Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er igen :)

Finns visst några som varit nyfikna på vad jag skulle välja för högtalare till slut. Och det har varit en pärs att lyssna runt faktiskt, har lyssnat på många olika högtalare mellan 5000-23000kr sista halvåret. Det har funnits några allternativ som jag tycker låter riktigt bra, och de har legat i olika priskl. och de har även haft olika ljudkaraktärer. Men man vill ju hitta det som passar en bäst ljudmässigt och framför allt, även ekonomiskt. Och desto mer jag lyssnade runt, desto dyrare blev allternativen också, budgeten var ju satt till 15.000kr och på slutet så lyssnade jag på högtalare som kostade över 20.000kr :o och märkte att det håller visst på att dra iväg i kronor det här :blush

Okej nu hade jag en himla tur, kom över ett par beg billigt, som nästan är nya. Och tillsammans med en ny center, Solo home, sålt min gamla så blev det inte så blodigt dyrt, 18.600kr för beg frontar och en ny center.

Har lyssnat en del nu och de låter riktigt bra, enligt min ljudsmak. Vill ha ett grundljud som drar lite åt det mörka och fylliga utan vasshet och hårdhet i ljudet och det uppfyller Grand Piano på ett utmärkt sett. Nu gäller det bara att matcha med rätt elektronik framöver.

För när jag lyssnat med min ganska enkla grejer Sony 333ES Av-receiver och H/K DVD25a så märks det att det skulle inte vara fel med mer kraft och öppenhet i ljudet.

Nu är det ju så att när man vill kombinera Hemmabio och Hifi så får man kompromissa om man inte har mycket pengar. Men jag har tänkt att bygga systemet så här runt Högtalarna.

Att det ska köpas en beg integrerad förstärkare som har den här förnämliga finessen som Advantage och Krell har på sina KAV-Integererade stärkare. Att man kör ifrån preout på receivern till en specifik line-in gång på den vanliga förstärkaren och att med en knapptryckning så agerar förstärkaren bara slutsteg till frontarna och man styr volymen ifrån Av-receivern. På så sätt får man det bästa av två världar.

Men i år så inriktar jag mig på att skaffa en bra beg CD-spelare eller ny DVD-spelare och något relatift billigt beg kraftigt slutsteg till frontarna. Får leva ett tag med att Receivern är en liten flaskhalls i systemet. Budgeten för dessa två inköp i år kommer att hamna på ca 15.000-17.000kr gissar jag på. Och så i framtiden inhandlas en bra integrerad förstärkare som har den speciella finessen.

Men först nu i sommar så ska jag försöka att låna en kompis Ampfilix och en Arcam DV88plus av en annan kompis för att få höra hur högtalarna låter med lite bättre elektronik och som framför allt är neutrala, som båda dessa anses vara. Då får jag en liten bild av hur elektronik valet bör vara för att passa högtalarna och min smak. Arcamen har jag redan jämfört mot min H/K, och det var ingen kul jämförelse :diss: klasskillnad, mycket större än vad jag hade väntat mig.

Och ni får hemskt gärna komma med tips och ideer när det gäller elektronik val osv.

Mvh Per

Posted

Timbre och Neodynium!

Kom visst åt någon knapp :blush så jag hade inte skrivit klart tråden när ni läste halva den, men nu är den klar :)

Posted

Det är ju mestadels tillfälligheterna som avgör men några märken som jag tidigare ofta sett (och hört) användas tillsammans med Sonus faber är Bryston, Plinius och Classé. Inte direkt billiga men de tillhör ju inte heller det ultradyraste i sin klass och kan säkert gå att komma över till bra begagnatpriser. Kan vara värt att hålla ögonen öppna i ett längre perspektiv. Rotel har ju kraftfulla modeller och NAD 208 kunde kanske ses som ett alternativ men den har ju tyvärr ett upptrissat andrahandsvärde.

Posted

fbk: Låter trevligt, jag är avundsjuk på alla Sonus Faber ägare - de är väldigt snygga :)

NAD208, måste man inte då äga några st. då de har en tendens att gå sönder

Posted

Själv har jag hört dessa högtalare med en hel del elektronik. Det som fick mig mest imponerad var nog den integrerade Krell 400ix. Passar perfekt ihop!

