Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eftersom mitt Jazz-kunnade är allt för grunt, behöver jag er hjälp!

I slutet på sjuttiotalet hörde jag en låt med sagde pianist, den innehöll överdubbat pianospel och var jäkligt fräck, förmodligen inspelad i början av sextiotalet(?), troligen av Rudy van Gelder (inbillar jag mej!)

Kan någon vara snäll och fylla i luckorna i mitt minne!, jag vill innerligt veta låtens namn och på vilken platta den finns! :blush;)

/ptr

Posted

I slutet på sjuttiotalet hörde jag en låt med sagde pianist, den innehöll överdubbat pianospel och var jäkligt fräck, förmodligen inspelad i början av sextiotalet(?), troligen av Rudy van Gelder (inbillar jag mej!)

Kan någon vara snäll och fylla i luckorna i mitt minne!, jag vill innerligt veta låtens namn och på vilken platta den finns! :blush;)

/ptr

Tror att Du har hört "Turkish Mambo" inspelad 1955 och utgiven i flera omgångar inom WEA-koncernens Atlantic. Den är inte överdubbad utan övertrippad. Tre gånger alltså.

trista_lenn_requiemle_101b.jpg

Här kan Du kolla om det är rätt låt.

New Tristano - Turkish Mambo

• 2 weeks later...
Posted

/ptr

Posted

Bill Evans: Conversations with myself 1963 - en hel LP. En av de första trickinspelningar, med den tidens stora jazzpianist. Info och köpmöjligheter på Google

Mvh

peter p

Posted
Bill Evans: Conversations with myself 1963 - en hel LP. En av de första trickinspelningar, med den tidens stora jazzpianist. Info och köpmöjligheter på Google

Mvh

peter p

Jodå, Bill Evans var en ikon, men det gällde en trickinspelning med Lennie Tristano. Har Du fått fram något mer, Plundin?

Posted
Har Du fått fram något mer, Plundin?

Har lyssnat några gånger på "Turkish Mambo", men hörminnet, som jag skrev ovan, säger att det är ett annat riff i början... Det kan ju vara så besvärande att jag minns fel namn på pianisten (även om jag inte tror det!)... :blush:blush .. Har lyssnat på de fyra Tristanoplattor som jag hittat men det är ingen som klickar...

Bill Evans är väll den Jazzpianist som jag har mest koll på och "Conversations with myself" har jag haft på vinyl i minst 25 år!

Tyvärr har jag fått en släng av "Vinterkräksjukan" så jag borde ligga till sängs inte gymnastisera fingrarna framför datorn... Skall ta med mej Tristanoplattorna i sängen och ge dom en ny överlyssning!

/ptr

Posted

Lenny Tristano; Turkish Mambo är en dubbad version inspelad i mono 1955 och utgiven på Atlantic LP-1224 februari 1956. Lenny Tristano var tidigt intresserad av stereo och köpte sig en stereobandspelare i mitten av 50-talet med vilken han spelade in sig själv i sitt hem.

Posted

Efter att ha ransakat mitt hörselminne under eftermiddagen så faller detta minne mer och mer mot en annan låt från Tristanos första album, nämligen : Line Up, tror att jag bara glömt basintrot...

Jag har hur sdom helst just beställt en box med namnet; Lennie Tristano, Lee Konitz and Warne Marsh - The Complete Atlantic för att kunna undersöka Tristanos spel mer!

/ptr

Posted
Efter att ha ransakat mitt hörselminne under eftermiddagen så faller detta minne mer och mer mot en annan låt från Tristanos första album, nämligen : Line Up, tror att jag bara glömt basintrot...

Jag har hur sdom helst just beställt en box med namnet; Lennie Tristano, Lee Konitz and Warne Marsh - The Complete Atlantic för att kunna undersöka Tristanos spel mer!

/ptr

Den så kallade Tristanoskolan är ett begrepp som sedan Lee Konitz och Warne Marsh fulländade. Ett bra köp!