Volger Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 Tänkte att det vore kul med en tråd som handlar om äldre saker som folk använder eller har använt, många gamla slutsteg etc håller ju fortfarande en grym klass jämfört med nya, så varför inte samla lite intryck i en tråd så folk som mig kan jaga rätt på fler gamla godingar att testa Jag har kört med denons Försteg Dap-5500 och monoblocken Poa-6600, fungerade bra ihop och lät inte alls dåligt. Sedan bytte jag slutstegen mot ett Nakamichi pa7mkII, det blev ett ordentligt lyft och jag och en kompis har spenderat timmar med att jämföra med andra slutsteg och konstaterade att det utan problem går att jämföra med slutsteg som kostar 100.000kr och mer idag. (kompisen köpte ett likadant senare) tyvär så dog mitt Nakamichi steg och är hos en reparatör för tillfället, medans jag väntade på reparationen köpte jag ett Hitatchi Hma-8300 så att jag skulle kunna spela i alla fall, slutsteget hade fungerat som kringresande disco slutsteg och var både buckligt och repigt . När jag såg ett likadant Hitatchi slutsteg samt tillhörande försteg på Rehifi.se så slog jag till direkt, dom var båda i nära nyskick och jag har verkligen börjat gilla Hitatchi. (Låter inte lika bra som Nakamichi men det låter rätt ok i alla fall har inga bilder på mina egna saker ännu men jag bifogar några länkar, bilder kommer senare. Försteget : http://audio-database.com/Lo-D-HITACHI/amp/hca-8300-e.html Slutsteget: http://audio-database.com/Lo-D-HITACHI/amp/hma-8300-e.html Bild på Nakamichi steget kommer så fort jag kan ordna det. Som lite kuriosa så ska tydligen Hitatchi steget vara det första tillverkade med Klass G drift. Gjordes om jag förstår det hela rätt från -76 och några år frammåt. Så för dom som känner för det, posta gärna vad ni har haft etc. Jag är riktigt intresserad av till exempel Onkyos stora slutsteg som jag aldrig varit i närheten av, samma gäller Yamaha. //Marcus Quote
calle_jr Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 Kul! Som lite kuriosa så ska tydligen Hitatchi steget vara det första tillverkade med Klass G drift. Gjordes om jag förstår det hela rätt från -76 och några år frammåt. Jag har en känsla av att de viktigaste uppfinningarna kring förstärkarkonstruktioner, kraft och effektivitet kom på 70-talet. Vi har ju en speciell forumdel för den här typen av trådar. Så om det inte finns ett speciellt syfte att ha kvar tråden här så flyttar vi den. Quote
Volger Posted February 1, 2009 Author Posted February 1, 2009 jag menade utrustning som folk fortfarande använder och som håller hög och bra klass, men flytta på om det passar bättre där //Marcus Quote
calle_jr Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 utrustning som folk fortfarande använder och som håller hög och bra klass Det duger gott. Vi kör på här Quote
eliot Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 Jag kommer väl ihåg Hitachi HMA-9500 som kom 1979 Quote
Volger Posted February 1, 2009 Author Posted February 1, 2009 Några minnen hur den lät Elliot? jag är förvånad att jag kan använda försteget som jag har utan en massa brus etc, det finns givetvis bättre men det har inga direkta saker som gör att det är dåligt. som jag fattar så är 8300 steget det kraftigaste som Hitatchi gjorde, någon som minns vad som var speciellt med 9500 ? //Marcus Föresten så läste jag att mitt steg var av så kallad Mosfet design på thevintageknob, detta verkar inte stämma enligt vad jag har läst så någon kunnig får gärna förklara vad ett helt bipolärt steg är och vad det innebär Quote
Volger Posted February 2, 2009 Author Posted February 2, 2009 En annan sak som vore kul höra är om någon lyssnat på Denons Poa-8000 monoblock. Såg ett par till salu för 5500 euro nyligen, och jag misstänker att dom låter väldigt bra //Marcus Quote
