Duck77 Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Hej på er. Kan någon reda ut detta för mig. Vad gör ett Aktivt Försteg samt ett Passivt, Vilka fördelar samt nackdelar har respektive. Vad kör ni med? Mvh Sjösse Quote
K-man Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Hej på er. Kan någon reda ut detta för mig. Vad gör ett Aktivt Försteg samt ett Passivt, Vilka fördelar samt nackdelar har respektive. Vad kör ni med? Mvh Sjösse ..ja...grundskillnaden på ett passivt och ett aktivt försteg är väl just att det ena är passivt (inga förstärkande egenskaper) och det andra är aktivt (förstärker signalen). Det betyder i grova drag att ett passivt försteg är en volympott och en ingångsväljare....medans ett aktivt även förstärker upp signalen. ...för och nackdelar får någon annan fylla på med... Jag kör med ett aktivt försteg... \\K-man Quote
Timbre™ Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Med ett passivt försteg blir slutstegsvalet (och kanske även signalkabellängden) känsligare och ingångsimpedanser blir plötsligt en viktig uppgift i specifikationerna. Vilka tillverkare erbjuder passiva försteg idag... Quote
calle_jr Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Vilka tillverkare erbjuder passiva försteg idag... Det finns ett trevligt från Consonance. http://www.opera-consonance.com/products/REFERENCE13.htm Quote
plundin™ Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Brittiska Music First Audio tillverkar flera mycket välljudande "passiva" försteg av mycket hög kvalitet! /ptr Quote
Suomela Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Vilka tillverkare erbjuder passiva försteg idag... Jag vet om följande tillverkare: Music First Audio, Audio Synthesis, Rothwell Audio & The Antique Sound Lab Rothwell har för övrigt publicerat lite info om passiva försteg. De benämner artikeln som "The Truth"..... Vidare har Enjoy the Music.com publicerat en rewiev på några passiva försteg samt beskrivit vilka förutsättningar som bör iaktas som runt dessa. Finns att läsa här. /Suomela Quote
eliot Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Det betyder i grova drag att ett passivt försteg är en volympott och en ingångsväljare....medans ett aktivt även förstärker upp signalen. Det är väl inte helt korrekt På svenska kallar vi det volymkontroll medan det på engelska kallas attenuater - skulle vi låta signalen gå direkt från CD-spelaren till slutstegen skulle det bli öronbedövande och högtalare och annat skulle förstöras Man behöver alltså inget aktivt försteg för att få högre volym. Ett aktivt försteg gör att påverkan av kablarna minskar och man kan ha längre kablar. Vad som brukar framhävas är att man får mer dynamik med ett aktivt försteg medan man kan förlora lite i upplösning gentemot ett passivt försteg. //Eliot PS. Det finns två typer av passiva försteg: de som reglerar volymen med en potentiometer och de som varierar volymen med hjälp av en transformator Quote
Bebop Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 PS. Det finns två typer av passiva försteg: de som reglerar volymen med en potentiometer och de som varierar volymen med hjälp av en transformator Finns det också mellanting, dvs lite av varje av de olika teknikerna? Har ett vagt minne att någon hävdade att det fanns ett försteg som var ett mellanting mellan aktiv och passiv förförstärkare. Väl medveten om att vår hobby är nerlusad av mer eller mindre adekvata begrepp. Quote
calle_jr Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Finns det också mellanting, dvs lite av varje av de olika teknikerna? Jag tänker på Red Wine Audio, men kan vara fel ute. Nätförsörjning är en känslig del i ett försteg och de passiva har löst det på ett dramatiskt sätt genom att eliminera nätdelen. Batteridrift kanske ska ses som ett gott mellanting. Quote
K-man Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Det är väl inte helt korrekt Jodå, tack vara att jag skrev "i grova drag" ¨så är mitt inlägg helt korrekt... Bra med ännu mer input! \\K-man Quote
