conan Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Det här blir inte så vetenskapligt men kan kanske hjälpa en och annan högtalarägare till ett bättre ljud. En vanlig högtalarkon ska röra sig relativt luften medan chassit till konen ska vara stilla och sitta fast i en högtalarlåda. Ifall elementet inte sitter ordentligt kommer både konen och chassit att röra sig och därmed orsaka fenomen som fasvridningar, oönskade resonanser mm. Quote
conan Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 Ovanstående bild visar Audiovector Mi3 Signature SE, åtminstone ett litet utsnitt. Det är i mitt tycke en rätt bra högtalare för pengarna, 30kkr ungefär. Det som slog mig medan jag provlyssnade lite olika högtalare var att basen var torr, distinkt samt ganska djup. Den rika detaljåtergivningen tilltalade också. Diskanten har flera sagt är lite vass och det kanske är så att den kunde vara lite lenare men det är högst varierande mellan olika inspelningar. De flesta plattor jag har låter ok i diskanten med några få undantag. Däremot är de nyare S3 vassare och jag skulle absolut välja ett par äldre Mi3:or istället för S3 eller så skulle jag gå upp några snäpp inom Audiovectors sortiment. Mellanregistret är tillräckligt bra men kunde vara lite varmare och kanske är det främst detta som någon gång i framtiden kommer att få mig att byta högtalare - kanske till Tannoys dyrare modeller. Vi får se. Quote
Guest om.s Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Ett godt, og gammelt tips, som fortjener lyftes frem fra tid til annen. På mine tidligere Wilson.Benesch Discovery`s sjekket jeg skruvene på iso-barik bassen etter noen år, og det viste seg at tett på 80% av skruene var løse, på begge høyttalerene , synes vel at jeg hadde tappat noe av den tighte og fine bassen, og fikk det for meg å sjekke opphenget, og viola!! Disse hadde fått røre seg meget under de årene før jeg sjekket, her er elementet vendt opp og ned.. og på plass i høyttaleren... Tror mange kan være tjent av å sjekke skruene rundt elementene sine .... mvh Quote
conan Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 Om man plockar isär högtalaren ser man en tätningsring som sitter innanför skruvarna. Denna har sannolikt varit någon millimeter tjock vid monteringen men efter en tid har den deformerats permanent. Några av skruvarna har inte varit tillräckligt hårt dragna och elementet har så småningom lossnat. Efter att ha studerat packningen och skruvarna så kom jag fram till att ett halvt varv extra från att skruven "tar" är lämpligt. Jag kanske kan be AV om en ny uppsättning packningar och få det rätt. Diskanten är lite annorlunda då packningen är tjockare och inte ska tryckas ihop så mycket. Jag brukar dra de skruvarna ett kvarts varv extra från att packningen tar mellan baffel och diskant. OBS! Man ska naturligtvis inte börja skruva i sina högtalare annat än om man vet vad man håller på med. Garantin slutar gälla när man gör ingrepp. Quote
Timbre™ Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 På ett enda spår, Spanish Harlem, med Rebecca Pigeon på Chesky Records kunde jag höra att det dök upp extra basgångar i vänster kanal och det lät inte det minsta naturligt. Fram med WBT-nyckeln och vissa fästskruvar kunde dras tre/fyra varv innan spärren slog till. Vinsten av detta kan inte nog betonas och nu går jag över fästskruvarna på samtliga sonusbafflar varje höst och varje vår. Det handlar om stora ljudförbättringar att hämta hem ifall elementen har varit dåligt fixerade. Quote
conan Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 Så här ser högtalaren ut färdigmonterad. Att lägga märke till är att den nedersta samt två skruvar upptill inte är fast åtskruvade utan bara sitter för att trycka löst på elementchassit via en packning. Troligen är trepunktsfastsättning bättre ljudmässigt men man kan ju inte låta bli att montera skruvar i alla hålen. Det ser proffsigare ut med alla monterade. Som Timbre skriver är denna skruvöversyn viktig för att bibehålla bra ljud. Skillnaderna är stora, speciellt i basen. Mellanregistret rycker upp sig märkbart också. Quote
caddy Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Detta är mitt första inlägg på detta forum, och tycker att man får ut mest av detta forumet än de andra. Nu har jag gått över skruvarna på mina MI3 Arrete och konstatera att på bas och mellanregister är det redan någon som har satt på gummibrickor på 3 av skruvarna. Det är kanske något orginal trick på Arrete LE med gummibrickor?? Quote
Bebop Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Detta är mitt första inlägg på detta forum, och tycker att man får ut mest av detta forumet än de andra. Hej Caddy - välkommen. Här är det jättetrevligt må Du tro och vi älskar att titta på bilder från våra system ... känner Du pressen ... :evil: Quote
conan Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 Nu har jag gått över skruvarna på mina MI3 Arrete och konstatera att på bas och mellanregister är det redan någon som har satt på gummibrickor på 3 av skruvarna. Det är kanske något orginal trick på Arrete LE med gummibrickor?? Ja, de sitter där som original. Quote
conan Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 En kommentar är att Audiovector själva sagt via e-post att diskanten inte ska skruvas åt mer än lite grann. De andra elementens åtskruvande är helt efter mina egna experiment. Det verkar som om man kan skruva åt basen lite mer än mellanregistret men det är så små skillnader att det ligger inom felmarginalen. Quote
