Jump to content

NanoCover


A/Wing.

Recommended Posts

Jag har hittat det ultimata rengöringsmedlet för CD skivor.

Köpte ett medel för att göra ren min duschkabin ett medel som kallas NanoCover som bygger på en teknik som kallas mikrosplitting

dom har olika medel för olika material det medlet jag köpte var för syntetmaterial ,då fick jag en ide det borde funka på en cd skiva

medlet består av två flaskor en ytbehandling och en försegling när du har gort den här behandlingen behöver du inte tänka på skivorna längre

Det här skyddet skulle hålla i minst ett år i en duschkabin så en cdskiva behöver man säkert inte efterbehandla.

SÅ då kommer vi till det viktigaste (Ljudet) Det blev betydligt bättre en luftigare och klarare ljudbild ,mer detaljer som jag inte har hört förut

instrument och röster fick en mer riktig klang.

Jag har provat olika medel förut som jag har köpt hos Svalander men inte med samma goda resultat.

JAG ÄR JÄTTENÖJD.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat det ultimata rengöringsmedlet för CD skivor.

Köpte ett medel för att göra ren min duschkabin ett medel som kallas NanoCover som bygger på en teknik som kallas mikrosplitting

dom har olika medel för olika material det medlet jag köpte var för syntetmaterial ,då fick jag en ide det borde funka på en cd skiva

medlet består av två flaskor en ytbehandling och en försegling när du har gort den här behandlingen behöver du inte tänka på skivorna längre

Det här skyddet skulle hålla i minst ett år i en duschkabin så en cdskiva behöver man säkert inte efterbehandla.

SÅ då kommer vi till det viktigaste (Ljudet) Det blev betydligt bättre en luftigare och klarare ljudbild ,mer detaljer som jag inte har hört förut

instrument och röster fick en mer riktig klang.

Jag har provat olika medel förut som jag har köpt hos Svalander men inte med samma goda resultat.

JAG ÄR JÄTTENÖJD.

Jag kör med rödsprit som jag gnider på med en ren disksvamp. Sköljer därefter med lite mer än ljummet vatten och torkar av med en fin trasa (får inte bli repor). Det fungerar utmärkt. Jag gör det inte på alla CD, endast de som ser skitiga ut. Har också använt det på plattor som börjat hoppa i spåren. Hjälper för det mesta såvida det inte är mekaniska skador på skivan.

Jag tillhör dom som inte tror på magiska vätskor på CD-skivor. För mig handlar det endast om att ha en ren yta så att korrigeringskretsarna slipper behöva aktiveras. Rödsprit klarar uppgiften galant och är dessutom billig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med rödsprit som jag gnider på med en ren disksvamp. Sköljer därefter med lite mer än ljummet vatten och torkar av med en fin trasa (får inte bli repor). Det fungerar utmärkt. Jag gör det inte på alla CD, endast de som ser skitiga ut. Har också använt det på plattor som börjat hoppa i spåren. Hjälper för det mesta såvida det inte är mekaniska skador på skivan.

Jag tillhör dom som inte tror på magiska vätskor på CD-skivor. För mig handlar det endast om att ha en ren yta så att korrigeringskretsarna slipper behöva aktiveras. Rödsprit klarar uppgiften galant och är dessutom billig.

Åh f-n, fanns inte i min vildaste fantasi...Skall genast inhandla en flaska t-dojja..Billigt, antagligen drykt och resultatet är tydligen bra...Tack för tippset Bebop..

Link to comment
Share on other sites

OJ...vågar man ta rödsprit på plasten? Oerhört sällan jag tvättar av någon cd-skiva...men barnens dvd behöver få sig en duvning ibland...då brukar en droppe vanligt yes diskmedel och en droppe vatten som försiktigt arbetas/sprids ut med ngt mjukt i cirkelrörelser förljt av "lite mer än ljummet" vatten som sköljmedium....funkar också fint tycker jag....känns väldigt mycket mildare...

...men T-röd kanske inte alls är farligt för plasten? :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta mig...ser att jag inte svarade på topic..utan på något annat...

Kanske skall ta och testa A/Wing:s tips på en gammal skiva och se vad det ger. :)

Menar du att man la på ett medel på skivan efter rengöring?

\\K-man

Som svar på din fråga så består det här medlet av två flaskor en för rengöring och en för försegling.