Duck77 Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Nu fick jag i gång er... Jag har själv ett GamuT D3 Försteg, det är passivt. Läste just det där om Dynamik. Det som jag upplever lite konstigt är att när jag tittar på film. Då har Försteget en HT Bypass ingång, så jag kör pre-out från Hemmabioförstärkaren. Då kan det vara en H-vetes dynamik samt mer kropp i det hela. Om jag fattat det när jag surfat runt lite... Passivt = Väldigt detaljerat ljud och kanske lite tunnare ljud Aktivt = Mer Dynamik och kropp Det där med Impedanser, kan det vara "kritiskt" vad man har för källa, samt vad det har för ut-impedans från den? Blir det i princip Källan som driver slutstegen, utan buffert så att säga. Mvh En som försöker vakna, dricker kaffe som bara den /Sjö Quote
Timbre™ Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Det där med Impedanser, kan det vara "kritiskt" vad man har för källa, samt vad det har för ut-impedans från den? Blir det i princip Källan som driver slutstegen, utan buffert så att säga. Ja, det blir ju signalkällans linjeutgångar som kan lastas ned vid en mismatch. Har aldrig provat något passivt försteg men däremot testat att driva slutstegen direkt med CD-spelare eller DAC. Ett steg bakåt med mina digitalkällor men vi har ju andra exempel på att det fungerar utmärkt. Testade en Wadia 27 med 6 m signalkabel direkt på slutstegen och det blev alldeles otroligt bra. Quote
Duck77 Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Ja, det blir ju signalkällans linjeutgångar som kan lastas ned vid en mismatch. Har aldrig provat något passivt försteg men däremot testat att driva slutstegen direkt med CD-spelare eller DAC. Ett steg bakåt med mina digitalkällor men vi har ju andra exempel på att det fungerar utmärkt. Testade en Wadia 27 med 6 m signalkabel direkt på slutstegen och det blev alldeles otroligt bra. Okej...Känns som 500Ohm Ut-impedance på min källa är rätt mycket då, kan det "skada" källan på nått vis? Mvh Sjö Quote
Timbre™ Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Okej...Känns som 500Ohm Ut-impedance på min källa är rätt mycket då, kan det "skada" källan på nått vis? Kollade runt lite i manualer och produktblad. 5oo ohm låter mycket men måste ställas i relation till slutstegets ingångsimpedans som ju då bör räknas i (helst många) kohm. Hittade ett aktivt försteg med utgångsimpedansen 1 ohm vid 2 V på de obalanserade utgångarna... Quote
conan Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Det är snarare så att en låg utgångsimpedans kan skada källan - t ex om man råkar kortsluta utgången. 500 ohm är väl inte så jättemycket och hur påverkan på ljudet blir beror mycket på hur impedansen varierar med frekvens och hur mycket ingångsimpedansen på förstärkaren varierar med frekvensen. En god design ser till att hålla impedansen ganska konstant över frekvensområdet för audio. För att gardera sig kan man se till att ha en faktor 100:1 eller bättre mellan last och källa, t ex 500 ohm ut och 50kohm in. En detalj är att vissa enklare passiva försteg har en utgångsimpedans som varierar beroende på hur volymratten är inställd. Quote
Timbre™ Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 För att gardera sig kan man se till att ha en faktor 100:1 eller bättre mellan last och källa, t ex 500 ohm ut och 50kohm in. Det låter som en förnuftig tumregel och det känns bekant från någon hifitidning eller manual. Den här tråden handlar ju heller inte om att ta ställning för eller emot någon förstegstyp utan snarare situationer som kan vara bra att tänka på. I den aktiva förstegsvärlden finns konstruktioner som signalerar sin närvaro med tydligt förhöjt brusgolv och det kan säkert bli utslagsgivande över högtalare med hög verkningsgrad. Quote