Grand Pianon får gärna matas med lite extra kraft för att låta riktigt bra :)

NAD208, måste man inte då äga några st. då de har en tendens att gå sönder

:D:D

Aldrig fel med ett reservlager.

Posted

Timbre och Sampix!

När det gäller stärkeriet så kommer det att uppgraderas ordentligt i ett längre perspektiv,och de märken som du räknar upp är ju mycket kompetenta och intressanta och som beg köp.

Och så håller jag med om att tex Rotels 1080 kan vara något nu till en början. Som du säger så är inte Naden intressant pga det upptrissade andrahandsvärdet, och skulle man lägga till ett par tusen så får man klart bättre steg än detta misstänker jag.

Men jag ska läsa en massa gammla Nr av High Fidelity och Hifi&Musik för att kanske hitta några olika alternativ av lite äldre men bra slutsteg.

Sen när det gäller Krell så av det jag läst så ska detta märke också fungera bra med mina högtalare. Men jag har en liten fråga här.

Finns det någon som har lyssnat på deras små integrerade modeller 300i,300il och 400ix, och som kan tala om alla de är bra beg köp, låter någon av dessa tre klart sämre än de andra.

När man läser testerna i High Fidelity på dessa tre, så verkar de har en snarlik ljudkaraktär och man kan antyda av testerna att de tycker att 300i,400ix är mest prisvärda.

Vet att det skiljer i kraft mellan modellerna och prismässsigt så har de verkligen varit skillnader, 300i=30.000kr,300il=49.000kr,400ix=37.000kr.

Kollar lite på beg marknaden hela tiden och 300il har folk sålt för 20.000kr men 300i vill folk ha ca 15000kr för, billigt i mina ögon för den ena modellen men aningen dyrt för den andra eller är jag ute och cyklar nu :blush

Sampix! Du hade ju lyssnat på 400xi, du har händelsevis ingen uppfattning om de två andra modellerna :)

Mvh Per

Posted
Sampix! Du hade ju lyssnat på 400xi, du har händelsevis ingen uppfattning om de två andra modellerna 

Tänk för att jag har det! ;)

För det första, låt dig inte luras av att 300il kostade mer än 400ix,.. 400:an är en klart bättre maskin. Den spelar å andra sidan lite varmare än 300-serien.

Första demot jag hörde med Krell 300iL var ihop med ett par canton karat-högtalare, och visst, det lät bra. Men jag skulle aldrig orka med att lyssna på ett par skivor i sträck med dess påstridiga spelstil.

300i kan rent av betänknas som kallast av trion.

Denna är väl å andra sidan ett bra begagnat-köp för dig, då Dina sonus faber inte är överdrivet analytiska.. De kommer ta ut varandra lite.

Summering; Har du pengarna, så satsa på en 400xi,..annars så köper du en begagnad modell om mår förmodligen minst lika bra för det :app:

Posted

Missa inte Plinius 8200, integrerad. 2*175W, bra med kraft, som låter bra oxo! Begpris runt 15000:- Annars är de nya 9100 och 9200 väldigt intressanta. Vet inte riktigt vad de kostar nya dock.

9100s.jpg

Posted
Tänk för att jag har det!
:D;) Tänkte väl det.

Sampix! Mycket intressant info, tack för den :) . Och du Canton Carat med en helt neutral förstärkare hade jag nog inte klarat lika länge som dig :D , i och för sig så har jag bara lyssnat som hastigast på en modell :blush

Ranefjord! Vet du om Plinus generelt sett har samma finess som Advantage och Krell stärkarna har dvs att man kan köra de som slutsteg och styra volymen ifrån en receiver enbart med en knapptryckning som jag har beskrivit i första inlägget i denna tråd.

Vad jag vet idag så är det bara Bladelius stärkare och Krells små integrerade som har denna finnes, så dessa modeller kommer vara mest intressant när det väl blir dags för den stora inköpet, förhoppningsvis nästa år :app: om man nu inte vill byta högtalarkablar så fort man ska se film, för då finns det ju massor av alternativ :mm:

Mvh Per

Posted

Kul att du hittat nåt du gillar fbk.

Välkommen i klubben :D

Offtopic

Uppgraderingssvängen har man varit med om litegrann, här kommer min högtalarhistoria.

