Jump to content

Recommended Posts

Posted
L-07C hade ett riktpris 1979 på 5300:-. I samma serie fanns de mindre monoblocken L-05M ?å drygt 100 W som kostade drygt 2500:- styck samt den fantastiska 7-gangade tunern L-07T som då betingade 4400:- Källa: Stereo Hifi handbok 1979. Jag har 1975-1981 och de är en guldgruva som ger mig lika stor glädje idag som då.

Kul att du har kvar handböckerna :mm:

Det är lite rörigt med beteckningarna när det gäller Kenwood L-serie (1977 - 1997) som började med L-07 (1977-80) och det fanns L-07C, L-07M och L-07T och man kunde tydligen välja att ha större (L-09M) eller mindre slutsteg (L-05M). Dessa kompletterades med den stora direktdrivna skivspelaren L-07D (1980-84) :mm:

L-07 avlöstes 1980-81 av de urläckra L08C & M och dessa använde sig av Sigma-drive där även högtalarkabeln är med i återkopplingsslingan. Parallellt med dessa kom fullförstärkaren L-01A och tillhörande tuner L-01T och dessa avlöstes 1982 av L-02A och L-02T.

Det är lite svårt detta med begagnatpriser :blush

En annan sak som vore kul höra är om någon lyssnat på Denons Poa-8000 monoblock.

Såg ett par till salu för 5500 euro nyligen, och jag misstänker att dom låter väldigt bra :)

//Marcus

Dessa såldes aldrig till det priset (inget anbud, se eBay-Österrike) och samma sak gäller Citation X-I & X-II som jag länkade till :)

- Det är alltså osäkert vad priset bör vara på dessa apparater ;)

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det är kul med gamla tester :)

B6-stereoplay.gif

Jag köpte min Yamaha B6 (tillsammans med försteget Yamaha C50) över gränsen i Tyskland hösten '82 (bodde i Zürich '78-'84). Jag var tvungen att göra det eftersom B6 inte fick säljas i HiFi-affärer i Schweiz då den hade switchad nätdel och man menade att den skräpade ner nätet (samma sak gällde i Sverige!). Den byggde på* Bob Carvers lilla kub som var på 2x200W :o

carver.jpg

Carver Magnetic field coil power amplifier, M400, klicka på bild!

Den testades i april '81 och jämfördes då med Accuphase P-400 och Hitachi HMA-9500 Mk. II och blev korad testsegrare :app:

B6-test.gif

De mätte 2x300W vilket var extremt på sin tid då förstärkaren bara vägde 8.2kg. Den s.k. X-nätdelen hade två matningsspänningar som den växlade mellan beroende på ingångssignalens amplitud.....

Vidare kan man läsa: Im Vergleich mit der fast doppelt so teuren Denon POA-3000 mußte sie sich aber doch geschlagen geben. Denon POA-3000 var tidningens referens och upplevdes som aningen bättre....

*) The Yamaha B6 was produced for a very short period of time. The technology was too similar to Carver´s amplifiers. So the production was stopped by law very quickly and Yamaha did not continue to develop another technology for this "sculpture". - står det att läsa här.

Posted
...som tyvärr mestadels åkte i bingen när vi flyttade förra gången... :dead:

Har några spridda nummer av Hifihandboken och Hifiårbogen men de ligger väl förpackade i någon hifikartong så jag vågar mig inte ner i källarn och börja rota... :)

Posted
L-07C hade ett riktpris 1979 på 5300:-. I samma serie fanns de mindre monoblocken L-05M ?å drygt 100 W som kostade drygt 2500:- styck samt den fantastiska 7-gangade tunern L-07T som då betingade 4400:- Källa: Stereo Hifi handbok 1979. Jag har 1975-1981 och de är en guldgruva som ger mig lika stor glädje idag som då.

