Stereotypen Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Jag tänkte jag skulle bjuda på lite bilder från min nuvarande anläggning. Högtalare: Audio Artistry Beethoven Slutsteg: Dynamic Precision PA 402 CD: Audio Aero Capitole mk II Signalkablar: Cardas Golden Reference Xlr Högtalarkablar: Silspeak med Furutech rodium kontakter + Speakon Audio Artistry Beethoven är fullrange-dipoler och med högtalarna följer ett aktivt filter som kompenserar för nivåfallet i basen pga dipolens utsläckning vid låga frekvenser. Det krävs 2 stereoslutsteg eller 4 monoblock för att driva högtalarna. Dynamic Precision PA 402 sköter drivningen. Dessa levererar 2x450 w i 8 Ohm, 2x800 w i 4 Ohm och 2x1500 w i 2 Ohm. Bryggkopplade ger de 3000 w i 4 Ohm. Strömstyrkan ligger på över 120 A. THD=0,0004%. Audio Aero Capitole mk II agerar försteg och pre. Cardas Golden reference signalkablar löper mellan Cd och aktivt filter och mellan filter och slutsteg. Silspeak högtalarkablar med Speakon-kontakter till slutsteg och Furutech rodium banankontakter till högtalarna. Och så här ser lyssningsplatsen ut Jag har haft hifi som intresse ganska länge och en del prylar har passerat revy. Dock tror jag att det kommer att dröja länge innan jag byter ut nåt nu då det känns som jag har hittat en anläggning som spelar all musik med bravur och integrerar med rummet utan otrevliga rumsresonanser i basen. Jag är nöjd helt enkelt och ville därför dela med mig av min glädje över detta på detta trevliga forum ! Quote
K-man Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Härligt och grattis! ...det är gött när man är nöjd!!!! \\K-man Quote
Matrixen Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Det är svårt att hejda sig när man har chansen att förverkliga en gammal dröm. Det lät bra hos dig sist jag var uppe i Värmland och är detta bättre, förstår jag att du är nöjd! Quote
Stereotypen Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Härligt och grattis! ...det är gött när man är nöjd!!!! \\K-man Tack K-man! Quote
Stereotypen Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Det är svårt att hejda sig när man har chansen att förverkliga en gammal dröm. Det lät bra hos dig sist jag var uppe i Värmland och är detta bättre, förstår jag att du är nöjd! Du får komma förbi och lyssna när du har möjlighet. Quote
Stereotypen Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Läckert system! Du har PM /Mattias Tack Mattias! Quote
RC Ljud&Bild Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Vilket system Det är ett par fantasika högtalare det där. Klart avensjuk. //Magnus Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Vilket system Det är ett par fantasika högtalare det där. Klart avensjuk. //Magnus Rummet ser dessutom dipolvänligt ut och vad har det för längd... http://i57.photobucket.com/albums/g201/palgus/fram2.jpg Quote
Stereotypen Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Vilket system Det är ett par fantasika högtalare det där. Klart avensjuk. //Magnus Tack Magnus! Quote
Stereotypen Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Rummet ser dessutom dipolvänligt ut och vad har det för längd... http://i57.photobucket.com/albums/g201/palgus/fram2.jpg Rummet är 4.5 x 6.5 meter. Jo det funkar kanon med dipoler i detta rum fast jag skulle allt vilja ha något större ändå. 5 x 8 meter ungefär vore nog drömmen . Innan jag satte upp mellanväggen i rummet så var det 11 meter långt och det hade nog varit perfekt för dipoler. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Innan jag satte upp mellanväggen i rummet så var det 11 meter långt och det hade nog varit perfekt för dipoler. Ja, korridorliknande lyssningsrum är nog inte fel i dipolsammanhang. Har ju själv något liknande och visst passade det bra med Kappa 9. Quote
Hasse Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Mad tanke på snedtaket är det perfekt mått på högtalarna då de inte är speciellt höga och den lite lägre suben på utsidan. Vore lite svårare att få in en högre dipol liknande mina. Skulle nog hamna lite tätt ihop Quote
Stereotypen Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Mad tanke på snedtaket är det perfekt mått på högtalarna då de inte är speciellt höga och den lite lägre suben på utsidan. Vore lite svårare att få in en högre dipol liknande mina. Skulle nog hamna lite tätt ihop Ja det har du rätt i Hasse! Jag har själv tänkt på detta många gånger. Faktum är att dessa högtalare tar nästan mindre plats än en vanlig golvare då en golvare sannolikt bör flyttas närmre sidoväggen. Utrymmet mellan väggen och huvudpanelen kan man ändå inte utnyttja så där passar ju basarna perfekt. Ser att du själv kör med Magnepan, har själv ägt ett par äldre MGIII a en gång i tiden. Makalöst bra högtalare dessa Magnepan tycker jag. Har tidigare drömt om ett par MG 20 men insett att dessa ej får plats. Har man rum för ett par sådana så tror jag att man med rätt uppställning kan sitta väldigt nöjd Quote