Timbre™ Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Jag har kört med denons Försteg Dap-5500 och monoblocken Poa-6600, fungerade bra ihop och lät inte alls dåligt. Det var också överraskande att dessa monoblock alltid höll sig svala trots låga verkningsgrader, svåra laster och hög spelvolym. Det måste vara oerhört mycket slutsteg för pengarna och vilka var egentligen alternativen i prisklassen... Speciellt när högtalarimpedanserna störtdök i början på nittiotalet... Quote
Volger Posted February 2, 2009 Author Posted February 2, 2009 Jo, Poa-6600 är nog bland dom mest prisvärda stegen man kan köpa, dom var prisvärda nya och dom står sig väldigt bra begagnade om man ser till prestanda och pris. scenbilden blev väldigt bra när jag körde med mina, Vi testade jämföra dom med Kenwood L-09 men där fick dom se sig slagna rätt rejält. Det enda steget jag hört som påminner om L-09 är Nakamichi Pa7mkII, dom påminner en hel del om varandra ljudmässigt. Jag tycker att Kenwood L-09 går lite ljupare i basen och Nakamichi steget spelar lite torrare och kanske lite rappare. Det är en smaksak vad man tycker bättre om, Nakamichi steget är lite lättare få tag på om man funderar i dom banorna. Är det fortfarande ingen som har lust skriva några rader om Yamaha's slutsteg eller Onkyos //Marcus Quote
Bebop Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Är det fortfarande ingen som har lust skriva några rader om Yamaha's slutsteg eller Onkyos //Marcus Jag skriver gärna, men när de stora pjäserna från Japan regerade så var kassan allt för skral för min del. Det längsta jag nådde var ett inköp av Kenwood KA-907 som jag fick till en bra peng. Jag drömde ibland om de stora separata stegen från Luxman, Onkyo och Kenwood men än mer hägrade de amerikanska stegen. T ex Phase Linear, McIntosh och GAS Ampzilla. Detta gick över och in på scenen kom Quad med sin 44:a och 405. Sedan växte det upp danskar, tyskar, norrmän med intressanta produkter och för 1,5 år sedan fångades av rörbacillen... Det är kul med retro o vintage men det finns ju ett problem. Förstärkare åldras, framför allt elektrolyter. Jag bytte ju en gång för att jag tyckte det kom bättre prylar, så för mig är det trevliga minnen, men inte mycket mer. Quote
eliot Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Det enda steget jag hört som påminner om L-09 är Nakamichi Pa7mkII, dom påminner en hel del om varandra ljudmässigt. Jag tycker att Kenwood L-09 går lite ljupare i basen och Nakamichi steget spelar lite torrare och kanske lite rappare. Det är en smaksak vad man tycker bättre om, Nakamichi steget är lite lättare få tag på om man funderar i dom banorna. Är det fortfarande ingen som har lust skriva några rader om Yamaha's slutsteg eller Onkyos //Marcus Här finns bilder på Nakamichi PA-7 - Du sa inte att det var STASIS. Detta är alltså en ursprungskonstruktion av Nelson Pass och Threshold - vem kommer inte ihåg Threshold Stasis Själv har jag den klassiska Yamaha B-6, "Pyramiden" Quote
conan Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Lite intressant det här .. jag gillar gamla prylar men jag äger inga gamla hifiprylar. Det är nog så att jag helt enkelt missat en massa bra grejer från 70-talet. Min bror hade en Sansui, en AU-7500 eller AU-8500, och jag tyckte den lät kanonbra. Jag var dock inte så gammal att jag hade så mycket att jämföra med. Det ska bli spännande att följa tråden .. Quote