Levde ett "tidigare liv" med stora burkar av Tyskt fabrikat. Det som saknades var ju musikalitet. Varit på mässor, besökt butiker och lyssnat till otaliga högtalare men hittade aldrig det jag sökte, för resonabla pengar vill säga. En sommar for jag till Göteborg, och sen var var det kört. Det var första gången för mig med Sonus Faber.... det var en mindre stativare och musiken var Bo kaspers orkester. Jösses vilken musikglädje. Det blev ett stort leende på läpparna :mm: Detta utspelade sig på Ågrens Hifi. Några timmar senare klev jag in på Hifistället för första gången i mitt liv. Då blev det :o Massor av Sonusar överallt :D Då blev ju jag såld, helt såld! Blev nästan sjuk, drabbades av Sonus-sjukan. Den enda högtalare jag tänkte på var den jag lyssnat till ordentligt hos Anders. Det dröjde ett tag, sen med lite mer i kassan styrde kosan mot Göteborg igen..... ;)

Mvh Mattias

Posted
  Tänkte väl det.

Sampix! Mycket intressant info, tack för den

Inte nog med det, jag har ägt en Plinius 8200 dessutom. Och ja, man kan koppla förbi försteget på denna. Fungerade mycket bra då jag använde wadians volymkontroll istället.

8200:an är för övrigt en mycket bra maskin! Personligen skulle jag välja den framför både 300i och 300il,.. Men jag vet inte hur den låter ihop med Sonus faber. Den spelar trotsallt ganska varmt,...och av de kombinationer jag har hört så skulle jag säga att en hyfsat neutral förstärkare skulle passa bäst.

Men det är bara att bege sig ut och prova :)

Posted

:) GamuT D-200 och SFGP home låter utmärkt ihop, fast billigt blir det inte även om man köper begagnat. försteget kan vara en billigare Krell eller GamuTs eget, eller något annat kompetent steg, bra låter det.

Grattis till det utomordentliga högtalarvalet för övrigt.

Posted

Tack Mattias :)

Ja man har ägt en del högtalare genom åren, en del mindre bra köp har det blivit tyvärr. Men med dessa tror jag att jag har hittat de rätta för min del.

Också lite offtopic.

Men jag måste bara berätta om syrrans första intryck när hon fick lyssna på dem idag. Vad har du köpt :o det saknas något definivt med dessa. Var har basen tagit vägen, och låter inte de lite väl ljusa. Ljusa säger jag, då skall du lyssna på andra högtalare. Och bas, det finns gott om bas bara det finns på skivan. Okej hon spelade egna skivor som tex. Scooter tysk techno, konstigt nog så är en del av sådan musik bas tunn, men diskant brukar det finnas gott om.

Satt på Mark Knopflers Golden Heart, låt 9 I´m the fool. Ojdå då var det andra miner :D de är ju lite mer ärliga mot materialet än vad mina gammla Qln var som var extra basfylliga minst sagt.

Sampix!

Ännu mer intressant alltså!

Men jag ska försöka att få låna arbetskompisens Ampfilix så för att få en uppfattning om hur högtalarna låter med en stärkare som är neutral, de flesta säger att den ska vara det, även om jag läst att en del tycker att den betonar diskantåtergivningen framför andra register. Då har jag nått att utgå ifrån i fortsättningen.

Men jag motager gärna hur många förslag som helst på passande elektronik ändå, det finns så många bra märken som man inte känner till bara för att man inte har hållit till i de lite dyrare sortimenetet av elektronik.

Bravo! Vem skulle inte tacka ja till sådan elektronik, men vi får se. Först och främst så måste det inhandlas klart bättre CD eller DVD än den jag har idag och ett hyffsat billigt och någorlunda kraftigt slutsteg för att få lite mera kraft.

Mvh Per

Posted

Du skall absolut inte glömma Icepower när du inventerar förstärkarfloran. Clarity hade inga problem med Amati och kan kanske även passa till Grand Piano Home... :?:

Korrekt och neutralt.

Posted

Timbre!

Det var den som du testade hemma hos dig eller hur! Såg den när jag var på Hiend. Ska läsa din artikel om den :)

Guest Zalve
Posted

Nya EMBLA serien - Monoblock (med lite mer effekt) bygger oxå på ICEPower, de lär ligga bra i prisklass oxå.

