Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er.

Kan någon reda ut detta för mig.

Vad gör ett Aktivt Försteg samt ett Passivt, Vilka fördelar samt nackdelar har respektive.

Vad kör ni med?

Mvh

Sjösse

Posted
Hej på er.

Kan någon reda ut detta för mig.

Vad gör ett Aktivt Försteg samt ett Passivt, Vilka fördelar samt nackdelar har respektive.

Vad kör ni med?

Mvh

Sjösse

..ja...grundskillnaden på ett passivt och ett aktivt försteg är väl just att det ena är passivt (inga förstärkande egenskaper) och det andra är aktivt (förstärker signalen).

Det betyder i grova drag att ett passivt försteg är en volympott och en ingångsväljare....medans ett aktivt även förstärker upp signalen.

...för och nackdelar får någon annan fylla på med...

Jag kör med ett aktivt försteg...

\\K-man

Posted

Med ett passivt försteg blir slutstegsvalet (och kanske även signalkabellängden) känsligare och ingångsimpedanser blir plötsligt en viktig uppgift i specifikationerna. Vilka tillverkare erbjuder passiva försteg idag... :?:

Posted
Vilka tillverkare erbjuder passiva försteg idag... :?:

Jag vet om följande tillverkare:

Music First Audio, Audio Synthesis, Rothwell Audio & The Antique Sound Lab

Rothwell har för övrigt publicerat lite info om passiva försteg. De benämner artikeln som "The Truth".....

Vidare har Enjoy the Music.com publicerat en rewiev på några passiva försteg samt beskrivit vilka förutsättningar som bör iaktas som runt dessa. Finns att läsa här.

/Suomela

Posted
Det betyder i grova drag att ett passivt försteg är en volympott och en ingångsväljare....medans ett aktivt även förstärker upp signalen.

Det är väl inte helt korrekt ;)

På svenska kallar vi det volymkontroll medan det på engelska kallas attenuater - skulle vi låta signalen gå direkt från CD-spelaren till slutstegen skulle det bli öronbedövande och högtalare och annat skulle förstöras :)

Man behöver alltså inget aktivt försteg för att få högre volym. Ett aktivt försteg gör att påverkan av kablarna minskar och man kan ha längre kablar. Vad som brukar framhävas är att man får mer dynamik med ett aktivt försteg medan man kan förlora lite i upplösning gentemot ett passivt försteg.

//Eliot

PS. Det finns två typer av passiva försteg: de som reglerar volymen med en potentiometer och de som varierar volymen med hjälp av en transformator

Posted
PS. Det finns två typer av passiva försteg: de som reglerar volymen med en potentiometer och de som varierar volymen med hjälp av en transformator

Finns det också mellanting, dvs lite av varje av de olika teknikerna? Har ett vagt minne att någon hävdade att det fanns ett försteg som var ett mellanting mellan aktiv och passiv förförstärkare. Väl medveten om att vår hobby är nerlusad av mer eller mindre adekvata begrepp. :)

Posted
Finns det också mellanting, dvs lite av varje av de olika teknikerna?

Jag tänker på Red Wine Audio, men kan vara fel ute.

Nätförsörjning är en känslig del i ett försteg och de passiva har löst det på ett dramatiskt sätt genom att eliminera nätdelen.

Batteridrift kanske ska ses som ett gott mellanting.

Posted

Nu fick jag i gång er... :app: Jag har själv ett GamuT D3 Försteg, det är passivt.

Läste just det där om Dynamik.

Det som jag upplever lite konstigt är att när jag tittar på film.

Då har Försteget en HT Bypass ingång, så jag kör pre-out från Hemmabioförstärkaren.

Då kan det vara en H-vetes dynamik samt mer kropp i det hela.

Om jag fattat det när jag surfat runt lite...

Passivt = Väldigt detaljerat ljud och kanske lite tunnare ljud

Aktivt = Mer Dynamik och kropp

Det där med Impedanser, kan det vara "kritiskt" vad man har för källa, samt vad det har för ut-impedans från den?

Blir det i princip Källan som driver slutstegen, utan buffert så att säga.

Mvh

En som försöker vakna, dricker kaffe som bara den

/Sjö

Posted
Det där med Impedanser, kan det vara "kritiskt" vad man har för källa, samt vad det har för ut-impedans från den?

Blir det i princip Källan som driver slutstegen, utan buffert så att säga.

Ja, det blir ju signalkällans linjeutgångar som kan lastas ned vid en mismatch. Har aldrig provat något passivt försteg men däremot testat att driva slutstegen direkt med CD-spelare eller DAC. Ett steg bakåt med mina digitalkällor men vi har ju andra exempel på att det fungerar utmärkt. Testade en Wadia 27 med 6 m signalkabel direkt på slutstegen och det blev alldeles otroligt bra.