JonasR Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Jag har tidigare ägt ett lite udda försteg: Pass Aleph P. Det var en blandning av aktiv och passiv teknik. Försteget hade en förstärkare följt av en volymkontroll på utgången. Denna volymkontroll bestod av olika motstånd som kopplades in och ur via reläer. En sidoeffekt av detta var just att utimpedansen varierade med volyminställningen. Quote
Timbre™ Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 En sidoeffekt av detta var just att utimpedansen varierade med volyminställningen. Jag ser i Accuphasebroschyrerna att utgångsimpedansen alltid anges vid ett specifikt spänningsuttag (oftast 2V) och det skulle ju också kunna vara ett tecken på att den är variabel. Quote
Morello Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Det uppenbara problemet med en passiv dämpsats ("passivt försteg") är att utgångsimpedansen blir maximalt (vid 6 dB dämpning) 25% av den nominella impedansen. Mycket lägre än 10 kohm-pot kan man inte ha utan at riskera att lasta ned källan för mycket. Således får vi en utgångsimpedans om, i värsta fall, 2,5 kohm, vilket är högt! Immuniteten mot instrålade störningar på kabeln mellan "försteg" och slutseg blir klen, kabelns kapacitans kan orsaka oönskad filterverkwan. Sist men kanske viktigast: Slutsteget har typiskt ett ingångsfilter (lågpass) som består av ett seriemotstånd på tex. 1kohm och en shuntkondensator på tex 470 pF. Nu måste vi addera 2,5 kohm till 1kohm, vilket gört 3,5 kohm och sedan 470 pF mot jord. Gränsfrekvensen(-3dB) blir 100 KHz, vilket jag tycker inte duger. Bättre resultat både med avseende på bandbredd och immunitet får man genom att buffra poten med en OP eller liknande. Vidare är det inte direkt ingenjörsmässigt med ett system vars bandbredd beror på volyminställningen. "Less is more" är bara en huvudlös dogm. Se till resultatet istället. Quote
Morello Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag ser i Accuphasebroschyrerna att utgångsimpedansen alltid anges vid ett specifikt spänningsuttag (oftast 2V) och det skulle ju också kunna vara ett tecken på att den är variabel. Jag vågar sätta min högra hand på att den inte varierar med spänning då detta skulle rendera en fruktansvärd distorsion. ( Quote
Morello Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Det är väl inte helt korrekt På svenska kallar vi det volymkontroll medan det på engelska kallas attenuater - skulle vi låta signalen gå direkt från CD-spelaren till slutstegen skulle det bli öronbedövande och högtalare och annat skulle förstöras Man behöver alltså inget aktivt försteg för att få högre volym. Ett aktivt försteg gör att påverkan av kablarna minskar och man kan ha längre kablar. Vad som brukar framhävas är att man får mer dynamik med ett aktivt försteg medan man kan förlora lite i upplösning gentemot ett passivt försteg. //Eliot PS. Det finns två typer av passiva försteg: de som reglerar volymen med en potentiometer och de som varierar volymen med hjälp av en transformator Om man med dynamik avser den vedertagna definitionen, dvs skillnaden mellan starkt och svagt är det precis tvärtom mot vad du skriver då ett passivt förstegs maximala sving egentligen är en termisk fråga, dvs hur mycket effekt kan du elda upp i potentiometern/trafen (eller motsv.). Några hundra volt skall nog gå bra i de flesta fall. I alla fallk under begränsad tid. Quote
Morello Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Kollade runt lite i manualer och produktblad. 5oo ohm låter mycket men måste ställas i relation till slutstegets ingångsimpedans som ju då bör räknas i (helst många) kohm. Hittade ett aktivt försteg med utgångsimpedansen 1 ohm vid 2 V på de obalanserade utgångarna... Man bör anpassa antingen ingångsimpedans, utgångsimpedans eller båda till kabelns impedans för att undvika stående vågar i kabeln. Ingångsimpedans kan man inte gärna matcha då det skulle orsaka en för stor last på försteget. Återstår är att matcha utgångsimpedansen och 1 ohm är cirka en faktor 100 fel. Någonstans mellan 50-100 ohm är lämpligt. 1 ohm är lika knasigt som de japanska hembiostärkarnas utgångsimpedans om cirka 1500 ohm. I det senare fallet är det en fråga om en sniklösning (pga halvledarbestyckade mute-funktioner osv). Quote
