Jump to content

Gammal Utrustning.


Volger

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag plockade fram 1981. Jodå, Statens provningsanstalt har varit framme igen. Samtliga kassetband är testade avseende förmagnetiseringsnivå. Där kan man t ex se att Nakamichi EX (järnbandet) kräver samma förmagnetisering som Fuji FX-1, Agfa Ferrocolor, TDK OD, Sony BHF, Scotch Superferro och Philps Super Ferro. Det innebar att om dessa band hade potential att låta lika. På kromsidan var Nakamichi SX ekvivalent med Maxell UD-XLII, Sony CD, BASF Chrom och Technics RT-XA.

Maxell och Hitatchi var samma band. Jag vill också minnas att Nakamichi och TDK hörde samman på något sätt. Troligen tillverkades dom av TDK, men de skiljer i förmagnetiseringsbehov.

Har ett TDK SA framför näsan och det är samma bias (CrO2) som Nakamichi SX. Förmodligen var det Nakamichiloggan man fick betala extra för. Fortsatte med kassettinspelningar och fick även uppleva när kassettmarknaden ballade ur på slutet av åttiotalet. Både TDK och Maxell har del i detta med var sin produkt och här handlar det om kassettband som väger tungt i handen men priset kröp upp mot fyra vinylalbum.

TDK MA-XG & Maxell MV-90 bildade väl slutet på en epok kan man säga... :?:

kassett019.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har ett TDK SA framför näsan och det är samma bias (CrO2) som Nakamichi SX. Förmodligen var det Nakamichiloggan man fick betala extra för. Fortsatte med kassettinspelningar och fick även uppleva när kassettmarknaden ballade ur på slutet av åttiotalet. Både TDK och Maxell har del i detta med var sin produkt och här handlar det om kassettband som väger tungt i handen men priset kröp upp mot fyra vinylalbum.

TDK MA-XG & Maxell MV-90 bildade väl slutet på en epok kan man säga... :?:

Du tycks dock har försett dig med band för ett fortsatt liv med kassettbandspelaren, eller är det gamla bilder Du skakat fram.

I 1981-handboken visar TDK-SA ett förmagnetiseringsnivå på -1dB och SX ligger på 0dB. TDK-SA-X kräver +0,5dB. Dessa båda band intar ytterligheterna även om dessa är små. Att man aldrig kan lita på Staten... :D

Link to comment
Share on other sites

Du tycks dock har försett dig med band för ett fortsatt liv med kassettbandspelaren, eller är det gamla bilder Du skakat fram.

I 1981-handboken visar TDK-SA ett förmagnetiseringsnivå på -1dB och SX ligger på 0dB. TDK-SA-X kräver -0,5dB. Dessa båda band intar ytterligheterna även om dessa är små. Att man aldrig kan lita på Staten... :D

De senare Nakamichispelarna har betydligt mer inställningsmöjligheter än vad 550 hade så dessa band kommer till användning. Nu hittade jag även plundins favorit :) så det får nog bli ett par bilder till.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer dåtidens konkurrent till Maxell Vertex 90 och även TDK MA-XG utstrålar mekanisk kvalitet så fort man plockar fram den ur asken. Samma tyngd, samma bandtyp och om jag inte minns fel var det minst samma pris.

Var det denna kassettmodell vi pratade om plundin... :?:

kassett068.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var det denna kassettmodell vi pratade om plundin... :?:

Visst är det!

Fast dom kassetter jag har ser annorlunda ut :

MAXG.jpg

TDK MAXG ca 1989.. (Kastade kassetten på min 20 år gammla AGFA-skanner)

Ett av dom bästa Metallbanden var annars Sony MetalES

MetalES.jpg

Annars är det nog vanliga Chormeband som BASF Chrome Maxima, Maxell XLII och TDK MA/MA-X som är dom vanligaste i min kassettesammling... Förmodligen är XLII det absolut vanligaste med nästan 140 band av 486 numrerade (har 20 var av MAXG och MetalES), dom absolut flesta ingandlade från Ginza, köpte ofta en tippack av nya bandtyper för att testa om dom lät bättre, så jag har ganska stor variation bland kassetterna, allt från no-nameband köpta hemma på Essomacken, för typ fem band olika färger för 14.90, till nämnda MAXG för 135:- styck (om jag minns rätt?), jag behöver kanske inte säga vilket som var bättre!

Under sent 70-tal om mer än halva 80-talet använde jag kasettedäck från Technics, väl fungerande men ganska anonyma verk, minns inte modellnamnen men det kan vart RS-640 resp. RS-B100 (om jag kollar på Vintage Cassette)..

