Zalve Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Vi börjar denna historia i July '54, fast det kommer att dröja ytterligare 5 år innan något händer. Även om vi inte ska vänta 5 år för att fortsätta så kan vi säga att det att månaden oktober (1959) är viktig. Detta är väl inget som tillhör det mest kända, men är väl bland det viktigare Det dröjer 16 år innan den första dokumenterade händelsen med musik inträffar. Den är lokaliserad till NewCastle. Nästa händelse av "vikt" är att en av huvudpersonerna har en examen i histora och börjar sitt arbestliv inom seriealbumens värld. Det är som vanligt en lång tid, som har passerat. Det är nästan 25 år sen första första singels släpps under korrekt namn. Förra året blev de belönade och hamnade på samma lista som bla Tom Jones, Sting, Oasis, Eurythmics och The Beatles. Quote
Zalve Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Javisst,, Rubriken döljer som vanligt en del för de som vet. För den som vet mer, så är 19 Augusti en hörnsten. Det första musikprojektet gick under namnet "West End", något som inte levde kvar så länge,, utan det mer välkända namnet kom utan ett smeknamn som grabbarna hade på ett några vänner. (och visst var det så att vännerna bedrev en viss affärsrörelse ) Quote
calle_jr Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Jag viftar bara lite grand, för jag är rätt osäker. För tidigt för att bandet skulle startat, för sent för födelsedatum av huvudmedlem. Men om huvudpersonen även gjort filmmusik så är jag på rätt spår. Quote
Zalve Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Jag viftar bara lite grand, för jag är rätt osäker. För tidigt för att bandet skulle startat, för sent för födelsedatum av huvudmedlem. Men om huvudpersonen även gjort filmmusik så är jag på rätt spår. När bandet startades har vi inte kommit till ännu, men det är en klassisker inom musikvärlden. Tror inte du är rätt ute Calle, men jag kan ha fel Det handlar alltså om hur arkitekten och musikskribenten träffades i en elektronikaffär, där diskussionen kom upp om varför det inte fanns mer bra musik. 19 augusti 1981, Chelsea, London Det var under en av resorna som musikskribent där intervjuoffren var The Police, som producenten Bobby Orlando kom med,,, Quote
P-pan Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 West End... Girls ... Smådjursaffärs Pojkarna ... Pet Shop Boys måste det ju vara Quote
Zalve Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 West End... Girls ... Smådjursaffärs Pojkarna ... Pet Shop Boys måste det ju vara Visst är det så P-pan... Vi får väl se om även dessa finns hos Timbre Jag tänkte med er hjälp ta en sväng genom ett gäng med skivor, och ev lite annat. Först ut är en härligt kul ordvits. Tanken var att man skulle säga. "Can I have the new Pet Shop Boys Album Please, please" Alltid dessa underfundiga Engelsmän,,, Quote
K-man Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Vi får väl se om även dessa finns hos Timbre Hehee....tveksamt...men man vet aldrig...men det finns kanske andra som har en del... ....så...Please...Starta! \\K-man Quote
P-pan Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Då är det alltså dags att kolla igenom skivsamlingen igen då, så man kan vara med på resan menar jag ... undra var den där 80-tals backen i förrådet tog vägen ... ? :cool: Quote
Zalve Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Då är det alltså dags att kolla igenom skivsamlingen igen då, så man kan vara med på resan menar jag ... undra var den där 80-tals backen i förrådet tog vägen ... ? :cool: Exakt,,, Var nere och tog en titt i källaren,,, Hittade INTE mycket,,, Tror jag har det mesta på sån där stora skivor hos min moder. Bara en 5-6 CD som hittats.. Så här vi går..., "Please" Quote
conan Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 .. trodde dessa herrar var bortglömda bland 80-talets axelvaddar, myggjagare och synttofsar .. Quote
Guest om.s Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Exakt,,, Var nere och tog en titt i källaren,,, Hittade INTE mycket,,, Tror jag har det mesta på sån där stora skivor hos min moder. Bara en 5-6 CD som hittats.. Så här vi går..., "Please" Hey hey, den der var en av mine 10 aller første cd skiver som ble innhandlet i 1986 samme år som jeg fikk min første cdpiller, en Akai til 6000,-, mange gode minner knyttet til den ikke minst mange gode hits, dette er høgklassig pop musikk som står seg selv i dag og som spilles her hjemme rett ofte, skal bli spennende å følge denne tråden da det finnes noen stykker PetShop boys i samlingen, både i sølv og sort utgave, favoritten kom i 1990, men den dukker nok opp i tråden senere .... mvh Quote