eliot Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 /.../ Någonstans mellan 50-100 ohm är lämpligt. /.../ Helt rätt! Audio Research Reference 3 har OUTPUT IMPEDANCE: 600 ohms Balanced, 300 ohms SE - medan CAT SL1 Ultimate Mk. II har 100 ohm..... Quote
Morello Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag har tidigare ägt ett lite udda försteg: Pass Aleph P. Det var en blandning av aktiv och passiv teknik. Försteget hade en förstärkare följt av en volymkontroll på utgången. Denna volymkontroll bestod av olika motstånd som kopplades in och ur via reläer. En sidoeffekt av detta var just att utimpedansen varierade med volyminställningen. Med det resonemanget är alla apparater en "blandning av aktiv och passiv teknik". Det försteg du talar om är strikt aktivt, men saknar buffert på utgånge. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Jag vågar sätta min högra hand på att den inte varierar med spänning då detta skulle rendera en fruktansvärd distorsion. ( Trygghetsskapande läsning... :cool: En serie värdefulla inlägg där impedansanpassningen betonas och med en mismatch har man ju aldrig fått uppleva vad elektroniken egentligen kan prestera. Quote
Duck77 Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Helt rätt! Audio Research Reference 3 har OUTPUT IMPEDANCE: 600 ohms Balanced, 300 ohms SE - medan CAT SL1 Ultimate Mk. II har 100 ohm..... Ahhh det försteg REF3 alt LS26, det blir mitt nästa, vill ha rör igen i signal vägen, tjejen vet dock ej om detta. Fakturan kommer gå under parkeringsböter/El-räkning Mvh Sjösse Quote
Timbre™ Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Passar på och tar en fråga med Morello beträffande ett fenomen som jag har funderat en del på. Har testat att köra DAC/CD-spelare direkt på slutsteg med 6 m signalkablage och efter en stund dyker det upp en obligatorisk och ganska tydlig knäpp i högtalarna. Låter som en statisk urladdning och en knäpp går väl an men när de återkommer med jämn perioditet är det slut på musiklyssnandet. In med ett aktivt försteg och problemet försvinner lika fort som det dök upp. Samma signalkablage och samma längd (har testat två olika kabeltyper, varav en är välskärmad, med samma resultat). Har du någon teori om vad det kan bero på... Quote
JonasR Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Med det resonemanget är alla apparater en "blandning av aktiv och passiv teknik". Det var nog egentligen mest min tanke på att volymkontrollen sitter på utgången som gjorde detta försteg en smula udda konstruerat. Man bör anpassa antingen ingångsimpedans, utgångsimpedans eller båda till kabelns impedans för att undvika stående vågar i kabeln. Lyckligtvis känner jag ingen audiofil med så långa kablar att man behöver oroa sig för stående vågor i audiofrekvenser Quote
Morello Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Det var nog egentligen mest min tanke på att volymkontrollen sitter på utgången som gjorde detta försteg en smula udda konstruerat. Lyckligtvis känner jag ingen audiofil med så långa kablar att man behöver oroa sig för stående vågor i audiofrekvenser Nej, det är riktigt, men du har påstrålade fält från radio, mobiltelefoner, TV osv osv. Man måste tänka både i termer av immunitet och emission, utöver det självklara, dvs själva audiosignalen. Quote
conan Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Man får väl helt enkelt gå in och modda sina spelare/stärkare så att det funkar ihop .. jag ska nog göra en insats i min cd-spelare vad det lider. Om möjligt kan basåtergivningen förbättras ytterligare med bättre matchade komponenter här. Anledningen är att många utgångssteg har en kapacitans i serie med kabelimpedanser som tillsammans med ingångsimpedansen i förstärkaren bildar ett högpassfilter - och det är viktigt att det fasvrider linjärt och lika mycket i båda kanalerna. Quote
Recommended Posts