Volger Posted February 2, 2009 Author Posted February 2, 2009 Bebop: helt rätt angående att saker blir gamla och ofta sämre, men det finns slutsteg som lätt kan ge nya en match även efter 30 år. Kenwood L-09 är helt sanslöst bra, och väldigt välgjort. (håller länge vid rätt förvaring) sen finns det många andra märken som har gjort väligt gedigna slutsteg etc, frågan är bara om man är villig betala priset för ett 20-30 år gammalt slutsteg i bra skick. Nakamichi pa7mkII med tillhörande försteg säljs för 20-30 tusen i bra skick, vad Kenwod L-09 kostar kan jag bara gissa men troligen närmare 20 tusen och förmodligen mer om det är väldigt bra skick. Kan ta ett annat exempel, mitt Hitatchi steg och försteg. Det utvändiga skicket är väldigt nära nyskick och det spelar riktigt ok. Dom flesta av slutstegen jag nämt är testade med riktigt bra modern utrustning i övrigt, därför vågar skriva att gamla saker fortfarande kan stå sig rätt bra, man kan i alla fall jämföra dom gamla top of the line modellerna med slutsteg som kostar 100 tusen idag och fortfarande tycka att dom gamla stegen låter bättre. Sen om man läser på lite så satsades det enorma summor på att ta fram riktigt bra slutsteg framför allt i slutet av -70 och fram till början av -90. Flera märken krigade om att vara värst och gjorde väldigt bra grejer, Dom flesta av dom japanska märkena gör idag inte saker som ens kommer nära vad dom tidigare tillverkat. //Marcus Quote
Volger Posted February 2, 2009 Author Posted February 2, 2009 Eliot: har du något du kan jämföra dina Yamaha pyramider med ? eller vågar du ge dig in på en beskrivning hur dom låter dom var klart läckra..... Quote
Bebop Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Dom flesta av slutstegen jag nämt är testade med riktigt bra modern utrustning i övrigt, därför vågar skriva att gamla saker fortfarande kan stå sig rätt bra, man kan i alla fall jämföra dom gamla top of the line modellerna med slutsteg som kostar 100 tusen idag och fortfarande tycka att dom gamla stegen låter bättre. //Marcus Jag är helt övertygad om att det gjordes mycket bra prylar även förr. Jag lyckades dock aldrig frigöra det kapital som krävdes. Generellt sett hade de lite problem med stabiliteten vilket blev än värre i takt med att högtallasten kröp neråt 4 ohm. En annan faktor var att många högtalare på 70-talet inte hade diskantelement som går att jämföra med dagens som går snörrätt upp till 20kHz eller mer. Även programmaterialet hade en viss avrullning. Jag vet inte, men jag inbillar mig att många av dessa stegen kan låta lite vasst och pressat med dagens högtalare och programmaterial. Ingen regel utan undantag dock. Jag var inne på ett tag att inreda ett 70-talsrum. Eventuellt gör jag slag i saken, men mina utrymmer är lite sämre idag. Har lite förälskelse till de gamla monsterreceivrarna från bl a Kenwood, t ex: Quote
Volger Posted February 2, 2009 Author Posted February 2, 2009 Här finns en bättre bild: Kenwood KR9600 Sjukt snyggt på den bilden, nu blev jag med sugen hehe vart ska jag ha alla saker uppställda :P //Marcus Quote
Bebop Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Sjukt snyggt på den bilden, nu blev jag med sugen hehe vart ska jag ha alla saker uppställda :P //Marcus Jag var i kontakt med en konstnär uppe i Västervik eller där någonstans. Köpte en Sansui tuner av honom. Har dock slarvat bort has adress och bilder. Han samlade på gamla receivrar och hade en uppställning på 6-7 värstingar som lyste upp kvällarna. Jag har inte glömt denna syn ... Quote
Timbre™ Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Är det fortfarande ingen som har lust skriva några rader om Yamaha's slutsteg eller Onkyos Yamaha MX-1000 spelade väl i en egen division av de Yamahaförstärkare som fanns i omgivningarna men jag köpte ett MX-830 till att driva mina Infinity Modulus. Har kvittot framför näsan och priset i mars 1994 var 5995 kr på Ljudkällarn i Göteborg. Kom aldrig riktigt överens med det slutsteget och satelliterna fick en ljus och kantskuren karaktär som var svår att integrera med Modulus Subwoofer. Upplevde samma sak med NHT 2.5i men i andra sammanhang kanske det fungerar bättre. Inga problem med handhavande eller komponenter under den tid jag använde slutsteget. Dock var det lite plåtburkskänsla över det hela och konstruktionen kändes inte särskilt solid. Quote