Zalve Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Jag tog en ytterligare sväng ner i källaren, då jag kom på att jag saknar flera skivor som inte finns i hyllan. Hmm, ligger säkert i nån flyttkartong, som inte har blivit uppackad.. Suck! Trodde inte det kunde vara så illa. Quote
P-pan Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Jag tog en ytterligare sväng ner i källaren, då jag kom på att jag saknar flera skivor som inte finns i hyllan. Hmm, ligger säkert i nån flyttkartong, som inte har blivit uppackad.. Suck! Trodde inte det kunde vara så illa. Trist... du får väl gå ner på stan och försöka få tag på den här då kanske Innehåller väl alla hits som kan tänkas vara något att ha. P.s / jag hitar inte min gamla 80-talsback heller Quote
K-man Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Varför har ni skivor undanplockade...hmm...lyssnar ni inte på dem? ...mina står i hyllan och väntar på tråden.... \\K-man Quote
Zalve Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Varför har ni skivor undanplockade...hmm...lyssnar ni inte på dem? ...mina står i hyllan och väntar på tråden.... \\K-man Efter flyttar och musikrum som aldrig blir klart, diverse renoveringar, så är det vissa saker som inte är uppställda. Quote
Zalve Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Christopher Sean Lowe, normalt kallad Chris Lowe, Studerade arkitektur vid Universityof Liverpool, dock utlokaliserad till London på praktik när han träffade Neil i en butik vid Kings Cross. Bild lånad från BBC. Chris har en musikbakgrund när Trombonist och så småning blev det även keyboard i ett progesivt band. Det finns många soloprojekt längs vägen för Chris, där mycket är musik till TVseries och shower. Quote
K-man Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Trombonist....japp...men det roliga var att det var i dansbandssvängen.... \\K-man Quote
Mattias Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Oj va kul, djur affärs pojkarna var för mig stora när jag var mindre /Mattias Quote
mikael2 Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Ja, gamla favoriter :cool: Får kolla vad som bjuds på spotify...vem har skivor framme nuförtiden? Quote
Zalve Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Trombonist....japp...men det roliga var att det var i dansbandssvängen.... \\K-man Fick läsa det två gånger innan jag uppfattade det Quote
conan Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Please var inte den första skivan jag köpte med PSB - utan en annan välkänd platta som nog kommer i tråden snart. Dock minns jag att jag gillade Please bättre än alla andra PSB jag köpt innan. Numera är jag inte speciellt imponerad av låtarna - men man utvecklar ju musiksmaken med tiden. Quote
Porta Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Tänka sig, finns det fler. Som gammal Zappa-fan och 70-tals progressive-lyssnare så känns det nästan som att jag får dra ner gardinerna, sätta på mig hörlurarna och placera mig i garderoben så ingen skall komma på den mörka hemligheten när Pet Shop Boys-rycket kommer. Kanske dags att komma ut ur garderoben... Quote
Zalve Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 1973 flyttade Neil Tennent till London, Tottenham, något som han långt tidigare bestämt. Flera av Neils vänner från Newcastle pratade även om att lämna denna stad för huvudstaden. Detta är faktiskt den första analys vi får göra,, för att detta gavupphov till spår ett på "Please" - "Two divided by Zero". Jag kommer (lite svagt) ihåg hur jag stendiggade trumkompent som var på Please skivan när det begav sig. Och nu när jag lyssnar på den flera år senare så känns det som jag trodde mig komma ihåg det. Det rycker i benen, för att visa att man fortfarande är den dansgolvskung som man var för... 22 år sen West End Girls - Var den första singeln som släpptes, men den gick bra bra i USA och då mestadels på klubbarna i Los Angeles. De första låtarna som Neil och Chris gjorde "producerades i Neils lägenhet. En del av dessa låtar har blivit publicerade på långt senare album. Omslag från 12" utgåvan West End Girls handlar om ett område i London som båda killarna gillade. Där av deras första namn som duo, innan det blev PSB, WEst End" WEG handlar dock er om hur West End området har delat upp mellan det traditionella arbetsområdet och det flashiga "West End" När låter återutgavs så ändrades en textrad, som handlade om Stalin Quote
