Perka Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag har köpt en ny tuner, närmare bestämt en Denon TU-1800. Det är min trotjänare NAD 402 som fått maka på sig. I övrigt samma antenn och signalkablar. Efter en veckas lyssnade kan jag bara säga "vilken skillnad" och jag som trodde att NAD:en stod sig rätt bra ändå. En större närvaro, bättre kanalseparation, bättre ljud i hela spektrat och bättre dynamik. Helt enkelt Denon spelar ... ur min gamla NAD. Efter att ha varit inpluggade båda två under veckan för testlyssningen så har nu NAD hamnat i vindsförrådet. Nu har jag en ny nätkabel till Denon så jag återkommer kanske när jag lysnat in mig på vad Audioquest NRG-1,5 kan göra för skillnad gentemot den medföljande gratiskabeln som Denon skickade med. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 I övrigt samma antenn och signalkablar. När det finns skillnader brukar det vara väldigt tydligt på lite mer avlägsna FM-stationer med låg signalstyrka. Vilken typ av antenn använder du... Quote
Perka Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Jag har en Dynalab ST-2. Jag vet inte om det är en bra eller dålig antenn, men det är i alla fall den jag använder. Och det är klart bättre kvalitet på ljudet även på stationer som lämnar bra "full" signalstyrka. Jag är supernöjd med förvärvet, även om jag inte är världens största radiolyssnare. Quote
Bebop Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag är periodare. När jag lyssnar på radio (via anläggningen) så är det i regel någon form av konsert på P2 plus obligatoriska "Alltid på en söndag" kl 9-11 med tidig musik, framför allt från 16-1700 talet. Avslutas alltid med Bach och innehåller alltid ett undantag (= senare musik typ 1800-tal). Jag slog till 1998 och köpte en "riktig" radio. Jag gick helt och hållet efter en test i HiFi Musik eller om det var High Fidelity. Det blev en X-Plora från Musical Fidelity som då kostade 10,000:- Jag var mycket nöjd och min gamla tuner från Proton åkte all världens väg. Kring 2004 var vi ett gäng som pratade om gamla tuners från Accuphase, McIntosh, Yamaha, Sansui och Kenwood, 4-8 gangade tuners innan de moderna teknikerna bröt igenom. Jag gick in och kollade lite på Ebay för att se om några av dessa klenoder fanns till salu. Jag slog till på en av Kenwoods sista stora tuners, KT-1100. Jag fick en chock. Den fullständigt åkte åttor runt min dyra tuner. En kompis blev också intresserad så jag ropade in en till och därefter ytterligare en. Pris ca 100-120 €uro Jag är fullständigt övertygad att de gamla "maskinerna" överlag är betydligt bättre än de nyare tuners som finns på marknaden. Ingen regel utan undantag, jag vet inte hur TU1800 låter - otvetydigt är den bättre än din gamla NAD så Du har ju gjort ett bra köp. Av dagen nya tuners kan naturligtvis Magnum Dynalab tävla med de gamla radioapparaterna. Är inte så säker på det finns så många andra i den översta klassen. Mitt tips till er som vill köpa en riktig bra tuner är att först gå in på följande länk och kolla shootouts och omdömen om tuners. Gå sedan in på Ebay - sök och bjud. Vintage tuners Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag har en Dynalab ST-2. Jag vet inte om det är en bra eller dålig antenn, men det är i alla fall den jag använder. Den räknas väl numera till klassikerna och en omsorgsfull placering kan säkert skilja tuner från tuner. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag är fullständigt övertygad att de gamla "maskinerna" överlag är betydligt bättre än de nyare tuners som finns på marknaden. Här står en nittiotalstuner från Classé, Tuner One. Den är totalt chanslös på alla parametrar jag kan komma på jämfört med min Accuphase T-101 från 1974. Quote
Recommended Posts