Hasse Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Har tidigare drömt om ett par MG 20 men insett att dessa ej får plats. Har man rum för ett par sådana så tror jag att man med rätt uppställning kan sitta väldigt nöjd Nej med ett par MG20 skulle du inte komma emellan panelerna , och visst kräver 20.1 betydligt mer av rummet (och kringutrustning) än 3-serien. Med ett stort rum med rätt proportioner och högt i tak skulle nog jag också kunna sitta nöjd med 20.1 utan att snegla efter Alexandrior och andra högtalare man inte ens har råd att drömma om. Quote
Stereotypen Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Nu är jag nöjd! Jag har sedan jag skaffat mina högtalare hela tiden hört dess potential men trots det inte riktigt varit nöjd. Det är basen som jag ej fått till. Detta har medfört att jag har flyttat runt högtalarna i stort sett varje gång jag lyssnat. Jag har heller inte kunnat ha baslådorna så hårt påställda då det då ej låtit bra. Jag har hela tiden trott att detta berott på mitt rum som alltid har varit problematiskt i basen. Högtalarnas mainpanel har 3 högtalarterminaler på baksidan och jag har hela tiden haft högtalarkabeln kopplad på mellanregistren och byglat till bas och diskant. Har inte tänkt mer på detta förrän i helgen när jag satt uppe en natt och spelade och kom på att testa att koppla kabeln på basen och bygla till mellan och diskant istället. WOW!!! Nu hände det saker! Tiotummarna i mainpanel började äntligen jobba och fyllde ut i mellanbasen så att nu kan jag ha subbarna i det läget de egentligen skall stå, samtidigt som både mellan och diskant klarnade upp en del. Summa sumarum: Jag tror att jag nu har fått Beethoven att spela väldigt nära sin sanna potential och jag är helnöjd!...ett tag Slänger in en bild på lite diffuserande hyllor som jag satt upp på bakväggen: Quote
juha Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 De där "mitt natten" ideerna kan vara fantastiska Grattis till ljud rycket! Quote
Stereotypen Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 De där "mitt natten" ideerna kan vara fantastiska Grattis till ljud rycket! Tack Juha! Ja det är ofta på natten som man "tweakar" till grejorna tycker jag. Quote
Timbre™ Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Högtalarnas mainpanel har 3 högtalarterminaler på baksidan och jag har hela tiden haft högtalarkabeln kopplad på mellanregistren och byglat till bas och diskant. Har inte tänkt mer på detta förrän i helgen när jag satt uppe en natt och spelade och kom på att testa att koppla kabeln på basen och bygla till mellan och diskant istället. WOW!!! Nu hände det saker! Tiotummarna i mainpanel började äntligen jobba och fyllde ut i mellanbasen så att nu kan jag ha subbarna i det läget de egentligen skall stå, samtidigt som både mellan och diskant klarnade upp en del. Kul när man hör förbättringar utan att plånboken behöver plockas fram. Ett hifisystem blir nog aldrig färdigslipat... Quote
Stereotypen Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 Kul när man hör förbättringar utan att plånboken behöver plockas fram. Ett hifisystem blir nog aldrig färdigslipat... Nej färdigslipat blir det nog aldrig. Ju bättre man får det att spela desto högre krav ställer man på grejorna och då hittar man förstås nya "flaskhalsar". Fast det är väl en del av hobbyn. Quote
Stereotypen Posted March 18, 2012 Author Posted March 18, 2012 Jag har för ett tag sedan bytt ut min Audio Aero Capitole-spelare och istället skaffat en dcs delius DA och en dcs Purcell uppsamplare. Så här ser det ut nuförtiden Quote
ulfsan Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Slutstegen (för det är det väl?) på nedre hyllan bredvid högtalarna ser generade/förvånade ut ... Quote
Stereotypen Posted March 18, 2012 Author Posted March 18, 2012 Slutstegen (för det är det väl?) på nedre hyllan bredvid högtalarna ser generade/förvånade ut ... Jo, de är lite blyga Quote
Stereotypen Posted March 20, 2012 Author Posted March 20, 2012 Jag tänkte försöka redogöra lite hur jag upplever skillnaderna mellan min förra Audio Aero Capitole II cd-spelare och min nuvarande dcs Da/uppsamplar-kombo. AA-spelaren utmärkte sig med en mycket stor ljudbild och en luftig och sprudlande ljudbild. På minussidan kunde basen upplevas som lite "mjuk" och inte så slagkraftig som man skulle kunna önska. Anledningen till att jag sålde AA:n var att jag kände att det nog i framtiden skulle vara svårt att sälja en cd-spelare för det pris man själv skulle vilja ha för den med tanke på att många går över till nätverkslösningar nuförtiden. Jag hade också inställningen att det inte är så stor skillnad mellan digitalkällor så en billigare modern spelare skulle nog fungera lika bra. Jag lånade hem en spelare i 10000-kronorsklassen från en hifi-butik och testade den ett par dagar. Jag var oerhört besviken på hur den