Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har varit med och framfört delar utav den några gånger....och den naglar sig fast....dock har jag inte lyckats hitta någon inspelning där jag tycker den ger rätt nerv. Vilken/vilka inspelningar av denna rekomenderas?

Vill nog helst ha den på originalspråk.....

????

\\K-man

Posted

Ett av Bachs storverk, för min del är det gamla instrument som gäller ("HIP" som man säger på engelska, vilket idag betyder ungefär (H)istorically (I)nformed (P)ractice - en del säger även "Period instruments", vilket innebär att man försöker framföra det hela så nära det sätt som Bach gjorde själv - i praktiken omöjligt att veta till 100% men källor från den tiden och en rejäl näsa för hur musiken talar gör att man kan komma rätt nära).

Hur som helst har jag två favoriter, dels holländren Ton Koopman och hans Amsterdam Baroque Orchestra and Choir (med solister) till hör dom främsta alla kategorier när det gäller Bach's vokalverk (Jag har den på Erato 2292 45814 2 - men jag vet att Kooman håller på att återutge sina Erato-Bachinspelningar på det hollänska märket "Challenge Records" eftessom Erato har monterat ner sig)

Min andra favorit är Belgaren Philippe Herreweghe med den egna kören Collegium Vocale Gent, även har har bra solister - finns på Harmonia Mundi HMC 951676.78..

Bägge svänger mäktigt enligt min förmätna mening.. :D

Du kan också kolla in liveinspelningen med Eric Ericsson, hans kammarkör och Dorttningholms barockensemble och solister, på Proprius (alias Naxos) jag kommer inte riktigt överrens med denna inspelning, eller kanske vad EE gör med musiken, men efterssom du själv framfört den kan denna kanske stämma in eftessom Eric Ericsson format 99% av efterkrigstidens svenska kör ideal (jag fattar egentligen inte varför jag inte gillar den eftersson jag anser att han EMI/Electrola inspeling av JS Bachs sex motetter är den musikaliskt bästa jag nånsin hört!)..

Av moderna inspelningar så brukar jag motsatt till många "Förstå-sig-påare" hävda att Bis Bach-inspelningar med Bach-Collegium, Japan (BIS-CD-1000/02) inte är nått att ha (en lite överdrift), dom är så där överpolerade (kontrollerade) på det där symtomatiskt Japanska sättet allt europeiskt blir när Japanerna immiterar oss.. Varje not sitter perfekt, men sammanbindningen av noterna och pauserna emellan kommer aldrig till liv.. :diss:

av lite mer kuriost värde är kanske Naxos återutgivningen av delar av Willem Mengelbergs tolkning från 1939 (8.110880). Tillsist en Bach tolkare jag håller mycket högt är dansken Mogens Wöldike, jag har Matteuspassionen men honom som dirigent fast på LP, på det amérikanska bolaget "Vanguard" -- dom har visserligen återuppstått man jag kan inte hitta nån info om återutgivning av denna inspelning på hemsidan. Hur som helst har denna insepning från sextiotalte några va dom bästa solosångarna av alla inspelningar jag har, fast jag i det långa loppet kanske retar mej på hur den stora orkestern från Wiener StatsOper spelar.. Om jag uppfattat tingens vardande rätt så hade Wöldike stort inflytande på den unge Eric Ericsson -- så det finns några små samband :shy:

/ptr

Posted
:D Det är ju intressant att du bekräftar min tveksamhet mot de japanska tolkningarna "plundin". Jag måste nästa köpa någon för att höra om de är så mekaniska som du påstår.
Posted
:D Det är ju intressant att du bekräftar min tveksamhet mot de japanska tolkningarna "plundin". Jag måste nästa köpa någon för att höra om de är så mekaniska som du påstår.

För säkerhetsskull, måste jag inflika att det blir tydligast när man jämför inspelningarna sida vid sida - för det är ganska små men tydliga olikheter som finns där. Jag satt för några år sedan med sex kantater och jämförde en majoritet av marknadens inseplningar och det är detta jag baserar mina "generaliseringar" på. Dessutom använde jag inte ordet "mekaniskt", -- det är ju ett väldigt fult ord i många musiksammanhang -- för mej ligger imitationen mer i om det svänger eller inte och både Koopman och Herrewegeh har ett slags sväng som Suzuki tolkar som ett metriskt mönster, han följer "slaviskt" notvärdena där de två euruperna skapar musik. Små men tydliga nyanser..

/ptr

Posted
:) Ok, ok "plundin", vi hoppar över "mekaniskt", men jag vill samtidigt påminna mig att vissa påstår att Bachs musik skapas genom exakta notvärden och att tillägg (tolkningar? är detsamma som frivoliteter. Rätt eller fel, inte vet jag.
Posted

-- I slutänden är det trots allt du som lyssnare som måste avgöra vad som passar dina öron och musikaliska prefferenser. Det jag skrivit är trots allt bara en personlig reflektion, en hint mot var man kan börja och leta efter nya favoriter.

Vad gäller pappa Bach och det metriska så stämmer det vad gäller det som finns skrivet på papret, men där ifrån till den klingande musiken är det massor av interpretation och förståelse av Bachs tids musikaliska vandel. Det är i sig själv en hel vetenskap som jag inte fullt ut har varken tillräckligt fullödig kunskap om eller behov av att sätta mej in i.

/ptr