conan Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Lär dig skriva mjukvara för en $18k PDP-11 (1972). http://www.csc.depauw.edu/~dharms/PDP11Video/Video/ Quote
eliot Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Jag tror att den modell vi använde (1980?) hette PDP11/34 - men det kliar inte direkt i fingrarna att programmera en sådan. //Eliot Quote
conan Posted January 27, 2009 Author Posted January 27, 2009 Det närmaste jag kommit hålremsor var som sommarjobbare på Elektrolux datacentral i Åtvidaberg. Jag skötte utskrifter av lönelistor och annat för deras radskrivare. Den krävde att man stoppade i speciella band för att ställa in marginaler, sidlängd och sånt. Där fick jag också stifta bekantskap med programspråket Cobol för första ... och förhoppningsvis sista gången. En kompis hade en gammal facitdator med hålremsa. Basictolken låg på remsa och det var första gången jag skrev datorprogram. Det kan ha varit runt 1980. Quote
eliot Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Programmeringsspråket inom Fysiken var - och är fortfarande till stor del - FORTRAN Quote
calle_jr Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Basictolken låg på remsa och det var första gången jag skrev datorprogram. Då gällde det att ha långa och raka korridorer. Quote
Recommended Posts