Tänk vad mycket man fick för pengarna då :mm::D

Jag fann en svensk Yamaha-katalog från '82 med priser

yamaha-katalog2.jpg

(klicka på bilden för större bild)

yamaha-katalog4.jpg

(klicka på bilden för större bild)

Denna katalog visar på generationsskifte där C2a, M2 och M4 ersätts av nya modeller

...och min anläggning i slutet av '82 bestod av Yamaha C-50, Yamaha B-6, Yamaha PX-2 och högtalare McIntosh XR14

Posted
Gav bort min Luxmansamling och det ångrar jag nu... :angry: :)

Min far har min gamla skivspelare och högtalarna :)

px2.jpg

Är den inte läcker :?::mm:

px2-1.jpg

...B-6:an har jag som brevpress :D

Posted

du borde sälja den till mig istället Eliot :P

hel läcker design ju.

Angående priser på begagnat så kan det variera en hel del, just Poa-8000 är så ovanliga att man omöjligt kan veta vad dom är värda, men om jag inte minns fel så gick dom i klass A drift, frågan är hur dom klarar nästan 30 års spelande. (om du nu spelats)

//Marcus

ps, står det nått om mitt hitatchi steg i hifi handboken ? :)

Posted
ps, står det nått om mitt hitatchi steg i hifi handboken ? :)

Jodå. Tog fram 1980 volymen och där finns dom med (kanske i dom andra också ...) Försteget HCA-8300 hade ett riktpris 1980 på 2,800:- Det kan Du multiplicera med 2,99 (KPI) så får Du en vink om vad det motsvarar idag, alltså 8,372:-. Av specen kan man utläsa bl a följande:

Separat LF-dämpning i 3 steg

Valbara övergångsfrekvenser

Varierbar MM-förstärkning

Signal/brus 75dB

Intermodulation SMPTE 1V ut: 0,01%

Slutsteget HMA-8300 kostade 5,700:- , med KPI uppräkning => 17,043:-

Spec:

Specialkoppling medger momentant uttag av 2X400 Watt

190/200W i 4/8 ohm mätt vid 0,5% distorsion. (Alltså inte alldeles märkvärdigt, framför allt inte i 4 ohm. Instabiliteten kan ge problem med högtalare med alltfår låg impedans i nedre frekvensomfånget).

Bandbredd: 5-30,000 Hz (också lågt - även 1980)

Signal/Brus: 105/110dB 4/8 ohm

Högtalarutgång: 8-16 ohm

Framgår inte om den har Mosfet och likströmskoppling, som Hitatchi gjorde stort nummer av för det mindre slutsteget.

Intressant att se priserna då. Hitatchi var dyra, vilket säger en del om hur högt japanerna rankades. Marantz 170 DC med betydligt bättre prestanda och framför allt bättre effektstabilitet kostade 2,000 mindre. Pioneers, Accuphase och Yamahas motsvarigheter var ca 1,500 dyrare och Kenwood ytterligare en tusenlapp.

Den riktiga dyrfin stod Revox B-740 för - 12,300:-. Av mätvärdena att döma så var det ett strömkababelt steg både i 8 och 4 ohm. Eftersom de flesta av dagens bra högtalare går ner kring 4 ohm och även under i de mest strömkrävande lasterna så är man ju lite begränsad med 70-talets slutsteg som i de flesta fallen hade lite problem med stabiliteten, i vart fall de billigare stegen.

Posted
Intressant att se priserna då. Hitatchi var dyra, vilket säger en del om hur högt japanerna rankades.

Det säger förmodligen också en del om hur respektive japanprodukt såldes och distribuerades. År 1980 var t.ex. Audio S i högform och priserna var fortfarande förnuftiga, d.v.s. stämde ganska väl överens med den japanska prisbilden.

Posted
Framgår inte om den har Mosfet och likströmskoppling, som Hitatchi gjorde stort nummer av för det mindre slutsteget.

Den finns beskriven på The Vintage Knob: http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2/8300/8300.html :)

Det är en Mosfet-konstruktion:

Hitachi HMA-8300

(1977 - 1978)

Meet the V-FET killer : MOS-FET.

