Jump to content

Internet-köp utanför EU

calle_jr

Recommended Posts

Vad är är skillnaden om det står $39 respektive EUR39 på hemsidan när du köper skivor?

Saxade inlägg från en annons från Internetbutik i USA:

Jag tror att iroise tänker på vilket som är försäljningslandet.

Jag fick 3 LP idag från US, och fick därmed betala 400 spänn extra till Anders Borg :dead:

calle_jr, några frågor

1. kom det oväntat? :)

2. vet du var pengarna går någonstans? (de går inte till Borg...)

3: "extra"? I Usa får du köpa till separat det du obligatoriskt betalar här. Något "extra" handlar det knappast om.

1. Nej, det är mer regel än undantag. Men det svider lite mer när spännen är svag.

2. De tre skivorna kostade 859:- och slutsumman blev 1.581:-.

Det kan alltså vara bra att påpeka risken att jämföra priser på amerikanska hemsidor med priser i Sverige.

Det är helt riktigt inte bara Anders Borgs avgifter som tillkommer, utan:

- Hantering och fraktkostnad

- Tullverkets avgifter

- Postens speditionsavgifter

- Moms på kostnaden för skivorna samt på ovanstående

Det ger en "dollarkurs" på 15spänn.

3. Med detta förfarande betalar jag redan samma avgifter i USA. Om jag inte minns fel kunde man förr undvika åtminstone 8% för kostnaden i USA.

Jag känner till fördelarna i Sverige jämfört med USA. Jag har bott på båda ställen, och jag tror att Anders Borg är ganska nöjd med mig vid en granskning.

Jag handlar från ett 10-tal olika siter, dock inte från Acoustic Sounds på ett tag.

Amazon.co.uk är bra, men de har tyvärr inte allt.

Men du tar upp precis ett så'nt exempel som borde undvikas, Neon Park.

Det är handelshinder mellan Sverige och US, men inte mellan UK och US, och inte mellan UK och Sverige.

Så genom att handla från denna mellanhand kringgår man lagen, troligen lagligt.

Att skriva ner värdet är dels olagligt, dels straffar det sig om varan skadas eller försvinner.

Att skriva ner värdet är dels olagligt, dels straffar det sig om varan skadas eller försvinner.

Olagligt för vem, du som köpare eller han som säljer det? Men det spelar väl inte så stor roll, i slutändan fick du ju nästan betala det dubbla för det ändå?

//rillo

Olagligt för vem, du som köpare eller han som säljer det? Men det spelar väl inte så stor roll, i slutändan fick du ju nästan betala det dubbla för det ändå?

//rillo

Ja, det är nästan så man kan bli av med hälften av leveranserna :)

Nu ser tråden annorlunda ut, det inlägg jag replikerade på är borta?

Vet inte vad som kan ha hänt. Har inte sett något annat inlägg än det från kl 07.07 i morse i annonstråden. Kan jag be dig skriva om det?

Det blir ju lätt ett tull- och momslotteri :o:) av det hela men jag handlar från USA därför att leveranserna alltid har varit väl inslagna och samtliga CD-skivor anländer i obruten förpackning. Bra mailservice från de internethandlare jag har varit i kontakt med. För Stax/Volt-diggare finns även ett Stax Museum of American Soul Music med internethandel och där går man in på egen risk... :)

Jag köper mycket från USA/Kanada. I de flesta fall får jag betala moms plus övriga avgifter som Calle_Jr nämner. Oftast har jag fått lösa ut paketet från utlämningsställe efter att det gått via Tomteboda. Andra gånger, t ex när jag köper från Acoustic Sound så kommer en införselfaktura 1-2 månader senare från Fedex. Detta beror på att Fedex är godkänt ombud för tullen.

Det är mycket stränga krav på exportörer i USA för export. De måste ange fullt värde, oftast via fakturakopia. Det kan bli mycket kostsamt för dom om de fuskar med detta. Detta vet jag av erfarenhet eftersom jag haft ansvar för sådan verksamhet i Nordamerika.