eliot Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Eliot: har du något du kan jämföra dina Yamaha pyramider med ? eller vågar du ge dig in på en beskrivning hur dom låter dom var klart läckra..... När jag flyttade hem till Sverige gick mitt Harman Kardon Citation X-I slutsteg sönder (skakade sönder på dåliga tyska motorvägar ) så jag var under en övergångstid tvungen att använda mitt Yamaha B-6 slutsteg. Detta var väl för en 12 år sedan och allmänna meningen var då att Yamaha elektronik lät hårt men B-6 lät överraskande bra men saknade kraft och upplösning mot mina moddade Citation X-I. Jag har Citation X-I och X-II som när de släpptes kostade hälften av Mercedes S-klass - den dyrare kombinationen Citation XX och Citation XXP kostade lika mycket som Mercedes S-klass Kenwood L-09M säljs på eBay för omkring 7000kr/paret. - Jag tycker uppriktigt att de är fula som stryk - däremot drömde jag en gång om Kenwood L-08C/L-08M som jag tyckte (och fortfarande tycker) var urläckra Kenwood har gjort många snygga apparater - själv har jag Kenwood L-01T PS. Jag tror priserna 1983 var 23'000DM respektive 13'000DM PPS. Jag har sparat tester på alla dessa produkter men hittar tyvärr inte pärmen - och har inte tid att leta..... Quote
eliot Posted February 2, 2009 Posted February 2, 2009 Ännu en av mina favoriter (se länk) En annan sak som vore kul höra är om någon lyssnat på Denons Poa-8000 monoblock. Såg ett par till salu för 5500 euro nyligen, och jag misstänker att dom låter väldigt bra //Marcus Denon hade en prototyp till CD-spelare i samma "look" och jag väntade bara på att den skulle produceras - men det hände nog aldrig - Urläcker var den, med bara en slits där man stoppade CD'n..... Det kan vara intressant att se vad andra äldre apparater betingar i pris idag så här finns en prislista (från 2005) på några berömda tuner ...och här är en till salu annons på Citation X-I & X-II //Eliot Quote
Volger Posted February 3, 2009 Author Posted February 3, 2009 När jag flyttade hem till Sverige gick mitt Harman Kardon Citation X-I slutsteg sönder (skakade sönder på dåliga tyska motorvägar ) så jag var under en övergångstid tvungen att använda mitt Yamaha B-6 slutsteg. Detta var väl för en 12 år sedan och allmänna meningen var då att Yamaha elektronik lät hårt men B-6 lät överraskande bra men saknade kraft och upplösning mot mina moddade Citation X-I. Jag har Citation X-I och X-II som när de släpptes kostade hälften av Mercedes S-klass - den dyrare kombinationen Citation XX och Citation XXP kostade lika mycket som Mercedes S-klass Kenwood L-09M säljs på eBay för omkring 7000kr/paret. - Jag tycker uppriktigt att de är fula som stryk - däremot drömde jag en gång om Kenwood L-08C/L-08M som jag tyckte (och fortfarande tycker) var urläckra Kenwood har gjort många snygga apparater - själv har jag Kenwood L-01T PS. Jag tror priserna 1983 var 23'000DM respektive 13'000DM PPS. Jag har sparat tester på alla dessa produkter men hittar tyvärr inte pärmen - och har inte tid att leta..... Är du säker på att du inte sett L-07 för det priset? Jag har sett L-09 till salu en gång på ebay och dom kostade 15 tusen eller något liknande. Om dom finns för 7000kr så tror jag inte att skicket är i närheten av bra //Marcus ps. jo dom är rätt fula :P Nakamichi Pa7mkII kostade en bit över 20000kr när det var nytt, och försteget Ca7 kostade närmare 30000kr, försteget låter för övrigt riktigt bra. Quote