However, although cheaper to produce and implement than V-FETs, MOS-FETs took

many years to be used in high-end units.

The later and bigger siblings of the HMA-8300 (750$ in 1977) were market-wise rather

successful and especially the DynaHarmony/Power MOS-FET pinnacle : HMA-9500mkII.

The HMA-8300 seems to have been the first commercially available Class G amplifier -

another circuit that took long to finally spread over the market... Some things take time.

Vad är nu klass G :?:

Jag kollade på wikipedia: Class G amplifiers (which use "rail switching" to decrease power consumption and increase efficiency) are more efficient than class AB amplifiers.

The class G amplifier has several power rails at different voltages, and switches between rails as the signal output approaches each. Thus the amplifier increases efficiency

by reducing the wasted power at the output transistors.

Se länk

- min Yamaha B-6 arbetar alltså i klass G :)

denna Japanska sida (engelska!) finns information om många märken och bl.a. Hitachi

Posted
Källa: Stereo Hifi handbok 1979. Jag har 1975-1981 och de är en guldgruva som ger mig lika stor glädje idag som då.

Då bör du finna min första anläggning som jag köpte 75-76. Den bestod av en JVC-receiver med equalizer

jvc5535.jpg

Skivspelaren var en Telefunken S500 med en Ortofon AS212 som jag valde i konkurrens med Unamco T1

telefunkens500.jpg

Den hade Touchkontroller för start och val av hastighet och ett stroboskop för hastighetskontroll.

Högtalarna var ett par Carlsson Sonab OA14 :)

...detta kompletterades strax efteråt med ett Nakamichi 600 kassett-däck

nakamichi600.jpg

Det mesta inköpt hos Roséns i Malmö.

Tillägg: La in en bild på 600:an som hade ett rökglas skydd som hindrade damm och som gjorde att den såg riktigt proper ut där den stod i bokhyllan.

Posted
nakamichi600.jpg

Det mesta inköpt hos Roséns i Malmö.

Nakamichin var min vän under många år. Numera förpassad till ett skåp där den väntar på att bli återupptäckt.

Snygg design och före sin tid med alla trimfunktioner i frontplåten. Ljudet var för den tidens mått bra.

Jag tror att den har något fel som just nu gör den obrukbar.

Banden finns kvar och körs numera som musik under arbetet på landet. Ny spelare i form av en Teac.

Calm

Posted
Nakamichin var min vän under många år. Numera förpassad till ett skåp där den väntar på att bli återupptäckt.

Samma här. Jag har den svarta utgåvan.

Posted

Många frågor på diverse forum sysslar med att jämföra cd/Lp, sysslade ni med det också vid Nakamichi/lp-tiden? Många gånger en tröttsam diskussion med bestämda åsikter. Ville se om den även hade många år på nacken?

Posted
Många frågor på diverse forum sysslar med att jämföra cd/Lp, sysslade ni med det också vid Nakamichi/lp-tiden? Många gånger en tröttsam diskussion med bestämda åsikter. Ville se om den även hade många år på nacken?

Absolut! Först var det diskussion om järnband relativt chromeband. Järnband kunde spelas in högre och gav på så sätt bra dynamik, å andra sidan hade chromebanden än lägre brusnivå ... Själv körde jag mest med TDK-AD och TDK-SA.

När sedan metallbanden kom förbättrades dynamiken ännu mer. De var dock rätt så dyra.

Vi hade många förgiftade debatter om det var skillnad mellan LP och den kassettöverförda LP'n. Jag spelade mest in konserter från radion och den prestandan klarade däcken bra.

Nakamichi ansågs vara det bästa, jämte Harman Kardan, Tandberg, Aiwa stora maskin och kanske några till. Det sämsta med Nakamichi var att dom hade egen inspelningsreferens så det som var inspelat på Nakamichi lät inte bra på andra maskiner. Däremot var det inga problem på andra hållet.

Posted
Här kommer lite källforskning kring Eliots hifiuppväxt.