Posted
Ja, det blir ju signalkällans linjeutgångar som kan lastas ned vid en mismatch. Har aldrig provat något passivt försteg men däremot testat att driva slutstegen direkt med CD-spelare eller DAC. Ett steg bakåt med mina digitalkällor men vi har ju andra exempel på att det fungerar utmärkt. Testade en Wadia 27 med 6 m signalkabel direkt på slutstegen och det blev alldeles otroligt bra.

Okej...Känns som 500Ohm Ut-impedance på min källa är rätt mycket då, kan det "skada" källan på nått vis?

Mvh

Sjö

Posted
Okej...Känns som 500Ohm Ut-impedance på min källa är rätt mycket då, kan det "skada" källan på nått vis?

Kollade runt lite i manualer och produktblad. 5oo ohm låter mycket men måste ställas i relation till slutstegets ingångsimpedans som ju då bör räknas i (helst många) kohm. Hittade ett aktivt försteg med utgångsimpedansen 1 ohm vid 2 V på de obalanserade utgångarna... :o:)

Posted

Det är snarare så att en låg utgångsimpedans kan skada källan - t ex om man råkar kortsluta utgången.

500 ohm är väl inte så jättemycket och hur påverkan på ljudet blir beror mycket på hur impedansen varierar med frekvens och hur mycket ingångsimpedansen på förstärkaren varierar med frekvensen. En god design ser till att hålla impedansen ganska konstant över frekvensområdet för audio.

För att gardera sig kan man se till att ha en faktor 100:1 eller bättre mellan last och källa, t ex 500 ohm ut och 50kohm in.

En detalj är att vissa enklare passiva försteg har en utgångsimpedans som varierar beroende på hur volymratten är inställd.

Posted
För att gardera sig kan man se till att ha en faktor 100:1 eller bättre mellan last och källa, t ex 500 ohm ut och 50kohm in.

Det låter som en förnuftig tumregel och det känns bekant från någon hifitidning eller manual. Den här tråden handlar ju heller inte om att ta ställning för eller emot någon förstegstyp utan snarare situationer som kan vara bra att tänka på. I den aktiva förstegsvärlden finns konstruktioner som signalerar sin närvaro med tydligt förhöjt brusgolv och det kan säkert bli utslagsgivande över högtalare med hög verkningsgrad.

Posted

Jag har tidigare ägt ett lite udda försteg: Pass Aleph P. Det var en blandning av aktiv och passiv teknik.

Försteget hade en förstärkare följt av en volymkontroll på utgången.

Denna volymkontroll bestod av olika motstånd som kopplades in och ur via reläer.

En sidoeffekt av detta var just att utimpedansen varierade med volyminställningen.

Posted
En sidoeffekt av detta var just att utimpedansen varierade med volyminställningen.

Jag ser i Accuphasebroschyrerna att utgångsimpedansen alltid anges vid ett specifikt spänningsuttag (oftast 2V) och det skulle ju också kunna vara ett tecken på att den är variabel.

Posted

Det uppenbara problemet med en passiv dämpsats ("passivt försteg") är att utgångsimpedansen blir maximalt (vid 6 dB dämpning) 25% av den nominella impedansen. Mycket lägre än 10 kohm-pot kan man inte ha utan at riskera att lasta ned källan för mycket. Således får vi en utgångsimpedans om, i värsta fall, 2,5 kohm, vilket är högt! Immuniteten mot instrålade störningar på kabeln mellan "försteg" och slutseg blir klen, kabelns kapacitans kan orsaka oönskad filterverkwan. Sist men kanske viktigast: Slutsteget har typiskt ett ingångsfilter (lågpass) som består av ett seriemotstånd på tex. 1kohm och en shuntkondensator på tex 470 pF. Nu måste vi addera 2,5 kohm till 1kohm, vilket gört 3,5 kohm och sedan 470 pF mot jord. Gränsfrekvensen(-3dB) blir 100 KHz, vilket jag tycker inte duger.

Bättre resultat både med avseende på bandbredd och immunitet får man genom att buffra poten med en OP eller liknande.

Vidare är det inte direkt ingenjörsmässigt med ett system vars bandbredd beror på volyminställningen.

"Less is more" är bara en huvudlös dogm. Se till resultatet istället.

Posted
Jag ser i Accuphasebroschyrerna att utgångsimpedansen alltid anges vid ett specifikt spänningsuttag (oftast 2V) och det skulle ju också kunna vara ett tecken på att den är variabel.

Jag vågar sätta min högra hand på att den inte varierar med spänning då detta skulle rendera en fruktansvärd distorsion. :mm:

(

Posted
Det är väl inte helt korrekt ;)

På svenska kallar vi det volymkontroll medan det på engelska kallas attenuater - skulle vi låta signalen gå direkt från CD-spelaren till slutstegen skulle det bli öronbedövande och högtalare och annat skulle förstöras :)

Man behöver alltså inget aktivt försteg för att få högre volym. Ett aktivt försteg gör att påverkan av kablarna minskar och man kan ha längre kablar. Vad som brukar framhävas är att man får mer dynamik med ett aktivt försteg medan man kan förlora lite i upplösning gentemot ett passivt försteg.