Dom gånger man undviker avgifterna, så är det Sverige som sett mellan fingrarna eller missat. Kring sekelskiftet kom undan lite oftare, men numer är det sällan, tycker jag.

Enligt Eliots erbjuder Elusive disk billigare fraktlösningar än Acoustic Sounds. Kan också meddela att Musicdirect är svindyra. En nackdel med Fedex (som Acoustic Sounds använder, levererar endast dörr till dörr. Bättre med Elusive där man hämtar paketet på sitt utlämningskontor.

Har nu lagt en beställning på Sound Stage Direct. Skall bli intressant att se hur det funkar. De har en hel del intressanta plattor, bl a nyutgivningar av Blue Note (vanliga pressningar).

Anledningen till att jag beställer från USA/Kanada, är inte av kostnadsskäl. Det handlar enbart om att få tag i de plattorna jag vill ha och få snabba leveranser. Skivbutikerna där jag bor är utraderade vilket jag beklagar. Å andra sidan slutade de med jazz och klassiskt för många år sedan. Endast gammal skåpmat på menyn.

När jag bodde i Kanada, handlade jag också från cdjapan Där finns bara CD, men mycket intressanta titlar. Yenen är dyr, men ibland har nöden ingen lag.

Hans-Tommy: Tack :) Jo, de e mycke nu....

Calle_jr

Aldrig kul när det blir väldigt mycket dyrare än man förväntat sig. Skattesystemet tror jag dock man skall akta sig för att kräkas åt i dessa tider. Vi tillhör båda säkert de som fått flera tusen mer i kassan i år av Borg ändå.

mvh

Skattesystemet tror jag dock man skall akta sig för att kräkas åt i dessa tider. Vi tillhör båda säkert de som fått flera tusen mer i kassan i år av Borg ändå.

mvh

Håller helt med, det går inte alltid att harkla sig och ondgöra sig över stadsmakten.

Från det ena till det andra (lite OT dock). Har ni kommit på plats nu i den nya butiken? Ni lär ju sälja VTL 6.5 ... ;):mm: Kanske dags att ge sig ut på en vinterresa ...

Jag inser att jag först var en smula otydlig. Det har ringt 3-4 stycken varje vecka sedan nyår och frågat om vi öppnat än :)

Som vanligt är man tidsoptimist. Jämna golv är inte jämna (skall man bila bort det höga eller fylla upp på det låga?)

En gata av klinker som går genom butiken på ett annat ställe såg lätt ut att bila bort. man har en bild i huvudet av murade klinkerplattor som släpper i stora bitar. Skrotet var limmat och släpper i bitar på 1 cm...

En del akustiska spörsmål har tagits om hand så att Optikern i butiken vägg i vägg med två av våra ljudrum skall kunna prata normalhögt... (krävde besök på Swedac akustik för rådgivning, dubbla väggar med tätat och helt tomt mellanrum och 3 olika konstellationer av enkel, dubbel och trippelskivor...

Galler och larm har efter besök av brandkonsult och försäkringsbolag antagit proportioner av livrustkammarens system...

Så vi säger bara Mars, Mars, Mars :)

Men jodå, i ett av rummen skall man kunna lyssna på flera system med VTL, bl a 6.5 och vi har även ett 5.5 så du kan jämföra.

mvh

Skattesystemet tror jag dock man skall akta sig för att kräkas åt i dessa tider.

Håller helt med, det går inte alltid att harkla sig och ondgöra sig över stadsmakten.

Hehe, bara mitt klena försök att skapa opinion mot en felaktig detalj, som inte ens tillämpas konsekvent.

Jag gissar både samhället och konsumenterna är loosers med dessa handelsregler, och att man med förtjänst kunde satsa resurserna på annat.

Dessutom; varför betalar jag inte dessa avgifter om jag köper programvara, eller konsulthjälp etc?