1989 fick jag tag på ett Revox B215mkII som stått som demoex nått år till en mycket rimlig slant och slog till..

revox-b215-03.jpg

(Lånad bild)

Hon bor fortfarande hemma hos mej! Tyvärr så förlorade jag bandlocket vid en flytt, och det har vart ett kännslomässigt ärr i min själ sedan dess... Jag tycker fortfarande att det lät förvånansvärt bra när man kalibrerat däcket för ett Chromeband som XLII!! :D:D:D

/ptr

Link to comment
Share on other sites

(Kastade kassetten på min 20 år gammla AGFA-skanner)

Ett av dom bästa Metallbanden var annars Sony MetalES

http://www.kammarmusikilerum.se/ptr/MetalES.jpg

Tack plundin och jag kan inte minnas att vi har haft kassettband uppe till diskussion på forumet tidigare. Skannern var ett nytt grepp och jag får börja utöka användningen från hifitidningar och CD-häften... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite mer kassettfrossa och dessa CassetteDeck 1 visar att utvecklingen gick framåt även på kassettspelarfronten vid en jämförelse med Nakamichi 550 & 600. Betydligt mjukare hantering, mer inställningsmöjligheter och utökat störavstånd.

kassett034.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var kanske dags att lämna Nakamichi SX för att prova något nytt med alla justeringsmöjligheter som plötsligt stod till buds. Maxell och TDK är ju två väletablerade alternativ i den japanska kassettvärlden.

Mer slantar över till snus... :)

kassett010.JPG

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det gamla slutsteg som håller måttet emot dagens monster.

För att par år sedan inköpte jag en Kenwood L-1000, som jag glatt spelade med under en tid. Detta efter att ha genomgått en Kenwood period. Mitt gamla L-1000 var dok inte mycket emot deras mono modeller.

Jag bidrar med en bild ifrån en mycket välspelande Kenwood anläggning, med ett par Monoblock ifrån kenwoods laboratory tid:

3-1.jpg

Hur många Kenwood ägare av deras gamla L serie finns där här på forumet?

Denna anläggning känner jag igen. Och jag kan bara hålla med om att den spelar bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har en högtklassigt kassetdeck?? Jag har lite gamla inspelningar och råmixar av skivor som jag skulle vilja överföra till digitalt format. Är det någon som skulle kunna hjälpa till med det så skulle det uppskattas otroligt mycket.

Mina Nakamichispelare kan nog hålla måttet men jag har ingen utrustning för digital inspelning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag fick ett telefonsamtal en kväll förra veckan, mitt Nakamichi pa7mkII steg som varit på lagning i typ 8 månader var helt plötsligt klart !!!!

jag hade mer eller mindre gett upp attjag skulle spela med det igen så det blev en verkligt travlig överaskning. :)

i Måndags hämtade jag det och passade på att åka och handla ett Kenwood L-07c försteg som jag fått tag på, säljaren ville absolut sälja försteget som paket med 2 Kenwood L-05M monoblock, priset blev överkomligt så jag slog till.

När jag kom hem till lägenheten på kvällen och konkade upp alla sakerna (3 trappor) så kopplade jag ur mitt Hitatchi Hma-8300 slutsteg och monterade genast in Nackamichi steget, Ljudet förändrades till det bättre och det visste jag redan att det skulle göra, inget ont om Hitatchi steget men Nackamichi steget spelar verkligen bra.

Dom två Kenwood monoblocken hamnade på vardagsrums bordet och jag skulle nog ha testat dom om det inte var för dom usla högtalar terminalerna som satt på dom, klarade bara vanliga kablar och jag ville köra med Bananer :( , började planera för att dom två monoblocken borde funka i hembio anläggningen som jag har monterat upp hemma hos min moder i Norrland (tänkte att 100wpc skulle vara för klent för mina Acustat högtalare) .

På morgonen innan jag skulle till jobbet dagen efter kunde jag inte hålla mig utan skruvade isär ett av stegen för att kolla hur högtalarterminalerna satt monterade och om det skulle gå att byta dom utan allt för mycket gråt och tandagnisslan, fixade nya terminaler på dagen och lödde fast dom på kvällen.

När jag var klar blev det givetvis obligatorisk provlyssning innan hemresan till norrland nu till första maj :)

Det uppstog genast ett delikat problem, dom drev högtalarna utan problem, och när jag jämför med min ögonsten Nakamichi så vet jag ärligt talat inte just nu vad jag tycker låter bättre, Kenwood har en grym scenbild och spelar riktigt snabbt, väldig dynamik etc.

Det kommer krävas mer testande innan jag kan vara säker, jag gissar att Nakamichi steget kommer att vinna till slut men det kommer definitivt vara ge och ta, jag kommer att få välja vad jag gillar bättre. Dom har båda sina styrkor och Kenwood steget är nog mest utmärkande om man sätter sig ner och lyssnar lite snabbt, Röster och detaljrikedomen är enorm.

Det känns som att efter seriöst lyssnande så kanske Nakamichi steget vinner i längden för att det är mera neutralt.

Framtiden får utvisa :)

//Marcus

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...