Jag har gjort en liten blindtest på två dubletter på cd skivor som min lilla fru fick var med på ,hon brukar vara ganska skeptisk

mot mina tweaks men hon lyckades höra varje gång den rätta skivan som var rengjord började spela.

Link to comment
Share on other sites

OJ...vågar man ta rödsprit på plasten? Oerhört sällan jag tvättar av någon cd-skiva...men barnens dvd behöver få sig en duvning ibland...då brukar en droppe vanligt yes diskmedel och en droppe vatten som försiktigt arbetas/sprids ut med ngt mjukt i cirkelrörelser förljt av "lite mer än ljummet" vatten som sköljmedium....funkar också fint tycker jag....känns väldigt mycket mildare...

...men T-röd kanske inte alls är farligt för plasten? :)

\\K-man

Jag känner nog samma tvivel som K-man. Rengöra cd-skivor med t-röd låter lite farligt tycker jag.Att rengöra med YES under ljumt vatten är nog att föredra i min mening.

mvh n.o

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat det ultimata rengöringsmedlet för CD skivor.

Jag använder Audiotop Digital och det tillför ökad upplösning och en påtaglig rymd i ljudbilden :app:

Läs test!

- Jag använder också Bedini Clarifier (en apparat som nämndes i testen) och påverkan på ljudet är ungefär lika stort men olika så kombination av båda rekommenderas...

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Yes och ljummet vatten samt en "mikrofiberduk/mirakeltrasa" för att torka/polera skivan med är också en utmärkt metod för att hålla skivorna rena. Problemet på sikt är snarare att det blir repor i skivorna och då kanske någon form av ytbehandling ala "NanoCover" är bra. Det viktiga är givetvis att lasern har optimala förhållande för avkodning. Då verkar en slät och reflektionsfri yta vara vad man behöver.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Jag känner nog samma tvivel som K-man. Rengöra cd-skivor med t-röd låter lite farligt tycker jag.Att rengöra med YES under ljumt vatten är nog att föredra i min mening.

mvh n.o

Jag kan inte se hur T-röd skulle vara farligt. På vilket sätt då? T-röd går utmärkt att skölja bort med vatten, vilket man naturligvis måste göra. Yes går säkert bra också men jag är lite osäker på diskmedlets innehåll i form av "slipmedel".

Det handlar ju endast om att ta bort fett och smuts för att ge fritt spelrum för laserstrålen mot de digitala "hålen". Att olika medel skulle skapa skillnad i djup, perspektiv och liknande är jag skeptisk till. Antingen är CD'n ren eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Yes går säkert bra också men jag är lite osäker på diskmedlets innehåll i form av "slipmedel".

Diskmedel innehåller tensider och framförallt skall diskmedlet ta bort ytspänningen på vattnet

Diskmedel är ett av dom bästa fettlösande kemikalierna, för matrester är oftas fettbaserat.

Slipmedel..nej..finns ej i handdiksmedel

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att alkoholen i t-röd ex.vis torkar ut plasten så den blir matt?

Skölj, skölj och sedan skölj. Samma om man använder diskmedel. Skivorna blir blanka som renaste silver. Det blir dom för övrigt med diskmedel också. Det finns så mycket hokus pokus där ute som knappast är bättre för att det står "för rengöring av CD" på etiketten. Det handlar om att lösa fett och smuts och sedan skölja av detta, vilket kanske underlättas om man tillför en droppe diskmedel för att minska ytspänningen, som Kent säger.

Link to comment
Share on other sites

Skölj, skölj och sedan skölj. Samma om man använder diskmedel. Skivorna blir blanka som renaste silver. Det blir dom för övrigt med diskmedel också. Det finns så mycket hokus pokus där ute som knappast är bättre för att det står "för rengöring av CD" på etiketten. Det handlar om att lösa fett och smuts och sedan skölja av detta, vilket kanske underlättas om man tillför en droppe diskmedel för att minska ytspänningen, som Kent säger.

Ok.Jag använder inga speciella medel själv.Brukar överhuvudtaget inte rengöra skivorna om inte de är nedkladdade.I sådana fall får en diskmedelsbehandling.

Borde det inte vara optimalt att torka av skivorna med tryckluft så slipper man mekanisk åverkan förresten?