Zalve Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 Nu när Please har snurrat ett gäng gånger i lurarna, så inser jag att; jag mestadels har lyssnat till en annan skiva det remixade version. För på något konstigt sätt så vet mitt huv'e att efter Opporunities, så ska favoriten Paninaro komma,,, Vilket den inte gör på denna skiva. Klart frustrerande i början. Vidare så springer man på "Surburiba" i låtlistan och genast finns minnena där.. även om det inte är riktigt som det ska,, då jag igen är mer van med versionen från "Disco" Inperationen till detta spår kommer från filmen med samma namn. För den som kan sin pop/synthpop så kan man här höra en klar insperation från "The Queen of pop" på detta spår Redan här finns det, som jag tycker är en av de härliga sakerna med PSB, det finns fullt med lager av småljud i bakgrunden som ligger mer och ber om uppmärksamhet lite då och då. Att jag åter igen nämner trumkompet trode innebära att jag uppskattar deras byten av stilar, isamma låt. Ja,, låt nu Surburbia snurra lite och se vad niu tycker... För det är här det börjar och leder vidare,, till vad en del hävdar att PSB är det fjärde mest framgångsrika bandet inom Club/Dance efter andra storheter som Madonna, Janet Jackson, and Donna Summer. Quote
K-man Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 ...när jag lyssnar på please så inser jag att jag lyssnat hur mycket som helst på båda varianterna...så jag vet att med det slutet på Opportunities...så blir det Love comes quickly som nästa låt.....och inte Paninaro... Tycker ofta att originalversionerna är lite renare och mer rent prydliga...stuket av det riktiga PSB framträder klart mer i de versionerna. Mycket av deras material på nyare skivor har ju helt klart sina rötter i denna period...och som Zalve skrivit tidigare så fick en del material till denna skiva stå över...och har till viss del stått över till 2000-talet! ...minnen....ja...det har man till alla dessa låtar...hehee... \\K-man Quote
K-man Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Zalve skriver om ljud och tingel runtomkring i ljudbilden...och så är det helt klart. Jag har gjort ett antal covers på PSB-låtar och det är en klar utmaning och bra utbildning att försöka sig på att göra så exakta kopior som möligt på deras produktioner. Det kan man lägga många nätter på...och sedan köra CD:n och hemmastudion syncat...och se om bekanta märker när man fade:art över... ...så även om slingorna i sig ofta är enkla så är det jobbet runtomkring som gör dem till det dom är.... (inte helt ovanligt iofs) \\K-man Quote
Guest om.s Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 Tycker ofta att originalversionerna är lite renare och mer rent prydliga...stuket av det riktiga PSB framträder klart mer i de versionerna. \\K-man Holder med her, har styrt unna de remixede og alternative versjonene da jeg ofte synes de mister noe av finessen/elegansen som de orginale skivene har... mvh Quote
Zalve Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 NU har jag även lagt en längre lyssning på skivan i högtalare (innan var det lurar) och det som slår mig är att denna skiva SKA lyssnas på anläggning. Spelar mycket större på nåt sätt. Jag får ett bättre grepp om de olika spåren med anläggningen än vid lurar. Det är flera saker som jag reflekterar över, som jag inte tänkt på tidigare. Det är många av spåren som har attityd i intron, men så sjunker det lite när vers/ref börjar. Lika så att PSB har lekt en hel del med stereopanoreringar, och här är det långt utanför högtalarna som det spelas. Dock tycker jag att "PLEASE" är lite slank i utförandet,, (jämfört med en senare samlingsskiva) Det saknas lite i de nedre oktaverna eller ? När vi tyckte klart så får vi väl bjuda upp till lite "Disco". Quote
conan Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 CD:n låter jobbig i basen - fasvriden på något sätt. Jag är rätt säker på - eller tror i alla fall - att LP:n låter bra mycket bättre. Lite avskalat låter det men med rätt bra fokus på "instrumenten". Quote
Recommended Posts