SamuelRönnqwist Posted November 7, 2003 Posted November 7, 2003 Mitt namn är Samuel Rönnqwist, 20år, bor i Umeå och försörjer mig som svetsare. Har en vänlig och förstående sambo, dock tycker hon att kabelvaggor och stativhögtalare är det dummaste som uppfunnits. Nå väl. Jag hade nästan skrivit klart en sammanfattning av min historia men lyckades klicka på bakåt så allt försvann. Ett försök till. Jag började detta när jag var ca 12-13 år. Jobbade och stod i på en bondgård en sommar. OBS! Ingen semester som på FARMEN. Nä skotta hö var det som gällde. Efter denna otroligt lärorika sommar så var det dags för ett par högtalare. Köpte mig ett par Cerwin-Vega! Vs 15 och baxade in dem i ett rum på ca 13m². Ljudtryck och näsblodsfaktor var nu det mitt liv kretsade kring. Men mycket vill ha mer. Iväg till hifiklubben ca 1år senare och skaffade mig ett par Vega-Line Vega 124. Byggde lådor efter konultering med Joacim Björk där (Sm i DBdragracing för många år sedan). Nu var mitt dåvarande ljudideal nära. Fönsterkitt låssade och grannar 50m bort klagade över att deras rutor skakade iblan. Men uppgraderingstarmen tog över och ut åkte VS 15 och 12" basarna och in åkte Cerwin-Vega! Al 750. Dessa högtalare är nog anledningen till att jag hatar Cerwin idag (bortsett från deras Vega-Line serie med baselement). Jag bytte 5st 12" element, 4st diskantmembran och ett par DELNINGSFILTER!!!! Total kostnad: mer än högtalarna kostade att köpa. Tur att Hifiklubben hade en fin garanti. Till detta blev det även massor med olika sublösningar. Bilslutsteg inhandlades och även ett optima batteri för att driva subbarna med. Blistegen var små trötta ena från Soundstream som lämnade 1100W bryggat st. Jag hade (har de fortfarande) två! Elektroniken jag hade haft so far var Denon PMA 900-V och Nad cd. Någon gång här så gick jag i svacka. Nu gick det ett tag och inget hände jag sålde av prylar eftersom och intresset svalnade lite. Skaffade flickvän och blev sambo vid 18års ålder. Nu händer det något!! Samuel vill ha en bio! Sony DA 50 ES, B&W 604S3, B&W LCR-6, B&W 303 skaffades. Och en Thomson 32" widescreen. Ps2 fick tjänstgöra som DvD. Bio var visst inte riktigt min grej så center, bakhögtalare och Sonystärkaren fick sparken. In åkte: Cec cd, Musical Fidelity Nu-Vista försteg, Lc Audio monoblock. Efter en tid så tyckte jag att B&W högtalarna inte höll måttet längre så jag skickade iväg dem och plockade hem: JmLab 915.1. Quote
SamuelRönnqwist Posted November 7, 2003 Author Posted November 7, 2003 Musical Fidelity Nu-Vista tycker jag var ett bra försteg. Det var så bra så jag skyllde bruset i min anläggning på något annat. Men det havererade tillslut så då fick jag bara bita i det sura äpplet. Efter två försök att bli av med bruset så sparkade jag ut försteget. In åkte Electrocompaniet Ec 4.7. Detta var jag väldigt nöjd med. Lät bra och såg bra ut. Men det fick inte bo hos mig så länge . Det bor nu mer i Spanien hos en Dan. Varför fick det inte vara kvar då? Jo det ska jag berätta för er. Jag var och besökte den mkt trevliga butiken Rc Ljud och Bild här i Umeå och fick då syn på.....trumvirvel....... Det var ett faktum. Jag skulle bara ha. Lånade då hem denna cd tillsamans med de tillhörande monoblocken: Quote
SamuelRönnqwist Posted November 7, 2003 Author Posted November 7, 2003 Det var väl allt vad jag hade att bjuda på just nu. Allt är omplacerat i mitt lyssningsrum nu och jag hoppas på att kunna få bilder på det ganska snart. Jag kan även nämna att nuvanrande högtalarplacering är ca 380cm c-c högtalarna och ca 400cm till soffan. Högtalarna står ca 170cm ut i rummet och ca 85cm ut från sidoväggarna. Jag hoppas att jag har bjudit på lite nöjje. Tack för mig. MVH Samuel Rönnqwist, Leg. Hifi-Gud Quote