Link to comment
Share on other sites

Ok.Jag använder inga speciella medel själv.Brukar överhuvudtaget inte rengöra skivorna om inte de är nedkladdade.I sådana fall får en diskmedelsbehandling.

Borde det inte vara optimalt att torka av skivorna med tryckluft så slipper man mekanisk åverkan förresten?

Tryckluft är nog inte så bra lösning när du komprimerar luft så bildas det vatten i tryckluftstanken och det vattnet blir alltid

lite oljeblandat och det följer alltid lite med ut i slangen och det får du på skivan.

Link to comment
Share on other sites

Ok.Jag använder inga speciella medel själv.Brukar överhuvudtaget inte rengöra skivorna om inte de är nedkladdade.I sådana fall får en diskmedelsbehandling.

Borde det inte vara optimalt att torka av skivorna med tryckluft så slipper man mekanisk åverkan förresten?

Jo. Även hårtork är ju en typ av tryckluft, men man riskerar att få vattenfläckar, så jag föredrar en trasa av hög kvalitet. En variant kan vara att använda skivtvättens dammsugare. Skall säkert gå på något sätt, har dock inte provat själv.

Link to comment
Share on other sites

Diskmedel innehåller tensider och framförallt skall diskmedlet ta bort ytspänningen på vattnet

Diskmedel är ett av dom bästa fettlösande kemikalierna, för matrester är oftas fettbaserat.

Slipmedel..nej..finns ej i handdiksmedel

Det här medlet tar just bort tensider.

Link to comment
Share on other sites

Det här medlet tar just bort tensider.

Det gör vatten också vilket framgår av följande text som jag hämtat från Shenet.se

Många tensider används just som lösningsmedel - den ytspänningsminskande effekten på vatten kan utnyttjas till rengöring (vattnet kommer in under fett och olja som löses och börjar sväva i vattnet) eller blandning (hartser, vaxer, eteriska oljor och annat som annars vill sätta sig på kärlets väggar förblir svävande i vätskan).

1) Anjonaktiva tensider löses bäst i varmt vatten.

3) Nonjonaktiva tensider löses i vatten redan vid låga temperaturer - används i tvättmedel i länder där elen är dyr, t. ex. USA.

pH och inkompatibiliteter

Link to comment
Share on other sites

Det här medlet tar just bort tensider.

Bra, om man har problem med rester av tensider. Diskmedel kan det bli problem om man överdoserar samt struntar i att skölja, då har man kvar tensiderrester som kan bli besvärande. Läser man instruktionen som man bör göra på alla kemikalier, så står det helt klart att godset alltid skall sköljas.

Sköljer man disken eller skivan så har jag mkt svårt att se att tensider överhuvudtaget skall bli problem.

Tänk på att ditt medel inte är framtaget för skivrengöring i första hand utan för att göra rent duschar om jag inte missminner mig. Duschar oftas kalkproblem..men det är en annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Bra, om man har problem med rester av tensider. Diskmedel kan det bli problem om man överdoserar samt struntar i att skölja, då har man kvar tensiderrester som kan bli besvärande. Läser man instruktionen som man bör göra på alla kemikalier, så står det helt klart att godset alltid skall sköljas.

Sköljer man disken eller skivan så har jag mkt svårt att se att tensider överhuvudtaget skall bli problem.

Tänk på att ditt medel inte är framtaget för skivrengöring i första hand utan för att göra rent duschar om jag inte missminner mig. Duschar oftas kalkproblem..men det är en annan historia.

Okej det verkar svårt att övertyga er om denna produkt men jag har provat både att diska skivan den enda skillnade jag märkte då

var just att skivan blev ren men ingen ljudförbättrande egenskap+dom olika skivrengöringsvätskorna som finns att köpa, där

märkte jag en liten skillnad på ljudet till det bättre.

Nä jag får nog bjuda in till ett NanoCover Party skämt åsido nu kan jag ta tillfället i akt och bjuda in till en musikdag-kväll

så kan jag få tillfälle och visa mina grejer och lyssningsrummet det skulle va roligt att träffas.

PS. jag lovar att ni kommer att höra skillnad efter skivtvätten. Ni som är intreserade skicka ett PM En 5-6 grabbar klarar jag på en gång

Link to comment
Share on other sites

PS. jag lovar att ni kommer att höra skillnad efter skivtvätten. Ni som är intreserade skicka ett PM

Det finns mycket som påverkar och vår hobby är så pass ovetenskaplig så en del av charmen är att hitta sina egna vägar oavsett om det är tro eller fakta. Jag har själv gjort tweakar som jag inbillar mig låter bättre men andra förstår inte vad jag pratar om. Det är en del av charmen.