//Eliot

PS. Det finns två typer av passiva försteg: de som reglerar volymen med en potentiometer och de som varierar volymen med hjälp av en transformator

Om man med dynamik avser den vedertagna definitionen, dvs skillnaden mellan starkt och svagt är det precis tvärtom mot vad du skriver då ett passivt förstegs maximala sving egentligen är en termisk fråga, dvs hur mycket effekt kan du elda upp i potentiometern/trafen (eller motsv.). Några hundra volt skall nog gå bra i de flesta fall. I alla fallk under begränsad tid.

Posted
Kollade runt lite i manualer och produktblad. 5oo ohm låter mycket men måste ställas i relation till slutstegets ingångsimpedans som ju då bör räknas i (helst många) kohm. Hittade ett aktivt försteg med utgångsimpedansen 1 ohm vid 2 V på de obalanserade utgångarna... :o:)

Man bör anpassa antingen ingångsimpedans, utgångsimpedans eller båda till kabelns impedans för att undvika stående vågar i kabeln.

Ingångsimpedans kan man inte gärna matcha då det skulle orsaka en för stor last på försteget. Återstår är att matcha utgångsimpedansen och 1 ohm är cirka en faktor 100 fel. Någonstans mellan 50-100 ohm är lämpligt. 1 ohm är lika knasigt som de japanska hembiostärkarnas utgångsimpedans om cirka 1500 ohm. I det senare fallet är det en fråga om en sniklösning (pga halvledarbestyckade mute-funktioner osv).

Posted
Jag har tidigare ägt ett lite udda försteg: Pass Aleph P. Det var en blandning av aktiv och passiv teknik.

Försteget hade en förstärkare följt av en volymkontroll på utgången.

Denna volymkontroll bestod av olika motstånd som kopplades in och ur via reläer.

En sidoeffekt av detta var just att utimpedansen varierade med volyminställningen.

Med det resonemanget är alla apparater en "blandning av aktiv och passiv teknik".

Det försteg du talar om är strikt aktivt, men saknar buffert på utgånge.

Posted
Jag vågar sätta min högra hand på att den inte varierar med spänning då detta skulle rendera en fruktansvärd distorsion. :mm:

(

Trygghetsskapande läsning... :cool: :) En serie värdefulla inlägg där impedansanpassningen betonas och med en mismatch har man ju aldrig fått uppleva vad elektroniken egentligen kan prestera.

Posted

Passar på och tar en fråga med Morello beträffande ett fenomen som jag har funderat en del på. Har testat att köra DAC/CD-spelare direkt på slutsteg med 6 m signalkablage och efter en stund dyker det upp en obligatorisk och ganska tydlig :) knäpp i högtalarna. Låter som en statisk urladdning och en knäpp går väl an men när de återkommer med jämn perioditet är det slut på musiklyssnandet. In med ett aktivt försteg och problemet försvinner lika fort som det dök upp. Samma signalkablage och samma längd (har testat två olika kabeltyper, varav en är välskärmad, med samma resultat). Har du någon teori om vad det kan bero på... :?:

Posted
Med det resonemanget är alla apparater en "blandning av aktiv och passiv teknik".

Det var nog egentligen mest min tanke på att volymkontrollen sitter på utgången som gjorde detta försteg en smula udda konstruerat.

Man bör anpassa antingen ingångsimpedans, utgångsimpedans eller båda till kabelns impedans för att undvika stående vågar i kabeln.

Lyckligtvis känner jag ingen audiofil med så långa kablar att man behöver oroa sig för stående vågor i audiofrekvenser :)

Posted
Det var nog egentligen mest min tanke på att volymkontrollen sitter på utgången som gjorde detta försteg en smula udda konstruerat.

Lyckligtvis känner jag ingen audiofil med så långa kablar att man behöver oroa sig för stående vågor i audiofrekvenser :)

Nej, det är riktigt, men du har påstrålade fält från radio, mobiltelefoner, TV osv osv. Man måste tänka både i termer av immunitet och emission, utöver det självklara, dvs själva audiosignalen.

Posted

Man får väl helt enkelt gå in och modda sina spelare/stärkare så att det funkar ihop .. jag ska nog göra en insats i min cd-spelare vad det lider. Om möjligt kan basåtergivningen förbättras ytterligare med bättre matchade komponenter här. Anledningen är att många utgångssteg har en kapacitans i serie med kabelimpedanser som tillsammans med ingångsimpedansen i förstärkaren bildar ett högpassfilter - och det är viktigt att det fasvrider linjärt och lika mycket i båda kanalerna.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...