Timbre™ Posted November 7, 2003 Posted November 7, 2003 Alla känner vi väl igen oss i denna uppgraderingskarusell. Det finns alltid gemensamma drag , men sedan kan resan ta olika vägar. Från det fysiskt stora till det ännu större eller vägen tillbaka till något som är mindre. Ibland går resan fort och ibland går den mer stillsamt... JBL, Cerwin Vega och Carlsson är namnskyltar man ofta ser på hållplatserna - ibland kan det vara ändhållplatsen. Alla vägar leder till Rom... Quote
SamuelRönnqwist Posted November 7, 2003 Author Posted November 7, 2003 Godmorgon Timbre. (om ni undrar vad jag gör vaken så kan jag berätta att jag är permiterad från jobbet och har vänt på dygnet. Nu tänkte jag vända tillbaka det så det blir inte sömn förens kl 21 ikväll ) För många leder nog vägarna bara till bussen. Där blir biljätten fördyr, vindrutan är smutsig eller så ångrar man sig och går hem igen. Jag tog mig till bussen och sitter på den. Räkna med att jag innom ett halvår är framme i Rom . Något kommer att hända . Själv så klarar jag inte av att begripa hur jag fixat pengarna. jag är ju fortfarande ung och tydligen så har helgsarbete givit utdelning genom åren. MVH Samuel Rönnqwist Quote
Timbre™ Posted November 7, 2003 Posted November 7, 2003 Godmorron själv Samuel! Om 18 minuter är det spårvagnen som gäller för min del... Quote
jesse67 Posted November 8, 2003 Posted November 8, 2003 Hej Samuel Snygg anläggning! Hoppas den låter lika bra som den ser ut. Ezon-grejorna är riktigt läckra tycker jag, annorlunda men läckra! Speciellt cd-spelaren ser ruskigt solid ut. Btw vad var det för Lc-audio monoblock du hade innan? Och vad är det för låda på golvet under cdn, strömförsörjning till cdn kanske? Mvh / Jens Quote
Guest johan Posted November 9, 2003 Posted November 9, 2003 Se där , dessa läckra bilder har man sett innan Quote
SamuelRönnqwist Posted January 17, 2004 Author Posted January 17, 2004 Det var ett par 78W slutsteg som kördes förut. Har fortfarande kvar dem. Det verkar som att jar fått arbete igen, dock inte förens om tre månader. Då kanske det är dags igen . Mycket ska hända men det har tagit lite längre tid än vad jag planerat in Min nya arbetsplats blir förmodligen: :cool: :cool: :cool: Quote
dahlberg Posted January 19, 2004 Posted January 19, 2004 Då kan du väl tjyvta ut en stämpling för att handla lite kul hi-fi :cool: Quote
Matrixen Posted January 19, 2004 Posted January 19, 2004 Den där apparaten var inte dum. Perfekt när man skall flytta högtalare eller uppradera slutsteg... Hoppas det blir bra med jobbet och att du får låna hem tjänstebilen Quote
SamuelRönnqwist Posted January 20, 2004 Author Posted January 20, 2004 Dahlberg shyyy.. tyst.. Matrixen: det är ett helt klart tufft arbetsredskap. Angående firmabil så har alla som jobbar där en och jag antar att även jag får en. Det ska bli grymt skönt att få jobba igen. Som det är nu blir det ingen hifi, rosor, whisky eller träning . Men snart så Quote
Matrixen Posted January 20, 2004 Posted January 20, 2004 Låter bra. Lycka till. Själv har jag jobbat ett tag nu, men har inte varit så fattig som jag är nu sedan jag gick i skolan, men oj vad bra hifi det blir! Snart är det bara bra vin och mat som inte prioriterats bort, men en av de två rök igår. Har inte bestämt vilken ännu Quote
SamuelRönnqwist Posted January 24, 2004 Author Posted January 24, 2004 jag har väl sagt att så länge vi kan äta anständigt och dricka något gott till helgen så är det bra. god mat är viktigt för välbefinnande. Quote
Jonas Posted February 24, 2004 Posted February 24, 2004 Ojoj... Ni vet inte hur det är att jobba i hifi-butik. Snacka om arbetsskadad! Quote
SamuelRönnqwist Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 News: Nya högtalare. Dahlberg Audio Design Quote
Recommended Posts