calm Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Var naturligtvis tvungen att kolla skruvarna till mina Sonusar och kan konstatera något obetydligt spel vad gäller basarna. Inget alarmerande som kan påverkat ljudet nu, men på sikt inte bra. Det ligger något i den gamla IKEA-uppmaningen att efterdra skruvarna, det må vara sängar eller högtalare uppenbarligen. Fick nu anledning att ta av fronterna och konstaterade dammlager, som snabbt avlägsnades med hifi-dammvippan. Konstaterar att damm har en förmåga att leta sig in på oväntade ställen trots att huvarna sitter på när högtalarna inte är i gång. Calm Quote
Bebop Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Var naturligtvis tvungen att kolla skruvarna till mina Sonusar och kan konstatera något obetydligt spel vad gäller basarna. Calm Gjorde samma sak, men de sitter bergfast ... dansk kvalitet Quote
calm Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Gjorde samma sak, men de sitter bergfast ... dansk kvalitet I grunden vad jag förstår bygger nästan alla på dansk kvalitet, så även Sonus Faber. Dock med ytterligare förfining och modifiering Italienarna är väl annars inte kända för sin kvalitet, Sonus Faber ett undantag bland säkert flera. Calm Quote
Bebop Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Dock med ytterligare förfining och modifiering Calm Din thumbnail antyder något annat ... :evil: Quote
calm Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Man kan bli skrämd av alltför realistiska ljudupplevelser, det är vad bilden vill visa Men calm det är bara ett väl avvägt och åtskruvat system. Vad kan bli bättre? Mvh Calm Quote
PL300 Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Jag tänkte att det kan ju vara värt och prova nu när Monitor Audio har bemödats sig med och skicka med en passande mejsel just för detta! Och jodå det gick och efterdra en del av skruvarna så tack för tipset! Quote
conan Posted January 26, 2009 Author Posted January 26, 2009 Intressant att tillverkaren skickar med verktyg till elementen ... vad säger bruksanvisningen om efterdragning av skruvarna? Quote
JonasR Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Tack för tipset! Vid kontroll så visade det sig att jag hade några skruvar lösa Quote
ALA Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Det här blir inte så vetenskapligt men kan kanske hjälpa en och annan högtalarägare till ett bättre ljud. En vanlig högtalarkon ska röra sig relativt luften medan chassit till konen ska vara stilla och sitta fast i en högtalarlåda. Ifall elementet inte sitter ordentligt kommer både konen och chassit att röra sig och därmed orsaka fenomen som fasvridningar, oönskade resonanser mm. Hej Jag har upptäckt detta genom att jag köpte en referens CD på Arken och provlyssnade hemma. Maken till dåligt ljud har jag inte hört på tiotalet år! Jag kastade mig på högtalarna och började dra åt skruvarna. Ljudet blev som på nya högtalare. Men vis av mina nya erfarenheter stannade inte där utan jag fyllde lådornas botten med sand samt köpte självhäftande bitumenplattor och tapitserade inre delen av mina Infinity Dalta 70. Detta gav blandade resultat vilket gav upphov till mer experimenterade med mindre plattor och sand. Till sist med rätt balans mellan dessa blev ljudet riktigt bra (tyckte jag). Efter två veckors lyssnande började nyfikenheten ta över och jag tänkte att lite tyngd på toppen av högtalarna kanske höja upplevelsen ännu mer. Sagt och gjort. Idag är ljudet i en helt annan klass än när jag köpte högtalarna och fick mig fundera vilken del i kedjan i stereon som är det viktigaste. Tidigare ansåg jag att källan dvs. CD men idag kanske högtalarna. Måste säga att anläggningen låter underbart rent i höga och mellanregistret med djup och fin bas. Allt detta trots en Pioneer DV 656 DVD spelare. Jag kommer att byta DVD-n till en ren CD spelare av bättre kvalitet senare men som anläggningen låter idag skulle vara nöjd ett tag till utan byte också. Quote
PL300 Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Intressant att tillverkaren skickar med verktyg till elementen ... vad säger bruksanvisningen om efterdragning av skruvarna? Jag har tittat nu och det står inte att man ska efterdra skruvarna men det står att den mejseln är till dom skruvarna! Den ingår för övrigt i Monitor Audios Platinum "toolbox" som också innehåller mejsel till och justera spikarna och ett litet "vattenpassöga" så dom verkligen står rakt också+ en putsduk och fövaringsplats för biwire byglarna och varenda detalj med M.A. Platinum-logga naturligtvis! Quote
Timbre™ Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Intressant att tillverkaren skickar med verktyg till elementen. En nyckel med hög säkerhetskänsla är WBT-arsenalen med säkerhetssläpp när det börjar dra ihop sig. Quote
Zalve Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Undra hur det är tänkt på dessa ?! Jag har försökt att ta bort skyddet för mellanregistret, som den vänstra ser ut,, Men det sitter HÅRT!! Tror inte att man ska behöva skruva åt dem. Quote
conan Posted January 27, 2009 Author Posted January 27, 2009 Undra hur det är tänkt på dessa ?! Jag har försökt att ta bort skyddet för mellanregistret, som den vänstra ser ut,, Men det sitter HÅRT!! Tror inte att man ska behöva skruva åt dem. Nej, om man inte har bekymmer med att ljudet låter fasvridet eller att ljud kommer onaturligt direkt från en av högtalarna - så är det bäst att låta bli att skruva tycker jag. När jag skruvade loss en av diskanterna - då fick jag fenomenet att vissa frekvenser återgavs från t ex vänster högtalare istället för från mitten av ljudbilden. Det var typiskt hi-hat eller essiga röster som gav fenomenet. Väl åtskruvade blev det bra igen. I basen verkar det vara fasvridning som hörs. Prova att skifta + och - på en högtalare ... Quote
Recommended Posts