåt? Det låter ju märkligt att dom skulle vara tillskruvade för att passa MBL men ändå låta bra på andra högtalare. Då borde ju det omvända gälla för god elektronik!?

Att MBL hävdar att det hör ihop är knappast förvånande. Kanske dom har rätt, men då borde de inte passa andra högtalare lika bra i min logik. Om inte skulle det vara intressant att ta del av varför.

Posted

Om du menar annan elektronik på MBL-högtalare så oja! Jag har hört många varianter där, t.ex. Boulder, ASR Emitter, Balabo och säkert en del annat som står nere hos AC som jag glömt. Boulder låter mycket bra ihop, men det låter rätt olikt. Ljudbilden blir rätt markant annorlunda, alltså själva rumsinformationen presenteras olika. ASR tyckte inte jag fungerade ihop, medan Balabo lät utmärkt. Samtliga saknar dock den där självklara magin man får när det är mbl i hela kedjan. Den är svår att förklara tycker jag, det känns bara som allt blir "rätt" helt plötsligt. I mitt högst empiriska utforskande känns det som att försteget står för merparten av den känslan (6010D), och det är mest baserat på att jag tappar en hel del "mbl-feeling" när jag går direkt från DAC till mitt hörlurssteg (som är väldigt transparent). Fråga mig inte varför bara.

Det här är min åsikt såklart, och jag är relativt ointresserad av hifi så jag har inte gått in på det mer i detalj. Det viktiga för mig är att min musik låter och framförallt känns bra. Varför spelar mindre roll. :)

Posted
Det här är min åsikt såklart, och jag är relativt ointresserad av hifi så jag har inte gått in på det mer i detalj. Det viktiga för mig är att min musik låter och framförallt känns bra. Varför spelar mindre roll. :)

Detta kan jag skriva under på också, men lite bonnlogik är ibland intressant. När det gäller mina prylar så har jag inte en susning hur de mäter. Jag har enbart gått på vad jag har hört plus att jag har lagt in parametrar kring service, kvalitetskänsla och liknande. Än så länge har det funkat utmärkt. Tidningar, säljare, och mässor har hjälpt till med urval, men köper aldrig något jag inte har fått höra hemma.

Posted

Håller helt med dig. :)

Förhoppningsvis är det här frågor vi kan reda ut i lite mer detalj när klubben blir aktiv! Jag gissar att det finns många som inte har en komplett mbl-kedja, så förutsättningarna bör absolut finnas.

Posted
Det här är min åsikt såklart

Jag har samma erfarenhet. Ibland har det låtit kanonbra, ibland mindre bra. Bäst har det varit med MBL all-the-way.

Jag gillar högtalare som inte är så dominanta, utan beter sig lite olika med olika elektronik (och musik). Man tröttnar lätt i längden annars.

MBL har ju all möjlighet att "supertweaka ihop" elektronik och högtalare, med filter, dämpfaktorer och allehanda komponentval, och det är ju inte en helt simpel högtalarkonstruktion precis. Så jag tycker inte det är så konstigt att det spelar som bäst ihop.

Det jag kan tycka är att man riskerar "sitta fast" i MBL om man väl ger sig in på den vägen. Det kan ju kännas lite tråkigt om man är hifi-intresserad :):shy:

Edit: Den där tjejen är nog alldeles för distraherande att ha med på mässor och demos.

Guest Audio Concept
Posted

Bebop,

hoppar vi tillbaka till -79 då MBL tog patent på sin rundstrålande högtalare, så var syftet i korthet att återgivning av musik hemma - skulle upplevas som om man var med vid inspelningstillfället, konserten etc. Högtalaren var mao deras kärnprodukt, och de gick kompromisslöst till verket. De skulle inte bara bygga en till högtalare, men göra en fulländad högtalare, som gör vad de anser en "direktstrålande" högtalare inte i samma grad kan, i termer av att återge rummet och upplevelsen. Ordet upplevelse är nyckelordet här. Eller som Thomas Gluck uttrycker det angående MBL - ""återgivning så som musikerna vill bli hörda.....

Till historien hör att de flesta stora högtalarbyggare har insett att en sfär i större grad liknar hur ljud utbreds i rummet. Drar du en båge över en sträng på en violin så sprider sig ljudet som en sfär, och du som lyssnare drabbas både av ett riktad ljud men också av allt ljud som därigenom effektivt förmedlas runt i rummet och slutligen når dina öron. T.ex så hittade man efter Walker, mannen bakom Quad modeller av tredimensionella högtalare. Gissningsvis så kunde han inte då få ihop det tekniskt, och gjorde det näst bästa - skar itu sfären i mitten så at det bildades som en lök, ett centrum och utanpå det ringar med olika radier. En Quad kan man säga är som en projektion av en sfärisk högtalare som MBL's Radialstrahler. Ett slags släktband mellan rundstrålande och dipoler som Quad mao.....