/.../

Vad hade Du för kablar? :D

Oj :o

Tack skall du ha :app:

Kablar: typ lampsladdar :D

(olika längd dessutom - man skall inte slösa med kabel)

Klart man jämförde och i min anläggning lät kassetterna (TDK-SA) lite fylligare vilket jag faktiskt ibland föredrog - ändå var det ju en annan jämförelse eftersom det var klart att en kopia måste vara sämre än originalet ;)

Jag kommer ihåg att jag och en kille som bodde i samma studentkorridor (i Lund) tillsammans köpte Mahlers Symfonier och andra klassiska verk och jag spelade in skivorna på kassettband och han behöll skivorna och vi delade på kostnaden :app:

Det sämsta med Nakamichi var att dom hade egen inspelningsreferens så det som var inspelat på Nakamichi lät inte bra på andra maskiner. Däremot var det inga problem på andra hållet.

Jag lämnade in min Nakamichi 600 för genomgång när jag bodde i Zürich och när jag fick tillbaka den så lät mina gamla kassettband inte bra och orsaken var att i ett land användes de EQ-inställningar som rekommenderades av Nakamichi (Sverige?) och i det andra användes standardinställningar. :black:

Guest Stickan
Posted

Tjena gubbs!

Har inte hälsat på här på länge :blush men detta är en väldigt trevlig tråd och jag hoppas den blir långlivad! :app:

Har själv inte jättestor erfarenhet av "gammal" hifi men ett par OA14 står just nu på annan ort och får CT62-diskanter

isatta, nya bas/mid-element finns här hemma och väntar på montering. :mm:

Posted
Tjena gubbs!

Har inte hälsat på här på länge :blush men detta är en väldigt trevlig tråd och jag hoppas den blir långlivad! :app:

Har själv inte jättestor erfarenhet av "gammal" hifi men ett par OA14 står just nu på annan ort och får CT62-diskanter

isatta, nya bas/mid-element finns här hemma och väntar på montering. :mm:

Lille påg!

Kul att de lever vidare. Jag har själv ett par renoverade OA51:or till min TV/Filmanläggning.

Posted

Snygg design och före sin tid med alla trimfunktioner i frontplåten. Ljudet var för den tidens mått bra.

Calm

Åhh, det var en oupnålig dröm för mig denna bandspelare..Sucktade efter, lyssnade på, försökte på alla sätt komma över ett exemplar..Men det blev bara en dröm...

Posted

någon som har lust förklara följande text som jag hittat angående mitt hitatchi 8300 steg ? :)

:EchoWars07-27-2007, 04:02 PM

Where does eveyone get this idea that the Hitachi is Mosfet? It's a bipolar amp.

Just got done rebuilding one a month or two ago. Interesting design, sounds nice. But there's no Mosfet's, VFET's, or any-FET's inside. 100% bipolar transistors.

Just rebuilt a 8300 preamp too.

Edit: Just looked at the Vintage Knob site. Axel is wrong. Need to talk to him about that.

Riktigt kul läsning nu när folk har börjat vakna och rota i sina gamla gömmor, eftersom mycket är så gammalt så finns det knappt info på internet.

//Marcus

Posted

Har blivit Nakamichi frälst ganska nyligen då jag precis införskaffat mig ett Nakamichi PA7 steg. Äntligen föll bitarna på plats och mina Infinity vaknade till liv :D :evil:

Har haft diverse olika nyare steg innan men detta var onekligen ett par divisioner bättre. Så äldre prylar är inte = uttjänta :D

Guest Stickan
Posted
Lille påg!

Kul att de lever vidare. Jag har själv ett par renoverade OA51:or till min TV/Filmanläggning.

Lille o lille....100kg + i alla fall. :blush:D

Det skall bli spännande o höra resultatet av OA14-modden. Har haft ett par OA12 också faktiskt

och när jag tänker efter en gammal Accuphase förstärkare - E 203 eller nånting årgång 1981.