RC Ljud&Bild Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Visst finns det gamla slutsteg som håller måttet emot dagens monster. För att par år sedan inköpte jag en Kenwood L-1000, som jag glatt spelade med under en tid. Detta efter att ha genomgått en Kenwood period. Mitt gamla L-1000 var dok inte mycket emot deras mono modeller. Jag bidrar med en bild ifrån en mycket välspelande Kenwood anläggning, med ett par Monoblock ifrån kenwoods laboratory tid: Hur många Kenwood ägare av deras gamla L serie finns där här på forumet? Quote
Timbre™ Posted February 4, 2009 Posted February 4, 2009 Jag bidrar med en bild ifrån en mycket välspelande Kenwood anläggning, med ett par Monoblock ifrån kenwoods laboratory tid: http://i249.photobucket.com/albums/gg229/preft/3-1.jpg Spännande! Den yttre designen på dessa monoblock ser ut att matcha försteget L-07C. Är de från slutet av sjuttiotalet... Quote
Volger Posted February 4, 2009 Author Posted February 4, 2009 Visst finns det gamla slutsteg som håller måttet emot dagens monster. För att par år sedan inköpte jag en Kenwood L-1000, som jag glatt spelade med under en tid. Detta efter att ha genomgått en Kenwood period. Mitt gamla L-1000 var dok inte mycket emot deras mono modeller. Jag bidrar med en bild ifrån en mycket välspelande Kenwood anläggning, med ett par Monoblock ifrån kenwoods laboratory tid: Hur många Kenwood ägare av deras gamla L serie finns där här på forumet? Jag önskar att alla hade fått chansen att provlyssna en setup som den på bilden, sjukt hur bra det kan spela Quote
Bebop Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Dags att plocka fram Stereo HiFi handboken från 1979 (utgavs kring jul 1978). Priset här anges till 6,500 för L-09M, vilket jag antar är per styck. Inklusive 20,64% moms. Vid en uppräkning til 25% moms skulle det bli 6,735:-, alltså 13,470 för paret. Med uppräkning av KPI skulle dom då hamna på 35.830. Framgår också att den var fläktkyld med 2 hastigheter, märkeffekt på 378/420W för 8/4 ohm mätt vid en distorsion på 0,02 %. Den var kraftig men alldeles laststabil. Kul att dom lever kvar vilket också visar på att Kenwood tillverkade kvalitetsprodukter. Just de här modellerna får dock inte mitt designpris. Quote
Volger Posted February 5, 2009 Author Posted February 5, 2009 nä, svårt säga att dom ser bra ut..... Quote
Timbre™ Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 Dags att plocka fram Stereo HiFi handboken från 1979 (utgavs kring jul 1978). http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...son/Kenwood.jpg Kul att dom lever kvar vilket också visar på att Kenwood tillverkade kvalitetsprodukter. Just de här modellerna får dock inte mitt designpris. Helt rätt att spara gamla hifihandböcker/produktblad och även här växer ju vintagekänslan med åren... :cool: L-09M tillverkades alltså vid samma tid som L-07C och här ser man att de är tänkta som en designmässig enhet. På Göteborgssiten LoudAndProud finns en ingående beskrivning av detta försteg. Quote
Bebop Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Helt rätt att spara gamla hifihandböcker/produktblad och även här växer ju vintagekänslan med åren... :cool: L-09M tillverkades alltså vid samma tid som L-07C och här ser man att de är tänkta som en designmässig enhet. L-07C hade ett riktpris 1979 på 5300:-. I samma serie fanns de mindre monoblocken L-05M ?å drygt 100 W som kostade drygt 2500:- styck samt den fantastiska 7-gangade tunern L-07T som då betingade 4400:- Källa: Stereo Hifi handbok 1979. Jag har 1975-1981 och de är en guldgruva som ger mig lika stor glädje idag som då. Quote
calm Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Källa: Stereo Hifi handbok 1979. Jag har 1975-1981 och de är en guldgruva som ger mig lika stor glädje idag som då. Jag förbannar mig själv varje gång jag blir påmind om att jag kastade alla mina gamla stereohandböcker + ett antal årgångar av Radio & Television, dåtidens husorgan för hifi- och teknikintresserade, med byggbeskrivningar och allt. Ulf B. Stranges tester var legendariska. Calm Quote
Recommended Posts