När det gäller CD-skivor så skall en laserstråle läsa av ettor och nollor. Antingen gör den det eller inte. Om inte sätter korrigeringskretsarna in och extrpolera signalen. Så det enda som kan påverka ljudet, som jag ser det, är om samtliga ettor och nollor kan läsas av eller inte. Det här med värme, perspektiv, upplösning och liknande kommer från andra ställen efter själva avläsningen, då nätdelar, komponenter, kablar, strömkvalitet, rum och liknande påverkar.

Har Du provat att rengöra med Yes kontra T-röd kontra Nano Cover?

Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket som påverkar och vår hobby är så pass ovetenskaplig så en del av charmen är att hitta sina egna vägar oavsett om det är tro eller fakta. Jag har själv gjort tweakar som jag inbillar mig låter bättre men andra förstår inte vad jag pratar om. Det är en del av charmen.

När det gäller CD-skivor så skall en laserstråle läsa av ettor och nollor. Antingen gör den det eller inte. Om inte sätter korrigeringskretsarna in och extrpolera signalen. Så det enda som kan påverka ljudet, som jag ser det, är om samtliga ettor och nollor kan läsas av eller inte. Det här med värme, perspektiv, upplösning och liknande kommer från andra ställen efter själva avläsningen, då nätdelar, komponenter, kablar, strömkvalitet, rum och liknande påverkar.

När korrigeringskretsarna går in och justerar signalen är det inte så då att man får man jitter i signalen rätta mig om jag har fel

Link to comment
Share on other sites

När korrigeringskretsarna går in och justerar signalen är det inte så då att man får man jitter i signalen rätta mig om jag har fel

Det får någon mer tekniskt bevandrad än jag besvara, men det är i vart fall inte det optimala. Spelaren får ju "gissa" vad som skall vara där.

Link to comment
Share on other sites

När korrigeringskretsarna går in och justerar signalen är det inte så då att man får man jitter i signalen rätta mig om jag har fel

Idealt sett läser spelaren av skivan och använder felkorrigeringen i tre steg;

1. Felupptäckt. De extra bitar som finns med på skivan används för att upptäcka fel. Den använda korrigeringen på en CD-skiva kan upptäcka fler fel än den kan rätta. Upptäcks inga fel så rättas inga heller.

2. Felrättning. De fel som spelaren kan rätta rättas också och ingen interpolering behövs. Det blir exakt.

3. Interpolering. Fel som upptäcks men som inte kan rättas - de interpoleras så att inte knäpp hörs vid uppspelning.

Oupptäckta fel kan naturligtvis varken rättas eller interpoleras. Det krävs normalt millimeterstora djupa repor för att felkorrigeringen ska misslyckas göra sitt jobb. Det är nämlingen så att data på en CD inte ligger i sekvens såsom en LP-skiva är uppbyggd. De enskilda ljudsamplen ligger utspridda (interleaving) över ett område (sektor) tillsammans med felrättningskoder (Reed-Solomon). Med detta knep gör det inget att det blivit en repa över skivan.

Felrättningen ska inte inverka på jittret om digitalkretsarna implementerats korrekt. En bra strategi är att klocka DAC:en separat från den digitala elektroniken för att undvika att jitter följer med på den analoga signalen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket som påverkar och vår hobby är så pass ovetenskaplig så en del av charmen är att hitta sina egna vägar oavsett om det är tro eller fakta. Jag har själv gjort tweakar som jag inbillar mig låter bättre men andra förstår inte vad jag pratar om. Det är en del av charmen.

När det gäller CD-skivor så skall en laserstråle läsa av ettor och nollor. Antingen gör den det eller inte. Om inte sätter korrigeringskretsarna in och extrpolera signalen. Så det enda som kan påverka ljudet, som jag ser det, är om samtliga ettor och nollor kan läsas av eller inte. Det här med värme, perspektiv, upplösning och liknande kommer från andra ställen efter själva avläsningen, då nätdelar, komponenter, kablar, strömkvalitet, rum och liknande påverkar.

Har Du provat att rengöra med Yes kontra T-röd kontra Nano Cover?