presterade och ångrade min försäljning av AA-spelaren. Jag brydde mig ej om att låna hem en annan spelare utan satte mig att kika på annonsmarknaden istället. Dcs Delius DA:n dök upp till ett bra pris så jag slog till på den på vinst och förlust. En Sony dvd-spelare fick fungera som transport. Ljudet från deliusen var bättre än den hemlånade spelaren men jag tyckte att det lät dött och tråkigt. Dock var basen bättre än i AA:n. Det som saknades var rymd och luft i ljudet, något som AA.n hade i överskott. Knepigt detta att vänja sig vid en ny presentation när man vant sig vid ett visst ljud. Jag läste en hel del på nätet om dcs och förstod att dcs uppsamplare "Purcell" nästan var obligatorisk till Deliusen. Jag hittade en Purcell till ett bra pris i Holland och skickade efter den. Med denna kan man välja att uppsampla digitalsignalen allt mellan standard 16/44 till 24/192. Med uppsamplaren inkopplad och inställd på att uppsampla till 24/192 så fick jag tillbaka den stora ljudbilden som jag har vant mig vid, dock inte på samma sätt som AA:n. Ljudbilden är mer fokuserad och låter mer naturlig än med AA som spelade mer framåt. Med dcs kombon är ljudbilden längre bak och sångare lyfts ej fram som de gjorde med AA utan stannar längre bak i ljudbilden. Dock kan detta variera mer med inspelningen än det gjorde med AA. Små detaljer plockas ej fram i lika hög grad som med AA, dock låter det som att ljudet har naturligare proportioner med dcs kombon och det inbjuder att dra på lite extra volym och spela på realistiska nivåer. Med för hög volym på AA kunde det bli lite väl "utflippat" stort och mäktigt. Jag tror att dynamiken är bättre med dcs-kombon och detta gör att små svaga ljud ej lyfts fram på samma sätt som med AA. Jag tycker nu att ljudet är bättre än tidigare men det krävdes lite flytt av högtalare och lyssningsposition för att få till det. Summa summarum så var jag mycket överraskad över hur mycket det faktiskt kan skilja på olika digitalenheter. Quote
juha Posted March 20, 2012 Posted March 20, 2012 När jag gick från min trogne Dcs Elgar+ till Dcs Debussy var det en rejäl nystart Trodde inte heller att det skulle skilja så mycket som det ändå gjorde. Quote
Stereotypen Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 När jag gick från min trogne Dcs Elgar+ till Dcs Debussy var det en rejäl nystart Trodde inte heller att det skulle skilja så mycket som det ändå gjorde. Ja man slutar aldrig att förvånas! På vilket sätt skiljer sig Debussyn mot Elgar + tycker du? Quote
juha Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Ja man slutar aldrig att förvånas! På vilket sätt skiljer sig Debussyn mot Elgar + tycker du? Oj Oj Oj Det finns egentligen bara olikheter, men visst känns det att det är DCS som står bakom. Väldigt övertygande skillnad milt sagt på de flesta parametrarna. Quote
Stereotypen Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Jag hade som kanske någon märkte ut hela anläggningen på försäljning för några dagar sedan. Jag hade tröttnat på hifin helt enkelt. Som tur var så tänkte jag att jag måste testa att ställa upp högtalarna längs långväggen bara för att testa hur det blir. Hade inte räknat med den totala förändringen av ljudet som detta gav! Jag har nu ett ljud som jag tycker är både luftigt och kontrollerat med lagom energi i de olika registren. Basen tycker jag är superbra just nu! Jag är så glad att jag testade denna uppställning av högtalarna. Jag tror att det är först nu som jag börjar upptäcka hur dessa egentligen skall låta. Jag har idag trimmat till det lite vid lyssningspositionen. Jag fäste en dämpskiva som jag har haft liggande sedan tidigare bakom lyssningspositionen. Detta gjorde verkligen underverk med ljudet! Blev dock rejält orolig när jag satte mig för att lyssna tidigare idag. Det lät distat från diskanterna i båda högtalarna. Jag stängde av anläggningen och de saker jag gjorde var att: Dra ur nätsladden till en Sonos Connect som jag skaffade igår. Reda ut härvan av sladdar bakom racket för att så gott som möjligt separera nätkablar och signalkablar. Flytta undan den separata nätdelen till det aktiva filtret. När jag slog på anläggningen igen fanns inte ett spår av disten. Puh! Jag vet inte vilken av dessa åtgärder som hade löst det hela men jag är glad att allt verkar funka normalt igen. Jag var säker på innan att diskanterna var paj då disten var mycket påtaglig. Skönt att det löste sig vilket jag hoppas att det gjort Quote
Kilgore Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Vilken tur att du provade ny placering av högtalarna. Kul att du är med i matchen igen Välkommen tillbaka i hifivärlden får man väl säga då Quote
Stereotypen Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Vilken tur att du provade ny placering av högtalarna. Kul att du är med i matchen igen Välkommen tillbaka i hifivärlden får man väl säga då Tack Kilgore! Quote
Recommended Posts