Hursomhelst, nackdelen med i synnerhet de första MBL högtalarna var att de representerade en svår last för förstärkarna. Idag är 101 på 81dB/4Ohm, vilket kräver att de som gjort förstärkarna verkligen har tänkt genom hur de skall konstrueras för att matcha. Övriga MBL högtalare är lättare att driva. Som sagt, MBL drivs av en kompromisslös vilja att skapa det bästa och de började tidigt att göra egen elektronik. Idag är den fantastisk bra och enligt många bland de smartaste konstruktioner som finns på marknaden. Därav också alla utmärkelser.

MBL's produkter säljs som "kompletta paket" eller som enskilda komponenter tillsammans med andra märken. Det är därför vi har mycket - så att vi alltid kan komma i mål eftersom kunderna har olika önskemål och i slutändan är det givetvis de som bestämmer hur de vill att det skall låta. När vi spelar en MBL högtalare då är det alltså som sagt upplevelsen/rummet som är det viktiga. Använder vi då MBL's förstärkare så stödjer de denna upplevelse, och dessa parametrar förstärks. Använder vi annat t.ex Boulder så blir upplevelsen/rummet mer definierat/begränsad, och vissa föredrar det ena och vissa det andra. Här står det givetvis var och en fritt att välja det de tycker bäst om - det är hela syftet med att förmedla välljud. Kör vi en MBL förstärkare på en annan högtalare så kommer MBL förstärkaren att förmå att återge rummet, precis som det gör med MBL's egna högtalare, så att de flesta upplever en ny dimension i återgivningen. Förutom denna förmåga så har nödvändigheten av att ha kompetenta förstärkare lett till att MBL's elektronik i synnerhet är duktiga vad gäller att hantera svåra laster.

Den logiska slutsatsen är därför snarare att MBL elektronikens kvaliteter med fördel kan användas för alla andra högtalare också - där syftet är att få bästa möjliga musikaliska utbyte, högsta tekniska kvalitet och tillförlitlighet. Det finns numera massor av exempel där kunder har fått "nytt liv" i sina högtalare genom att använda sig av MBLs kompetenta elektronik. Att elektroniken är så utomordentlig användbar gör därför att vi ofta rekommenderar kunder som söker nytt men som t.ex under många år har vant sig vid en specifik högtalartillverkares ljudideal att vara kvar i det, men istället testa modern elektronik som MBL för att återfå välljudet.

Även om den högtalare du har - Dynaudio C4 inte är någon speciellt svår last så kan jag för exemplets del berätta att vi för ett par veckor sedan sålde ett liknande par begagnade. Vi testade först med en relativt kostsam, mycket välkänd förstärkare enligt kundens önskemål, och sedan med den integrerade MBL 7008 för 68000.- Och vilken valde kunden? Gissa.... Parametrarna som var utslagsgivande var rummet/scenen, detaljupplösning och kraft i återgivningen.

Mvh, Audio Concept

Ps.

Calle_jr - Det finns stora möjligheter att bli fast i MBL om man ger sig in där, vilket många gör. Det är som ett långt och lyckligt äktenskap.... Anledningen är att i slutändan så är de flesta kunder musik-intresserade och det är därför de väljer MBL :-)

Posted
Även om den högtalare du har - Dynaudio C4 inte är någon speciellt svår last så kan jag för exemplets del berätta att vi för ett par veckor sedan sålde ett liknande par begagnade. Vi testade först med en relativt kostsam, mycket välkänd förstärkare enligt kundens önskemål, och sedan med den integrerade MBL 7008 för 68000.- Och vilken valde kunden? Gissa.... Parametrarna som var utslagsgivande var rummet/scenen, detaljupplösning och kraft i återgivningen.

Jo, Robban, det är väl ungefät så här det går till när man köper hifi och ändå gör vi olika val. Det är ju en av tjusningarna med vår hobby, att gå runt till varandra och höra på de olika valen, orsaker och verkan s a s. En parameter är ju också design och jag tycker MBL är fult. Av samma skäl kommer det ingen McIntosh innanför mina dörrar. En ytterligare faktor är pris, och jag tycker MBL är överprisatta utifrån alternativ. Samma sak med t ex Avalons Isis och Wilson Maxx2.