Hej Bebop T-röd har jag inte vågat använda det verkar inte snällt mot plasten men däremot har jag använt Yes men det ända som hände var att skivan blev ren

ingen skillnad på ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Var kan man köpa detta NanoCover?

Är det samma medel som i denna behandling så låter det ju inte så nyttigt. Men man får väl lida lite för välljudet.. ;)

Självrengörande fönsterglas dras bort från marknaden

2008-04-21

Det danska företaget NanoCover stoppar försäljningen av ett självrengörande fönsterglas som man utvecklat. Det är visat att en kemisk reaktion i glaset - i kombination med solljus – kan förorsaka svåra hudskador vid direktkontakt.

En fantastisk dröm om fönsterrutor som putsar sig själva och gör fönsterputsarnas arbete överflödigt tycks ha gått i kras.

Det danska företaget NanonCovers innovation med självrengörande fönsterglas blir inte den omvälvande världssuccé som man hoppats på.

Enligt en varning från professor Per Møller vid Danmarks Tekniske Universitetet – kan den teknik för ytbehandling som används i Selvrensende Glas (produktnamn) vara uppenbart hälsovådlig. Produkten dras därför med omedelbar verkan in från marknaden.

Idén bakom Selvrensende Glas bygger på att fönsterglas prepareras med ämnet TiO2 (Titaniumdioxid) som på kemisk väg bryter ner smuts som hamnat på glaset.

I praktisk mening uppges metoden fungera vilket skapat stora förhoppningar men nu avslöjas alltså att titaniumdioxid i kombination med solljus kan sätta igång kemiska processer som ger svåra hudskador.

Link to comment
Share on other sites

Var kan man köpa detta NanoCover?

Är det samma medel som i denna behandling så låter det ju inte så nyttigt. Men man får väl lida lite för välljudet.. ;)

Självrengörande fönsterglas dras bort från marknaden

2008-04-21

Det danska företaget NanoCover stoppar försäljningen av ett självrengörande fönsterglas som man utvecklat. Det är visat att en kemisk reaktion i glaset - i kombination med solljus – kan förorsaka svåra hudskador vid direktkontakt.

En fantastisk dröm om fönsterrutor som putsar sig själva och gör fönsterputsarnas arbete överflödigt tycks ha gått i kras.

Det danska företaget NanonCovers innovation med självrengörande fönsterglas blir inte den omvälvande världssuccé som man hoppats på.

Enligt en varning från professor Per Møller vid Danmarks Tekniske Universitetet – kan den teknik för ytbehandling som används i Selvrensende Glas (produktnamn) vara uppenbart hälsovådlig. Produkten dras därför med omedelbar verkan in från marknaden.

Idén bakom Selvrensende Glas bygger på att fönsterglas prepareras med ämnet TiO2 (Titaniumdioxid) som på kemisk väg bryter ner smuts som hamnat på glaset.

I praktisk mening uppges metoden fungera vilket skapat stora förhoppningar men nu avslöjas alltså att titaniumdioxid i kombination med solljus kan sätta igång kemiska processer som ger svåra hudskador.

Nej Daniel det är inte samma medel ,detta är ett Tyskt företag

Link to comment
Share on other sites

Nanocover försegling är en alkoholbaserad, diffusionsbaserad produkt för försegling av obehandlade ytor

i syntetmaterial. de behandlade ytorna stöter bort vatten,smuts och olja.

Vid behandling får ytan smuts och vattenavvisande egenskaper.

Applicering10-25ml per kvm. Nanocover är en högteknologisk ytbehandling som bygger på nanoteknologi.

Produkterna passar alla slags ytor och har olika egenskaper efter behov och beroende på vilket ämne som ska behandlas.

Link to comment
Share on other sites

Nanocover försegling är en alkoholbaserad, diffusionsbaserad produkt för försegling av obehandlade ytor

i syntetmaterial. de behandlade ytorna stöter bort vatten,smuts och olja.

Vid behandling får ytan smuts och vattenavvisande egenskaper.

Applicering10-25ml per kvm. Nanocover är en högteknologisk ytbehandling som bygger på nanoteknologi.

Produkterna passar alla slags ytor och har olika egenskaper efter behov och beroende på vilket ämne som ska behandlas.

Det var ju bra! :D

Var kan jag köpa det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...