Posted

Och så glömmer du inte Sim Audio I-3 som jag tipsat dig om på ett annat forum.. däremot är det inte säkert att det blir nån perfekt kombo med Grand Piano men det är en bra förstärkare med precis den funktion du är ute efter, så ha med den i tankarna.

Guest Zalve
Posted

Norska EMBLA Audio.

Kommer med en serie monoblock, med lite flås i. :mm:

Posted

Hej igen på er alla som tipsat mig om olika alternativ för min framtida uppgradering. :) Som jag skrev i första inlägget i denna tråd så hade jag funderingar på att köpa ett beg slutsteg till frontarna tills jag hade råd i framtiden att köpa en lite mer kompetent stärkare med den finurliga finnes som finns bla på Krells Kav stärkare 300IL,400VXI och Bladelius Thor, alla dessa stärkare är ju aktuella för min del, så som förslagen som jag fått.

Men nu är det ju så att varför köpa ett slutsteg, om budgeten klarar av det så kan väll en SAT Amplifix duga tills vidare, den har ju den finnessen som jag är ute efter.

Nu har jag fått låna en kompis SAT och hans Vincent CD-spelare, så idag onsdag ska jag lyssna och jämföra mot mina egen elektronik för att få fram vad som kan passa mig bäst klangligt osv. Och så kommer jag allmänt få ett rejält lyft med hans grejer misstänker jag :mm: , så det kommer att bli en kul dag :D med en massa kopplande och lyssnande fram och tillbaks.

Tänkte skriva ner mina intryck på denna testdag i morgon Torsdag, och berätta lite om vad jag kommer fram till.

Mvh Per

Posted

Hejsan,

Inga dåliga högtalare du köpt! Jag har ägt ett par Minima Amator en gång i tiden... :o:mm:

Jag äger själv Advantage Thor som går tillsammans med alla mina högtalarmodeller. Jag har inte testat Thor tillsammans SF men har en känsla av att det kan funka mycket bra.

Posted

Mitt första intryck är :o , resten kommer i morgon kväll :)

Pär! Dina känslor är inte ute och cyklar om vi säger så ;)

Mvh Per

Posted

Hej på er. Blir lite ändringar. Jag har fått lånat stärkaren och cdn lite längre, ska lämna igen grejerna först i nästa vecka :). Så jag kommer att få njuta lite längre av välljudet :app: men det kommer en liten recension efter återlämnandet. Så håll ut.

Skriver nog ner den under Lyssnarforum tror jag, passar bättre där eftersom jag jämför olika elektronik mot varandra.

Mvh Per

Posted

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att det är mina gamla hötalare som slutligen hamnat hos dig. :)

Det som jag tyckte dom lät absolut bäst med hemma hos mig var Krell 400xi, Arcam fmj cd23t, snörat med nordost red dawn. Har du inte lyssnat på Krellen till sonusarna så rekommenderar jag starkt att du tar och gör det! :)

Posted

Akhenaton!

Jag köpte mina av en kille i Simrishamn, fina och välvårdade :)

Ja mitt mål är att i slutändan sitt med något riktigt kompetent i stärkarväg, men som det ser ut nu, så börjar jag med en Amplifix. Funkar bra, ska skriva om mina intryck av veckan som gått. Har fått låna lite elektronik av en kompis och så har högtalarna även varit på en utflykt till kompisen för lite testande och jämförelse i en annan miljö, mot hans mycket kompetenta Monitor Audio GR60.

Min recension och intryck av testandet kommer under söndagen.

Mvh Per

Posted

Jag sålde mina Grand Piano till en kille i Simrishamn(Victor) så det lär vara mina gamla högtalare du har. Klart dom är välvårdade, det är ju jag och victor som varit tidigare ägare! ;)

Posted

Akhenaton!

Ja han heter Victor som jag köpte av, kul att ägarbilden kommer fram :) . Nu blir jag extra nyfiken, hur gammla är högtalarna :?:

Och du får hemskt gärna dela med dig av dina erfarenheter angående elektronik val till dem, vad använde du :?:

Och jag lovar att jag ska vårda dem lika bra som ni gjort ;)

Mvh Per