Högtalarna jag spelar på nu är också lite gamla, ett Par Dali40 som är helsköna, har också ett par

Dali 18MK2 hemma.

En Unamco T1 skivspelare har också passerat förbi samt en Sansuisvarv, och nu när jag

tänker efter har ett par Audiotronic CM3:or också varit i min ägo. Så en del äldre hifi har det

trots allt funnits i huset. :app:

Kom precis ihåg, en Thorèns TD 166 får ju inte glömmas bort + en gammal Expert (Radionette) -

-skivspelare.

Man börjar bli senil. :blush

Posted

Det är säkert många som har Nakamichiminnen jag hade en 550 som hängde med i tio användningsintensiva år och i skilda klimat. Alla inspelade kassetter finns kvar och det slutade med en samling Nakamichi SX C-60 som är ett kromdioxidband.

Även hörlurarna var från Nakamichi och en spekulant som aldrig gav upp :) betalade långt mer än nypriset för detta paket vid rätt tid på rätt plats.

scan0413.jpg

Posted
AV STATENS PROVNINGSANSTALT UPPMÄTTA DATA

Ordning och reda... :)

Jag kommer också ihåg att det var Statens Provningsanstalt som utförde mätningarna :)

Hur gick det till, och när slutade man utföra sådana mätningar :?:

- Var det obligatoriskt att skicka in en apparat eller högtalare för uppmätning - och vem bekostade detta :?:

När det gäller apparater så utförs nu mätningar vid CE-märkning, se http://www.cemarkning.se,

samt information från Elsäkerhetsverket ;)

Posted
Jag kommer också ihåg att det var Statens Provningsanstalt som utförde mätningarna :)

Frågan är om de även kontrollerade kassetter och rullband... :?: När jag väl hade byggt upp min Nakamichi-kassettsamling påstod en hifibekant att det var exakt samma band som TDK SA :) men jag brydde mig aldrig om att kolla upp det.

Bägge fungerade bra i high bias position.

kassett007.JPG

Posted
Frågan är om de även kontrollerade kassetter och rullband... :?: När jag väl hade byggt upp min Nakamichi-kassettsamling påstod en hifibekant att det var exakt samma band som TDK SA :) men jag brydde mig aldrig om att kolla upp det.

Bägge fungerade bra i high bias position.

Jag plockade fram 1981. Jodå, Statens provningsanstalt har varit framme igen. Samtliga kassetband är testade avseende förmagnetiseringsnivå. Där kan man t ex se att Nakamichi EX (järnbandet) kräver samma förmagnetisering som Fuji FX-1, Agfa Ferrocolor, TDK OD, Sony BHF, Scotch Superferro och Philps Super Ferro. Det innebar att om dessa band hade potential att låta lika. På kromsidan var Nakamichi SX ekvivalent med Maxell UD-XLII, Sony CD, BASF Chrom och Technics RT-XA.

Maxell och Hitatchi var samma band. Jag vill också minnas att Nakamichi och TDK hörde samman på något sätt. Troligen tillverkades dom av TDK, men de skiljer i förmagnetiseringsbehov.

Stereo HiFi handboken innehöll inte bara prylar. Den hade rikligt med artiklar signerade av bl a Bo Rydin, Kjell Stensson, Lars Resberg och Olle Mirsch. Bl a kunde man på 66 sidor läsa om:

- Bra att veta om ljud, musikinstrument och rumsakustik

- Ny generation grammofonskivor ger dig större musikupplevelse (direktgravyr)

- Hur bra är egentligen metallbanden?

- Kvalitetsanpassa din stereoanläggning

- Välj-rätt-tabell för högtalare

- Att välja ljudanläggning

- Vad kan Du utläsa av produktdata?

- Välj-rätt-tabell för kassettband

- Kontaktdon för HiFi-apparater

- Bli bekant med baksidan

Därefter 350 sidor med marknadsöversikt med 1300 produkter.

Börjar bli nyfiken på Svenska Hifi-Institutet ...