När det gäller klubbar av den här typen är jag alltid lite kall, då det är risk att man sluter sig allt för mycket mot omvärlden för nya intryck. Märkestrohet kan ibland nästan få religiös inslag av trohetslöften oavsett det gäller hifi, bilar och liknande. Jag har alltid tyckt vara roligt att prova lite olika filosofier. Just nu kör ett race och tar sats mot nästa om några år. Jag vill känna mig helt fri. Andra känner trygghet i att vara med i den här typen av klubbar. Vi är olika.

Ur din aspekt och från MBL's sida (eller andra tillverkare) så är naturligtvis ett loyalitetsprogram något som ni skall satsa på. Det ligger liksom i sakens natur. Det är bl a det jag sysslar med civilt och som jag har med mig från min examen (Consumer Behavior, Consumer Sociology etc). Mekanismerna är kända och de fungerar ... Kanske därför jag är lite obstinat för egen del och värjer mig mot allt för stor märkestrohet. Köper t ex nästan alltid olika bilmärken från gång till gång ...

Men som jag tidigare sagt, MBL är en fantastisk produkt och låter också makalöst bra. Det är kul med framgångssagor. Dom är dock inte helt ensamma där i toppen.

Posted

Kunde inte sagt det bättre själv.. :)

Posted

Jag håller med Bebop angående klubbar, föreningar, sekter osv. Och ser gärna att ni MBL nördar hänger er kvar här på Euphonia och låter oss icke invigda delta i en nyanserad och mångsidig diskussion om hifi - musik och allt där emellan, rundstrålande eller icke. Det finns ju många exempel på sådana sammanslutningar i hifibranchen då åskiter inte längre baseras på det du hör, utan mer kring de dogmer som klubben bestämt, och då är ju alla meningsutbyten meningslösa eftersom de bara leder till en låsning.

Posted
Jag håller med Bebop angående klubbar, föreningar, sekter osv. Och ser gärna att ni MBL nördar hänger er kvar här på Euphonia och låter oss icke invigda delta i en nyanserad och mångsidig diskussion om hifi - musik och allt där emellan, rundstrålande eller icke. Det finns ju många exempel på sådana sammanslutningar i hifibranchen då åskiter inte längre baseras på det du hör, utan mer kring de dogmer som klubben bestämt, och då är ju alla meningsutbyten meningslösa eftersom de bara leder till en låsning.

:D Håller med.

Jag ber om ursäkt, men börjar det inte bli lite väl många Klichéer om MBL:s fina produkter. Det är väl fint att gå ut och informera om produkters förträfflighet och fina visoner. Men om man tittar lite kritiskt så skulle man kunna byta ut varumärket MBL i ovannämnda långa beskrivningar mot vilken text i en produktbroschyr som helst, oavsett om det är "mer" sant för MBL än till exempel NAD, LINN, Magico mm. Jag pratar bara om hur man väljer att beskriva en produkt och hur lika ALLA tillverkare och representanter uttrycker sig. Jag tycker att det är ett ganska elitistiskt språk som utesluter och skrämmer bort oinvigda människor från High End världen. Branschen verkar vara nöjda med ankdammen och den befintliga kundmassa som finns. De olika företagen konkurrerar med varandra med samma klichéer och samma löften. Det bildas klubbar och forum. LINN, Naim är väl de största. Lojaliteten som Bobob berör byggs till och med in i produkten. Naim med sina DIN-kontakter. Linn med sin aktiva drift och uppgraderingsfilosofi. MBL med systemtänket. Men det finns många fler exempel. Jag förstår precis att kunden finner en trygghet i detta och att det verkar rationellt. Ger man sig på en LP12:a så är ju varje uppgradering tydligt hörbar. Frågan är om en Fullt utrustad LP12 är världens bästa grammofon för 100 000:-, eller vad den kostar nu.

Jag tror att High End Branschen hade mått bra av att sprida sitt musikälskarevengelium utanför de redan frälsta. Men ankdammen är väl trygg för försäljarna. Och vi har ju ett antal små-påvar runt om i världen som gillar sin makt lite för mycket. Några är redan nämnda i den här tråden. '

Med detta sagt skulle jag ändå vilja uppmuntra MBL-klubben Schweden. Se bara till att bjuda in lite andra människor också, till och med några som ännu inte hört hur fantastiskt det kan vara med bra musikåtergivning.

Vi andra "musik-intresserade" som ännu inte valt MBL får väl hanka oss fram med våra halvmesyrer som Dynaudio, VTL, Audio Research, Krell, BAT, Sonus Faber mm. Detta är ju företag som inte fokuserar på musikupplevelser, högsta möjliga ljudkvalitet, "så som musikerna vill bli hörda" och en helt unik tillverkningsmetod... etc.

Mer öppna armar, mindre stängda dörrar, tycker jag. Även om man råkar tycka olika om sakers förträfflighet.