Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har köpt en ny tuner och till den kan man, till skillnad från min gamla NAD 402, byta nätkabel. Problemet är att den nya tunern är försedd med en anslutning som jag kallar "liten kontakt", ni vet säkert vad jag menar och vad den heter. Till min övriga anläggning använder jag LoRad, men där finns den större normala honan.

Vet någon om det finns ett lite bättre alternativ än den kabel som levererades tillsammans med tunern. Jag tänker mig inte lägga ut en förmögenhet dock.

Guest asimov66
Posted

Audioquest har en sådan ojordad kabel. jag googlar och ger länken. Brb

• 2 weeks later...
Posted

Nu har jag haft några dagar med ett antal timmars lyssning till Audioquest NRG-1,5.eu som då jämförts med den standardkabel som följde med leveransen av min tuner (Denon TU-1800).

Eftersom det är en tuner som matas från kabeln så får det bli lyssning av samma radioprogram men olika delar av det så klart, via snabba bytan av matning. Båda kablarna matades från samma filter och är faskontrollerade så att det inte ska skilja i det avseendet.

Skillnaden mellan kablarna var märkbar, men jag kan inte påstå att jag upplever samma stora skillnad som jag upplevt mellan olika spänningsmatning till för- eller effektförstärkarna eller för den delen CD-spelaren. Lite märkligt tycker jag då störningar från radiofrekvenser borde vara ett större problem i mitt tycke, men jag är en total amatör på detta område så vad vet jag.

I alla fall kan jag säga att jag kan hitta en lite större dynamik i ljudbilden med nya kabeln, men det är nog allt. Måhända kan jag uppleva en högre upplösning i ljudbilden också såtillvida att olika instrumentsektioner kan vara än tydligare spearerade än med free-bee-kablen, men då snackar vi subtila skillnader!

Är uppgraderingen värd 1200 kr (jag behövde den längre 1,8 m kabeln)?

Ja, det tycker jag ändå att den är. Såpass mycket bättre är ljudet att jag hellre köper kabeln än att jag skulle lägga de 1200 på fler skivor eller något annan musikalisk upplevelse. Ibland tror jag att vetkskapen att man i alla fall bjuder apparaterna på lite bättre förutsättningar att leverera musik är väl värd sitt pris.

Men jag skulle inte lägga yterligare slantar utöver de 1200 på en bättre närkabel till tunern. Men det har ju också med att göra att jag inte lyssnar på radio siktigt på samma sätt som jag lyssnar på mina övriga format CD, SACD och LP, samt mina ekonomiska preferenser.

• 2 weeks later...
Posted
Någon som sett en tvåpolshona av bättre kvalite på lösvikt?

En sådan skulle jag också vilja ha så att jag kunde byta ut "lampsladden" till mina Plasmadiskanter :)